• Anonym (Ts)

Svettas när jag sover

Har av någon anledning börjat svettas jättemycket på natten, även fast jag har elementet avstängt och fönstret öppet och sover utan kläder. Är inte överviktig. Vad kan det bero på? Är alltid helt dyngsur när jag vaknar.

• Svar på tråden Svettas när jag sover
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-08 11:59:12 följande:

Har av någon anledning börjat svettas jättemycket på natten, även fast jag har elementet avstängt och fönstret öppet och sover utan kläder. Är inte överviktig. Vad kan det bero på? Är alltid helt dyngsur när jag vaknar.

För varmt täcke el klimakteriet?!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (anonym) skrev 2017-04-08 12:25:47 följande:

För varmt täcke el klimakteriet?!

Har tunt täcke och är för ung för att vara i klimakteriet
  • Mandel
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-08 12:28:16 följande:
    Har tunt täcke och är för ung för att vara i klimakteriet
    Vad är det för material i täcket?
    Behöver inte vara täckets tjocklek som är avgörande utan vad det är för material.
    Det är stor svettskillnad på ett tunt duntäcke och ett tunt billigt med någon syntetisk stoppning.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Lynxsa

Jag svettas som en gris på natten en vecka innan mens. Började när jag var runt 25. Underbart nu när jag är gravid och undrar amning då jag inte har mens, då slipper jag nattsvettningarna.

Antar att det är hormoner. Kan det vara så för dig?

• Anonym (Ts)
    Mandel skrev 2017-04-08 12:45:33 följande:

Vad är det för material i täcket?

Behöver inte vara täckets tjocklek som är avgörande utan vad det är för material.

Det är stor svettskillnad på ett tunt duntäcke och ett tunt billigt med någon syntetisk stoppning.

Jag vet inte, men det är bomull i
  • Anonym (Ts)
    Lynxsa skrev 2017-04-08 12:56:16 följande:

Jag svettas som en gris på natten en vecka innan mens. Började när jag var runt 25. Underbart nu när jag är gravid och undrar amning då jag inte har mens, då slipper jag nattsvettningarna.

Antar att det är hormoner. Kan det vara så för dig?

Jag har mens nu så kanske.
  • syntharen

Jag svettas alltid under natten strax innan och under mensen. Kroppen samlar på sig vätska innan mens som kommer bl.a genom svettningar.

• Anonym (!)

Sök vård. Antagligen är det helt ok men det kan vara tecken på sjukdom som lymfom. Är du trött? Viktnedgång? Feber ibland? Klåda? Värk?

• lövet2

Det är vanligt att hormoner ställer till det så man nattsvettas. Lite olika hur man drabbas däremot. En del har störst problem vid graviditet och andra vid amning. En del främst vid PMS och andra under själva mensen. Inget konstigt alls.

• ToEm

Jag har haft nattliga svettningar i 2,5 år nu och nu är det värre än vanligt, svettas nog i snitt fem-sex nätter i veckan. Och då är det inte en fuktig panna vi snackar om utan det är dyngsurt i sängen så att jag får vända på alla kuddar och täcket samt släng av mig det sura nattlinnet. Och nej, jag har inte för varmt hos mig. Jag har tagit prov på min sköldkörtel vilken var bra. Det har hänt en hel del i mitt liv det senaste halvåret så stress kan absolut vara en faktor, men jag måste ta tag i det och kolla upp det ordentligt för detta är inte hållbart - jag borde ha kollat upp det för längesedan men jag har hela tiden trott att det ska gå över.. Men nej.

Lycka till TS, hoppas det löser sig för dig!

• Anonym (J)
    syntharen skrev 2017-04-08 13:18:09 följande:

Jag svettas alltid under natten strax innan och under mensen. Kroppen samlar på sig vätska innan mens som kommer bl.a genom svettningar.

Formulerade du dig fel nu? Hur kan kroppen samla på sig vätska genom att svettas? Menar du att kroppen samlat på sig vätska och sen gör sig av med den med hjälp av svettning?
  • Anonym (Maria)

Någon infektion kan ligga bakom. Jag upplever samma och har gjort sen jag fick borrelia i somras.

• Tihi

Inte för att skrämmas men cancer ger ofta svettningar.

• Anonym (Anne)

Jag är i början av klimakteriet och har börjat få nattlig svettning nu så jag tippar på hormoner. De kan ju svaja lite även mitt i ens fertila ålder.

• kvarnfot

Andningsuppehåll? Jag har det och vaknar ibland av att jag är helt genom svettig.

• klyban

När jag var så dyngsur, så fick jag körtelfeber.
    Men kan typ vara miljoner anledningar, så låg trolighet att det är detta.
    Men för mig var det som någon hade hällt en spann med vatten över mig.

Svar på tråden Svettas när jag sover