• Anonym (sova)

Tips på insomningstablett?

Någon som har tips på någon insomningstablett? 
    Ska till läkaren i veckan och vill ha lite kött på benen.... 
    Det är själva insomningsfasen som är det jobbiga... när jag väl somnat så sover jag. Kan ta ett par timmar innan jag somnar...

• Svar på tråden Tips på insomningstablett?
  • Anonym (Sömn)

Stilnoct. Men kommer du och ber om just den kommer du att misstänkas för att vara missbrukare då många missbrukar den. Beskriv att det är just insomningen som är problemet så kanske du erbjuds den. Oftast får man den av samma skäl bara en kortare period. Själv har jag ätit 5 mg per kväll i 5 år nu och äntligen för första gången i mitt liv kan jag somna som folk utan att vrida mig i 4-5 timmar. Jag skulle aldrig drömma om att överkonsumera den då jag är så oerhört rädd om min sömn.

De kanske erbjuder theralen som många somnar på också, men problemet med den är att du är lika sänkt dan efter som om du skulle legat vaken hela natten så vad är poängen. Dessutom blir du rätt groggy av den så jag anser den ej förenlig med småbarn om man exempelvis skulle behöva gå upp och hantera ett barn mitt i natten.

Stilnoct har en viss toleransökning där man kan behöva högre dos efter att ha använt den ett tag men det har jag löst genom att ge fasen i att ta den ett par dagar när jag märker att den börjar funka sämre. På så vis har jag klarat mig fem år utan att behöva höja dosen.

• Anonym (Mirtazepin)

Tyvärr utvecklar man snabbt tolerans mot de flesta fungerande medicinerna. Imovane exempelvis. För min del fungerar den antidepressiva medicinen mirtazepin jättebra. Ingen risk för toleransutveckling.
    Läkare brukar nog börja med att föreslå mediciner som Atarax och Propavan. De medicinerna hjälpte inte alls mig att somna men jag blev däremot fruktansvärt trött dagen efter.

• Anonym (nn)

Stilnoct funkar för mig också men samtidigt är jag lite rädd för den. Dels då den är beroendeframkallande så tar den bara i absoluta nödfall men även pga att det inte tycks vara helt ovanligt att människor får konstiga reaktioner på den.

Atarax, runt 50 mg, räcker oftast för mig, känns mycket tryggare. Har även provat propavan och somnade onekligen på den men blev seg dagen efter. Har förstått att detta är en hyfsat vanlig biverkning men därmed inte sagt att alla får den.

Jag tror att de flesta läkare - med rätta - i majoriteten av fall är skeptiska till att skriva ut narkotikaklassade / beroendeframkallande medel som förstahandsval. Såklart behövs de ibland men det känns väldigt rimligt att först se om något av de snällare alternativen funkar, vilket de ju gör för väldigt många.

• IsDimma

Jag äter Imovane sen sex år tillbaka. Max fyra gånger i veckan, oftast två för att slippa beroende av dom. Tar dom när jag vet att jag ska upp tidigt dagen efter. Dom funkar klockrent om jag försöker somna, alltså blundar och ligger stilla. Då somnar jag fort. Annars kan jag vara vaken länge ändå.

• Anonym (Ej läkare)

Det första du ska göra är att gå och lägga dig senare.
    När går du och lägger dig? När måste du gå upp?
    Är man som jag kvällsmänniska och har svårt att somna om man inte är trött, då måste man dra ner på antalet sömntimmar för att få balans. Du får prova dig fram, Var inte rädd för att sova så lite som 6 timmar. Måste du gå upp 07.00 så vänta med att lägga dig tills du känner dig trött eller lägg dig kl 01.00

Börja inte medicinera utan att testa detta ordentligt först!

• Anonym (T)

Imovane är släkt med benzo, men läkaren vet väl inte bättre, som vanligt.

• Anonym (Mea)

Jag vill slå ett slag för Melatonin. Inget man behöver oro sig för om man har barn hemma, ingen dåsighet, inga biverkningar osv. Dessutom ingen tillvänjning och det är just bara insomningen man hjälper på traven. Melatonin är ett hormon som kroppen själv tillverkar, vissa har dock brist på det.

• Anonym (Liv)
    Anonym (sova) skrev 2017-04-02 18:06:46 följande:

Någon som har tips på någon insomningstablett? 
    Ska till läkaren i veckan och vill ha lite kött på benen.... 
    Det är själva insomningsfasen som är det jobbiga... när jag väl somnat så sover jag. Kan ta ett par timmar innan jag somnar...

Tror du ärligt talat att du kan gå till doktorn och välja?
  • Anonym (Mea)
    Anonym (Liv) skrev 2017-04-02 19:42:29 följande:
    Tror du ärligt talat att du kan gå till doktorn och välja?
    Det tror inte jag TS fantiserar om. Däremot kanske läkaren föreslår ett läkemedel som många tycker är dåligt av olika anledningar och TS kan ifrågasätta på ett sätt hen inte kunnat annars. 
  • Anonym (Mirtazepin)
    Anonym (Mea) skrev 2017-04-02 19:45:51 följande:
    Det tror inte jag TS fantiserar om. Däremot kanske läkaren föreslår ett läkemedel som många tycker är dåligt av olika anledningar och TS kan ifrågasätta på ett sätt hen inte kunnat annars. 
    Precis.
Svar på tråden Tips på insomningstablett?