Inlägg från: BandAnna |Visa alla inlägg
  • BandAnna

    Förbannad på skogsägaren

    Utanför vårt hus står en enorm tallskog där man inte tycks ha gallrat sedan Dacke levde. Mellan skogen och huset ligger bara en smal liten grusväg så det är alltså alldeles inpå knuten. 
    Till saken hör att vi två ggr i höstas fick ringa kommunen och påtala att träd fallit omkull på ledningarna. Och i vintras rasade en av de gigantiska tallarna ner på vår tomt. En meter längre åt någotdera av hållen så hade trädet rammat antingen vårt vardagsrum eller vår bil samt kaninernas burar. Nu rök staketet och våra bärbuskar istället och tror ni idioten som äger skogen ens ringde på och kollade av så allt var okej när han kom och röjde bort trädet? nope. 
    Han är dryg och trevlig mot alla i byn. 
    Varje gång det blåser så knakar det oroväckande i träden och i skogen ligger omkullfallna träd och rotvältor. Marken helt död bortsett från att det växer några enstaka grässtrån här och var, men det är också allt. 
    Grannen är en känd och snorrik tölp från huvudstaden och han går helt enkelt inte resonera, med, så att ta kontakt med honom är lönlöst. Han verkar tro att han lever under egna regler och lagar. 
    Vart vänder jag mig när jag vill kontrollera vad gäller krav om gallring och dylikt? 
    Hur kan man sätta press på denna sprätt? 
  • Svar på tråden Förbannad på skogsägaren
  • BandAnna
    Världsmedborgare skrev 2017-04-09 20:06:49 följande:

    Hör med skogskonsulenten i det skogsstyrelsedistrikt som hör till platsen där du bor, så får du de svar du önskar.

    Om du vet fastighetsbeteckning så är det bra, då är det enkelt att se vilka åtgärder som ska göras eller om det finns åtgärder som inte utförts.

    Skogsstyrelsen har enligt lag skyldighet att bevaka att skogsvårdslagen följs, vilket betyder att dom kan ålägga mark/skogsägaren att utföra vissa åtgärder, som gallring, avverkning/slutavverkning, insektsbekämpning, röjning efter stormfällning eller brand och en massa annat som t.ex hör till miljölagen.

    Men allt hänger samma, så de svar du önskar måste du be om från de som ansvarar och har tillsynen för marken där du bor och är så specifikt att det gäller nästan för varje m² mark, och för vilka åtgärder som ska sättas in.

    Bara så du vet, så är det ont om riktigt gammal skog, så är det det det gäller så kan skogen ha ett högt skog och naturvärde.

    Då kan du glömma att du kommer att få gehör för det du vill, då återstår nog endast att smöra och krypa för markägaren, så kanske denne gör någat av det du vill.

    Och är det mindre än 0.5 ha som ska avverkas, så behövs heller ingen anmälan till Skogsstyrelsen, men då får det heller inte finnas nåt i skogen som har höga skogs/miljövärden, och det kan vara mycket det, inte att förglömma, förkost av fornlämning som t.ex fångstgropar.

    Nåja, jag ska inte måla fan på väggen, men är skogsägare själv, och har just upprättat en ny 5-års skogsbruksplan, där även ett område med höga skogsvärden och speciella naturvärden finns, så ett områden har jag omvandlat till naturskyddsområde.

    Så jag vet rätt bra vad som gäller för mig, men som sagt, gör som jag skrev i början, så får du de svar du önskar.., eller rättare sagt, du får svar, men kanske inte dom du vill.


    Suveränt. Tack för all info.

    Jag har mycket svårt att se att det skulle finnas något direkt värde i skogen. Det ligger sopor här och var, något trasigt gammalt jakttorn ligger också slängt och lite annat. Allt är bara eftersatt och extremt dåligt skött.
  • BandAnna
    Mandel skrev 2017-04-11 13:08:59 följande:

    Kan vara så att just den biten skog utmed er tomt är sådan man inte får röra.

    En viss procent av skogen man äger måste vara avsatt till "naturskog" och där får man inte röra någonting.


    Inte ens ifall det innebär en risk för våra liv? 
    Då kan vi ju aldrig sitta säkra i vårt vardagsrum. Vi snackar inte några små fjuttiga räd. 

  • BandAnna
    Mandel skrev 2017-04-13 21:04:54 följande:
    Fast hur ofta välter stora träd över hus?

    Om gubben börjar gallra så kommer kvarvarande träd att få mer vindstyrka på sig och fler träd kommer att falla. Händer ofta när man gallrar eller tar ned skog och lämnar frötallar kvar.
    Frågan är om TS kan kräva att det ska vara trädrent 20m från deras tomtgräns och in på markägarens mark.

    Om du läser trådstarten så höll det på att hända i höstas då ett av hans träd föll mellan bilen och huset. Någon enstaka meter till åt någotdera av hållen så hade antingen bil eller hus varit ett försäkringsärende och kaninerna hade varit döda. Nu rök staket och bärbuskar istället.
    Och i vinter fick jag ringa kommunen i två separata ärenden gällande ytterligare två träd ca 30 meter längre bort. Ett som landat över vägen och ett annat som fallit över luftledningarna och tillsammans med dessa låg över vägen. 


    Tre rapporteringar under en höst/vinter, tycker du själv det låter rimligt? en av gångerna kan jag köpa eftersom det då hade blåst. Men det är inte meningen att det ska stå träd som egentligen slitits upp med rötterna och som nu lutar mot andra träd. En vinstpust och skiten far ut över vår tomt.  

Svar på tråden Förbannad på skogsägaren