Inlägg från: Snäll men inte tråkig |Visa alla inlägg
  • Snäll men inte tråkig

    Gift vid första ögonkastet

    Varför borde Louise följa "spelets regler" om det innebär att hon därmed gör våld på sig själv, sin integritet , sin kropp och sina känslor?

    "Experterna " har någon slags pseudovetenskaplig teori om att attraktion och åtrå kommer bara man börjar röra vid varandra. Men så funkar långt ifrån alla människor. Väldigt många, jag själv tillexempel skulle bara känna motvilja , till och med avsmak om jag försöker tvinga mig själv till att vara fysiskt intim med någon jag inte är attraherad av.

    Däremot har jag inga som helst problem med närhet om jag är attraherad av någon.

    Ellen och Bert i den första säsongen pressades på samma sätt och anklagades för ungefär samma saker som Louise trots att ingen av dem var det minsta attraherad av den andra.

    (Något bägge bekräftat i intervjuer efter programmet).

    Louise , Ellen. och Bert visade stark integritet som lyssnade på sina kroppar och känslor.

    Om det är några som "bryter mot spelets regler" på ett fult sätt så är det "experterna".

    Det försöker verkligen både gentemot tittarna och deltagarna framställa det som seriösa matchningar där de verkligen tror på paren men det är så pinsamt tydligt att det handlar minst lika mycket om att "göra bra TV".

    Skulle det verkligen bli sämre TV om åtminstone hälften av paren fortfarande hållit ihop efter några år?

    Uppenbarligen har de utländska versionerna tittare trots att matchningarna lyckas bättre och det till och med blivit graviditeter här och där.

    Den tidigare deltagaren Ellen berättade i en intervju att hon envist konfronterat produktionen om hur de egentligen tänkte när de parade ihop henne och Bert. Till slut fick hon till svar att de ju bägge hade ett piano hemma!

    Såpass seriösa är alltså matchningarna.

  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (Anonym) skrev 2017-05-15 17:57:42 följande:

    Experimentet bör handla om det deltagaren vill att det ska handla om. Det är givetvis riktigt av Louise att strunta i pushande från TV-producenter och experter när hon känner att Mikael inte är något för henne.

    Visst, det var oklokt av henne att ge vilseledande information om att hon ville ha en godhjärtad och snäll man. Fast ett fel gör ju inte ett annat fel korrekt.


    Varför utgår du ifrån att det var just för att Mikael var snäll och godhjärtad som Louise inte var intresserad av honom?

    Att vilja ha en snäll och godhjärtad partner betyder inte att det är de ENDA egenskaperna man söker eller som är viktiga hos en partner.

    Mikael bjöd inte särskilt mycket på sig själv , slappnade inte av , skrattade och skämtade inte och var ganska stel. Allt detta är saker man mycket väl kan göra FAST man är snäll och godhjärtad. Det här skulle kunna vara saker som spelar in i att Louise inte blev intresserad även om jag förstås inte kan veta säkert.

    Man kan jämföra med Magnus. I de första programmen var han också snäll och godhjärtad , men trots det slappnade han av, bjöd på sig själv, var inte stel utan skrattade och skämtade.

    Sofia har ju sagt i intervjuer nu i efterhand att det var den trevliga person Magnus var de två första veckorna hon blev kär i, inte den elaka och omogna person han blev senare under programmet.

    Dessutom verkade Mikael ha en ganska märklig syn på fysisk närhet när efter ungefär halva tiden han bad om råd hos sexexperten och berättade att Louise kröp ihop och inte vände sig mot honom då de sov i samma säng.Rör man inte med varandra annars, varför skulle man då plötsligt göra det på natten bara för att man sover i samma säng?

    Själv skulle jag tycka det var ganska creepy om någon jag aldrig haft någon annan kroppskontakt än på sin höjd en formell kram och en artig kindpuss i samband med själva vigsel plötsligt började göra närmanden då vi sov i samma säng.

    Nu är jag inte singel , men om jag var intresserad av någon jag inte riktigt visste var jag hade skulle jag alla gånger tagit initiativ till att ta personens hand under en promenad eller lagt armen om honom då vi satt och drack vin för stt se om jag fick någon respons istället för att vända mig åt hans håll i sängen och ligga och hoppas på att han ocksås skulle vända sig om mot mig.
  • Snäll men inte tråkig

    Nej, matchningen var inte rätt för vare sig Mikael eller Louise, det håller jag med om.

