socanmälan??
Socanmäld av folktandvården för att mitt barn inte kommer på deras besök. Wtf! Vad kommer att hända?
Socanmäld av folktandvården för att mitt barn inte kommer på deras besök. Wtf! Vad kommer att hända?
Klart dom anmäler om du inte sköter ditt barns tänder!
varför vill du inte svara på hur gammalt barnet är? det är ju där problemet ligger
Precis, det är ju därför dom vill att du ska gå dit!
Av vilken anledning går du inte dit?
Men vem är det som ansvarar för mitt barns tänder? Jag eller folktandvården?
Vad kommer hända nu? Kontaktar soc oss? Behöver jag skicka mitt barns tandjournal till dem eller hur funkar det?
Hur allvarligt de ser på det beror ju dels på hur gammalt barnet är och vad det finns för förklaring. Samtidigt är det ju så att man som förälder är skyldig att sköta vissa saker, och Folktandvården, BVC och skolan kan fånga upp om något barn inte dyker upp utan förklaring. Jag tycker att det i sig är bra att de reagerar.
Sedan är jag säker på att du inte ska ta alltför hårt på det. Socialen har nu fått en signal om att det kan finnas orsak till oro kring det här barnet, men finns en förklaring och barnet har det bra kommer naturligtvis ingenting att hända.
det finns ju ett fall osm rapporterades om för ett antal år sedan där barnet LVU:ades eftersom de inte gick till tandläkaren (det barnet hade också hål föräldrarna ej uppmärksammat). Tandläkare har skyldighet at soc.anmäla att föräldrar inte kommer på besök eller missköter barnets tänder.
Varför går ni inte till tandläkaren med barnet? Det är ju jättekonstigt.
det finns ju ett fall osm rapporterades om för ett antal år sedan där barnet LVU:ades eftersom de inte gick till tandläkaren (det barnet hade också hål föräldrarna ej uppmärksammat). Tandläkare har skyldighet at soc.anmäla att föräldrar inte kommer på besök eller missköter barnets tänder.
Varför går ni inte till tandläkaren med barnet? Det är ju jättekonstigt.
Att man inte sköter sådan kontroller är en stark indikation på att det finns en generell omsorgsbrist så därför görs en anmälan.
Precis som natt i fyllecellen är en stark indikation på att det finns ett missbruk. Därför anmäls detta också.
Det MÅSTE alltså inte finnas problem med det är ett tecken på att det KAN finnas skäl att utreda barnets situation. Jag antar att ni går till en annan tandläkare för att kontrollera barnets tänder så bara berätta var ni går så kommer man inte ens inleda utredning.
Men om ni går till en annan tandläkare kan du väl ringa till dem och säga det? Varför struntar du bara i att komma till bokade möten? Okej att du inte vill gå där men ha åtminstone lite hyfs och avboka. Och ja, samhället kanske är intresserade av att din unge ska ha bra munhälsa så att de slipper punga ut förbannat mycket pengar att fixa fel som kunde förebyggts. Det här låter mest som att du är oansvarig!