• Anonym (Rådvill TS)

Han ska flytta LÅNGT, vill ha barnen halva tiden.

Jag och sambo är i separation. Han vill flytta till sin hemort, som ligger ca 130 mil från mig. Jag vill verkligen inte ta honom ifrån barnen på något sätt, de älskar honom och han älskar dom. Barnen är i förskoleåldern och vi har gemensam vårdnad.

Han menar att det enda rätta och självklara är att han ska ha barnen varannan vecka (och det skulle det givetvis vara, om vi bodde på samma ort), förstår mig öht inte när jag säger att det kan vara svårt att genomföra praktiskt och till viss del ekonomiskt.

Någon som varit med om liknande? Hur löste ni det med umgänge, resor etc? Vad säger familjerätt (som han inte vill blanda in, men jag) och hur ska jag tänka? Hjälp :(

• Svar på tråden Han ska flytta LÅNGT, vill ha barnen halva tiden.
  • Anonym (egoistiskt!)
    Anonym (Haha) skrev 2017-03-31 08:16:07 följande:
    Igen så är det inte så enkelt.

Jag känner till fall där kvinnan tröttnat på mannen och flyttat ut med barnen. Det ledde inte till att mannen fick barnen boende hos sig trots att han hade bostaden kvar.

Ett av fallen flyttade kvinnan till Norge, och i det andra hade hon inte ens en egen bostad utan flyttade iväg till sina föräldrar i en annan svensk stad.

Hur förklarar du detta om din kunskap om lagen nu är så vattentät.
    Tingsrätten gör en bedömning av personen som bor kvar som boendeförälder och sammanväger det med nackdelen med att flytta.
    Om barnen tex knappt känner den förälder som bor kvar eller om den föräldern som bor kvar har problem med inkomst, droger, våld eller annat kan de göra bedömningen att det är i barnens bästa intresse att flytta. Det är en bedömning som säkert kan bli felaktig ibland, men poängen är att det är en bedömning om vad som är bäst för barnen, inte vad som är bäst för föräldrarna.
    Ska man hårddra det kan det även vara så att en förälder tar med sig barnen mot den andra förälderns vilja och de tar så lång tid innan det kommer upp i rätten att barnen hunnit rota sig på nya stället och det därför inte längre är i deras bästa intresse att flytta tillbaks. Där är det väldigt olika hur rätten dömer och det kan sluta nästan hur som helst.

I fallet med mannen som flyttade ifrån sitt barn och fick rätt till boende i rätten måste det ha funnits något hos mamman som gjorde att rätten bedömde att det var bättre för barnet att bo hos pappan. En sådan sak kan vara om mamman aktivt motarbetat umgänge, en annan att mamman själv missbrukar eller lever med en missbrukare.
  • Anonym (egoistiskt!)
    Anonym (Haha) skrev 2017-03-31 08:22:12 följande:
    Att kräva att den som skaffar barn inte kan flytta på 18 år är en dogma från en extrem person.
    Nej, det är att se till barnens bästa intresse. Jag inser från dina inlägg att detta är helt nya tankar för dig, men det är tankar som jag hört från samtliga vänner och bekanta som separerat med barn, och tankar som stöds av lagen. Om föräldrarna är överens om att de vill flytta så kan de göra det och hjälpas åt att underlätta förändringen för barnen. Det är helt ok, då de fortfarande har tryggheten i familjen men de flesta barn mår faktiskt dåligt av en flytt, ett tag. Hur snabbt de landar och mår bra igen beror på individen och hur föräldrarna hanterar de problem som uppstår.

Så länge föräldrarna är överens kan de göra vad som helst, det är när det blir en tvist som överlämnas till domstol som lagen kommer in. 
  • KaptenOhoy
    Anonym (Z) skrev 2017-03-31 07:50:43 följande:

Men prata inte om annat själv då. I ett forum som detta får man svara på vilket inlägg man vill.. nu svarade jag på det som handlade om antal mil som är relevant till ts frågeställning.

Jag skrev inte om annat, det var du som gjorde. Klart du får svara på vad du vill, men varför citera mitt inlägg om det du skriver har noll relevans till det jag skrev? Känns lagom korkat.
  • Brumma
    Anonym (egoistiskt!) skrev 2017-03-31 08:09:34 följande:

På vilket sätt ser TS situation inte bra ut legalt?

Går de till domstol kommer TS att få boendet och tingsrätten kommer att föreslå ett umgängesschema som går ut på att barnen får vara hos pappan typ varannat lov. Detta för att det är så lagen ser ut. Om du vill lära dig något kan du gå in och läsa på om hur man adressändrar för barn, där står det tydligt att om föräldrarna är oense om var barnet ska vara skrivet (=boende) kommer den förälder som bor kvar i samma hus eller åtminstone närområdet att tilldömas boendet. Om den föräldern inte av någon anledning anses vara direkt olämplig som boendeförälder.

