• Funderingarochförväntan

    Erfarenheter och tankar efter planerat kejsarsnitt

    Hej!
    Jag funderar på planerat kejsarsnitt och jag är nyfiken på att höra om era erfarenheter ni som redan fött med planerat kejsarsnitt. Blev ni nöjda? Blev det som ni hade förväntat er? Hade ni gjort samma val igen om ni fått göra om det och med den vetskapen ni har idag? Hade ni rekommenderat någon annan att föda med kejsarsnitt?

    Behöver massa bra input, var ärliga :)

  • Svar på tråden Erfarenheter och tankar efter planerat kejsarsnitt
  • Funderingarochförväntan
    Meowbaby skrev 2017-03-28 15:45:23 följande:
    Nej och det verkar inte riktigt finnas grunder för många av de nackdelar som radas upp.

    När jag förberedde mig för snittsamtal (fick hålla anförande och argumentera i 45 min) hittade jag på nätet nåt slags underlag för personer i beslutspositioner som nån överläkare på Karolinska hade skrivit. Kändes som jag hade hittat insider info då det i det materialet inte alls lät så dåligt för varken kvinna, barn eller samhälle med planerade kejsarsnitt. Jag har tyxärr inte kvar länken men borde inte vara alltför svårt att hitta om du googlar.

    Kostnadsmässigt är en okomplicerad vagial förlossning det som tar minst resurser medan en komplicerad vagnial förlossning för att inte tala om ett akut snitt är dyrare än ett planerat snitt. Har man förlossningsrädsla eller varit med om komplicerade förlossningar tidigare är ju risken rätt stor att det blir en komplicerad (och därmed dyr) förlossning ändå.

    För barnet finns det massvis av fördelar med snitt ( nackdelar också men tycker ändå att de direkta fördelarna av att slippa risk för syrebrist och andra risksituationer överväger nackdelarna)

    Jag fick ett papper där de fysiska för och nackdelarna med snitt vs förlossning radades upp och jag tar hundra ggr hellre nackdelarna med snitt (förhöjd risk för blodpropp direkt efter op, risk för infektion etc) framför urin- och analläckage och framfall.
    Tack för tipset Meowbaby! Ska se om jag kan hitta det :)
  • Funderingarochförväntan
    Anonym (Provat båda) skrev 2017-03-28 16:25:50 följande:
    Jag har två barnläkare och en narkosläkare i familjen som också ansåg att vaginal förlossning är de minst riskfyllda.
    Var det planerat snitt första gången Anonym (Provat båda)? Så jobbigt att bebisen inte mådde helt bra direkt efter snittet. Är ju en känd "biverkan" och det man är mest rädd för. Mår bebisen bra idag?

    Hade man fått någon garanti för att den vaginala förlossningen hade gått så bra som din så hade det varit en annan sak för mig :) Finns solklart många fördelar med vaginal förlossning jämfört med snitt, håller med dig! 

    Tack för att du delar med dig!
  • Funderingarochförväntan
    Anonym (L) skrev 2017-03-28 17:08:18 följande:
    Visst är det så. Har lång erfarenhet och skulle aldrig själv välja att bli snittad om inte medicinska skäl föreligger. Aldrig. Efter två snitt kan din chans till att föda barn vara förbrukad om du har otur. Föder man vaginalt finns alltid "nödutgången" kvar att ta till. Kan vara något att tänka på.
    Du har absolut rätt Anonym (L)! Det är något att tänka över och jag försöker tänka att bebisen jag har i magen nu är prio 1. Får vi ett syskon till så är det en bonus. Och mer än tre barn vill jag varken ha eller hinns med åldersmässigt tror jag :) Hade jag varit 20 hade jag kanske resonerat annorlunda. Så det är en bra poäng!
  • Anonym (KA)

    Jag födde första gången vaginalt och ville inte uppleva det igen med barn nummer 2. Mycket snabb förlossning, ingen tid för någon smärtlindring, blev klippt etc. Syddes i över en halvtimme efteråt har min man sagt, men vid det laget var jag hög på lustgas och jätteglad så tänkte inte på tiden. :D

    Nåväl, blev efter 3-4 olika möten beviljad planerat snitt med nummer 2 och wow! En så mycket bättre upplevelse på alla plan!

    1. Trots operationssal så kände jag att jag hade kontroll över situationen. Kändes som jag drunknade i smärta vid första förlossningen.

    2. Kunde gå och stå och sitta redan dagen efter ks. Kunde knappt röra mig efter första förlossningen.

    3. Trots enbart ipren+alvedon knappt några smärtor alls efter ks. Om jag ansträngde mig kunde det svida (gjorde aldrig ont utan sved) i upp till en vecka efteråt, men detta var på riktigt INGENTING mot de smärtor jag upplevde efter min vaginala förlossning.