    Mikael borde ha fått en extrovert kvinna till partner.

    Och Louise borde ha fått en extrovert man.

    Då hade nog bägge kommit mer till sin rätt.

  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (Za) skrev 2017-05-17 11:36:46 följande:

    Håller helt med om det fysiska. Jag menade inte att Louise borde ha varit fysisk med honom utan om hennes inställning till attraktion. Dom kunde väl ha spelat yatzy, gjort aktiviteter osv, det enda jag tycker Daniella Gordon har haft rätt i är att attraktion är ett rum man väljer att gå in i, det kommer inte alltid automatiskt. Igen så menar jag inte genom att ta på varandra utan bara göra en gemensam aktivitet som lockar till skratt tex.

    Ja matchningarna är så j-a dåliga, äntligen har några andra relationsterapeuter gått ut och kritiserat "experterna" men jag hoppas att legitimerade psykologer också går ut med en analys över "experternas" matchningar och hantering av parterapin.

    Det är ju katastrofalt att dom var blinda för psykisk misshandel och potentiellt drogmissbruk!

    Hur matematiskt är det att matcha en (enligt sig själv) "auktoritär" kille som också enligt sig själv har ett mönster av stark idealisering som utbyts i nedvärdering i relationer - med någon? Det spelar ju ingen roll VEM han matchas med när han är på det sättet.

    Hade det blivit en lika auktoritär kvinna så hade han inte ens blivit intresserad och det hade inte blivit någonting alls.

    Förstår inte heller matematiken bakom att matcha en sådan personlighet med en mjuk kvinna som har ett mönster av undergivenhet i relationer.

    Väldigt oetiskt och oproffessionellt, fattar inte hur en psykolog och en präst kan genomföra en sån matchning. De andra två har ju ingen utbildning så det är mer förståeligt (fast fattar inte hur de kan få kallas experter då)

    Svt borde byta ut expertgänget helt och ta en psykolog, en psykiatriker, en socionom och en parterapeut istället. Förstår inte meningen med att fortsätta konceptet med samma misslyckade experter om inte alltihop går ut på lyteskomik och underhållning.


    Håller absolut med om att Magnus i sitt nuvarande skick inte borde ha varit med i programmet alls. Jag har också undrat om det kan finnas rent kemiska förklaringar.

    Magnus verkar totalt sakna självinsikt. Han förstår verkligen inte att det i huvudsak är hans beteende folk reagerar på.

    Att vikten och mössan ofta kommer upp är ju för att man nästan per automatik reagerar med "Hur ser han själv ut då" när han regelbundet kritiserar Sofias yttre.

    Vad hade han väntat sig? En supermodell som har mode som största intresse och köper kläder och skor för tiotusentals kronor varje månad? Hur ofta är sådana tjejer intresserade av en mullig glassförsäljare som har mössa på sig dygnet runt?

    Sedan kan det ju vara så att mycket av fokuserandet på Sofias yttre handlar om att trycka ned henne och inte om vad som egentligen är viktigt för honom.

    Uppenbarligen gick det ju riktigt bra att ha sex, känns verkligen inte som att det var något hon pushade honom och tjatade sig till.

    Stör man sig så på en persons yttre borde ju inte sex bli aktuellt överhuvdtaget kan jag tycka.

    "Experterna" borde ha satt ned foten åt honom och sagt att beteendet var oacceptabelt.

    Det borde de för övrigt ha gjort åt Eva i förra säsongen också även om den situationen var lite annorlunda eftersom hon och Per aldrig inledde någon relation på riktigt.

    Man kan bete sig respektfullt mot varandra även om den ena eller bägge ganska omgående känner att matchningen var totalt fel. Det lyckades Bert och Ellen bra med, Micke och Louise med, men inte Eva.
  • Snäll men inte tråkig

    [quote=77682880][quote-nick]Anonym (Za) skrev 2017-05-17 11:36:46 följande:[/quote-nick]

    Håller helt med om det fysiska. Jag menade inte att Louise borde ha varit fysisk med honom utan om hennes inställning till attraktion. Dom kunde väl ha spelat yatzy, gjort aktiviteter osv, det enda jag tycker Daniella Gordon har haft rätt i är att attraktion är ett rum man väljer att gå in i, det kommer inte alltid automatiskt. Igen så menar jag inte genom att ta på varandra utan bara göra en gemensam aktivitet som lockar till skratt tex.

