• Anonym (möjligt?)

Fattigdom

Kan man bli tvungen att adoptera bort sina barn pga fattigdom i Sverige? Alltså enbart pga det. Inget vanvård eller fel prioriteringar utan enbart lite pengar.. Garanterar alltid sociala myndigheter att familjen får tillräckligt så att barnen kan bo kvar med sina föräldrar? Alltså till tak över huvudet och mat.

Hur tror ni det ser ut om 10 år?

• Svar på tråden Fattigdom
  • Anonym (at)
    Anonym (möjligt?) skrev 2017-04-01 21:55:38 följande:
    Men om det handlar om små barn eller bebisar och barnlösa som vill adoptera barnet utan att få något underhåll för att ta hand om fosterbarn? Då slipper ju socialen betala för barnet och barnet får det bättre..
    Det låter helt sjukt, visst att jag tycker att det ska vara enklare att adoptera bort barn där föräldrarna inte bryr sig istället för långvarig placering men att adoptera bort barn för att föräldrarna har ekonomiska problem. Skulle aldrig hända för hur bedömer man det ens, hur länge ska man haft ekonomiska problem, hur små ska barnen vara? Inte ett dugg säkert att barnen får det bättre. Det finns sååå mycket gratis aktiviteter, bortskänkes och second hand så med lite fantasi går det att hålla sina barn med kläder&mat mycket enklare än för några år sedan.
  • Anonym (mycket möjligt)

Mycket möjligt men vet ej.

Jag sökte försörjningsstöd för några år sedan samtidigt som jag sökte om avlastningsfamilj. Fick avslag för försörjningsstöd. Dock saknade jag i praktiken likvida medel att betala hyran för och handla mat. Berättade det för tjänstemannen på familjeenheten som då informerade mig om att de skulle att omhänderta mitt barn om jag inte har råd att skaffa mat (såklart).

Tror inte att folk kommer att börja adoptera bort sina barn men tror att det är mycket möjligt att folk i framtiden kommer att få sina barn omhändertagna pga bristande välfärd och ökad fattigdom om det blir ännu sämre.

• athanatos
    Anonym (möjligt?) skrev 2017-04-01 21:55:38 följande:
    Men om det handlar om små barn eller bebisar och barnlösa som vill adoptera barnet utan att få något underhåll för att ta hand om fosterbarn? Då slipper ju socialen betala för barnet och barnet får det bättre..
    Det är aldrig någonsin bara, det är alltid utredningar och handläggning osv. Då rullar timmarna på och det kostar.
  • Anonym (möjligt?)
    Anonym (mycket möjligt) skrev 2017-04-02 01:42:46 följande:

Mycket möjligt men vet ej.

Jag sökte försörjningsstöd för några år sedan samtidigt som jag sökte om avlastningsfamilj. Fick avslag för försörjningsstöd. Dock saknade jag i praktiken likvida medel att betala hyran för och handla mat. Berättade det för tjänstemannen på familjeenheten som då informerade mig om att de skulle att omhänderta mitt barn om jag inte har råd att skaffa mat (såklart).

Tror inte att folk kommer att börja adoptera bort sina barn men tror att det är mycket möjligt att folk i framtiden kommer att få sina barn omhändertagna pga bristande välfärd och ökad fattigdom om det blir ännu sämre.

Det är klart att om man genom t ex oansvarighet inte har kvar pengar till mat till sina barn så måste någon gå in och göra något. Men om t ex bidrag till sjuka försvinner så att föräldrar bara har någon tusenlapp till mat i månaden, ska myndigheter ta barnen från dessa föräldrar? Tror du inte att tjänstemannen sa så för att du kanske använde din ekonomiska situation just då som ett sätt att få avlastning?
  • Anonym (möjligt?)
    athanatos skrev 2017-04-01 21:46:30 följande:

Det kostar pengar att placera barn. Sverige går redan idag på knäna och det kommer knappast vara bättre om 10 år. Vi har knappt resurser att ta hand om barn som bor med missbrukare idag.

Jag tycker det låter i radio som att det är väldigt bra läge i Sverige? Har inte hört någon nyhet om detta.
  • Anonym (Vips)

Socialen garanterar ingenting. Ekonomiskt bistånd är inte kravlöst. Om du som förälder flera gånger prioriterar att betala andra saker än hyra, vilket leder till att ni blir bostadslösa då hoppas jag att socialsekreteraren på ekonomiskt bistånd skriver en orosanmälan till barn och familj. Men tvingas adoptera bort? Nej, det har jag svårt att tro.

• Anonym (möjligt?)
    Anonym (Vips) skrev 2017-04-02 09:45:33 följande:

Socialen garanterar ingenting. Ekonomiskt bistånd är inte kravlöst. Om du som förälder flera gånger prioriterar att betala andra saker än hyra, vilket leder till att ni blir bostadslösa då hoppas jag att socialsekreteraren på ekonomiskt bistånd skriver en orosanmälan till barn och familj. Men tvingas adoptera bort? Nej, det har jag svårt att tro.

Läs min ts igen. Alltså inte pga fel prioriteringar, utan enbart pga lite pengar.
  • Anonym (möjligt?)
    Anonym (Vips) skrev 2017-04-02 09:45:33 följande:

Tänker i första hand inte på försörjningsstöd heller, utan mer på föräldrar som pga sjukdom eller handikapp inte kan arbeta som vanligt och därför får bidrag från garantiförsäkringen.. Om denna hjälp skulle dras ner eller tas bort i framtiden.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (möjligt?) skrev 2017-04-02 10:20:13 följande:
    Tänker i första hand inte på försörjningsstöd heller, utan mer på föräldrar som pga sjukdom eller handikapp inte kan arbeta som vanligt och därför får bidrag från garantiförsäkringen.. Om denna hjälp skulle dras ner eller tas bort i framtiden.
    Du tror att de med sjukdom och funktionsnedsättning som gör att de inte kan försörja sig genom arbete skulle lämnas att leva utan någon form av inkomst?
Svar på tråden Fattigdom