• Seven Costanza

Vad gäller för att få ta ut halv SGI-dag?

Jag är ferieanställd lärare med tjänst på 100% som i min kommun omfattar 45,5h/v varav 35,5h ska vara på arbetsplatsen och 10h på valfri plats. Detta ger då ett genomsnitt på drygt 9h per dag om man fördelar en heltid jämnt över fem dagar men lärares arbetsschema brukar inte vara jämnt fördelade över veckan utan räknas på att totalen över fem dagar ska stämma. Hittar inte vad som gäller för uttag av halvdag när ens normala veckoarbetstid på heltid är mer än 40h.

Jag önskar arbeta 65% fördelat på FYRA arbetsdagar och ta ut en hel dag FP och två halvdagar FP för att skydda SGI. Jag vet att jag bara måste ta ut en hel och en 3/4 dag för att skydda SGI vid 65% arbete men önskar ta ut totalt två dagar/v då jag har många dagar kvar. Min fråga är då: FK räknar såvitt jag kunnat läsa mig till generellt med att en arbetsdag är åtta timmar när man räknat av rasten, betyder det då att det blir MAX fyra timmar per dag jag får lov att arbeta för att kunna ta ut en halvdag FP just den dagen, eller borde jag kunna arbeta 4,5 timmar på arbetsplatsen och ändå ta ut halvdag FP med tanke på att lärares arbetstid totalt är i snitt 9 timmar per dag vid heltid?

FK sa när jag pratade med dem ang att arbeta 65% fördelat på TRE dagar och ta ut FP två heldagar att det gick bra att arbeta mer än 60% fördelat på tre dagar och ändå ta ut två heldagar under förutsättning att jag var helt ledig de dagar jag sökte FP för, men jag blir inte klok på vad som gäller för mig ang halvdagar. Jag skulle vilja arbeta 4h och 15 min eller 4,5h per halvdag två dagar i veckan och ta ut halvdag FP då, och sedan arbeta två heldagar men vill alltså gärna arbeta lite mer än 4h per halvdag för att resten av min arbetsplatsförlagda tid som ska fördelas på de två heldagarna inte ska ge för långa heldagar. Men vill alltså inte att det ska bli fel så att FK säger att jag jobbat för mycket under halvdagarna för att få lov att ta ut halv SGI-dag. Får ju ringa FK men vill gärna höra först om någon annan varit i liknande sits och/eller vet vad som gäller.

• Svar på tråden Vad gäller för att få ta ut halv SGI-dag?
  • Ms H

När jag varit i kontakt med FK (och A-kassa) har det alltid varit arbetsplatsförlagd tid som räknats. I mina fall har det dock inte varit tal om just föräldrapenning, men det borde vara samma sätt för alla ersättningsformer.

• Seven Costanza
    Ms H skrev 2017-04-02 08:55:16 följande:

När jag varit i kontakt med FK (och A-kassa) har det alltid varit arbetsplatsförlagd tid som räknats. I mina fall har det dock inte varit tal om just föräldrapenning, men det borde vara samma sätt för alla ersättningsformer.

Tack för svar. Hmm... det skulle ju bli ännu kortare halvdagar då alltså, för då antar jag att du menar att det skulle bli 35,5/5 dvs 7h 6min per heldag och sedan hälften av det för halvdag så att jag max får ha arbetsplatsförlagd tid i 3,5h för att få ta ut en halv SGI-dag den dagen?

Då kanske det är bättre att jag ger önskemål till rektor att jag vill arbeta max 3,5h ANTINGEN måndag eller fredag så att jag kan få ut två SGI-dagar per vecka genom att vara helt ledig en dag samt arbeta max 3,5h måndag eller fredag och ta ut halv SGI-dag fredag+lördag eller söndag+måndag. Då borde det inte spela någon roll för FK hur jag fördelar arbetstiden de andra tre arbetsdagarna eller? Snårigt tycker jag.
  • Ms H

Är tiden inte fördelad 35 + 10,5 enligt avtalet? Minns inte riktigt.
    För mig har de räknat att 3,5 timmar varit halvdag.

• cosinus

Är det en fredag eller måndag du tänkt vara helt ledig är nog det enklaste att ta hel fp fre-lör eller sön-mån

Då får du totalt 2 dagar varje vecka och skyddar SGI men behöver inte fundera på hur FK tänker kring halvdagarna.

• MR Xyz

Det är 8 timmars arbetsdag som gäller vid uttag av FP för alla, oavsett hur det faktiskt brukar se ut. Så du får arbeta max 4 timmar för att få ta ut en halvdag FP.