    4. Hade problem med konstiga urinträngningar i flera månader efter vaginala förlossningen (kändes som då en urinvägsinfektion börjar). Inga som helst problem med detta efter ks.

    5. Ingen ångest och funderingar kring en jobbig upplevelse efter ks. Bara fokus på nya barnet!

    Jag skulle utan tvekan kunna tänka mig ks igen. Det var på alla sätt som går en bättre upplevelse för mig och för barnet (får jag anta - klipptes p.g.a. att barnet inte mådde bra första gången). Jag skulle aldrig igen genomgå en vanlig förlossning särskilt inte efter det ks jag var med om. Men nu ska jag inte ha fler barn så slipper fundera! :)

  • Anonym (Provat båda)
    Funderingarochförväntan skrev 2017-03-28 23:41:41 följande:

    Var det planerat snitt första gången Anonym (Provat båda)? Så jobbigt att bebisen inte mådde helt bra direkt efter snittet. Är ju en känd "biverkan" och det man är mest rädd för. Mår bebisen bra idag?

    Hade man fått någon garanti för att den vaginala förlossningen hade gått så bra som din så hade det varit en annan sak för mig :) Finns solklart många fördelar med vaginal förlossning jämfört med snitt, håller med dig! 

    Tack för att du delar med dig!


    Ja och första barnet må bra idag. Dock har hen en del allergiker som syskonet är befriad från. Allergier kan vara kopplade till kejsarsnitt.
  • Anonym (Provat båda)
    Funderingarochförväntan skrev 2017-03-28 23:43:46 följande:

    Du har absolut rätt Anonym (L)! Det är något att tänka över och jag försöker tänka att bebisen jag har i magen nu är prio 1. Får vi ett syskon till så är det en bonus. Och mer än tre barn vill jag varken ha eller hinns med åldersmässigt tror jag :) Hade jag varit 20 hade jag kanske resonerat annorlunda. Så det är en bra poäng!


    Jag var över 30 med första barnet och ville ha två. Vill man bara ha ett barn så är ett snitt inte så farligt. :)

    Dom största riskerna för komplikationer kommer ju vid graviditet 2. Missfall, brusen livmoder, moderkakan fäster fel osv. Själv fick jag ingen bedövning vid den vag. förl. för att man ska känna om något går åt skogen. Hjälp som värkstimulerande dropp osv ansågs också för riskfyllt. I många länder så får man aldrig föda naturligt efter ett snitt.

    Ska man bara ha ett barn så inte tänka på att ha sin livmoder i bra skick efteråt. Då är det kanske inte hela världen om den får tas bort pga infektioner, samman växtningar osv.

    Så kör på det som känns bäst :)
  • Funderingarochförväntan
    Anonym (KA) skrev 2017-03-28 23:56:34 följande:

    Jag födde första gången vaginalt och ville inte uppleva det igen med barn nummer 2. Mycket snabb förlossning, ingen tid för någon smärtlindring, blev klippt etc. Syddes i över en halvtimme efteråt har min man sagt, men vid det laget var jag hög på lustgas och jätteglad så tänkte inte på tiden. :D

    Nåväl, blev efter 3-4 olika möten beviljad planerat snitt med nummer 2 och wow! En så mycket bättre upplevelse på alla plan!

    1. Trots operationssal så kände jag att jag hade kontroll över situationen. Kändes som jag drunknade i smärta vid första förlossningen.

    2. Kunde gå och stå och sitta redan dagen efter ks. Kunde knappt röra mig efter första förlossningen.

    3. Trots enbart ipren+alvedon knappt några smärtor alls efter ks. Om jag ansträngde mig kunde det svida (gjorde aldrig ont utan sved) i upp till en vecka efteråt, men detta var på riktigt INGENTING mot de smärtor jag upplevde efter min vaginala förlossning.

    4. Hade problem med konstiga urinträngningar i flera månader efter vaginala förlossningen (kändes som då en urinvägsinfektion börjar). Inga som helst problem med detta efter ks.