Detta för att lagen ser till barnens bästa, inte föräldrarnas.

Den lag du pratar om är när barnen bor lika mkt hos båda föräldrarna. Deras folkbokföringsadress (om föräldrarna är oense) blir då hos den förälder som bor kvar i ursprungsbostaden alternativt den förälder som fågelvägen bor närmast barnens skola.

Det är ingen lag som kan bestämma var boendet skall vara om möjlighet till vv inte finns.
  • Brumma
    Anonym (egoistiskt!) skrev 2017-03-31 08:33:26 följande:

Nej, det är att se till barnens bästa intresse. Jag inser från dina inlägg att detta är helt nya tankar för dig, men det är tankar som jag hört från samtliga vänner och bekanta som separerat med barn, och tankar som stöds av lagen. Om föräldrarna är överens om att de vill flytta så kan de göra det och hjälpas åt att underlätta förändringen för barnen. Det är helt ok, då de fortfarande har tryggheten i familjen men de flesta barn mår faktiskt dåligt av en flytt, ett tag. Hur snabbt de landar och mår bra igen beror på individen och hur föräldrarna hanterar de problem som uppstår.

Så länge föräldrarna är överens kan de göra vad som helst, det är när det blir en tvist som överlämnas till domstol som lagen kommer in. 

Det finns väl ingen som påstår att föräldrarna inte kan lägga upp det som de vill om de är överens?

Varför pratar du om massa saker som inte har med detta "fall" att göra?
  • Anonym (egoistiskt!)
    Brumma skrev 2017-03-31 08:54:56 följande:
    Det finns väl ingen som påstår att föräldrarna inte kan lägga upp det som de vill om de är överens?

Varför pratar du om massa saker som inte har med detta "fall" att göra?
    Jag svarade på ett annat inlägg. Läs det. Ett tips är att läsa den citerade texten om det finns en sådan, oftast är inlägget i fråga ett svar på det citatet.
  • Brumma
    Anonym (egoistiskt!) skrev 2017-03-31 08:59:40 följande:

Jag svarade på ett annat inlägg. Läs det. Ett tips är att läsa den citerade texten om det finns en sådan, oftast är inlägget i fråga ett svar på det citatet.

Det gjorde jag. Och personen skriver inget om att man inte kan göra vad man vill om man är överens. Personen skriver om att kräva.

Ett tips är att läsa det man citerar och utgå från det. Inte utgå från vad man läser mellan raderna.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (egoistiskt!) skrev 2017-03-31 08:27:03 följande:
    Tingsrätten gör en bedömning av personen som bor kvar som boendeförälder och sammanväger det med nackdelen med att flytta.
    Om barnen tex knappt känner den förälder som bor kvar eller om den föräldern som bor kvar har problem med inkomst, droger, våld eller annat kan de göra bedömningen att det är i barnens bästa intresse att flytta. Det är en bedömning som säkert kan bli felaktig ibland, men poängen är att det är en bedömning om vad som är bäst för barnen, inte vad som är bäst för föräldrarna.
    Ska man hårddra det kan det även vara så att en förälder tar med sig barnen mot den andra förälderns vilja och de tar så lång tid innan det kommer upp i rätten att barnen hunnit rota sig på nya stället och det därför inte längre är i deras bästa intresse att flytta tillbaks. Där är det väldigt olika hur rätten dömer och det kan sluta nästan hur som helst.

I fallet med mannen som flyttade ifrån sitt barn och fick rätt till boende i rätten måste det ha funnits något hos mamman som gjorde att rätten bedömde att det var bättre för barnet att bo hos pappan. En sådan sak kan vara om mamman aktivt motarbetat umgänge, en annan att mamman själv missbrukar eller lever med en missbrukare.
    Sedär, så var det med det säkra uttalandet om boendet baserat på en enda faktor.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (egoistiskt!) skrev 2017-03-31 08:33:26 följande:

Och sedär igen, man kan inte flytta innan barnen fyllt 18 utan att risk att de blir knarkare, men sen kan man det om....
  • Anonym (egoistiskt!)
    Anonym (Haha) skrev 2017-03-31 09:16:09 följande:
    Och sedär igen, man kan inte flytta innan barnen fyllt 18 utan att risk att de blir knarkare, men sen kan man det om....
    Apropå att läsa mellan raderna... Kommentera det jag skriver, inte det du tror att jag tänker när jag skriver det.
Svar på tråden Han ska flytta LÅNGT, vill ha barnen halva tiden.