• Anonym (Rådvill TS)

Han ska flytta LÅNGT, vill ha barnen halva tiden.

Jag och sambo är i separation. Han vill flytta till sin hemort, som ligger ca 130 mil från mig. Jag vill verkligen inte ta honom ifrån barnen på något sätt, de älskar honom och han älskar dom. Barnen är i förskoleåldern och vi har gemensam vårdnad.

Han menar att det enda rätta och självklara är att han ska ha barnen varannan vecka (och det skulle det givetvis vara, om vi bodde på samma ort), förstår mig öht inte när jag säger att det kan vara svårt att genomföra praktiskt och till viss del ekonomiskt.

Någon som varit med om liknande? Hur löste ni det med umgänge, resor etc? Vad säger familjerätt (som han inte vill blanda in, men jag) och hur ska jag tänka? Hjälp :(

• Svar på tråden Han ska flytta LÅNGT, vill ha barnen halva tiden.
  • Anonym (G)
    Anonym (Rådvill TS) skrev 2017-03-29 11:06:12 följande:

Tack så jättemycket igen för era svar!

Känner mig inte lika ego längre. Jag vill inte heller att barnen ska bo hos honom på heltid, är tveksam till att han skulle fixa det faktiskt.

Familjerätten blir det.

Är det nån fler som har synpunkter eller erfarenheter, let me know!

Bra. Han tänker tydligen på sin " äganderätt" bara och inte på barnens bästa.
  • nevermind
    Anonym (Rådvill TS) skrev 2017-03-28 23:43:59 följande:
    Antingen hämta/lämna dem med bil eller att vi flyger/åker tåg med dem varannan gång typ.

Han menar att jag ska prioritera bort annat i mitt liv (tex den halvdyra bostad jag har och bo smått och billigt, sälja husdjur, jobba mer extra etc) så att jag ska ha råd med reskostnader (10 000/mån?) för att jag annars är egoistisk och håller barnen från honom. Inga värderingar lagda i detta, barn har en självklar rätt till bägge sina föräldrar, men.....
    Om han flyttar får han betala. Såklart.
  • Brumma
    nevermind skrev 2017-03-29 11:23:01 följande:

Blir det domstol så kan TS åka på att bidra till kostnaderna för resan. Boendeföräldern skall bidra efter förmåga.
  • sextiotalist
    nevermind skrev 2017-03-29 11:23:01 följande:
    Nja, umgängesföräldern (vilket det troligen kommer bli) bär ofta kostnaden, men över 10 mil så ska båda bidra efter förmåga. Nu verkar det vara så att det är han som har den bättre förmågan, så kostnaden kommer troligen tillfalla honom.
  • Anonym (knäppgök)
    Brumma skrev 2017-03-29 11:34:01 följande:

Blir det domstol så kan TS åka på att bidra till kostnaderna för resan. Boendeföräldern skall bidra efter förmåga.

Den dagen den sorgen.
  • Anonym (Fy)

Hade aldrig accepterat att barnen ska resa på de sättet. Väljer man att flytta 130 mil från sina barn så får man acceptera att umgänget blir sparsamt. Var glad att barnen är skrivna i din stad.

• Anonym (Rådvill TS)
    Anonym (G) skrev 2017-03-29 11:11:25 följande:

Bra. Han tänker tydligen på sin " äganderätt" bara och inte på barnens bästa.

Ja och nej. Äganderätt gentemot mig, ja. Och en vilja att stöka till det för mig och få "rätt".

Se inlägget innan jag skrev om honom (#22). Barnen skiter han absolut inte i men ibland går hissen inte hela vägen upp. Han vill de ska få den tid och omsorg av sin far som han själv inte fick. Han blir egoistisk för att han inte har förståelse.
  • Anonym (Rådvill TS)
    sextiotalist skrev 2017-03-29 11:36:39 följande:

Nja, umgängesföräldern (vilket det troligen kommer bli) bär ofta kostnaden, men över 10 mil så ska båda bidra efter förmåga. Nu verkar det vara så att det är han som har den bättre förmågan, så kostnaden kommer troligen tillfalla honom.

Detta ^^ är vad jag också hört. Men en tingsrätt kan väl inte mena att jag ska lägga halva min inkomst för att HAN vill flytta? Även om jag "kan"?

Sen kanske han vill flytta till Brasilien eller Singapore. Då ska jag betala det med?

Vad är "efter förmåga"? Bussbiljett till grannstaden visst. Men det måste väl finnas rimliga gränser?
  • Anonym (Rådvill TS)
    Anonym (Rådvill TS) skrev 2017-03-29 16:01:35 följande:

Detta ^^ är vad jag också hört. Men en tingsrätt kan väl inte mena att jag ska lägga halva min inkomst för att HAN vill flytta? Även om jag "kan"?

Sen kanske han vill flytta till Brasilien eller Singapore. Då ska jag betala det med?

Vad är "efter förmåga"? Bussbiljett till grannstaden visst. Men det måste väl finnas rimliga gränser?

Skickade lite fort. Dels kommer han bo i ett annat land och dels är största delen av hans inkomst svart och kommer så förbli. Jag är nog den som på papper tjänar bäst :(
  • Anonym (regler)

Jag kan ha fel men jag har för mig att man inte kan flytta på ungarna utan bådas tillstånd. Mao har kan flytta själv men det innebär inte att han kan kräva delad vårdnad 50% av tiden om han väljer att flytta. Ungarna måste ju kunna gå till skolan, etc.

Svar på tråden Han ska flytta LÅNGT, vill ha barnen halva tiden.