• Marita B

Arbeta med föräldrapenning

Jag är svensk medborgare och får föräldrapenning från Sverige då jag har fast anställning där.

Men jag bor tillfälligt utomlands och funderar på att arbeta här och ha föräldrapenning från Sverige samtidigt. Kan försäkringskassan i Sverige på något vis få reda på att jag arbetar och tjänar pengar i ett annat land?

• Svar på tråden Arbeta med föräldrapenning
  • Lia4

Du har nog missuppfattat vad föräldrapenningen är till för?

• mammaåten

Spar dagarna istället om du ska arbeta?

Arbetar du tre dagar ta ut fp övriga två vardagarna?

• Marita B

Jo, jag förstår att det är smart att spara dagar....vilket jag också gör. Men det jag undrade var trots allt att OM jag jobbar utomlands kan Sverige se det då per automatik, reglerar jag det själv på F-kassan sida eller meddelar min (i så fall blivande) arbetsgivare mina arbetstider på något vis.

• Alexi

De har massor med kontroller men det berättar de inte hur de fungerar. Och upptäcks du och bedöms i efterhand inte haft rätt till ersättningen får du återkrav och ev polisanmälan.

• Wooden

När man signerar ansökan får man ju frågor om man bor utomlands/arbetar utomlands/varifrån man får lön eller hur det nu är. Så kryssar man i där och signerar på heder och samvete så får man ju stå för det sen vid en ev kontroll.

• Kzkdbfb

Du kan få höga böter och till och med fängelse för försäkringsbedrägeri, men tycker du att det är värt det. Kör på! Det är inte svårt för en svensk myndighet att "ringa upp" den myndighet där du nu bor och fråga. Dom brott som ses som allvarligast i Sverige och allt som oftast i andra länder är just brott som handlar om pengar.

Försäkringskassan är noga med återbetalningar OM något blir fel, jag skulle då tro att de driver frågan ännu längre om de blir svindlade på pengar. Tänk om tänk rätt!

• Anotherone

Jag skulle säga att risken att "åka dit" beror på vilket land det gäller.
    Jobbar du i annat land så lär du även skatta i annat land och det är där jag tänker att Skatteverket och Försäkringskassan har samarbeten.
    Alltså att om Skatteverket har ett sambeskattningsavtal med det aktuella landet så skickas kontrolluppgifter mellan länderna och om man då ser att du har inkomst från annat land så kan FK få kännedom om detta.
    Nu tänker jag bara högt här men det är väl ungefär så det skulle kunna gå till.

Utöver det är det en ren moralfråga. Jag skulle inte tycka att det var ok att ta ut full föräldrapenning samtidigt som man jobbar. Men om du tar fp 3 dagar per vecka och jobbar 2 så är det ju inget fel i sak. Så kan man ju göra även hemma i Sverige menar jag.

Svar på tråden Arbeta med föräldrapenning