• Anonym (möjligt?)

Fattigdom

Kan man bli tvungen att adoptera bort sina barn pga fattigdom i Sverige? Alltså enbart pga det. Inget vanvård eller fel prioriteringar utan enbart lite pengar.. Garanterar alltid sociala myndigheter att familjen får tillräckligt så att barnen kan bo kvar med sina föräldrar? Alltså till tak över huvudet och mat.

Hur tror ni det ser ut om 10 år?

• Svar på tråden Fattigdom
  • Anonym (at)
    Anonym (möjligt?) skrev 2017-04-02 21:26:26 följande:

Bara så folk förstår: jag är sjukskriven pga ett handikapp, har blivit ensamstående, har två små barn på 6 och 3 år och vi bor i ett rum och kök på 40 kvm, pga det finns inga bostäder, är sex års kötid till kommunala bostadsbolaget! Och vi skulle förmodligen aldrig få hyra ändå pga att jag lever på sjukpenning. Jag har alltid skött mig, inga missbruksproblem öht, jobbat förut, älskar och sköter mina älskade barn... Men ska det vara såhär i 2017 års Sverige?? :( Vad gör vi när äldsta flickan är 7-10 år? Ska hon fortfarande bo med sin mamma och lillasyster i ett rum på 40 kvm?

Förstår ni varför jag frågar om adoption.... ? :( :(

Flytta till ett ställe där det är lättare att få bostad? Kommunala bostadsbolag brukar vara snällare än privata, jag har själv egentligen ingen möjlighet att betala hyra själv just nu men soc var i kontakt med bostadsbolaget. De står alltså inte på kontraktet men "gick i godo" för mig. Byt lägenhet med någon? Det kan ta tid men det är inte direkt hopplöst egentligen.

Som nån sa, det är inte grund till adoption.

• Anonym (Cat)
    Anonym (mycket möjligt) skrev 2017-04-02 23:02:16 följande:
    Lever precis likadant. Med barn i en etta. Finns inga bostäder.

Välfärdssystemet är borta. Det vet alla som varit i kontakt med det.
    Det svenska välfärdssystemet kostar idag ca 41% av vår BNP. Det är ca 5 gånger mer än vad välfärdssystemet kostade på 60-talet. 
    Problemet är att andelen befolkning som inte är arbetsför (barn, studenter, nyanlända, sjukskrivna, sjukpensionärer, pensionärer) är så galet hög jämfört på 60-talet. Dessutom har kraven på levnadsstandard höjts enormt. En lägenhet på 40 kvm för 1 vuxen och 2 barn hade ansetts lyxigt på den tiden, i alla fall när man inte hade någon löneinkomst i familjen.
  • Anonym (Cat)
    Anonym (Cat) skrev 2017-04-03 10:41:42 följande:
    Det svenska välfärdssystemet kostar idag ca 41% av vår BNP. Det är ca 5 gånger mer än vad välfärdssystemet kostade på 60-talet. 
    Problemet är att andelen befolkning som inte är arbetsför (barn, studenter, nyanlända, sjukskrivna, sjukpensionärer, pensionärer) är så galet hög jämfört på 60-talet. Dessutom har kraven på levnadsstandard höjts enormt. En lägenhet på 40 kvm för 1 vuxen och 2 barn hade ansetts lyxigt på den tiden, i alla fall när man inte hade någon löneinkomst i familjen.
    Sorry, 41% av våra sammanlagda skatteintäkter i landet, inte BNP...
  • Anonym (mycket möjligt)
    Anonym (Cat) skrev 2017-04-03 10:41:42 följande:

Det var senast på 30-talet det ansågs som acceptabel levnadsstandard att leva en hel familj i en etta.
  • Anonym (mycket möjligt)
    Anonym (at) skrev 2017-04-03 07:03:56 följande:

Flytta till ett ställe där det är lättare att få bostad? Kommunala bostadsbolag brukar vara snällare än privata, jag har själv egentligen ingen möjlighet att betala hyra själv just nu men soc var i kontakt med bostadsbolaget. De står alltså inte på kontraktet men "gick i godo" för mig. Byt lägenhet med någon? Det kan ta tid men det är inte direkt hopplöst egentligen.

