• Anonym (Nyfiken stadsbo)

Ni som bor i bättre/lugnare områden, har ni varit i förorterna?

Jag har bott i tre förorter, men numera har jag bosatt mig i ett lugnt område. Efter jag lämnade förorten har jag undvikit att åka tillbaka till dessa ställen, och jag undviker även förorter över lag. Jag har vid några enstaka tillfällen besökt vännerna som bor kvar i förorten, men jag föredrar att de kommer hem till mig, eller att vi träffas på ett offentlig ställe.  

Men ni som aldrig bott i en förort, hur känner ni när ni åker dit? Om ni aldrig åker dit, varför inte? Är det ett medvetet val, att ni undviker dessa ställen, eller har ni bara inte haft någon anledning att åka dit? Skulle ni kunna tänka er att åka dit? 

• Svar på tråden Ni som bor i bättre/lugnare områden, har ni varit i förorterna?
  • urim

Knappast något område i stan som är farligare att vara i än att gå över en helt vanlig trafikerad gata. Områden där invånarna är fattiga har sociala problem, men det finns inga områden i Sverige som är typ krigszoner man inte kan besöka.

• Anonym (Skjutningar)
    urim skrev 2017-04-11 10:38:04 följande:

Knappast något område i stan som är farligare att vara i än att gå över en helt vanlig trafikerad gata. Områden där invånarna är fattiga har sociala problem, men det finns inga områden i Sverige som är typ krigszoner man inte kan besöka.

Har du missat att det i vissa områden kastar ungdomar sten och attackerar ambulans, brandbilar och polisen.

Nu senast var det ett ungdomsgäng på ungefär 20-30 stycken som attackerade polisen.

I sydsvenskann står det

Tre personer har omhändertagits för "störande av allmän ordning" sedan ett 20-tal ungdomar för andra kvällen i rad gått till attack mot polis i Hammarkullen i Göteborg. Bland annat kastades en molotovcocktail mot en civil polis som dock klarade sig utan skador.

En av de omhändertagna hade plasthandskar på sig som enligt polisen stank av bensin.

Lika illa har det varit i flera områden i Sverige, de har till och med attackerat ambulanser.

Hur du påstå att det är lika farligt att gå över en trafikerad gata som sådana händelser?
  • Anonym (Jönköping)

Bor i Jönköping och vi har väl ett par områden som ses som lite stökiga. Har varit på Råslätt när jag jobbade där tillfälligt. Kändes trevligt och stabilt. Öxnehaga har jag aldrig varit. Har inte varit på Gräshagen (bättre område) heller. Aldrig funnits någon anledning. Vad ska jag göra i bostadsområden där jag inte känner någon?

• Anonym (~)
    Anonym (Aldrig) skrev 2017-04-11 07:23:07 följande:

Bor i ett fint område. Mycket nybyggen här. Dyra lägenheter och hyror. Innan bodde jag i vasastan(Sthlm) också ett fint dyrt område. Åker ALDRIG till förorterna. Känner mig inte trygg och säker i tex Alby,Rinkeby,fittja,Vårbygård mm mm mm. Skulle inte komma på tanken att ta med mig barnen till slummen.

Tänk på att det är någons hem som du kallar för 'slummen'.
  • Anonym (Fruktansvärt)

Jag är uppvuxen i en av de där problemförorterna. Att grannar/bekanta blev skjutna, attackerade eller mördade, att droger såldes öppet på gatan och att våldtäkt skedde i området då och då var vardag. Har många gamla vänner och skolkamrater som blev misshandlade, det hörde till på något sjukt sätt. Flertalet har dött av olika skäl. Jag var inte särskit utsatt själv då jag inte hängde ute som andra ungdomar, enstaka knivhot och stöld men inte "värre" än så. Jag ifrågasatte aldrig om det verkligen skulle vara sådär, det bara var så.