Tips: Om du kan ta ut FP på SGI-nivå en fredag eller måndag har du rätt att ta ut SGI-dagar i samma omfattning på lördag och söndag i anslutning till denna dag. Citat från FK:

"Om du har en arbetsfri period på minst fem dagar så går det bra att ta föräldrapenning för dessa dagar. Om den arbetsfria perioden är 1-4 dagar kan du bara ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå om du också tar ut föräldrapenning i samma omfattning dagen direkt före eller direkt efter de arbetsfria dagarna."

• Seven Costanza
    Ms H skrev 2017-04-02 09:53:56 följande:

Är tiden inte fördelad 35 + 10,5 enligt avtalet? Minns inte riktigt.

För mig har de räknat att 3,5 timmar varit halvdag.

Hmm ok. I LR:s lathund står det att det inte finns något centralt avtal kring detta men att det brukar bli ca 35h / v, läs på s 6.

www.lr.se/download/18.43ebaf4913420659278800012942/860021_Lärares_arbetstid_201110.pdf

I deras exempel har de 33 och 34 h i veckan arbetsplatsförlagd tid så det skiljer sig nog mellan kommunerna. Därav min förvirring.
  • Seven Costanza
    cosinus skrev 2017-04-02 09:57:28 följande:

Är det en fredag eller måndag du tänkt vara helt ledig är nog det enklaste att ta hel fp fre-lör eller sön-mån

Då får du totalt 2 dagar varje vecka och skyddar SGI men behöver inte fundera på hur FK tänker kring halvdagarna.

Jo jag vet detta men min önskan är att vara helt ledig onsdagar för att få ett avbrott från förskolan mitt i veckan istället för långhelg, så jag önskar helst arbeta halvdag måndag med halv SGI-dag, arbeta heldag tisdag, helt ledig med hel SGI-dag onsdag, arbeta heldag torsdag och arbeta halvdag fredag med halv SGI-dag men jag får kolla med FK. Annars kanske som sagt max 3,5 eller max 4 h arbete (beroende på vad FL säger är en halvdag för mig) på måndag eller fredag och ta en halvdag då plus en halvdag på helgen.
  • cosinus
    Seven Costanza skrev 2017-04-02 10:49:22 följande:
    Jo jag vet detta men min önskan är att vara helt ledig onsdagar för att få ett avbrott från förskolan mitt i veckan istället för långhelg, så jag önskar helst arbeta halvdag måndag med halv SGI-dag, arbeta heldag tisdag, helt ledig med hel SGI-dag onsdag, arbeta heldag torsdag och arbeta halvdag fredag med halv SGI-dag men jag får kolla med FK. Annars kanske som sagt max 3,5 eller max 4 h arbete (beroende på vad FL säger är en halvdag för mig) på måndag eller fredag och ta en halvdag då plus en halvdag på helgen.
    Men ta 1/4 dagar fre,lör,sön,mån och heldag ons

Problemet löst...
  • Seven Costanza
    MR Xyz skrev 2017-04-02 10:10:40 följande:

Det är 8 timmars arbetsdag som gäller vid uttag av FP för alla, oavsett hur det faktiskt brukar se ut. Så du får arbeta max 4 timmar för att få ta ut en halvdag FP.

Tips: Om du kan ta ut FP på SGI-nivå en fredag eller måndag har du rätt att ta ut SGI-dagar i samma omfattning på lördag och söndag i anslutning till denna dag. Citat från FK:

"Om du har en arbetsfri period på minst fem dagar så går det bra att ta föräldrapenning för dessa dagar. Om den arbetsfria perioden är 1-4 dagar kan du bara ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå om du också tar ut föräldrapenning i samma omfattning dagen direkt före eller direkt efter de arbetsfria dagarna."

Jo jag vet detta med helguttag men önskar ha min helt lediga dag på onsdagar.

Har läst i FK:s vägledning nu och på s 74-77 står att bedömningen av hur mycket man anses avstå från arbete t ex en halv dag ska jämföras med heltidsmåttet för yrket om det finns reglerat i avtal och att det är om det inte finns avtal som det ska standardräknas som 40h/v: "En annan omständighet som man måste beakta är i vilken omfattning som föräldern avstår från förvärvsarbete i förhållande till normal arbetstid för en heltidsarbetande inom yrket" (s 74). Det tycker jag talar för att jag skulle få arbeta 4,5h och ändå ta ut halv SGI-dag eftersom min totala veckoarbetstid på heltid är 45h dvs i snitt 9h om dagen.

Finns t ex ett exempel på s 77 med "Christer" som har arbetstid på 30h/v fördelat på tre tiotimmarsdagar. Står att han får ta ut halv FP om han jobbar max fem timmar en dag. Står alltså inget om att det skulle vara fyra timmar jobb per dag som är max för alla om man vill ta ut halv SGI-dag men precis som du skriver så är det ju det man hör hela tiden så därför jag undrar.

