• Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Hej alla.

Jag ligger just nu på lasarettet på avdelning 85.

Haft stor blödning i v10 , en större med sammandragningar varannan minut i nio timmar och med massor av klumpar och blod i vecka 15.

Det har varit alla gånger i samband med mitt jobb när jag lyfter och ingen ville lyssna på mig. De har sagt att man kan jobba som vanligt när man är gravid och att de inte kan säga vad det beror på.

Hade inte fått någon sjukskrivning än men tänkte kämpa för det och skulle ringa igår. Fick istället tryck nedåt i måndags och i tisdags på jobbet. Onsdagen så misstänkte jag att vattnet gick och ringde 1177. De sa åt mig att vänta och ringa gyn på morgonen efter.

Kom hit och de konstaterade att allt vatten är borta. De sa att de inte kan göra något och de vill ha mig här några dagar för att sen sätta igång mig om det inte kommer igång av sig självt. Nu är jag jätteledsen och de säger att fostret tar skada ju längre det går så de hellre sätter igång mig. Jag vill verkligen inte att de ska göra det.

Det har inte kommit mer vatten sen undersökningen igår och jag har inte ont och inga bruna eller röda flytningar.

Hur gör jag nu?

Jag undrar även om fostervattnet har gått, och det finns inget fostervatten kvar, borde det fortsätta att sippra ut lite vatten ändå efter någon dag eller slutar det helt när hinnan har spruckit?

• Svar på tråden Vattenavgång v.18
  • Tjolahejtjolahopp
    Miriami skrev 2017-03-24 09:15:09 följande:

Du bestämmer. Men om jag hade varit du så hade jag sagt nej till att sätta igång förlossningen. Inte lyssnat på dom hur de än skulle förklarat att det är ett måste. Du kan säga att du vill vänta.

Drick mycket som någon här skrev. Sjukskriv dig och lyft inte mer. Vila!

Tack. Nej jag kommer inte låta dem sätta igång förlossningen. Jag kommer att åka hem på permission i helgen och jag kommer ligga mest hela dagarna och vila och dricka mycket vatten.
  • EpicNurse
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-03-24 09:04:25 följande:

Jag tog det som att, jag skulle ha väldigt tur om hålet skulle växa igen och att de väntar tills min kropp sätter igång det själv inom någon eller två dagar, sen ville de sätta igång det själva annars. Hur lång tid tog det för hinnorna att växa igen?

Jag tycker det är så konstigt att jag inte sipprar något fostervatten nu alls och även känner bebisen :/

Det tog någon vecka!
  • Miriami
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-03-24 11:54:55 följande:

Tack. Nej jag kommer inte låta dem sätta igång förlossningen. Jag kommer att åka hem på permission i helgen och jag kommer ligga mest hela dagarna och vila och dricka mycket vatten.

Jätte bra
  • DragonWoman

Nån annan kanske vet mer om detta.

En väns vatten gick och medans hon väntade på svar på hur det skulle gå försökte jag hjälpa med tips och råd. Stötte på nått där de sprutade in om det var nån saltlösning i fostersäcken för att försöka rädda bebisar. Men kommer inte ihåg om detta gjorts eller görs i Sverige. Och vad våra läkare ens anser om det.

Håller tummarna för dig och bebisen iaf.

Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426 Julian 140920
  • EpicNurse
    DragonWoman skrev 2017-03-24 12:24:08 följande:

En väns vatten gick och medans hon väntade på svar på hur det skulle gå försökte jag hjälpa med tips och råd. Stötte på nått där de sprutade in om det var nån saltlösning i fostersäcken för att försöka rädda bebisar. Men kommer inte ihåg om detta gjorts eller görs i Sverige. Och vad våra läkare ens anser om det.

Vilken vecka var det?

Det görs inte i Sverige innan vecka 22+0, och jag tvivlar på att det görs sen heller!
  • DragonWoman
    EpicNurse skrev 2017-03-24 12:28:14 följande:

Vilken vecka var det?

Det görs inte i Sverige innan vecka 22+0, och jag tvivlar på att det görs sen heller!

Vattnet gick väldigt tidigt för henne men han överlevde till v 21 men fick då avsluta på grund av livshotande tillstånd för henne. En vecka till så kanske han levt idag.

Varför görs det inte innan v 22 om chansen till överlevnad är större då?
  • EpicNurse
    DragonWoman skrev 2017-03-24 12:39:52 följande:

Vattnet gick väldigt tidigt för henne men han överlevde till v 21 men fick då avsluta på grund av livshotande tillstånd för henne. En vecka till så kanske han levt idag.

Varför görs det inte innan v 22 om chansen till överlevnad är större då?

För man för inga altiva försök att 'rädda' ev graviditet som är under hotande missfall innan fostret är livsdugligt utanför livmodern. Den gränsen är satt vid 21+6.
  • Tjolahejtjolahopp
    DragonWoman skrev 2017-03-24 12:24:08 följande:

Jag vet inte om det ens finns nåt hopp kvar för det är fortfarande inget fostervatten och det har inte vad jag sett sipprat ut någonting heller :( bebisen lever fortfarande men det känns som att kroppen har slutat producera fostervatten .
  • Teresiat

Har en vän som jobbar som sjuksköterska på Umeåsjukhus. Enligt henne räddar Umeå sjukhus hälften av alla barn som föds i vecka 22. Förstår att det är tufft men förhoppningvis stannar bäbis i magen ett par veckor till (och att vattnet fylls på lite) och sen vid v 22 så har bäbisen ändå en chans på 50% att överleva utanför magen.. och stannar den till v 24 så är chanserna ännu större.. håller tummarna för dig och din familj ts!

• DragonWoman
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-03-24 14:26:42 följande:

Jag vet inte om det ens finns nåt hopp kvar för det är fortfarande inget fostervatten och det har inte vad jag sett sipprat ut någonting heller :( bebisen lever fortfarande men det känns som att kroppen har slutat producera fostervatten .

Usch önskar man kunde göra något.
Svar på tråden Vattenavgång v.18