Anonym (Ful?) skrev 2017-03-22 13:43:32 följande:
Grejen är att utseende och personlighet är helt olika saker. Det är väl klart att man kan känna dig snäll och smart. Tyvärr blir man inte "fin" bara för man har dessa egenskaper. Låter taskig nu men jag undrar verkligen ibland tänk om vissa verkligen är fula? Alltså utseendemässigt...
Då tänker jag att jag kanske tillhör den gruppen. Alla ser ju inte bra ut hur snäll och klok personen än är.
Jag kan förstås inte svara för hur andra personer tänker eller vad de gör för bedömningar.. Men själv anser jag att gruppen "fula" personer är försvinnande liten. Som vuxen vet jag knappt aldrig att jag har tänkt så om någon annan människa.
Eller jo. Vid ett fåtal tillfällen, men då har det egentligen handlat om att personen haft en "ful" personlighet, och att det liksom har smittat av sig på hur jag har sett på personen som helhet.
Sedan vad det gäller utseendekomplimanger, så är det så olika hur mycket sådana man får. Till stor del beror det säkert på vilka människor man omger sig med. Vissa är bättre på att säga sådant, andra sämre. Kanske för att de inte tycker utseendet är så viktigt. Varken det egna, eller andras.
Själv fick jag många komplimanger för mitt utseende för några år sedan. Sedan gick jag upp en massa kilo som biverkning av en medicin, och nu är det inte så många som säger att jag är snygg/söt/vacker längre, haha. Men min man tycker fortfarande att jag är finast. (Säger han i alla fall.) Och hur man än ser på det, så är han egentligen den enda person vars åsikt i den här frågan verkligen betyder något för mig.
- Däremot är jag ju fortfarande rolig, smart och snäll. (Och lite självgod.) ;)
Det hade ju varit mycket värre om jag mist alla mina goda egenskaper men fått behålla mitt snygga utseende. Det tycker nog omgivningen också. ;)