• Anonym (Nyfiken stadsbo)

Ni som bor i bättre/lugnare områden, har ni varit i förorterna?

Jag har bott i tre förorter, men numera har jag bosatt mig i ett lugnt område. Efter jag lämnade förorten har jag undvikit att åka tillbaka till dessa ställen, och jag undviker även förorter över lag. Jag har vid några enstaka tillfällen besökt vännerna som bor kvar i förorten, men jag föredrar att de kommer hem till mig, eller att vi träffas på ett offentlig ställe.  

Men ni som aldrig bott i en förort, hur känner ni när ni åker dit? Om ni aldrig åker dit, varför inte? Är det ett medvetet val, att ni undviker dessa ställen, eller har ni bara inte haft någon anledning att åka dit? Skulle ni kunna tänka er att åka dit? 

• Svar på tråden Ni som bor i bättre/lugnare områden, har ni varit i förorterna?
  • Anonym (Ellie)

Bor i Stockholms city. Ja, jag har varit i "problemförorterna". Nej, känner mig inte rädd för att åka dit. Däremot blir det inte så ofta eftersom de vänner jag har som bott där nu har flyttat.

• Anonym (Söder)

Jag jobbar på Södermalm och där om något finns det skäl att vara extra vaksam på vissa ställen. Många psykiskt sjuka och påverkade personer som man inte vet hur de kan reagera på vad andra gör.

Otrygga platser finns i hela staden men på olika vis.

• Domesticgoddess

Bor iofs inte i Stockholm utan i Malmö, en av de lugna och trevliga delarna. Trots att det är en betydligt mindre stad känner jag igen mig i vad många av er skriver ; det finns inte någon anledning att besöka problemområdena (privat).

Däremot har jag varit i flera av dem genom mitt arbete. Har tyvärr inte känt mig bekväm och hade således aktivt undvikit att ge mig dit privat bara för skojs skull.

• Anonym (inte alltid)

Beror på. Vissa ställen skulle jag inte känna mig trygg i. Har känt mig oönskad av vissa individer pga att jag burit kors eller davidsstjärna. Det känns hotfullt tyvärr ibland.

• Anonym (Fju)
    Anonym (Nyfiken stadsbo) skrev 2017-04-10 00:32:34 följande:

Ja, jag tänkte på det själv. Jag skrev om min ts några gånger, och i min senaste ts så framkommer det inte att det är sk "problemförorter" jag menar. Får förtydliga det nu, jag menar alltså förorter som har hög kriminalitet, hög arbetslöshet osv. 

Det finns egentligen ingen anledning att åka dit om man inte bor där. För egentligen finns det ingenting där förutom bostadshus. Jag känner ingen som bor i de oroliga delarna så jag har liksom ingen anledning till att åka dit. Och jag har alldeles för många saker för mig för att jag ska ha tid och bara strosa runt i de områdena heller.

Men jag väljer bort Skärholmen och kista galleria om jag vill åka till något sådant.
  • Anonym (Iris)

Har bott i Stockholm i 15 år. Jag har väldigt sällan varit i "problemförorter". Har varit i Skärholmen en gång och i Fisksätra två gånger. Jag har vanligtvis ingen orsak att åka ut till de stökigare förorterna. Jag känner ingen som bor där och jag vet inga affärer eller liknande som jag skulle åka till. Känns inte lockande att åka ut som turist bara för att titta.

• AnnaPaulita
    Anonym (Nyfiken stadsbo) skrev 2017-04-09 23:26:22 följande:

Jag har bott i tre förorter, men numera har jag bosatt mig i ett lugnt område. Efter jag lämnade förorten har jag undvikit att åka tillbaka till dessa ställen, och jag undviker även förorter över lag. Jag har vid några enstaka tillfällen besökt vännerna som bor kvar i förorten, men jag föredrar att de kommer hem till mig, eller att vi träffas på ett offentlig ställe.  

Men ni som aldrig bott i en förort, hur känner ni när ni åker dit? Om ni aldrig åker dit, varför inte? Är det ett medvetet val, att ni undviker dessa ställen, eller har ni bara inte haft någon anledning att åka dit? Skulle ni kunna tänka er att åka dit? 

Jag bor i en s.k lugn förort. Rör mig mest där omkring, inne i stan och andra lugna Söder om söder förorter. Mest för att det inte finns någon orsak till att åka till typ Rinkeby och Tensta. Har inga ärenden där som ger mig orsak att åka dit.
  • fornminne

Jag är ofta i olika förorter, bor själv i en närförort. Men om du menar problemområden så undviker jag dessa åtminstone kvälls- och nattetid. Har sällan ärenden dit heller.

• Anonym (nja)

Jag besöker sällan förorter öht, eftersom vi bor på landet. Utan det blir att man åker in till stan och sen åker man hem. Men vi känner en familj som bor i ett sk problemområde och där har vi varit några gånger. Men bara på dagtid, för det händer tyvärr en del grejer där även om det är ett trevligt område på dagen.

• kvarnfot

Befann mej en del i förorten som ung hemma hos kompisar. Bor sedan många år i finare villaområde för att slippa alla social problem och kriminalitet. Ville att mina barn skulle växa upp i en trygg miljö vilket dom fick.

Svar på tråden Ni som bor i bättre/lugnare områden, har ni varit i förorterna?