• Anonym (Rådvill TS)

Han ska flytta LÅNGT, vill ha barnen halva tiden.

Jag och sambo är i separation. Han vill flytta till sin hemort, som ligger ca 130 mil från mig. Jag vill verkligen inte ta honom ifrån barnen på något sätt, de älskar honom och han älskar dom. Barnen är i förskoleåldern och vi har gemensam vårdnad.

Han menar att det enda rätta och självklara är att han ska ha barnen varannan vecka (och det skulle det givetvis vara, om vi bodde på samma ort), förstår mig öht inte när jag säger att det kan vara svårt att genomföra praktiskt och till viss del ekonomiskt.

Någon som varit med om liknande? Hur löste ni det med umgänge, resor etc? Vad säger familjerätt (som han inte vill blanda in, men jag) och hur ska jag tänka? Hjälp :(

• Svar på tråden Han ska flytta LÅNGT, vill ha barnen halva tiden.
  • Kjell2
    Anonym (Rådvill TS) skrev 2017-03-29 16:01:35 följande:
    Detta ^^ är vad jag också hört. Men en tingsrätt kan väl inte mena att jag ska lägga halva min inkomst för att HAN vill flytta? Även om jag "kan"?

Sen kanske han vill flytta till Brasilien eller Singapore. Då ska jag betala det med?

Vad är "efter förmåga"? Bussbiljett till grannstaden visst. Men det måste väl finnas rimliga gränser?
    Det görs en rimlighetbedömning. Man ser också på vem som flyttat och hur ofta den som flyttar kräver umgänge.

• Anonym (Rådvill TS)
    Kjell2 skrev 2017-03-29 16:09:29 följande:

Det görs en rimlighetbedömning. Man ser också på vem som flyttat och hur ofta den som flyttar kräver umgänge.

Med din erfarenhet (som jag uppfattat att du har), hur tror du en rimlig bedömning sett ut i vårt fall?
  • Kjell2
    Anonym (Rådvill TS) skrev 2017-03-29 16:17:13 följande:
    Med din erfarenhet (som jag uppfattat att du har), hur tror du en rimlig bedömning sett ut i vårt fall?
    Han kan flytta
    Han kommer få fastställt umgänge om han drar det till domstol
    Han kommer inte få vv
    Han kommer få stå för huvudelnen av reskostnaden (här finns det saker som gör att det kan slå åt olika håll)

• sextiotalist
    Anonym (Rådvill TS) skrev 2017-03-29 16:01:35 följande:
    Detta ^^ är vad jag också hört. Men en tingsrätt kan väl inte mena att jag ska lägga halva min inkomst för att HAN vill flytta? Även om jag "kan"?

Sen kanske han vill flytta till Brasilien eller Singapore. Då ska jag betala det med?

Vad är "efter förmåga"? Bussbiljett till grannstaden visst. Men det måste väl finnas rimliga gränser?
    nej, efter förmåga och jag är rätt säker på att de gör samma bedömning som man gör vid underhåll.

Dvs har han 15 000 över och du 5000 över, så behöver du nog inte betala mer än 25% och han 75% av kostnaderna. Och att du alltid är garanterad ditt förbehållsbelopp, som är betydligt högre än existensmin
  • Anonym (Fy)
    sextiotalist skrev 2017-03-29 16:23:24 följande:

nej, efter förmåga och jag är rätt säker på att de gör samma bedömning som man gör vid underhåll.

Dvs har han 15 000 över och du 5000 över, så behöver du nog inte betala mer än 25% och han 75% av kostnaderna. Och att du alltid är garanterad ditt förbehållsbelopp, som är betydligt högre än existensmin

Förlåt att jag lägger mig i. Ts sa precis att han har mestadels svart inkomst. Då kommer ju det slå tillbaka på henne som "tjänar mer" på papper?
  • sextiotalist
    Anonym (Fy) skrev 2017-03-29 16:35:55 följande:
    Förlåt att jag lägger mig i. Ts sa precis att han har mestadels svart inkomst. Då kommer ju det slå tillbaka på henne som "tjänar mer" på papper?
    Det missade jag
  • Anonym (---)
    sextiotalist skrev 2017-03-29 16:23:24 följande:

Man skrev i proppen att domstolen kan frångå den principen om ena föräldern väljer att flytta iväg. Att de då kan döma att den flyttande föräldern får betala resorna.

Det mest troliga är att ts döms till att stå för resan till/från närmaste flygplats.
  • Anonym (---)
    Anonym (Rådvill TS) skrev 2017-03-28 23:36:57 följande:
    Berätta mer om du har erfarenhet av liknande scenario!

Jag vill kunna stå för mina beslut inför barnen när de blivit äldre och varken varit den som inte låtit dem ha en relation till sin far eller den som tvingat dem bo i en kappsäck bokstavligt talat.
    TS, det kan aldrig bli ditt ansvar att pappan VÄLJER att flytta bort från sina barn. Ansvaret för att barnen får en sämre kontakt med pappan ligger helt och hållet på honom.

Även om han inte klarar av att förstå det så är det inget som du behöver ha dåligt samvete för gentemot barnen.
  • Brumma
    Anonym (regler) skrev 2017-03-29 16:07:00 följande:

Jag kan ha fel men jag har för mig att man inte kan flytta på ungarna utan bådas tillstånd. Mao har kan flytta själv men det innebär inte att han kan kräva delad vårdnad 50% av tiden om han väljer att flytta. Ungarna måste ju kunna gå till skolan, etc.

Du får ju inte ändra barns folkbokföringsadress utan båda vårdnadshavarnas tillstånd. Men är man umgängesförälder finns ju inte det hindret. Då får du flytta hur du vill (och barnens umgänge utövas i nya bostaden) och naturligtvis behövs då inte den andra förälderns tillstånd.

Här är det dock inte möjligt med vv rent praktiskt i längden.

Vårdnaden har inte heller med umgänget att göra. Delad v0rdnad innebär inte att man automatiskt har barnen växelvis. Man kan tex ha gemensam vårdnad men barnen på heltid hos ena föräldern. Eller att en av föräldrarna har ensam vårdnad men barnet bor växelvist.
  • Anonym (jisses)

130 mil mellan er och han tror han ska få varannan vecka? Är han svagsint eller bara så dum att han tror att världen kretsar kring honom och hans vilja.

Men lycka till, låt han försöka få igenom det.

Svar på tråden Han ska flytta LÅNGT, vill ha barnen halva tiden.