    Ja matchningarna är så j-a dåliga, äntligen har några andra relationsterapeuter gått ut och kritiserat "experterna" men jag hoppas att legitimerade psykologer också går ut med en analys över "experternas" matchningar och hantering av parterapin.

    Det är ju katastrofalt att dom var blinda för psykisk misshandel och potentiellt drogmissbruk!

    Hur matematiskt är det att matcha en (enligt sig själv) "auktoritär" kille som också enligt sig själv har ett mönster av stark idealisering som utbyts i nedvärdering i relationer - med någon? Det spelar ju ingen roll VEM han matchas med när han är på det sättet.

    Hade det blivit en lika auktoritär kvinna så hade han inte ens blivit intresserad och det hade inte blivit någonting alls.

    Förstår inte heller matematiken bakom att matcha en sådan personlighet med en mjuk kvinna som har ett mönster av undergivenhet i relationer.

    Väldigt oetiskt och oproffessionellt, fattar inte hur en psykolog och en präst kan genomföra en sån matchning. De andra två har ju ingen utbildning så det är mer förståeligt (fast fattar inte hur de kan få kallas experter då)

    Svt borde byta ut expertgänget helt och ta en psykolog, en psykiatriker, en socionom och en parterapeut istället. Förstår inte meningen med att fortsätta konceptet med samma misslyckade experter om inte alltihop går ut på lyteskomik och underhållning.

    [/

    Jag håller inte med om att attraktion är ett rum man man kan "välja" att gå in i, men däremot är det förstås så att det finns mängder av exempel på lyckliga förhållanden och äktenskap där parterna inte har varit attraherade av varandra vid första ögonkastet.

    Jag har personlig erfarenhet av att bli både attraherad och kär i personer jag inte var det minsta attraherad av första gången vi träffades.

    I de fallen har det antingen förändrats när det visat sig att vi har samma humor och kan skratta ihop eller att vi delat något intresse väldigt starkt, brunnit för samma saker och då har attraktionen plötsligt kommit, trots att jag inte i min vildaste fantasi skulle kunnat föreställa mig det första gången jag såg personerna ifråga.

    Nu utgår jag inte ifrån att alla fungerar som jag, men jag tycker ändå att om man prompt ska para ihop två introverta personer (som Mikael och Louise )så borde man matcha folk som delar en väldigt stark passion för någonting, oavsett om det så är motocross, politik , fiske eller hästhoppning. Att se den andra i full galopp ta ett hinder på 1,20 eller hålla ett brandtal på stadens torg kan göra honom / henne intressant på ett helt nytt sätt.

    Jag menar : Kan man använda det faktum att bägge har ett PIANO, något som i många hem bara är en inredningsdetalj eller arvegods från en kär släkting som man av sentimentala skäl inte vill sälja som ett matchningskriterium skulle man väl kunna jobba hårdare när det gäller gemensamma passioner och intressen.

    När det gäller Mikael och Louise kanske det med tanke på "experternas" bristande seriositet och kompetens helt enkelt kan vara så att de vare sig delar samma humor eller passioner.

    Att Mikael verkar ha väldigt liten erfarenhet av kvinnor överhuvudtaget och tycker det är en bra ide att skicka flera romantiska kärleksbrev till sin partner redan innan de träffats eller samma dag de träffats gör liksom inte saken bättre...

    Många uppfattar det nog som något avskräckande.

  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (Anonym) skrev 2017-05-17 18:38:22 följande:

    En kille med charm kan se ut som en gorilla i ansiktet och ändå vara framgångsrik med vackra kvinnor. Magnus är ett bra exempel på det och hans ex såg faktiskt betydligt bättre ut än Sofia. Då ser redan Sofia bra ut ska tilläggas. Om det nu är den nivån Magnus är van vid kan jag förstå om han inte var nöjd med Sofias yttre.

    Att Magnus inte skulle bry sig om utseendet utan bara använda det för att trycka ner Sofia tror jag inte alls på. För det första är det extremt ovanligt att män inte är utseendefixerade i sitt val av partner. För det andra ger han inte intryck av att vara en elak person utan en person som är självcentrerad.

