• Anonym (Ful?)

Att aldrig få höra att man är fin/snygg/söt/vacker

Är 27 år, tjej

Senaste tiden har jag börjat tänka mer och mer på att jag i princip aldrig fått höra att jag är vacker eller fin. Allt jag har fått höra är tex smart, snäll, omtänksam, kreativ osv

Det känns tråkigt eftersom jag börjar tänka att andra kanske inte tycker att jag är fin. Jag har inte haft så bra självförtroende tidigare och de här tankarna hjälper inte mig alls..

Brukar ni få höra att ni är snygga/vackra osv ?

• Svar på tråden Att aldrig få höra att man är fin/snygg/söt/vacker
  • Anonym (Misstänker)

Svenskar är dåliga på att ge komplimanger .Jag ser ok ut och kan ha dyra märkeskläder men inte får jag höra nåt,så tråkigt.Däremot märker jag att dom som är fulare får lättare komplimanger .

• Froken Lokens
    Anonym (Misstänker) skrev 2017-03-22 20:19:59 följande:

Svenskar är dåliga på att ge komplimanger .Jag ser ok ut och kan ha dyra märkeskläder men inte får jag höra nåt,så tråkigt.Däremot märker jag att dom som är fulare får lättare komplimanger .

Jag ger sällan komplimanger till de som framstår som om de försöker fiska efter komplimanger.
  • Eena

Får komplimanger lite då och då. Angående utseende brukar jag få höra att jag har vackert hår och fin hy. Men vanligast är att folk kommenterar hur jag klär mig.

Vad gäller egenskaper händer det att man säger att jag är omtänksam, smart och generös.

Försöker tänka på att dela med mig av komplimanger när jag lägger märke till något jag uppskattar hos en annan person. Det kostar så lite och gör en annan persons dag

• Anonym (Som man svarar får man svar)

Brukar du tillhöra dem som kommenterar hur söta och snygga andra är. Det här är precis som Facebook, den som kommenterar mycket snällheter får mycket snällheter tillbaks.

Själv tycker jag dessa ' o vad du är fin, o vad du är snygg' är ganska jobbiga och kommer från något ytligt. Men ibland rycks man med och säger wow, vilken bild.

• Liat89

har otroligt dåligt självförtroende och är 28 år. Har haft det hela tonåren och som vuxen och att fått massor komplimanger för mitt utseende men det har inte hjälpt. Däremot de gånger jag fått komplimanger om mig som person, det har gett mig otroligt mycket mer.

Så TS jag tycker inte du ska hänga upp dig så mycket på det. Många tycker att jag är fin men vad gör det när jag själv inte kan känna att jag duger.

• Anonym (W)

Orkar inte läsa igenom alla pissiga svar. Först vill jag säga att du ÄR alltihop. Du är söt, snygg, fin och vacker.

Det du ska göra är att klä dig och föra dig som att du är det. Träna på att uttrycka dina känslor varje dag och inte skämmas för dom. Säg hur du känner dig som att det är helt naturligt, låt din själ och energi fylla din kropp så att du känner dig ut i fingrarna.

Bär eller köp kläder som framhäver dig på olika sätt (söt, snygg eller vacker osv) Träna gärna och stretcha kroppen och ät hälsosamt för att känna dig bekväm i dig. Våga le och skratta men inga fejkade leenden utan låt alla känslor finnas. Även när du är trött och sur. Spela aldrig, det solkar ned din utstrålning.

Ju mer du känner dig levande och låter din själ stråla ut ur dig desto mer kommer andra att kunna se att du ÄR söt, snygg och vacker.

Sedan vill jag bara tillägga att jämför aldrig, speciellt inte vad folk skriver på facebook. Det hänger på vilka människor man är vän med. Vissa blir dränkta i komplimanger och det har mindre med personens skönhet att göra än att vänner vill boosta, vissa är jättevackra men ingen skriver nånting.

Som svar på din fråga; jag får höra alltihop. Från min pojkvän varje dag och mina ex varje dag. Det varierar också. Vissa tjejer jag inte känner har sagt "gud vad du är lik min kompis mormor" och hållt upp en bild på en ragata som jag inte alls liknar, vissa säger att jag är otroligt vacker och inte förstår själv hur vacker jag är och vissa har sagt att dom inte fattar hur andra kan tycka att jag är snygg.

• mirrormask2

Alla är vi vackra på vårat eget sätt och för någon är vi den vackraste personen som existerar så är det bara, du kommer så småningom bli så överöst med det att du tröttnar gjorde mitt ex i alla fall kram på dig.Solig

• Anonym (Vem bryr sig)

Då är du kanske inte fin/ vacker. Kanske du är ful. Men varför är det viktigt om någon annan tycker du är vacker?

• Anonym (Man)
    Anonym (Stella) skrev 2017-03-22 09:58:33 följande:

Bland mina välutbildade, medvetna söder om söder vänner där är det helt tabu att kalla någon söt, snygg eller vacker.

Precis, i "feminismens Saudiarabien" (dvs Sverige) är det sexistiskt att berömma kvinnors utseende så finns inte på kartan att jag skulle göra det till kvinnor jag inte känner eller som är arbetskamrater. 

Ibland har jag fått beröm från kvinnor för en snygg tröja eller att jag klippt mig snyggt, det är väl så långt man kan gå. Själv ger jag bara komplimanger till min flickvän. De enda kvinnor som sagt att jag ser bra ut eller är snygg har varit flickvänner eller sexpartners.
  • Anonym (Man)

och kan tillägga till TS: Kan mycket väl vara så att män tycker du är snygg men ingen vågar ge dig en komplimang eftersom de riskerar att uppfattas ut som sexistiska svin.

Svar på tråden Att aldrig få höra att man är fin/snygg/söt/vacker