• Anonym (Ful?)

Att aldrig få höra att man är fin/snygg/söt/vacker

Är 27 år, tjej

Senaste tiden har jag börjat tänka mer och mer på att jag i princip aldrig fått höra att jag är vacker eller fin. Allt jag har fått höra är tex smart, snäll, omtänksam, kreativ osv

Det känns tråkigt eftersom jag börjar tänka att andra kanske inte tycker att jag är fin. Jag har inte haft så bra självförtroende tidigare och de här tankarna hjälper inte mig alls..

Brukar ni få höra att ni är snygga/vackra osv ?

• Svar på tråden Att aldrig få höra att man är fin/snygg/söt/vacker
  • Anonym (789)
    bullen1984 skrev 2017-03-22 10:19:02 följande:
    Varför detta enorma bekräftelsebehov hos människor?
    Nån skriver att hon har dålig självkänsla för att hon aldrig får komplimanger för sin personlighet? Herregud människa!? Varför måste hela ditt välmående bero på vad andra tycker om dig? Är inte det skevt??? Se till att vara en bra människa istället och sluta gå runt och sukta komplimanger så ska du se att allt blir bättre!
    Du missförstår ju. Den dåliga självkänslan handlar inte om att aldrig få komplimanger för sin personlighet. Utan att få mängder av komplimanger, men som ENDAST handlar om det yttre.

Och varför skulle man vara en dålig människa för det? Du har ju inte förstått ett dugg.
  • Anonym (Ful?)
    Anonym (Ful?) skrev 2017-03-22 13:43:32 följande:

Grejen är att utseende och personlighet är helt olika saker. Det är väl klart att man kan känna dig snäll och smart. Tyvärr blir man inte "fin" bara för man har dessa egenskaper. Låter taskig nu men jag undrar verkligen ibland tänk om vissa verkligen är fula? Alltså utseendemässigt...

Då tänker jag att jag kanske tillhör den gruppen. Alla ser ju inte bra ut hur snäll och klok personen än är.

Känna sig, ska det stå.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Peppo) skrev 2017-03-22 11:41:25 följande:

Av min man och killar på krogen som inte vet att jag är gift har jag fått höra att jag är snygg (fast så himla snygg är jag faktiskt inte). Av kollegor och vänner har jag ibland fått höra att jag har snygg frisyr (när jag är nyklippt) och att jag är smart (nån enstaka gång).

På grund av detta hoppas jag att jag kan bli bättre också på att berömma andra!

Klart du är snygg, de säger ju det till dig haha!

Berömma andra är jättesnällt, tror att de flesta blir mycket glada över att få komplimanger.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Ful?) skrev 2017-03-22 13:44:53 följande:

Känna sig, ska det stå.

Men du har ju en fin personlighet som folk faktiskt lägger märke till och vill lyfta fram. Det är väl inte fy skam?
  • Anonym (Katja)

Grejen är att utseende och personlighet är helt olika saker. Det är väl klart att man kan känna dig snäll och smart. Tyvärr blir man inte "fin" bara för man har dessa egenskaper. Låter taskig nu men jag undrar verkligen ibland tänk om vissa verkligen är fula? Alltså utseendemässigt...

Då tänker jag att jag kanske tillhör den gruppen. Alla ser ju inte bra ut hur snäll och klok personen än är.

Jag kan förstås inte svara för hur andra personer tänker eller vad de gör för bedömningar.. Men själv anser jag att gruppen "fula" personer är försvinnande liten. Som vuxen vet jag knappt aldrig att jag har tänkt så om någon annan människa.
    Eller jo. Vid ett fåtal tillfällen, men då har det egentligen handlat om att personen haft en "ful" personlighet, och att det liksom har smittat av sig på hur jag har sett på personen som helhet. 

Sedan vad det gäller utseendekomplimanger, så är det så olika hur mycket sådana man får. Till stor del beror det säkert på vilka människor man omger sig med. Vissa är bättre på att säga sådant, andra sämre. Kanske för att de inte tycker utseendet är så viktigt. Varken det egna, eller andras. 

Själv fick jag många komplimanger för mitt utseende för några år sedan. Sedan gick jag upp en massa kilo som biverkning av en medicin, och nu är det inte så många som säger att jag är snygg/söt/vacker längre, haha. Men min man tycker fortfarande att jag är finast. (Säger han i alla fall.) Och hur man än ser på det, så är han egentligen den enda person vars åsikt i den här frågan verkligen betyder något för mig. 

- Däremot är jag ju fortfarande rolig, smart och snäll. (Och lite självgod.) ;)  
    Det hade ju varit mycket värre om jag mist alla mina goda egenskaper men fått behålla mitt snygga utseende. Det tycker nog omgivningen också. ;) 
  • Froken Lokens

Jag får ofta höra att jag är rolig och empatisk privat och professionell och snabbtänkt på jobbet. Vad gäller utseendet så får jag höra att jag har vackra ögon och är söt, från de flesta i min omgivning.

• EnAnonumius

Jag tar hellre en komplimang för hur smart/intelligent jag är alla dagar i veckan före "vad snygg du är".

Ytan är just bara yta. Den förändras hela tiden och skalet säger aldrig om den sanna personligheten.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • nebukanessar

Har nästan aldrig hänt, förutom från min mamma. Men så är ju jag man så det är väl inte så konstigt.
    Jo förresten, när jag var i Thailand fick jag väldigt mycket komplimanger från alla möjliga kvinnor precis överallt. Det var otroligt kul att få uppleva det en gång i livet.

• MissNastrax

Vi tänker likadant..
  • Eineleaf

Får ganska mycket komplimanger nu när jag tänker efter. Senast idag på jobbet för min jacka (som jag haft i 15 år) och att jag hade satt upp håret på ett speciellt sätt med en scarf. Det är alltid trevligt och gör mig glad, men försöker också tänka på att ge komplimanger till andra :)

Svar på tråden Att aldrig få höra att man är fin/snygg/söt/vacker