• Anonym (Nyfiken stadsbo)

Ni som bor i bättre/lugnare områden, har ni varit i förorterna?

Jag har bott i tre förorter, men numera har jag bosatt mig i ett lugnt område. Efter jag lämnade förorten har jag undvikit att åka tillbaka till dessa ställen, och jag undviker även förorter över lag. Jag har vid några enstaka tillfällen besökt vännerna som bor kvar i förorten, men jag föredrar att de kommer hem till mig, eller att vi träffas på ett offentlig ställe.  

Men ni som aldrig bott i en förort, hur känner ni när ni åker dit? Om ni aldrig åker dit, varför inte? Är det ett medvetet val, att ni undviker dessa ställen, eller har ni bara inte haft någon anledning att åka dit? Skulle ni kunna tänka er att åka dit? 

• Svar på tråden Ni som bor i bättre/lugnare områden, har ni varit i förorterna?
  • Anonym (Yer)
    Anonym (Nyfiken stadsbo) skrev 2017-04-09 23:26:22 följande:

Jag har bott i tre förorter, men numera har jag bosatt mig i ett lugnt område. Efter jag lämnade förorten har jag undvikit att åka tillbaka till dessa ställen, och jag undviker även förorter över lag. Jag har vid några enstaka tillfällen besökt vännerna som bor kvar i förorten, men jag föredrar att de kommer hem till mig, eller att vi träffas på ett offentlig ställe.  

Men ni som aldrig bott i en förort, hur känner ni när ni åker dit? Om ni aldrig åker dit, varför inte? Är det ett medvetet val, att ni undviker dessa ställen, eller har ni bara inte haft någon anledning att åka dit? Skulle ni kunna tänka er att åka dit? 

Jag åker aldrig dit,då jag inte finner något behov av det.
  • Anonym (apa)

När jag är i Sverige och jobbar så går jag genom en sk problemförort/no go zon två gånger om dagen/natten. Familjen går dit relatvt ofta och handlar. Tonårskillarna går igenom någon gång i veckan. 

• Anonym (Fju)

Jag förstår inte riktigt vad du menar. De lugna områdena ligger ju också i förorterna. Det är ju liksom inte speciellt lugnt innanför tullarna.

• Anonym (B)

Jag bor på en "fin" adress i innerstan i Stockholm och rör mig i princip aldrig utanför tullarna. Det är inte ett direkt val utan det finns helt ingen anledning för mig att röra mig i förorter. Känner ingen som bor utanför stan och jobbar själv inne i stan.

Skulle dock aldrig åka till förorter som typ akalla, Vårby osv pga säkerhetsskäl.

Anonym (Fju) skrev 2017-04-10 00:20:28 följande:

Jag förstår inte riktigt vad du menar. De lugna områdena ligger ju också i förorterna. Det är ju liksom inte speciellt lugnt innanför tullarna.

Ja, jag tänkte på det själv. Jag skrev om min ts några gånger, och i min senaste ts så framkommer det inte att det är sk "problemförorter" jag menar. Får förtydliga det nu, jag menar alltså förorter som har hög kriminalitet, hög arbetslöshet osv. 
    Anonym (B) skrev 2017-04-10 00:28:14 följande:

Jag bor på en "fin" adress i innerstan i Stockholm och rör mig i princip aldrig utanför tullarna. Det är inte ett direkt val utan det finns helt ingen anledning för mig att röra mig i förorter. Känner ingen som bor utanför stan och jobbar själv inne i stan.

Skulle dock aldrig åka till förorter som typ akalla, Vårby osv pga säkerhetsskäl.

Det var det jag var nyfiken på, om ni vägrar åka dit just pga säkerthetsskäl. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Nyfiken stadsbo) skrev 2017-04-10 00:35:04 följande:

Det var det jag var nyfiken på, om ni vägrar åka dit just pga säkerthetsskäl. 

Aha, då får jag nog svara ja på den frågan

Ordet "vägrar" är dock lite märkligt, har ju inget behov av att vara där.
    Anonym (B) skrev 2017-04-10 00:39:09 följande:
    Aha, då får jag nog svara ja på den frågan

Ordet "vägrar" är dock lite märkligt, har ju inget behov av att vara där.
    Nej, men du skrev att du inte åker dit av säkerhetsskälv, det tolkade jag som att du undiker att åka dit helt enkelt, och att du skulle undvika att åka dit även om du hade vänner som bodde där pga att du är rädd för otryggheten där. 
  • Anonym (Söderort)

Är född och uppvuxen i Söderort, mamma bor kvar, vänner i Bredäng. Det händer att jag handlar i Skärholmen. Bor idag i en kranskommun till Stockholm, jobbar i stan. När jag åker hem på sena kvällar är det Gullmarsplan som gäller, inte heller en helt lugn och trygg plats. Är jag rädd? Inte ofta.

• Fd södermalmare

Det kanske är tryggare i innerstan men det är mycket sämre för hälsan; buller, intensiv trafik, dålig luft, trångt, stressigt, mer exponering av reklam - mer köphets mm mm.

Svar på tråden Ni som bor i bättre/lugnare områden, har ni varit i förorterna?