    Att han inte är lämplig i detta program Instämmer jag i men det är en annan fråga. Magnus är dock mycket duktig på att ge ett bra första intryck och att charma så det är rimligt att anta att även experterna blev hänförda av honom. Den rödhåriga experten ser ut att tycka om honom ordentligt och det är ju hon som haft hand om Magnus och Sofia.


    Självklart är det så att charm och personlighet i allmänhet ofta är minst lika viktigt som utseende. Det är något kvinnor som har utseendet mot sig också upptäckt och för övrigt funkar det åt andra hållet med.

    När det gäller Mikael tillexempel tror jag att ganska få skulle beskriva honom som ful. Själv tycker jag inte att det är något fel alls på just hans utseende. Det är helt andra saker, som jag varit inne på tidigare som gör att jag inte finner honom attraktiv. Och det skulle inte förvåna mig om det är så för Louise också.

    Magnus påstår att för honom är utseende och yta mycket viktigt när det gäller både honom själv och andra. Om det nu är så viktigt, varför drar han inte bara ned på kolhydraterna och börjar springa några gånger i veckan? Hans övervikt och ölmage är fortfarande på den nivån att det skulle kunna räcka, förutsatt att övervikten inte beror på någon medicinering eller liknande.

    Man behöver förstås inte vara ett träningsfreak för att man är modeintresserad, däremot är det ofta en del i ett starkt modeintresse att "klä sig efter sin kropp" och välja kläder som får en att komma till sin rätt. Det gör inte Magnus utan snarare tvärtom.
  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (Anonym) skrev 2017-05-17 19:55:59 följande:

    [quote=77684171]

    Jag håller inte med om att attraktion är ett rum man man kan "välja" att gå in i, men däremot är det förstås så att det finns mängder av exempel på lyckliga förhållanden och äktenskap där parterna inte har varit attraherade av varandra vid första ögonkastet.

    Jag har personlig erfarenhet av att bli både attraherad och kär i personer jag inte var det minsta attraherad av första gången vi träffades.

    I de fallen har det antingen förändrats när det visat sig att vi har samma humor och kan skratta ihop eller att vi delat något intresse väldigt starkt, brunnit för samma saker och då har attraktionen plötsligt kommit, trots att jag inte i min vildaste fantasi skulle kunnat föreställa mig det första gången jag såg personerna ifråga.

    Nu utgår jag inte ifrån att alla fungerar som jag, men jag tycker ändå att om man prompt ska para ihop två introverta personer (som Mikael och Louise )så borde man matcha folk som delar en väldigt stark passion för någonting, oavsett om det så är motocross, politik , fiske eller hästhoppning. Att se den andra i full galopp ta ett hinder på 1,20 eller hålla ett brandtal på stadens torg kan göra honom / henne intressant på ett helt nytt sätt.

    .


    Poängen med detta att välja att väcka fysisk attraktion handlar om att du kan göra det med en person du tycker om. Att som prästen pusha för att Louise skulle bli fysisk med Mikael är fel. En person som inte ens Louise tycker om. Ska hon göra sig till prostituerad för produktionsbolaget? Det var mycket olustigt att behöva bevittna denna uppmaning från prästen.

    [/quote]

    Ja, det är allvarligt att en representant för Svenska kyrkan kan sänka sig så lågt att han mer eller mindre uppmanar folk att prostituera sig för produktionsbolagets skull.

    Hoppas någon uppifrån tar honom rejält i örat för det här!
  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (Za) skrev 2017-05-18 13:14:36 följande:

    Ja, det är allvarligt att en representant för Svenska kyrkan kan sänka sig så lågt att han mer eller mindre uppmanar folk att prostituera sig för produktionsbolagets skull.

    Hoppas någon uppifrån tar honom rejält i örat för det här!


    Hold your horses, prästen gjorde tvärtom. Han frågade Louise om hon gjort något fysiskt med Micke som hon inte skulle ha gjort med en kompis och hon sa "Nej. Jag har inte velat det". Då svarade prästen "Då ska du inte göra det". Prästen är den sista som pushat, han bara lyssnade och försökte inte påverka. Det var psykologen och kvasiterapeuten Gordon som pushade Sofia stanna med Magnus.

    [/quote]

    Oh, my bad!

