• XAHHA92

För oss som försöker bli gravida med första

Mikaelhbg123 skrev 2017-05-31 18:25:31 följande:
    Har man haft ägglossning då? Eller då sker det kanske ingen ägglossning ju?
    Som sagt, det är inte alltid en ägglossning sker. Menade mer på att ett test kan visa olika på en dag. Ni har inte försökt så länge va? :) Försök att ha roligt istället för att tänka på allt. Jag gjorde tyvärr misstaget att vara för "nojjig" över ALLT.
    Lycka till :)
  • XAHHA92
    Hedblomster skrev 2017-06-01 10:20:59 följande:

Uppdatering om mina konstiga gravtest och eventuella missfall: jag har fått ett utomkvedeshavandeskap och ska opereras imorgon :( sedan tar det nog ett par månader innan vi försöker igen. Lycka till alla.

Fy fasen :( Styrkekram till dig!
  • XAHHA92
    Mikaelhbg123 skrev 2017-06-17 21:41:14 följande:

Min sambo hade ÄL ca 11 juni. Någon dag efter, nu ca 4 dagar har hennes bröst svullnat mycket och hon har både jätte ont i brösten samt bröstvårtorna, brösten är sjukt varma! Enligt henne har hon aldrig haft så, samt att hennes mens förväntas 27 juni.

Är det någon som vet ? Bör man ta kontakt med läkare ?

Tycker ni kan avvakta att kontakta läkare, att få ont i brösten och att de blir svullna KAN vara ett tecken på graviditet MEN också tecken innan mens. Vet att det är svårt men försök att inte överanalysera allt.. Eftersom ni inte försökt så länge blir det bara extra tufft. Jag har nog varit skengravid hälften av månaderna vi försökt och det har gjort mig sjukt besviken.
  • XAHHA92
    Mikaelhbg123 skrev 2017-06-18 10:10:31 följande:
    Förstår till men hon har ej menssmärtor 12 dgr innan mens ????? Hon brukar ha 2 dagar innan mens
    Jag har också haft mensliknande smärta mellan ägglossning och mens, helt normalt och kan innebära både en graviditet eller inte. Ni får vänta och se :) Försök se det som något spännande, det blir inte roligt när man tänker för mycket på alla symptom
  • XAHHA92
    Bellsss skrev 2017-06-18 10:17:36 följande:

Ts hur gick det hos läkaren? :)

Menar du mig? :) Jag var hos en gynekolog på vc, han gjorde ett vul på mig och såg inga konstigheter. Inte vad han sa iaf. Han skulle sedan skicka remiss till en riktig gynekologmottagning. Fick brev där ifrån i veckan där det stod att jag skulle få en tid om 6 månader. Mitt hjärta spricker och jag har förlorat hoppet helt nu. Att behöva vänta 6 månader för nästa möte/undersökning är helt sanslöst. Det innebär att om 6 månader är jag på försök 20.
  • XAHHA92
    Bellsss skrev 2017-06-18 11:31:18 följande:
    Ja, precis jag menar dig :) följt tråden på avstånd och har hoppats så att det ska bli bebis för dig! Du är jämngammal med mig :)

Men fy, det är ju jätte lång tid! Vilken fruktansvärd väntan. Du kan inte vända dig privat då? Eller blir det för kostsamt? Lider så med er.
    Får jag inte en tid inom 3 månader kommer jag vända mig privat. Men att behöva betala extra för att få hjälp med första barnet är så vrickat i min värld :(

Hur länge har ni försökt? :)
  • XAHHA92
    Bellsss skrev 2017-06-18 13:20:09 följande:
    Ja, det känns märkligt :(

Jag beräknad till början på feb, oplanerat och kom som en chock. Men börjar sjuka in och vi landar mer i det nu och kan glädjas åt det :)
    åh så mysigt, grattis :)
  • XAHHA92
    Bellsss skrev 2017-06-20 22:57:15 följande:
    Tusen tack! Uppdatera gärna hur det går för er :) om du vänder dig privat eller inte. Håller tummarna iaf!
    Kommer skicka en egenremiss till ett ställe i Malmö, så får vi hoppas att vi kan komma in där tidigare :)
  • XAHHA92
    FrökenE1985 skrev 2017-06-27 12:08:47 följande:

Då var man hemma igen efter första mötet inför utredningen. Gjorde vul som visade på ägglossning idag. Högra äggstocken (som jag har ägglossning från denna gång) har hamnat lite under och såg ut att ha vuxit fast lite, det verkade dock inte störa, men det är troligen orsaken till min extrema äl-smärta och mensvärk. Så hon pratade om att endometrios kunde vara orsaken, men att det inte kan fastställas utan titthålsoperation vilket inte känns aktuellt i nuläget.

Fick även lämna blodprov idag för AMH och TSH och första dagen på nästa mens ska jag ringa och boka tid för äggledarspolning.

Sambon ska lämna spermaprov på KS Huddinge och ska då ha "hållt sig" i 2-5 dagar. Då vi har så pass nära så kan han göra det hemma då det ska lämnas in inom en timme från att han har "tömt".

Så nu är det vara att vänta. Tycker dock att det var lite konstigt att jag inte skulle lämna prover före och efter ägglossning som andra verkar ha gjort vid sina utredningar.

Så skönt att du kan få hjälp så fort och att det händer mycket! :) Önskar att jag också kunde få så snabb hjälp.... :(
    Sjukhuset (gynekologmottagningen) här i Hbg stänger ner i 3 månader under sommaren och sen 3 månader väntetid, så jag får inte tid förrän i december, fast jag försökt 14 månader. Det enda jag fått göra är ett VUL, och fick inte reda på något speciellt av det..
  • XAHHA92
    FrökenE1985 skrev 2017-06-27 12:36:29 följande:
    Det känns verkligen bra att ha kommit igång. Finns det inte andra privata kliniker som är anslutna till landstinget i närheten som du kan ringa. Jag ringde privat och fick tid 1,5 månad senare och det går ändå på högkostnadsskyddet. Tänker att det kanske finns liknande aktörer i Hbg. Vet ju hur surt det är att vänta och försöka månad in månad ut.
    Fick till mig att skriva en egenremiss till RMC i Malmö, det är dock över en timmes bilväg dit och var ändå inte säkert att det skulle gå fortare att ansöka dit
Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första