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/80bf8c2b-594a-4e52-b996-e2b7583a175d/vagledning-2002-01.pdf
  • Seven Costanza
    cosinus skrev 2017-04-02 11:04:34 följande:

Problemet löst...

Aha, tack det har jag inte ens tänkt på och jag som tycker jag har rätt bra koll men hade snöat in mig på det här med halvdagar. Så att jag vill ta 1/4 SGI-dag på måndagen och fredagen innebär alltså inte att jag måste fylla upp med arbetstid just de dagarna motsvarande 3/4 av normal arbetstid utan det är bara att jag har fem dagar totalt (jobb+fp) på veckobasis som spelar roll? För jag vill ju bara jobba lite mer än halvdag måndag och fredag.
  • cosinus
    Seven Costanza skrev 2017-04-02 11:15:40 följande:
    Aha, tack det har jag inte ens tänkt på och jag som tycker jag har rätt bra koll men hade snöat in mig på det här med halvdagar. Så att jag vill ta 1/4 SGI-dag på måndagen och fredagen innebär alltså inte att jag måste fylla upp med arbetstid just de dagarna motsvarande 3/4 av normal arbetstid utan det är bara att jag har fem dagar totalt (jobb+fp) på veckobasis som spelar roll? För jag vill ju bara jobba lite mer än halvdag måndag och fredag.
    Ja precis! Du ska ha minst 5 dagar totalt över veckan. Det behöver inte stämma på dagarna förutom att du ju inte får komma över 100% någon dag (om vi nu inte pratar lågdagar, där är andra regler än SGI)

Jag lägger oftast mina dagar lö-sö-må för då kan jag välja lite mer fritt vilka av de resterande dagarna jag kapar/jobbar fullt utan att behöva ändra hos FK hela tiden.
  • Seven Costanza

Problemet löst...

Tillägg: varför jag snöat in på det här med halvdagar var just för att jag läst att rättigheten gentemot arbetsgivaren att gå ner i tid till mindre än 75% av normal arbetstid är beroende av att man tar ut FP i motsvarande omfattning. Så då tänkte jag (alltså oavsett att man vad FK beträffar får lov att ta ut FP på helgen) att _arbetsgivaren_ kanske kan kräva att jag jobbar exakt halvdag och tar ut FP exakt halvdag just den dagen för att få lov att bara jobba halvdag eller jobbar exakt 3/4 dag och tar ut 1/4 FP den dagen. Men det kanske räcker även gentemot AG att jag totalt sett över veckan tar ut minst 35% FP oavsett hur jag fördelar ledigheten, det vore ju bra på ett sätt.

Tänkte mer att det här med att fördela deltiden på två hela arbetsdagar och två halva + halv FP skulle underlätta för mig att få arbetstiden fördelad just på två långa och två korta dagar så som jag önskar istället för att få fyra halvlånga. Tanken är alltså att jag vill jobba så för att kunna hämta på fsk antingen precis före eller precis efter lunchvilan på mina halvdagar och sedan att min man hämtar på mina heldagar - därav att jag tänkte kolla reglerna för halvdags uttag av FP om jag behöver argument för att förlägga deltiden som jag önskar, men det kanske inte blir ett problem att få igenom önskemålen ändå.
  • cosinus

Det där vet jag faktiskt inte, har aldrig haft en arbetsgivare som lagt sig i på den nivån.

Jag har plockat ut dagar så det motsvarar och de har inte brytt sig mer än så. Men vad som eg gäller där vet jag faktiskt inte.

• Seven Costanza
    cosinus skrev 2017-04-02 13:06:31 följande:

Det där vet jag faktiskt inte, har aldrig haft en arbetsgivare som lagt sig i på den nivån.

Jag har plockat ut dagar så det motsvarar och de har inte brytt sig mer än så. Men vad som eg gäller där vet jag faktiskt inte.

Nej min chef kanske inte heller kommer att lägga sig i men jag har själv känslan att de kanske kommer tycka att jag är besvärlig som vill gå ner mer än till 75% och har specifika önskemål om arbetstidens förläggning. Alla deltidskollegor jobbar 75 eller 80% så det verkar ovanligt hos oss att vilja jobba mindre och fylla på med FP. Vet att jag har rätt att komma med önskemål men just detta med huruvida rätten att jobba korta dagar utgår ifrån att man måste ta FP i motsvarande omfattning som minskningen i arbetstid just samma dag hittar jag inget svar på vare sig hos FK eller de olika fackförbundens hemsidor.
  • cosinus

Jag tror (men kan ha fel) att rätten är deltid men inte nödvändigtvis att man får bestämma sitt schema helt hur man vill. Oavsett hur man tar ut dagarna från FK.