    Visserligen tycker jag det är ytterst suspekt att Svenska Kyrkan lånar ut sig till det här överhuvudtaget, men självklart ska inte Gösta ha skit för något han inte har gjort. Jag måste ha blandat ihop hans replik med någon annans, alternativt blandat ihop honom med prästen i första säsongen.
  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (Za) skrev 2017-05-18 13:19:03 följande:

    Det du beskrev var vad jag menade med att dom hade kunnat göra aktiviteter som lockar till skratt. Nej Mikael har ingen koll. Han är snygg, check, trygg, check, har en sympatisk energi, check men saknas det andra saker. Som att han inte säger "jag" utan "man", inte försöker hitta på något kul utan väntar på att Louise ska börja hångla med honom out of the blue osv.

    Kärleksbrevet ja. Det blir ju helt fel. Det ska man ge till någon man känner och är förälskad i, det får motsatt effekt att se "känslor" riktade mot en fast att sändaren inte ens vet vem man är.


    Exakt!

    Att bli "utsatt" för en helt okänd persons översvallande kärleksförklaringar på det sättet kan vara väldigt avtändande i sig. Att det ofta fungerar så kommer nog de flesta av oss på under tonåren eller strax därefter.

    Jag minns hur jag för mer än ett halvt liv sedan genom klotter och rykten spred ut över hela skolan att jag "älskade " killar jag aldrig hade pratat med och inte ens vågade se i ögonen när vi möttes i korridoren . De blev livrädda och undvek mig som pesten!

    När jag gjort samma misstag sådär tre - fyra gånger med olika personer förstod jag att det var en riktigt, riktigt dålig strategi och började istället försöka ta kontakt med och charma den jag var intresserad , visa att jag var en trevlig tjej helt enkelt.

    Och naturligtvis ledde det till större framgångar.

    Det var som om Micke till varje pris bestämt sig för att han skulle omedelbart bli jättekär i sin blivande fru redan innan de träffats.

    Mycket kan man säga om produktionen och "experterna", men inte ens de förväntar sig att paren ska vara kära INNAN vigseln eller på bröllopsdagen.

    Jag har en känsla av att Louise blev förskräckt och drog öronen åt sig på grund av kärleksbreven och därför medvetet valde att göra sig så ointressant som möjligt och inte göra någonting överhuvudtaget som Micke skulle kunna tolka som intresse för att inte uppmuntra honom.

    Och det får många män både här och på andra ställen till ett "bevis" på deras tes att "Kvinnor vill inte ha snälla män utan bad boys" stämmer.

    Som om det vore det det handlade om!
  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (Za) skrev 2017-05-19 09:40:42 följande:

    [quote=77686131]

    Oh, my bad!

    Visserligen tycker jag det är ytterst suspekt att Svenska Kyrkan lånar ut sig till det här överhuvudtaget, men självklart ska inte Gösta ha skit för något han inte har gjort. Jag måste ha blandat ihop hans replik med någon annans, alternativt blandat ihop honom med prästen i första säsongen.


    Det var nog för att "anonym" påstod det. Ja... jag tror att en enskild präst får vara med utan att be hela Svenska kyrkan om lov, jag kan tänka mig att han personligen var intresserad/blev tillfrågad.

    Egentligen är jag inte emot programidén eller att prästen är med (och jag tycker att prästen är den bästa av experterna för han ställer bara frågor och stöttar sen deltagarna utifrån hur dom känner medans speciellt Daniella Gordon säger till deltagarna hur det ligger till mellan dom, vad dom känner och varför och vad som hänt och inte hänt.

    Jag hade gillat serien med andra "experter". Som sagt inga fler "terapeuter" som inte är legitimerade psykologer, det finns så många skitterapeuter, vem som helst kan starta en terapeututbildning i privat regi och låta de examinerade ta betalt (så länge dom inte påstår att dom är legitimerade psykologer)

    och Gordon gick en kurs i kroppsterapi på 70-talet i San Fransisco (det är hennes cv hon lagt ut på sin hemsida) efter det så ansåg hon sig vara färdig att rehabilitera människor och ta betalt för det...

    Jag hade velat se en Erfaren och skarp socionom bland experterna som är van att möta olika slags människor, har lärt sig se igenom lögner och manipulation, kan känna igen tecken på missbruk, psykisk ohälsa, "misshandelstyper" osv.