Var ska man flytta när det nuförtiden är bostadsbrist i hela Sverige förutom möjligtvis Norrlands inland där arbetslösheten istället är enorm?
  • Anonym (norrland)

Bara så folk förstår: jag är sjukskriven pga ett handikapp, har blivit ensamstående, har två små barn på 6 och 3 år och vi bor i ett rum och kök på 40 kvm, pga det finns inga bostäder, är sex års kötid till kommunala bostadsbolaget! Och vi skulle förmodligen aldrig få hyra ändå pga att jag lever på sjukpenning. Jag har alltid skött mig, inga missbruksproblem öht, jobbat förut, älskar och sköter mina älskade barn... Men ska det vara såhär i 2017 års Sverige?? :( Vad gör vi när äldsta flickan är 7-10 år? Ska hon fortfarande bo med sin mamma och lillasyster i ett rum på 40 kvm?

Om du är sjukskriven pga ett "handikapp" så kanske du kan få bli förtidspensionerad? Då behöver du inte vara beroende av att hitta ett arbete och på orter där det inte finns jobb så är det självklart lättare att hitta boende.
  • Anonym (Bea)

Det är så som samhället ser ut idag och det finns inget som tyder på att det kommer att bli bättre, utan snarare sämre, eftersom våra trygghetssystem inte räcker till. Antingen har man råd att köpa sig det man vill ha själv eller så är man utelämnad till vargarna.

Går det att dela av stora rummet så att det blir en alkov som flickorna kan ha som "eget rum"? Jag bodde i en etta på 36 kvadrat med en rejäl sovalkov i ena änden av rummet. Den var ca 2,5 gånger 4 meter och där hade det gått att få in två sängar och ett skrivbord i mitten.

• Anonym (Cat)
    Anonym (mycket möjligt) skrev 2017-04-03 10:46:16 följande:
    Det var senast på 30-talet det ansågs som acceptabel levnadsstandard att leva en hel familj i en etta.
    Norm 2 faställdes enligt Boverket i mitten av 60-talet och innebar att inte fler än två personer bprde dela ett och samma utrymme utöver kök och ytterligare ett rum (v-rum). 
    Så i mitten av 60-talet räknades 43 % av svenskar som trångbodda.

På 40-talet kom Norm 1, inte fler än två personer bör dela ett rum utöver kök.
    1945 var 30% trångbodda enl denna norm.

Så ja, tre personer i ett rum med kök är självklart under rådande norm (3).
    Men i alla tider har många många bott trängre än gällande norm. Man bevöver göra det bästa av situationen och försöka nyttja de kvadratmeter jag har på bästa sätt. En etta på 40 kvm är nästan dubbelt så stor som min första lägenhet. Dela av så barnen får ett eget utrymme är det viktigaste. 
    Min svägerska lyckades göra om sin matdel i köket till ett eget litet rum för tonårssonen. Det större sovrummet till sin 7-åring och själv sov hon i en omgjord klädkammare. Matbordet flyttades ut i vardagsrummet. Nu var detta en tvåa i och för sig. Men även denna under gällande norm. 
  • Anonym (möjligt?)
    Anonym (at) skrev 2017-04-03 07:03:56 följande:

Kan inte flytta från kommunen då fadern till barnen bor här och han godkänner inte att de flyttar... Man kräver båda föräldrarnas medgivande för att få folkbokföra barn någon annanstans vid gemensam vårdnad.

Sen vägrar sociala myndigheterna här att att gå i godo för nya hyreskontrakt. Det är bara att glömma.

Bor i ett sk oattraktivt område och lägenheten är sliten så det blir nog svårt att byta mot en tvåa någonstans....
  • Anonym (möjligt?)
    Anonym (norrland) skrev 2017-04-03 11:44:48 följande:

Om du är sjukskriven pga ett "handikapp" så kanske du kan få bli förtidspensionerad? Då behöver du inte vara beroende av att hitta ett arbete och på orter där det inte finns jobb så är det självklart lättare att hitta boende.

Det heter sjukersättning numera och är enligt uppgift svårare att bli beviljad idag. Dessutom är det så att jag gärna vill bli arbetande i framtiden. Men får väl fråga om det ifall det skulle göra att jag kan få hyreskontrakt lättare...? Men så är det det med att pappan vägrar låta oss flytta.... :( Tycker det är hemskt att han kan ha sådan makt över oss! Vi är ju inte ens tillsammans och bor inte ihop. Men ändå kan han tvinga oss att leva trångbott bara för att han egentligen vill att barnen och jag ska tvingas flytta tillbaka till honom! Ska det vara så verkligen??? Är detta Sverige?
Svar på tråden Fattigdom