Idag bor jag i ett av de finare områdena och har inte förstått vilken "klassresa" jag gjort. Har nog förträngt en del. Framförallt de stackars barn och ungdomar som även far illa i hemmet. Jag insåg det och mindes när jag var tillbaka där nyligen. Hade glömt vilket fult och otäckt område det är... Fick så ont i magen av att veta att folk bor som jag gjorde, och antagen heller inte har någon aning om hur illa det är. Hemskt dåliga förskolor och skolor dessutom, de flesta har ingen chans att ta sig därifrån eller "bli något" trots att potentialen finns. Skäms nästan hur bra jag har det för jag vet av erfarenhet hur dåligt det är, att folk ska behöva leva så.

• Anonym (Ganska många)
    Glinda från Oz skrev 2017-04-10 18:05:31 följande:

Det tror jag också och det är helt galet.Du borde uppdatera trådstarten också, det är ytterst få förorter det handlar om. Jag har själv bott i en sådan förort och man ser mycket misär, droger och kriminalitet men jag har alltid känt mig trygg.

Nu råkar jag vara inflyttad och inte så bevandrad när det kommer till Stockholms förorter. Men för egen del besöker jag ingen förort utan att ha en stark anledning som att det är trevligt där eller att vi har vänner som bor där och det är väldigt få områden. Tittar vi på att flytta är det också väldigt få områden som är intressanta. De områden som media skriver om besöker jag inte alls. Skulle kanske göra om vi hade vänner där som verkade trivas.
  • Anonym (Bea)

Vi är inflyttade till Stockholm och båda har bara bott i innerstan vilket vi gör nu också. Vi är så gott som aldrig i bostadsområden utanför tullarna eftersom våra vänner också bor i stan.

Det är ju skillnad på förort och förort. Bromma, Nacka, Lidingö och Sundbyberg är ju trevliga och har fina områden. Vad gäller klassiska förorter med miljonprogramshus så tycker jag att de ser så fruktansvärt deprimerande ut. Det känns just inte som om jag har missat något.

När jag var ganska nyinflyttad i stan, för typ 15 år sedan hade jag en kompis som alltid skulle vara så alternativ och gå på etniska arrangemang. Hon drog med mig till Rinkeby och Tensta några gånger. Jag tyckte inte att områdena var trevliga alls och det var mängder av utländska karlar som satt och blängde på oss. Jag har inte åkt tillbaka och har inga planer på att göra det heller. Skulle dö långsamt om jag var tvungen att bo där.

• Anonym (...)

Ska jag gå på trådfrågan om var jag bor eller på trådstarten om "ni som aldrig bott i förort"?
    Jag är uppvuxen i hemstadens version av problemförort. Bor dock sedan länge i Göteborg, i s k lugnare område (hyresrätter centralt). Jag åker till "problemförorter" (som jag antar att du menar när du talar om förorter och inte dyrare villa- och radhusförorter) när jag har ärenden dit. D v s om jag ska träffa någon som bor där, gå på något evenemang/föreläsning som ges där, ska handla i någon affär som inte finns på närmare håll etc. Inte jätteofta, ungefär som med andra områden jag varken bor eller jobbar i. Min man åker några gånger i månaden till viss förort för att köpa kött och grönsaker.

• Anonym (...)
    kvarnfot skrev 2017-04-11 08:12:25 följande:
    SD har väl inget emot judar,
    OT   SD som parti har enligt offentlig information inget emot någon folkgrupp och många väljare har själva utländsk och ickekristen bakgrund. Men givetvis finns SD-anhängare som är uttalat judefientliga, deras jurist till exempel som kallade professor Sarnecki "judesvin" på Flashback.
  • Anonym (såkandetvara)

Jag har bodde i en förort till Göteborg i 3 år.  Jag bor nu i en medelstor stad i ett lugnt område. 
    Det hände alltid något. Skottlossningar , någon knivskar någon, någon kastade in granater i lägenheter så barn dog, bilar brann osv. 

Men det var mer interna saker bland kriminella. Problemet är att mentaliteten har förändrats bland dem kriminella, dem skiter totalt ifall någon oskyldig hamnar i korselden.
    Jag bodde vid vårväderstorget under skjutningarna där, var flera som inte hade med saken och göra som blev nedskjutna på vårkrogen.  

Så tyckte det var skönt att flytta därifrån på grund av det eskalerande våldet men annars så är det en ganska bra stämning i såna områden bland familjer osv. 

Svar på tråden Ni som bor i bättre/lugnare områden, har ni varit i förorterna?