• Anonym (Ful?)

Att aldrig få höra att man är fin/snygg/söt/vacker

Är 27 år, tjej

Senaste tiden har jag börjat tänka mer och mer på att jag i princip aldrig fått höra att jag är vacker eller fin. Allt jag har fått höra är tex smart, snäll, omtänksam, kreativ osv

Det känns tråkigt eftersom jag börjar tänka att andra kanske inte tycker att jag är fin. Jag har inte haft så bra självförtroende tidigare och de här tankarna hjälper inte mig alls..

Brukar ni få höra att ni är snygga/vackra osv ?

• Svar på tråden Att aldrig få höra att man är fin/snygg/söt/vacker
  • lövet2

Nix. Det är bara exet som höll på att tjata om det, och det var bara fjäsk för att han skulle få tillräckligt mycket sex.

• Anonym (Alice)

Jag tycker inte att du borde klaga över nåt sånt här. Du får ju dessutom värdefulla komplimanger ändå. De baseras ju i dina egenskaper, och inte i utseende (som du till stor del inte har kontroll över).

Jag får ofta höra av folk att de tycker jag ser bra ut, och det är inte alltid så roligt som du kanske tror. Berättade för en vän att jag varit deprimerad (av en helt annan orsak), och fick till svar att "men vad har du att må dåligt över, du som är så snygg?".

Tycker att du borde vara glad att du får fina komplimanger, och att människor värderar dina styrkor och egenskaper.

• LP79

Det är fullständigt naturligt att man vill höra komplimanger både om sina egenskaper och sitt utseende. Jag tror de flesta av oss värderar komplimanger om egenskaper tyngre än utseendet, men det betyder ju inte att man inte vill få höra man är söt/snygg/vacker ibland med. Och vice versa.

• Anonym (789)

Har det precis tvärtom. Får bara höra positiva saker om mitt utseende, men aldrig något om min personlighet. Har bra självförtroende men usel självkänsla pga detta. Känns som jag inte duger till annat än att vara vacker.

Men ja, det finns väl värre problem att ha.

• Anonym (C)

Får höra det lite då och då. Ofta av andra tjejer som själva anser att de är fulare (trots att de inte är det!). Det är lite jobbigt att höra på, kanske främst för att de nedvärderar sig själva. Får ju även höra det av killar som jag träffar och nån random har väl oxå hänt när man varit ute.

Vill du bara få höra det av vem som helst? Har du isf testat att regga dig på typ happy pancake och badoo? Där svämmar ju mejlkorgen över av mejl där killar berättar hur vacker, snygg och fin man är :) Detta trots att jag har sjukt fula bilder på mig själv där :D

• Alexi

Jag får i princip aldrig komplimanger för utseendet. Men så är jag inte särskilt snygg heller så det är ju inte så konstigt.

• Anonym (.)

Håller med någon ovanför. Jag får ofta höra att jag ser bra ut. Men när man är nere på botten är det inte så kul att alltid få höra "du som är så fin kan ju göra/få vad/vem du vill". Jaha?

Betyder mycket mer att få höra att man är go, varmhjärtad och omtänksam!

• kioskvältare

Får inte ihop det riktigt. Varför ska du ha dåligt självförtroende när du får bekräftelse på att du är smart, snäll och duktig på olika vis? det är ju det som självförtroende handlar om, att känna att man är bra. Betydligt viktigare än hur man ser ut som inte över huvud taget visar på att man är bra.

• Dixie

Har det någon betydelse om andra tycker du är snygg? Är det verkligen viktigt?

Jag tycker det är mycket viktigare att mina nära tycker om mig som person än kommenterar mitt utseende!

• MissNastrax

Nej enda gången är typ söt.. vilket i min vetskap i om hur det ordet används mer "du är inte ful men ser inte speciellt bra ut men du är snäll därför säger jag en snäll sak till dig" :/

Tycker jag själv är ful, min profil bild här är ju väldigt piffad och mörk dvs inte sanningen.

Svar på tråden Att aldrig få höra att man är fin/snygg/söt/vacker