    Detta för deltagarnas säkerhet, alla är inte lämpliga att pussla ihop med någon bara för att dom ser ut att bli attraherade av varandra på ytan.

    Prästen får gärna vara kvar men byt ut psykologen mot någon som har ögon att se med och lägg till en ANNAN sexolog.

    Jag fattar inte varför dom inte bytt ut teamet när det går så dåligt just i Sverige!

    [/quote]

    Ja, ett absolut miniumkrav vore ju förmågan att sortera bort uppenbart labila sökande och se indikationer på missbruksproblem.

    Inte ens det klarar dom.

    Vidare har "experterna " med den outbildade Daniella i spetsen lyckats med följande konststycken:

    1. Parat ihop en man vars högsta dröm är familj och barn med en 41-årig kvinna som inte är säker på om hon överhuvudtaget vill ha barn. Hur hade man tänkt att det skulle sluta lyckligt? Genom att han ger upp sin största dröm för en kvinna han har känt en månad? Genom att hon mot sin vilja försöker bli gravid med en man hon känt en månad ? Något som för övrigt kanske inte ens är möjligt , särskilt om man inte fött barn tidigare.

    2. Parat ihop en strikt vegan med en kille som formligen älskar kött och vill äta det hela tiden? Nu tror jag inte att Nina kräver att en partner ska vara strikt vegan, det är ändå rätt få. Har för mig att jag läst att hennes nuvarande äter fisk och skaldjur ibland. Men en man som inte kan tänka sig en enda måltid utan kött?!

    3. Parat ihop en man som avskyr rökning över allt annat med en kvinna som rökt i 40 år.

    Ja, Mats kunde ha skött det hela mycket bättre, men att han blev besviken i sig är inte ett dugg konstigt. Ja, hon definierade sig som feströkare inför produktionen, men just "jag är bara feströkare" måste vara ett av de absolut vanligaste självbedrägerierna någonsin. Jag har sagt det själv , Been there, Done that.

    Och nu har jag inte ens nämnt århundradets fiaskomatchning, Eva och Per.

    Avgå Daniella, avgå.
  • Snäll men inte tråkig

    Daniella Gordon ger för övrigt uttrycket "one track mind" ett ansikte.

    Fem minuter efter att Louise i uppföljningen "hur gick det sedan" förklarat att det hade inte hjälpt om hon och Micke så hade tagit varandra på könet hoppar Daniella Gordon upp på sin berömda käpphäst och förklarar extasiskt att BERÖRING är vägen till attraktion och kärlek.

    Då som svar på en fråga från ett par tittare om hur länge man egentligen ska kämpa och försöka om det inte finns någon attraktion.

    Det är uppenbart att för henne gäller kartan när terrängen och kartan inte stämmer.

    Eller så vägrar hon bara förstå att det är skillnad på en situation där parterna är smått tända på varandra men inte mer än så och defintivt inte förälskade (än) och på en situation där den ena eller bägge inte känner ens tillstymmelse till attraktion för den andra.

  • Snäll men inte tråkig
    pyssel skrev 2017-05-19 18:55:36 följande:

    Aaah, det är så det hänger ihop med den där enda kursen någon gång på 70-talet. Min kollega berättade igår hur man låg och skedade på lärarutbildningen, hela klassen. Inte för att bli attraherade, utan ohämmade. Samma anda.

    Daniella borde söka sig lite nyare utbildningar.


    Ja, hon är en relik från 70-talet. Och då är det ändå en snäll beskrivning.
  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (Anonym) skrev 2017-05-19 16:24:28 följande:

    Att du inte får dina tankar att gå ihop med verkligheten bekräftar det jag sa. Dvs att du inte klarar av att analysera Magnus rationellt och logiskt eftersom du hyser personliga agg mot honom.

    För den som känner till samspelet mellan män och tog det inte många sekunder att inse att Magnus skulle lyckas få Sofia i säng. Samtidigt som det var lika uppenbart att Mikael inte skulle få det med Louise. Eftersom du inte analyserar rationellt utan känslomässigt blev istället din slutsats att Magnus var chanslös med Sofia samtidigt som Mikael skulle ha bra möjligheter med Louise.

    Jag tycker att Magnus är en direkt olämplig partner för en kvinna. Till skillnad från dig klarar jag dock fortfarande av att göra en rationell analys trots det. Gör man det går det inte att blunda för att han är duktig på att få vackra kvinnor i säng.

