Inlägg från: Mikaelhbg123 |Visa alla inlägg
  • Mikaelhbg123

För oss som försöker bli gravida med första

ostarihavet skrev 2017-06-11 20:51:32 följande:

När ägglossningstestet visar positivt släpper ägget inom 12-48 timmar har jag för mig :) så det är INNAN ägglossning man får positivt. Rätta mig gärna om jag har fel, har aldrig använt själv

Ja men om det var negativt idag och svagt positivt igår och positivt iförgigår då måste det redan ha skett ?
  • Mikaelhbg123
    Lillatjejen1992 skrev 2017-06-13 13:37:44 följande:

Ett ägglossningstest är antingen positivt eller negativt (om ni kör med stickor). När teststrecket är starkare eller lika starkt som kontrollstrecket är testet positivt. Visst kan teststrecket variera i styrka men är det inte lika starkt eller starkare än kontrollstrecket räknas det inte som positivt. Ni ska räkna 12-48 timmar efter positivt resultat och man kan inte veta helt säkert när det släpper. Rekommenderar cb digitalt ältest som antingen visar positivt eller negativt i form av glad gubbe eller en tom cirkel.

Det visade två lika starka streck den 9:e men jag tyckte det var för tidigt ?? Hon fick sin senaste mens 28:e maj. Och den varade 5 dagar! Enligt appen skullle ägglossning ske igår. Kan det ske tidigare ? Kan man ha två gånger ägglossning kanske. ?
  • Mikaelhbg123
    isofija skrev 2017-06-13 15:26:18 följande:

Är ingen expert men jag har en kompis som får ägglossning veckan efter mens jämt, sist så hade hon någon liten cysta som gjort att hon fick ägglossning extremt tidigt, slutade i en bebis som nu är född, båda mår bra men hon var superförvånad.

Tempar hon också eller kör ni bara med stickor? Annars skulle jag nog tempa också så ni får annat än bara stickorna att luta er mot.

Omöjligt att det är en cysta precis varit hos gynekolog och undersökt allt. Hon kör bara stickor !!!!
  • Mikaelhbg123
    FrökenE1985 skrev 2017-06-13 16:19:32 följande:

Ägglossning sker oftast 1-2 dagar EFTER positivt ägglossningstest. Vilket betyder att hon bör ha ägglossat 10 eller 11 juni. Fick hon mensen 28 maj så betyder det att ägglossningen var på cykeldag 13 eller 14 vilket är helt normalt och följer till och med genomsnittscykeln utifrån alla kvinnor. En bokexemplarisk menstruationscykel med andra ord.

Ett tips för att optimera era chanser att bli gravida är att ha sex minst var tredje dag från att mensen slutat och 2 veckor framåt, eller gärna hela cykeln gör att garanterat "täcka upp" och med säkerhet pricka in ägglossningen.

Okej men om vi hade sex, 8:e,9:e,10:e och 11 då?:)
  • Mikaelhbg123
    isofija skrev 2017-06-13 16:38:37 följande:

Då har ni ju täckt den fertila perioden så bara vänta och se!

När som tidigast man man testa med ett graviditets test tror du!:)?
  • Mikaelhbg123
    FrökenE1985 skrev 2017-06-13 17:03:37 följande:

Då har ni täckt upp riktigt bra.

Hoppas det börjar bli trött på detta ???? Inne på andra försöket! När som tidigast man man testa med ett graviditets test tror du!:)?
  • Mikaelhbg123
    FrökenE1985 skrev 2017-06-13 17:49:56 följande:

Det är jätteindividuellt hur tidigt man kan testa för att får ett tillförlitligt resultat. Men ca 14 dagar efter ägglossning brukar det visa ifall man blivit gravid.

2 försök är väldigt lite och många får försöka betydligt längre än så. Själv är jag inne på 14:de försöket med min sambo.

Okej, tack för infon. Hoppas det löser sig för alla oss snarast :)
  • Mikaelhbg123
    FrökenE1985 skrev 2017-06-13 18:37:29 följande:

Håller tummarna att det går fort för er.

Tack, detsamma :)))))
  • Mikaelhbg123
    isofija skrev 2017-06-15 06:35:50 följande:

Efter tio månader och ett missfall plus på BIM!

Lyckan.. Funderar på hur jag ska överraska sambon som är bortrest och kommer hem imorgon :)

Stort grattis :) när testade du dig? Innan mens eller vid utebliven mens ?:)
  • Mikaelhbg123
    isofija skrev 2017-06-15 12:28:57 följande:

Tack!

På BIM, alltså jag skulle ha fått min mens idag.

Såg i morse att temperaturen inte sjunkit så då tog jag först ett test som jag fick svagt positivt på inom en minut, då tog jag även det digitala veckotestet som också bekräftade.

Så bra! Grattis ! Lycka till
Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första