Inlägg från: Lillatjejen1992 |Visa alla inlägg
  • Lillatjejen1992

För oss som försöker bli gravida med första

Hoppar också in här!

Jag 24 och sambon 30 har aktivit försökt ett bra tag nu för att få vårat första gemensamma barn. Vi säger att vi är inne på försök 8 (egentligen är det 10). Han har ett sen tidigare och jag har varit gravid en gång tidigare (slutade dessvärre med abort).

Mensen började bli oregelbunden när vi började försöka och ännu har inga fel hittats. Flera månader av att kroppen betett sig konstigt och börjar tro att jag inte har någon ägglossning. Börjar bli riktigt tungt då alla våra vänner precis fått eller väntar barn. Har börjat undvika att umgås med gravida då jag liksom inte klarar av det.

• Lillatjejen1992
    HannaPanna92 skrev 2017-04-07 10:58:28 följande:

Förstår hur du känner med att umgås med de som har barn/är gravida. Framför allt de som lyckas bli gravida efter första försöket. Man är självklart jätteglad för deras skull men eller hur svider det i barnlängtanhjärtat? :(

Tror det är viktigt att INTE undvika de som är gravida. Det är nog bättre att ha deras närhet och stöttning, även om det kanske gör ont ibland.

När har du bim? Själv har jag bim 3/5 & det blir 12.e försöket.

Känns så elakt att man blir ledsen.. så svårt dehär.

Jag har försökt umgås med gravida men det går bara inte .. Typ ingen utom vi vet att vi försöker och när ens gravida vänner sitter och diskuterar att det tog såån tid att bli gravid (tog 4 månader för dom som försökte längst) så bara brister det. Och när något är fel på ens kropp blir det för mycket när man vet att man är orsaken.

Jag har så oregelbunden cykel (28-36 dagar) så jag vet inte helt 100. Inte fått något positivt äl test än heller (är på cykeldag 19), bara jobbiga mellanblödningar.
  • Lillatjejen1992
    HannaPanna92 skrev 2017-04-07 11:52:48 följande:

Testa bidrottninggelé eller Rosenrot! Bidrottningsgelé kan hjälpa till mot oregelbunden mens och Rosenrot kan hjälpa till att korta ner din menscykel

& ge starkare ägglossning.

Har även läst på lite om Rosenrot och det är många som fått positiva resultat efter att ta börjat med den.

Jag kör min andra runda med Rosenrot nu.

Har kört rosenrot i ca 6månader men ingen skillnad än dessvärre :/
  • Lillatjejen1992

Fick äntligen glad gubbe på äl testet! Lär dock inte bli någon december bebis då mannen inte lyckas komma. Vi har problem med hans prestationsångest så denna gång provade jag att inte berätta något, men det går ändå inte .. Bara invänta mens och sen ta nya tag i maj :/

• Lillatjejen1992
    Starlights skrev 2017-04-09 12:51:38 följande:

Känner igen dig från bim-mars tråden. Vi har ju också haft lite problem med prestationsångest. Pratar du med din sambo om det, eller vill han helst undvika samtalsämnet? Det är så svårt att veta vad man ska säga. Hoppas att det löser sig och går bra för er snart. 

Han vill helst undvika det helt. Jag försöker lixom ta upp det ibland men han blir bara irriterad .. Jättesvårt
  • Lillatjejen1992
    isofija skrev 2017-05-24 12:30:05 följande:

Lycka till! Vi ska boka tid för utredning efter sommaren om det inte ger sig.. då har det gått ett år..

En till som ska boka tid för utredning efter sommaren här (har då gått lite mer än ett år). Hoppas det ger med sig innan dess för oss båda.
  • Lillatjejen1992
    Mikaelhbg123 skrev 2017-05-28 15:51:20 följande:

God dag :) jag är  lite nyfiken, jag och min flickvän bestämt oss för att skaffa barn och detta är första månaden vi tar det på allvar med ägglossningssticka. Hon fick positivt med ägglossningsstickan och så fort det visade det hade vi sex 4-5 dgr i rad. Men nu kom mensen ändå. Jag som är killen då har även testat mig med Clearblue Fertilitetsspermatest och fick ett positivt streck. Är det något man bör oroa sig över? Blir man ej gravid direkt när man träffar ägglossningen? Tacksam för svar.

Vi har prickat ägglossning i 11mån nu och ännu ingen bebis .. 25% chans att lyckas.
  • Lillatjejen1992
    Mikaelhbg123 skrev 2017-05-29 05:54:20 följande:

Jag förstår, det är jobbigt. Men jag söker vård redan nu haha! Är så skeptisk mitt ex som gjorde abort blev gravid då hon missade p piller en dag och nu känns det som något är fel då vi har oskyddat sex och min sambo dricker inte p piller sen flera år tillbaka.

Man får oftast inte hjälp först man försökt ett år. Min sambo och hans ex blev gravida på första försöket och jag blev oplanerat gravid förut. Inget behöver vara fel bara för att det inte vill sig på första försöket. I snitt tar det 6-7 månader att bli gravid. Mycket som ska stämma och klaffa. Jag har inte ätit ppiller sen 6år tillbaka och vi har haft oskyddat i 2år men försökt på riktigt i snart ett år och ännu inte blivit gravid. Det är bara fortsätta försöka som gäller.
  • Lillatjejen1992
    HannaPanna92 skrev 2017-05-30 11:08:16 följande:

Och nu kom det rosa på pappret... ingen graviditet på försök nr 13 :'( Hatar detta.. har tappat glädjen i att försöka få barn, jag blir bara mer och mer deprimerad av alla negativa tester

Know the feeling :(

Här har vi också tappat glädjen i att försöka. Utredning startar i höst för våran del. Styrkekramar till er!
  • Lillatjejen1992
    Mikaelhbg123 skrev 2017-06-11 21:14:01 följande:

Ja men om det var negativt idag och svagt positivt igår och positivt iförgigår då måste det redan ha skett ?

Ett ägglossningstest är antingen positivt eller negativt (om ni kör med stickor). När teststrecket är starkare eller lika starkt som kontrollstrecket är testet positivt. Visst kan teststrecket variera i styrka men är det inte lika starkt eller starkare än kontrollstrecket räknas det inte som positivt. Ni ska räkna 12-48 timmar efter positivt resultat och man kan inte veta helt säkert när det släpper. Rekommenderar cb digitalt ältest som antingen visar positivt eller negativt i form av glad gubbe eller en tom cirkel.
Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första