    Att du inte ens kan medge det visar återigen att du inte klarar av att analysera honom rationellt och logiskt baserat på fakta.


    Jag tycker att det låter på dig som om kvinnor inte hade några egna sexuella önskemål och som om de blir "lurade " till sex.

    Men vi är väl rationella och logiska människor, vi här här i tråden, eller hur?

    Magnus är från Skåne där det finns flera stora studentstäder, där massor av unga människor av bägge könen som är singlar eller har väldigt lösa förbindelser går ut och blir onyktra de flesta kvällar i veckan. Då är det ingen enorm bragd att om man har förmågan att vara någotsånär charmig just den kvällen eller framstå som någotsånär charmig just den kvällen få ligga för just den kvällen med någon som ser någotsånär bra ut.

    Säger inte så vansinnigt mycket om en person mer än att h*n inte är totalt socialt inkompetent vid första ögonkastet eller extremt ful vid första ögonkastet.

    Programmet heter ju GIFT vid första ögonkastet och inte KÅT eller TÄND vid första ögonkastet.

    Jag tror att flera av de 18 personer som medverkat hittills inte har några större provlem med att få med sig någon hem från krogen, men den här gången är det inte det de vill och inte det som är målet utan något helt annat.
  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (Anonym) skrev 2017-05-19 20:01:11 följande:

    Gemene man kan inte få hem snygga kvinnor från krogen utan problem. Det är överskott av män på krogen och det är männen som charmar och kvinnorna som väljer. Om vi sedan talar om att ha relation då krävs än mer även om makten där blir mer jämn där eftersom män är mer intresserade av sex än relationer.

    Vi har att förhålla oss till fakta där Magnus inte haft några problem att inleda relationer medan Mikael själv säger sig ha blivit dissad för bad guys. Vi har dessutom sett i programmet hur Magnus fått Sofia på fall medan Louise visat absolut noll intresse för Mikael. Att påstå att Magnus skulle sakna charm tycker jag är direkt ignorant. Nu gjorde inte du det så det är inte dig jag syftar på.

    Om jag tycker att man lurar kvinnor i säng?

    På krogen tycker jag det. Dock inte i ett förhållande.


    Men du.

    Det är väl ändå skillnad på att få med sig någon hem från krogen på ett vattenhål för studenter och på att inleda relationer?

    Magnus har säkert "kompetensen" att få med sig en någorlunda snygg tjej hem från ett uteställe för studenter i Lund en fredagkväll, men det säger väl inte så mycket om hans kapacitet att inleda relationer?

    Att tjejerna i fråga i många fall förmodligen inte skulle stå ut med utmed honom ens en vecka är en helt annan sak.

    Hur mycket vet vi tittare EGENTLIGEN om hans "exceptionellt snygga " exflickvän?

    Magnus är inte så gammal. Han kan ha sett helt annorlunda ut då de träffades. Hon med. Det kan ha varit en klassisk gymnasieromsns som höll längre än genomsnittet helt enkelt.
  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (Anonym) skrev 2017-05-19 20:01:11 följande:

    Gemene man kan inte få hem snygga kvinnor från krogen utan problem. Det är överskott av män på krogen och det är männen som charmar och kvinnorna som väljer. Om vi sedan talar om att ha relation då krävs än mer även om makten där blir mer jämn där eftersom män är mer intresserade av sex än relationer.

    Hur det går till på krogen i allmänhet går inte att applicera på den mycket speciella atmosfär som finns i utpräglade studentstäder som Lund och Uppsala på pubar och fester.

    Jag hävdar bestämt att det inte alls är särskilt svårt för en någotsånär charmig ung person att få ligga med en snygg person av motsatt kön om h*n åker till tex Flogsta i Uppsala en varm sommarkväll i maj."Raggningen" i studentmiljön går inte till på det klassiskt stereotypa sätt som jag tror att du tänker på när du pratar om "krogen". Det handlar inte om att gå från bord till bord och fälla repliken "har du pojkvän" eller "får jag bjuda på en drink".

    Stora gäng sitter utomhus i parker och spelar gitarr eller uppe på hustaken och dricker vin nätterna igenom. Efter att ha pratat i ett par timmar börjar kanske två personer som sitter bredvid varandra att hångla och det ena leder till det andra....

