• Anonym (ts)

socanmälan??

Socanmäld av folktandvården för att mitt barn inte kommer på deras besök. Wtf! Vad kommer att hända?

• Svar på tråden socanmälan??
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (anonym) skrev 2017-04-08 14:32:34 följande:

Tandläkare har anmälningsskyldighet och ska enligt lag anmäla till socialtjänsten om de hyser oro för barn.

Oro kan uppstå om föräldrar inte dyker upp på kallade besök och heller inte avbokar i god tid.

Tandläkare som anmält får lämna uppgifter i en förhandsbedömning. Men tandläkare som ut använder sig av kan soc ej kontakta innan en utredning inletts, så om TS ej samarbetar så måste soc inleda utredning helt i onödan och TS blir registrerad i socialregistrret. Varför krångla till det när saken kan lösas på ett smidigare sätt.
  • Anonym (ts)

Alltså vi har bott utomlands flera år. Hur ska jag kunna veta att man i Sverige har redovisningsplikt angående barnens tandvård till folktandvården och socialtjänsten?? Tror jag dör. Det är ju bra att samhället tar hand om barn som far illa. Men ska alla barn som inte går till folktandvården utredas??

• Anonym (ts)
    Anonym (Soc.) skrev 2017-04-08 15:13:56 följande:

Tandläkare som anmält får lämna uppgifter i en förhandsbedömning. Men tandläkare som ut använder sig av kan soc ej kontakta innan en utredning inletts, så om TS ej samarbetar så måste soc inleda utredning helt i onödan och TS blir registrerad i socialregistrret. Varför krångla till det när saken kan lösas på ett smidigare sätt.

Så du tror att vi kan slippa utredning om jag kontaktar dem och skickar journalkopior?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (ts) skrev 2017-04-08 15:26:47 följande:

Så du tror att vi kan slippa utredning om jag kontaktar dem och skickar journalkopior?

Utan tvekan. Kommer att vara snabbt avklarat.
  • Anonym (A)

Folktandvården har ju ett uppdrag från staten att stå för tandvården för barn och unga. Därför har de en plikt att kalla er och eftersom ni uteblivit utan att meddela dem har de också en skyldighet att anmäla.

• Anonym (ts)
    Anonym (A) skrev 2017-04-08 16:34:20 följande:

Folktandvården har ju ett uppdrag från staten att stå för tandvården för barn och unga. Därför har de en plikt att kalla er och eftersom ni uteblivit utan att meddela dem har de också en skyldighet att anmäla.

Men vi har ingen obligatorisk (förebyggande!) tandvård.
  • Anonym (ts)
    Anonym (A) skrev 2017-04-08 16:34:20 följande:

Hur illa kan ett barn som inte får förebyggande tandvård egentligen fara? Barnet riskerar kanske lite mer karies. Men de flesta föräldrar klarar av att borsta tänderna på sina barn. Och att uppsöka tandläkare om något känns fel.
  • neverpreggo
    Anonym (ts) skrev 2017-04-08 17:48:46 följande:
    Hur illa kan ett barn som inte får förebyggande tandvård egentligen fara? Barnet riskerar kanske lite mer karies. Men de flesta föräldrar klarar av att borsta tänderna på sina barn. Och att uppsöka tandläkare om något känns fel.
    För de som inte klarar sådant så är det jättebra att det finns något som fångar upp. Som vuxen kan kallelserna vara lite irriterande men att förebygga tandproblem för barn känns som ett icke-problem. Hela tråden känns som ett icke-problem för vad vill du ha för svar? Du börjar tråden med en bunt inlägg som undviker sanningen att barnet faktiskt får tandvård. Meddela tandvården och inte se problem i allt då t.ex 1177 är väldigt smidigt.
  • Anonym (Hallå)

Hur illa kan ett barn fara?? De flesta föräldrar klarar av att borsta??

Hur kan man tala emot detta system som fångar upp barn som inte får grundläggande omsorg enbart och endast för att man är så lat att man inte kan avboka kallelser?? Herregud! Jag fattar att det kan hända, men fattar inte varför du fortsätter försvara dig och ditt slöseri av skattemedel. Vad sägs om att någon gång i livet säga 'jag gjorde fel'.

• Anonym (Tandläkare)

Ring och berätta att vi har haft en annan tandläkare när ni har bott utomlands.
    Stämmer det att ni nu bor i Sverige?  Då behöver du ju ändå ha en svensk tandläkare,
    Denna nya tandläkare vill troligtvis ha ett besök så fort som möjligt och då kommer allt att lösa sig.

Måste säga att det är ett jävla oskick att inte avboka när du inte tänker komma. Förstår du inte att du tar upp tid/resurser som kan användas till andra?

Svar på tråden socanmälan??