    5. Ingen ångest och funderingar kring en jobbig upplevelse efter ks. Bara fokus på nya barnet!

    Jag skulle utan tvekan kunna tänka mig ks igen. Det var på alla sätt som går en bättre upplevelse för mig och för barnet (får jag anta - klipptes p.g.a. att barnet inte mådde bra första gången). Jag skulle aldrig igen genomgå en vanlig förlossning särskilt inte efter det ks jag var med om. Men nu ska jag inte ha fler barn så slipper fundera! :)


    Hej Anonym (KA)! Låter som om KS var helt rätt valt för dig andra gången :) Mår din KS-bebis bra idag? Allergier eller så? Behövde hen någon vård efter snittet?
  • Funderingarochförväntan
    Anonym (Provat båda) skrev 2017-03-29 08:21:28 följande:
    Jag var över 30 med första barnet och ville ha två. Vill man bara ha ett barn så är ett snitt inte så farligt. :)

    Dom största riskerna för komplikationer kommer ju vid graviditet 2. Missfall, brusen livmoder, moderkakan fäster fel osv. Själv fick jag ingen bedövning vid den vag. förl. för att man ska känna om något går åt skogen. Hjälp som värkstimulerande dropp osv ansågs också för riskfyllt. I många länder så får man aldrig föda naturligt efter ett snitt.

    Ska man bara ha ett barn så inte tänka på att ha sin livmoder i bra skick efteråt. Då är det kanske inte hela världen om den får tas bort pga infektioner, samman växtningar osv.

    Så kör på det som känns bäst :)
    Skönt att bebis mår bra idag! <3 Ja, allergier kan ju vara kopplat med KS. Är just hälsoriskerna för barnet som får mig att tveka. Min egen hälsa är såklart också viktig men det är lättare att ta ett beslut för egen del och stå för det än för det lilla livets del. Men det är väl sånt man får lära sig hantera som en del av att bli mamma :) 

    Oj! Låter tufft att klara en vaginal förlossning utan någon som helst bedövning! Vilken kämpe du är! Är så imponerad av alla er som klarar att gå igenom vaginala förlossningar. :) Värkstimulerande dropp tror jag ibland gör mer skada än nytta. Bättre att låta kroppen ha sin stilla gång. Om det nu inte är så att det verkligen finns ett behov av att påskynda värkarna.

    Här är önskan 2 barn, eventuellt 3 st om det går. Annars har jag ett friskt barn i alla fall vilket är få förunnat. Så försöker jag tänka. :)
  • cotton

    Risken för allergier för barn födda med kejsarsnitt är 0,6% högre mot om de föds vaginalt. Och detta är siffror framtagna på ALLA kejsarsnitt, inklusive akuta och urakuta med andra ord.

    Jag har också provat föda vaginalt och med kejsarsnitt och nu har jag fått kejsarsnitt beviljat vid min tredje förlossning. Att utgå från sig själv som facit som "provat båda" gör ovan, är en ovanligt ensidig argumenation baserad på usel empiri. För de flesta kvinnor går den förlossning bäst där de känner sig delaktiga och lyssnade på och för en del är det vaginal förlossning, för andra är det kejsarsnitt.

    Jag känner också flertalet läkare som säger att det föreligger risker vid kejsarsnitt, det är ju en bukoperation, men att det föreligger påtagliga risker vid vaginal förlossning också. Det är risker som inte får så mycket utrymme i debatten kring fördelar med kejsarsnitt kontra vaginal förlossning. Informationen brukar istället vara ensidig med fokus på nackdelar och risker med kejsarsnitt.

    Kan tillägga ur min egna empiriska förlossningserfarenhet (de två förlossningar jag haft),låg min första son, född vaginalt, på neonantal i ett dygn, starkt påverkad av den jobbiga förlossningen och jag hade ont och mådde dåligt i över en månad. Jag hade svårt med både amning som smärtor i underlivet, urinträngningar o.dyl. 

    Med kejsarsnittet, kom lillebror ut med apgar 10 direkt, vilket är otroligt ovanligt. Jag kände mig delaktig på ett helt annat sätt i den förlossningen, trots att jag var gömd bakom ett grönt skynke. Jag åkte hem efter två dagar och har aldrig haft några som helst problem efteråt. Nu när jag är gravid igen med BF i början av juni, var det självklart för mig vilket förlossningssätt som passade mig bättre... 

  • Anonym (...)

    Vilken bra förklaring du har på hur läget är gällande KS. Som sagt det är mycket negativt gällande KS och nästan bara positivt gällande vaginal förlossning. Det har jag nog aldrig förstått,varför man inte tar upp nackdelar gällande vaginal förlossning utan enbart det som är negativt med KS. Det finns risker gällande en vaginalt förlossning som inte många talar om.

    De vänner jag har som har gått igenom KS har helt friska barn,inga problem att bli gravida efteråt,osv. Tre av mina vänner blev gravida ett år efter KS och hade absolut inga hinner med att bli gravida eller att föda sina barn med KS andra gången med. :)

Svar på tråden Erfarenheter och tankar efter planerat kejsarsnitt