Inlägg från: Februaryflickan |Visa alla inlägg
  • Februaryflickan

    Mår inte bra

    Hej! Jag är en 20-årig tjej som behöver hjälp. År 2015 började mina magproblem. Jag lade märke till att jag hade inte varje dag men ibland röda fläckar i avföringen, jag gick till doktorn för det här o han trodde det var hemorrojder ( det var inte hemorrojder och har aldrig haft hemorrojder.)
    Några månader senare (2016) krånglade min mage upp sig totalt blev fruktansvärt förstoppad. Vilket oroade mig enormt så åkte in till akuten. De tog prover o allting så bra ut.. Det var dock ett kalcium värde som var lite högt. Några månader senare träffade jag en läkare som tog prover för kalcium och det såg bra ut. Tog även för blod i avföringen, har tagit prov för blod i avföringen minst fem gånger o det har inte visat något. Tagit för parasit i avföring som också inte visat någonting. 
    Jag har gjort en enkel rektoskopi ej kamera och doktorn tyckte min ändtarm såg inflammerad ut. 


    Jag har haft mörk, i mina ögon svart avföring två jäkla gånger, har inte det längre. Gul avföring och slemmig. Har haft ont under vänster revben, nu har jag för tillfället ömmande smärta under naveln. I samband med detta har jag även haft problem med sveda i urinröret, testat mig för allt varit negativt. Och tagit massa urinprover som lämnats på odling de har varit negativa. Tagit prov för diabetes också varit negativt...


    Men nu är jag tillbaka på ruta ett.. Och jag mår verkligen inte bra.. 
    Har fått för mig att mina fötter likaså har blivit gulare.. Alltså jag vet inte.. 
    Min tidigare doktor skickade remiss till koloskopi och gastroskopi mottagning, men de ansåg att jag inte behövde undersökas. 

    Jag har mått skit över detta i ett helt år, o jag överväger nu med att ta ångesttabletter..

    Jag vet inte vad jag ska göra.. är så rädd att jag har något allvarligt. 

  • Svar på tråden Mår inte bra
  • Februaryflickan
    Meus Veritas skrev 2017-03-16 17:05:55 följande:

    Du låter i mina öron lite som en hypokondriker, som om du letar fel och tyvärr kan hjärnan ställa till kroppen mer än man tror. Jag säger inte att det är så men har du funderat på om det är ditt psyke som gör att kroppen krånglar? Läkarna verkar ha gjort alla tester de anser nödvändiga och hittar ju inget mer än en inflammerad tarm. Äter du som du ska?


    Jadå matlusten är det inget fel på
  • Februaryflickan
    Man80 skrev 2017-03-18 17:10:27 följande:

    Hej! Du ska in på endoskopi och dom ska ta prover med kamerautrustningen! Den är nämligen så att vissa ovanliga parasiter inte visar nånting på avföringsprov. jag vet vad jag pratar om med nästan 10 år med elände, kroppen var så slut ,det kom bara blod på nr2. Så ge dej inte du ska ha en undersökning!


    Oj är det så? Jag försöker att trycker på.. men de tycker inte mitt ärende är brådskande :/
  • Februaryflickan
    Tow2Mater skrev 2017-03-17 03:08:34 följande:

    Glutenintolerans. Prova undvik glutenrik mat i två veckor.


    Men kan man bli förstoppad av gluten? 
  • Februaryflickan
    Tofflans skrev 2017-03-16 16:55:16 följande:

    Det låter som något psykiskt, i synnerhet om du åker till en akutmottagning för en förstoppning


    Klart det är psykiskt.. det tar på en psykiskt när man inte får en diagnos.. De har gått från inflammtorisk tarm till ibs o allt möjligt 
  • Februaryflickan
    Tow2Mater skrev 2017-03-21 00:14:14 följande:
    Eller så blir man bara kvitt sina problem, oavsett vad ett prov visar eller inte visar.
    Försöker bli kvitt mina problem.. Ringde till vårdcentralen idag men det enda de sa var: " Men vi har tagit prover på dig o om inte läkaren vill remittera dig vidare så kan vi inte göra så mycket mer. Det är viktigt att du se över din kost och hur du tränar " 

    Jag vet inte hur många gånger jag sa att jag mådde skit över det här och att jag ville gärna ha en diagnos.. 

    Så jag funderar nu på att skriva min egna remiss till en mag och tarmklinik. 
  • Februaryflickan
    Rafael90 skrev 2017-03-23 16:04:05 följande:
    Be dem göra det, nu för tiden räcker det oftast med blodprov. Men käka inte glutenfritt förrän de har testat, annars blir svaret missvisande.
    Okej! Får be dem ta det. 
  • Februaryflickan
    josefzon skrev 2017-03-27 00:40:01 följande:

    Hej! Jag fattar inte forumets knappar...

    Kan inte ändra tidigare inlägget.

    Glutenintolerans har man hela livet. Ofta får man brist på näringsämnen eftersom tarmens yta är skadad och inte tar upp all näring lika bra. Det resulterar i att man som barn ej går upp i vikt och att ens blodvärde kan vara sänkt. Man får inte blod i avföringen av glutenintolerans. Oftast har man symtom som buksmärtor i samband med diarré.

    Rött blod i avföringen är oftast från analkanalen som vid hemorrojder. Brukar inte bli prickar som du skriver utan blod på pappret efter man torkat. Kommer mer om man är förstoppad. Man gjorde ju en koloskopi. Var det verkligen blod i avföringen?

    Har du sura uppstötningar och får magkatarr av kaffe, alkohol, stark och sur mat/dryck skulle kanske den svarta avföringen kunna vara blod från magsäcken. Om det ej fortsätter och ditt blodvärde hållet sig behöver man inte utreda.

    Buksmärtorna låter inte som om de är sammanlänkade. Förmodligen gas/hörd avföring eller urinblåsan som gör ont i nederdelen av buken.

    Har du prövat något läkemedel på prov? Typ bulkmedel forlax eller inolaxol?

    Mvh


    De gjorde aldrig en koloskopi. De gjorde en lätt rektoskopi utan kamera. Min dåvarande läkare skickade remiss till mag o tarmklinik för både gastroskopi och koloskopi. Men de på mottagningen tyckte det inte var nödvändigt. Så det blev ingenting mer med det eftersom min läkare slutade. 

    Har provat lavemang och inolaxol, tyckte dock att de inte hjälpte helt. Får ta i som sjutton när jag sitter på toa, tills jag får hjärtklappning typ. 
  • Februaryflickan
    Rafael90 skrev 2017-04-17 20:52:52 följande:

    Har du tagit nåt celiakiprov?


    Har inte gjort det än.. Ska till läkaren nästa onsdag.. Så vi får börja om på ruta ett eftersom det är en ny läkare. Så jag ska be att de tar sådant prov. 
  • Februaryflickan
    Rafael90 skrev 2017-04-17 20:52:52 följande:

    Har du tagit nåt celiakiprov?


    Har gjort Celiakiprov nu men det visade ingenting.. Mina blodprover var bra. 
Svar på tråden Mår inte bra