Vad gäller för att få ta ut halv SGI-dag?
Jag är ferieanställd lärare med tjänst på 100% som i min kommun omfattar 45,5h/v varav 35,5h ska vara på arbetsplatsen och 10h på valfri plats. Detta ger då ett genomsnitt på drygt 9h per dag om man fördelar en heltid jämnt över fem dagar men lärares arbetsschema brukar inte vara jämnt fördelade över veckan utan räknas på att totalen över fem dagar ska stämma. Hittar inte vad som gäller för uttag av halvdag när ens normala veckoarbetstid på heltid är mer än 40h.
Jag önskar arbeta 65% fördelat på FYRA arbetsdagar och ta ut en hel dag FP och två halvdagar FP för att skydda SGI. Jag vet att jag bara måste ta ut en hel och en 3/4 dag för att skydda SGI vid 65% arbete men önskar ta ut totalt två dagar/v då jag har många dagar kvar. Min fråga är då: FK räknar såvitt jag kunnat läsa mig till generellt med att en arbetsdag är åtta timmar när man räknat av rasten, betyder det då att det blir MAX fyra timmar per dag jag får lov att arbeta för att kunna ta ut en halvdag FP just den dagen, eller borde jag kunna arbeta 4,5 timmar på arbetsplatsen och ändå ta ut halvdag FP med tanke på att lärares arbetstid totalt är i snitt 9 timmar per dag vid heltid?
FK sa när jag pratade med dem ang att arbeta 65% fördelat på TRE dagar och ta ut FP två heldagar att det gick bra att arbeta mer än 60% fördelat på tre dagar och ändå ta ut två heldagar under förutsättning att jag var helt ledig de dagar jag sökte FP för, men jag blir inte klok på vad som gäller för mig ang halvdagar. Jag skulle vilja arbeta 4h och 15 min eller 4,5h per halvdag två dagar i veckan och ta ut halvdag FP då, och sedan arbeta två heldagar men vill alltså gärna arbeta lite mer än 4h per halvdag för att resten av min arbetsplatsförlagda tid som ska fördelas på de två heldagarna inte ska ge för långa heldagar. Men vill alltså inte att det ska bli fel så att FK säger att jag jobbat för mycket under halvdagarna för att få lov att ta ut halv SGI-dag. Får ju ringa FK men vill gärna höra först om någon annan varit i liknande sits och/eller vet vad som gäller.