• Seven Costanza

Vad gäller för att få ta ut halv SGI-dag?

Jag är ferieanställd lärare med tjänst på 100% som i min kommun omfattar 45,5h/v varav 35,5h ska vara på arbetsplatsen och 10h på valfri plats. Detta ger då ett genomsnitt på drygt 9h per dag om man fördelar en heltid jämnt över fem dagar men lärares arbetsschema brukar inte vara jämnt fördelade över veckan utan räknas på att totalen över fem dagar ska stämma. Hittar inte vad som gäller för uttag av halvdag när ens normala veckoarbetstid på heltid är mer än 40h.

Jag önskar arbeta 65% fördelat på FYRA arbetsdagar och ta ut en hel dag FP och två halvdagar FP för att skydda SGI. Jag vet att jag bara måste ta ut en hel och en 3/4 dag för att skydda SGI vid 65% arbete men önskar ta ut totalt två dagar/v då jag har många dagar kvar. Min fråga är då: FK räknar såvitt jag kunnat läsa mig till generellt med att en arbetsdag är åtta timmar när man räknat av rasten, betyder det då att det blir MAX fyra timmar per dag jag får lov att arbeta för att kunna ta ut en halvdag FP just den dagen, eller borde jag kunna arbeta 4,5 timmar på arbetsplatsen och ändå ta ut halvdag FP med tanke på att lärares arbetstid totalt är i snitt 9 timmar per dag vid heltid?