    Handlar inte om att lura eller manipulera till sex även om det självklart tragiskt nog förekommer övergrepp där precis som i alla andra miljöer där människor vistas.

    Många vill leva livet fullt ut som studenter och är aldrig någonsin så intresserade av sex som under den här perioden i livet. Inte så märkligt. De flesta är unga och hormonerna rusar. Rent biologiskt är den optimala åldern att föda barn tidig 20-årsålder och självklart kan detta påverka sexlusten även om de flesta studenter vill vänta många år med eventuellt barnafödande och familjebildning.

    Med bakgrund av allt ovanstående måste du förstå att det inte är någon särskild merit eller särskilt svårt att få ligga med snygga människor i städer som Lund eller Uppsala.

    Vi har att förhålla oss till fakta där Magnus inte haft några problem att inleda relationer medan Mikael själv säger sig ha blivit dissad för bad guys. Vi har dessutom sett i programmet hur Magnus fått Sofia på fall medan Louise visat absolut noll intresse för Mikael. Att påstå att Magnus skulle sakna charm tycker jag är direkt ignorant. Nu gjorde inte du det så det är inte dig jag syftar på.

    Om jag tycker att man lurar kvinnor i säng?

    På krogen tycker jag det. Dock inte i ett förhållande.


  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (Anonym) skrev 2017-05-20 06:51:43 följande:

    Fast vi vet ju faktiskt inte om Magnus är duktig på krogen även om det är rimligt att anta att han har viss läggning för det, då jan är charmig och tar stor plats etc. Min erfarenhet är att utseendet även hos männen blir viktigare på krogen och där är Magnus medelmåttig.

    Beträffande förmåga att inleda relationer har vi fått bevittnat hur han charmat omkull Sofia och hans ex har visat upp sig. Eftersom Magnus flyttat till Stockholm i vuxen ålder är det inte rimligt att tro att hans ex är en ungdomskärlek. Sedan är det inte som så att män först väljer en riktigt snygg flickvän och sedan en ful utan det finns en jämnhet. Magnus har väl snarare antytt att Sofia knappt håller utseendemässigt för honom.

    Experterna har även talat om att Magnus haft många relationer med kvinnor. Så att tro att Sofia och exet som visades i bild skulle vara undantag är inte heller sannolikt.

    Så vad är då en rimlig slutsats?

    1) Baserat på den information vi har om Magnus är han duktig på att inleda relationer med vackra kvinnor.

    2) Baserat på den information vi har om Magnus är han dock inte är vidare duktig på att få dessa förhållanden att fungera i längden.


    Om Magnus nu på allvar tycker att det faktum att han har haft en riktigt snygg (?) flickvän tidigare är någon slags ursäkt för att regelbundet kritisera Sofias yttre är det ju bara ytterligare ett bevis på att något inte är som det ska med honom.

    Ingen normal människa resonerar så.

    Själv hade jag en fling med en halvkänd skådespelare för många år sedan. Skulle

    aldrig falla mig in att det skulle ge mig någon rätt att kritisera de partners jag haft efteråt för att de inte har lika intressanta och spännande jobb. Eller att alla skådisar skulle vara intresserade av mig enbart på grund av den tidigare relationen.

    Det faktum att han haft en riktigt snygg (?) flickvän tidigare förändrar inte på minsta sätt att

    1. Det är jävligt elakt att kritisera Sofia på det sätt han gör och det gör människor förbannade och upprörda.

    2. De allra, allra flesta tycker att Magnus utseende är mediokert eller rentav fult men att Sofia ser bra eller rentav mycket bra ut. Det gör folk ännu mer förbannade och upprörda.

    Sedan såg han väl för guds skull hur Sofia såg ut från början!

    Han var väl inte blind de första veckorna?

    Om nu hennes yttre är ett sådant problem, varför inleder han då överhuvudtaget en relation med henne och har regelbundet sex?

    Det är det som får mig att misstänka att det kanske är så att hans ständiga kritik av Sofias yttre mest är ett sätt antingen medvetet eller omedvetet trycka ned henne. Det skulle också kunna handla om avundsjuka. Sofia har ju berättat att hon gått ned 15 kilo i vikt och det är något Magnus också skulle må bra av att göra men uppenbart inte har lyckats med.
Svar på tråden Gift vid första ögonkastet