• Seven Costanza
    cosinus skrev 2017-04-02 18:33:30 följande:

Jag tror (men kan ha fel) att rätten är deltid men inte nödvändigtvis att man får bestämma sitt schema helt hur man vill. Oavsett hur man tar ut dagarna från FK.

Kanske inte HELT exakt hur man vill men det står i 14 paragrafen i föräldraledighetslagen att arbetstagaren och arbetsgivaren ska samråda om förläggningen av arbetstiden och om inte arbetsgivaren kan påvisa att det leder till "påtaglig störning" för verksamheten så ska _arbetstagarens_ önskemål tillgodoses om man inte är överens. Så man har som anställd goda möjligheter att få igenom sina önskemål tycker jag det verkar som, under förutsättning att man tar ut tillräcklig FP eller går ner till max 75% av ordinarie arbetstid. Men frågan kvarstår ifall de alltså kan kräva att man fördelar FP:n exakt motsvarande minskningen i arbetstid per dag, tycker det står lite otydligt i föräldraledighetslagen. De fall jag läst om ang påtaglig störning har varit t ex att man velat byta och jobba endast dag fastän man annars har skiftjobb, eller inga helger alls om man normalt arbetar varannan helg etc, då har det kunnat bli tvist.
  • Seven Costanza
    Ms H skrev 2017-04-02 08:55:16 följande:

Problemet löst...

Jo det var 35h arbetsplatsförlagd + 10,5 förtroendetid även hos oss. Följdfråga om detta med att ta ut FP del av dag: Om det stämmer även för FP som Ms H skriver att FK räknar endast den arbetsplatsförlagda tiden för lärare när de räknat vad som är heldag, halvdag etc så är det ju så att det i snitt blir en heldag på 7h för mig, så då blir det ju att jag max får arbeta 5h och 15 min för att ta ut en fjärdedels dag (7x0,75=5,25). Men blir det då så att jag får lov att _vara på arbetsplatsen_ i 5h och 45min om jag har en halvtimmes lunchrast? Alltså: Är den tiden FK räknar exklusive rast? För om jag är på jobbet mer än fem timmar ska jag ju ha rast och vi har då 30 min. Menar alltså ifall det är okej att vara mellan t ex kl 8.00 och 13.45 på arbetsplatsen (jobb+rast) för att få ta ut en fjärdedels dag?

Jag har mejlat med min chef nu och det verkar inte som att de kommer krångla utan försöka lägga schemat enligt mina önskemål så gott det går, så då kanske jag inte har behov av att lägga arbetstiden så att jag kan ta ut just en heldag och två halvdagar utan det blir kanske lika bra med en heldag och fyra 1/4 dagar (fre-mån).

Vet ni var det står om detta med att ta ut rast, och detta med att det inte spelar någon roll för FK ifall arbetstiden blir jämnt fördelad över dagarna t ex att man inte behöver jobba exakt 3/4 och ta ut 1/4 FP utan bara (som jag förstod dig cosinus) att man inte jobbar MER än 3/4 av en normal arbetsdag och att det blir fem dagar totalt med jobb + FP över veckan?
  • Ms H

Ja, det är arbetstid som åsyftas. Lunchen får du inte betalt för och det är som sagt lagstadgat att du ska ha minst 30 min.

• Seven Costanza
    Ms H skrev 2017-04-07 08:31:07 följande:

Ja, det är arbetstid som åsyftas. Lunchen får du inte betalt för och det är som sagt lagstadgat att du ska ha minst 30 min.

Ok tack så mycket!
  • Seven Costanza

Nu har jag pratat med FK och fått bekräftat att det är den arbetsplatsförlagda tiden FK räknar på för ferieanställda lärare som vill fylla upp deltid med FP. Kan förtydliga för den som är intresserad och ev googlar sig fram till min tråd i framtiden . En vecka arbetsplatsförlagd tid är i min kommun 35h, så FK räknar då en heldag som 7h jobb, 3/4 dag som 5h 15min jobb, halvdag som 3,5h jobb. Jag har nu lagt förslag om att fördela min 65% arbetstid på två heldagar, en halvdag (ta ut halvdag FP) och en 3/4 dag (ta ut 1/4 FP) och vara helt ledig en dag i veckan (ta ut heldag FP) = 1,75 dagar FP.

Jag valde alltså (trots att det för FK:s del är okej att sprida FP-uttaget över veckan) att önska arbetstider som går exakt jämnt upp med att ta ut halvdag respektive 1/4 dag för att förhoppningsvis minska risken för krångel. Sedan kan jag som jag förstått det ändå ta ut mer än 1,75 dagar om jag vill, genom att ta ut FP lör och/eller söndag i samma omfattning som jag är ledig på måndagen eller fredagen, så om jag vill ta ut många dagar FP så går det ändå. Tacl för all hjälp!

Svar på tråden Vad gäller för att få ta ut halv SGI-dag?