• Anonym (möjligt?)

Fattigdom

Kan man bli tvungen att adoptera bort sina barn pga fattigdom i Sverige? Alltså enbart pga det. Inget vanvård eller fel prioriteringar utan enbart lite pengar.. Garanterar alltid sociala myndigheter att familjen får tillräckligt så att barnen kan bo kvar med sina föräldrar? Alltså till tak över huvudet och mat.

Hur tror ni det ser ut om 10 år?

• Svar på tråden Fattigdom
  • Anonym (möjligt?)
    Anonym (Näpp) skrev 2017-04-02 15:15:54 följande:

Att betala skatt handlar ju inte om vilja. Det finns massor jag inte skulle vilja lägga en enda skattekrona på, men betalar man skatt går ju skatten dit det är bestämt. T.e.x. bidrag och ersättningar till folk i behov. Finns inget parti som har på programmet att ta bort sånt.

Men om fler och fler behöver bidrag, och färre kan betala skatt, och fler jobbar svart och struntar i att betala skatt?

Finns partier som vill minska stödet jo, för de anser att det inte går i längden....
  • Anonym (mycket möjligt)
    Anonym (Näpp) skrev 2017-04-02 15:15:54 följande:

Att betala skatt handlar ju inte om vilja. Det finns massor jag inte skulle vilja lägga en enda skattekrona på, men betalar man skatt går ju skatten dit det är bestämt. T.e.x. bidrag och ersättningar till folk i behov. Finns inget parti som har på programmet att ta bort sånt.

Du måste betala viss skatt för att majoriteten bestämt så. Den dagen majoriteten bestämmer något annat så blir det så.
  • Anonym (möjligt?)
    Anonym (mycket möjligt) skrev 2017-04-02 18:28:23 följande:

Du måste betala viss skatt för att majoriteten bestämt så. Den dagen majoriteten bestämmer något annat så blir det så.

Precis....

Många verkar glömma att de inte alltid funnits sociala trygghetssystem via skatter i Sverige! Förvånar mig då det är väl bara ca 50 år vi haft de trygghet mot fattigdom som vi har?! Det är inte så att det är skrivet i sten att detlt aaaalltid kommer vara så! Verkligen inte.... Om människor har en annan uppfattning och känner mindre och mindre samhörighet och tillit till övriga medborgare och staten så kan bidragen till vissa saker genom politisk påverkan tas bort. Så enkelt är det!
  • Anonym (möjligt?)

Bara så folk förstår: jag är sjukskriven pga ett handikapp, har blivit ensamstående, har två små barn på 6 och 3 år och vi bor i ett rum och kök på 40 kvm, pga det finns inga bostäder, är sex års kötid till kommunala bostadsbolaget! Och vi skulle förmodligen aldrig få hyra ändå pga att jag lever på sjukpenning. Jag har alltid skött mig, inga missbruksproblem öht, jobbat förut, älskar och sköter mina älskade barn... Men ska det vara såhär i 2017 års Sverige?? :( Vad gör vi när äldsta flickan är 7-10 år? Ska hon fortfarande bo med sin mamma och lillasyster i ett rum på 40 kvm?

Förstår ni varför jag frågar om adoption.... ? :( :(

• Anonym (Vips)
    Anonym (möjligt?) skrev 2017-04-02 21:26:26 följande:

Bara så folk förstår: jag är sjukskriven pga ett handikapp, har blivit ensamstående, har två små barn på 6 och 3 år och vi bor i ett rum och kök på 40 kvm, pga det finns inga bostäder, är sex års kötid till kommunala bostadsbolaget! Och vi skulle förmodligen aldrig få hyra ändå pga att jag lever på sjukpenning. Jag har alltid skött mig, inga missbruksproblem öht, jobbat förut, älskar och sköter mina älskade barn... Men ska det vara såhär i 2017 års Sverige?? :( Vad gör vi när äldsta flickan är 7-10 år? Ska hon fortfarande bo med sin mamma och lillasyster i ett rum på 40 kvm?

Nej, det är inte grund för adoption. Står du i bostadskön idag? Kollat bytessidor på nätet?
  • Anonym (nn)
    Anonym (möjligt?) skrev 2017-04-02 15:23:34 följande:
    Men om fler och fler behöver bidrag, och färre kan betala skatt, och fler jobbar svart och struntar i att betala skatt?

Finns partier som vill minska stödet jo, för de anser att det inte går i längden....
    Ja, andelen bidragsberoende ökar lavinartat i Sverige. I många mindre kommuner är arbetslösheten omkring 50 % för de utlandsfödda och de flesta av dem har ett livslångt bidragsberoende.

Många verkar inte vilja ta in den nya verkligheten. Efter 15 år i Sverige är endast 34 % av invandrarna självförsörjande.

Alla kommer att behöva sänka sin levnadsstandard ganska. Kommer inte drabba Schyffert & Ernman då de är tokrika, men kommer bli mer kännbart för "vanliga människor".

Räkna med skattehöjningar och stora förändringar i Sverige kommande åren.
  • Anonym (möjligt?)
    Anonym (Vips) skrev 2017-04-02 21:38:57 följande:

Nej, det är inte grund för adoption. Står du i bostadskön idag? Kollat bytessidor på nätet?

Ja sen ett år tillbaka. Det finns inte en chans med detta hem...
    Anonym (möjligt?) skrev 2017-04-02 21:26:26 följande:

Lever precis likadant. Med barn i en etta. Finns inga bostäder.

Välfärdssystemet är borta. Det vet alla som varit i kontakt med det.
  • Anonym (möjligt?)
    Anonym (mycket möjligt) skrev 2017-04-02 23:02:16 följande:

Lever precis likadant. Med barn i en etta. Finns inga bostäder.

Välfärdssystemet är borta. Det vet alla som varit i kontakt med det.

Förlåt.. men "skönt" för mig som förälder att se att det finns fler föräldrar som tvingas leva med sina barn i ett rum.... :/ Förstå mig rätt, menar att jag slipper känna mig som den sämsta fattigaste mamman i landet...

Kan inte säga att välfärdssystemet är borta! Tack och lov inte, ännu!! Är mycket glad och tacksam över den ekonomiska hjälp vi får! :) Mycket!!

Men bostadsbristen ger mig ångest faktiskt.
    Anonym (möjligt?) skrev 2017-04-02 23:46:58 följande:

Förlåt.. men "skönt" för mig som förälder att se att det finns fler föräldrar som tvingas leva med sina barn i ett rum.... :/ Förstå mig rätt, menar att jag slipper känna mig som den sämsta fattigaste mamman i landet...

Kan inte säga att välfärdssystemet är borta! Tack och lov inte, ännu!! Är mycket glad och tacksam över den ekonomiska hjälp vi får! :) Mycket!!

Men bostadsbristen ger mig ångest faktiskt.

Jag har knappt fått någon ekonomisk hjälp alls. Det ena avslaget efter det andra. För min del skulle det kvitta om det fanns ett välfärdssystem. Och jag tror det kommer bli värre.
Svar på tråden Fattigdom