socanmälan??
Socanmäld av folktandvården för att mitt barn inte kommer på deras besök. Wtf! Vad kommer att hända?
Socanmäld av folktandvården för att mitt barn inte kommer på deras besök. Wtf! Vad kommer att hända?
Går ni hos tandläkare i Sverige?
TS, du brister ju i ditt föräldraansvar om du inte ens förmår avboka tiderna utan istället bara uteblir. Det är en indikation om att något är galet.
DU kommer inte behöva ge soc några uppgifter för de kommer själv begära ut de uppgifter de behöver. Det har de rätt till. Sannolikt kallas du till möte med so. och därefter beslutar soc om att öppna utredning eller inte. Om de öppnar utredning kommer det att få ta sådana kontakter som utredningen kräver. Och det är ju då bla tandläkarns journaler. Både den du går till och den du inte ens avbokar till.
TS, du brister ju i ditt föräldraansvar om du inte ens förmår avboka tiderna utan istället bara uteblir. Det är en indikation om att något är galet.
DU kommer inte behöva ge soc några uppgifter för de kommer själv begära ut de uppgifter de behöver. Det har de rätt till. Sannolikt kallas du till möte med so. och därefter beslutar soc om att öppna utredning eller inte. Om de öppnar utredning kommer det att få ta sådana kontakter som utredningen kräver. Och det är ju då bla tandläkarns journaler. Både den du går till och den du inte ens avbokar till.
Du vet att folktandvården går att nå via nätet på 1177/Mina vårdkontakter och som vårdnadshavare för ett barn? Så köper inte att du inte kunnat nå dem... Däremot kan du skicka journalkopior till soc så klart och göra detsamma till Folktandvården så de ser att barnet går hos privattandläkare...
Du har gjort saker mer arbetsamma för dig själv än de behövt vara bara för att du "av princip" vägrar avboka folktandvårdens inbokade möte. Väljer man ett annat alternativ är det som sagt bara att säga det till dem.
Nu är det som det är och då ska du hålla på och jaga journalkopior? Det är ju mer jobb det. Ring soc, tala om vilken tandläkare barnet gått hos, soc ringer denne och du behöver inte göra något mer
Kontakta tandläkaren ni regelbundet gått hos. De lär veta hur man gör. Du får väl ett intyg på att barnet är registrerat där gissningsvis. Går ni i Sverige? Trodde nog det registrerades automatiskt, måste fråga min bror som är privat tandläkare.
Inte om inte soc ber dig.
De kommer efterfråga sådan info de önskar. Av dig eller av andra.
Har du blivit kallad till möte? Pratat med soc? Eller bara fått hem kopia på tandläkarns anmälan?
Vår tandläkare "hotade" med det då vi missat en del tider för våra barn. Anledningen till det var att vi oftast fick kallelserna EFTER att tiden redan varit... Och att vi inte DIREKT ringde när vi fick de redan försenade kallelserna. Att vi jobbade och inte hade möjlighet att ringa på deras telefontid ville de inte bry sig om. När jag var där så frågade tandläkaren massa irrelevanta frågor. Typ "Är det svårt att ha barn tycker du?" Jag fick inte ens veta något om min sons tänder. Bara massa frågor om varför vi missat och varför vi inte gjort så mycket åt det. Hon hade redan bestämt sig att vi var oansvariga.
Jag ringde till soc själv och förvarnade att de kanske skulle få in en anmälan från tandläkaren pga just de anledningar jag hade.