• Anonym (arg)

Jävla skatteverket!!!!!!!!!!!

Ni kommer säkert tro att jag trollar, men det gör jag fan inte!

Fick precis papprena från skatteverket och jag blir så jävla förbannad! Nästan 800 kr ska jag betala! Jag har inte råd med det! Knappt ens på sikt! Det är väl för fan inte mitt problem om DE räknar ut skatten fel!!

• Svar på tråden Jävla skatteverket!!!!!!!!!!!
  • Anonym (A 2)

Färstår att det är tufft med en extra utgift. Dock känns det som du skulle behöva få  hjälp med att få lite mer ekonomiskt utrymme.

Som någon nämnde kan man söka bostadsbidrag och spara det på ett separat konto om man är rädd att behöva betala tillbaka retroaktivt. Gäller dock att man kan låta bli att röra de pengarna.

Sedan kan jag undra lite över vad du berättar om hur ni bor och hur lite pengar ni har att röra er med.

Även med socialbidrag ska det finnas utrymme för t.ex. TV, och grundläggande möbler. Hamnar man under socialbidragsnormen tror jag att man kan få socialbidrag som fyller upp till normen, och då även till läkarbesök, mediciner och dylikt.

Har du varit i kontakt med en kurator eller någon annan för att få hjälp med t.ex. extra bidrag? Handikappersättning/socialbidrag för extra kostnader?

Har du sökt någon form av stipendier från t.ex. Majblomman?

Känns som du behöver hjälp att få näsan över vattenytan och kanske kunna bygga upp en liten buffert.

• fluu
    EnAnonumius skrev 2017-04-12 02:56:26 följande:

Ursäkta.. Något jag personligen aldrig skulle säga "kan du så kan jag".

Jag har aldrig sagt heller att man inte har olika förutsättningar.

Så jag vet inte vad du bygger det på alls.

Jag sa att man kan googla och det är lika lätt att googla som att skriva inlägg på FL.

Jag har aldrig sagt att TS skall ha lätt för att ta in ny information eller eventuellt ta till sig info på den vägen, bara för att hon skulle kunna skriva sök ord. Jag sa kort och enkelt att "kan man skriva inlägg så kan man googla".

Det var mer apropå en allmän attityd från andra eds:are i tråden och apropå det där o att klarar ts att skriva fl så klarar hon att googla. Man vet inte det. Och att skriva in sökord utan att kunna ta till sig infon sser jag inte riktigt poängen med.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Glinda från Oz skrev 2017-04-12 00:53:24 följande:

Isåfall får hon skylla sig själv. Det är inte synd om henne på något vis, hon har själv valt situationen hon är i.

Jag tycker(även om jag inte hade gjort likadant själv) att det faktiskt ät en rätt fin attityd att inte vilja ligga andra till last. Och när min mamma nu sedan flera år har fått nytt jobb och för henne hög lön så njuter hon desto mer av det. Och även om hon nu har bra ekonomi så blev hon överlycklig när hon för några månader sedan fick 500 kr extra i månaden när hon betalat av sina studieskulder. Inte ens nu är 500 kr kattskit för henne. Så vill jag också tänka om pengar. Jag beundrar min mamma mycket.
  • fluu
    monkees skrev 2017-04-12 05:12:30 följande:

Jag ställde frågan till TS varför hon säger att hon inte kan delbetala! ALLA får väl delbetala? Och får man inte det av ngn mystisk anledning så ska ju pengarna inte in NU utan man har visst flera månader på sig och då kan man ju lägga en liten summa pengar i en burk varje månad!?

Delbetala får man väl alltid, men alla kan inte det. Även en i dina ögon pyttesumma kan vara förödande för andra. Det är mer det jag menar.
  • Glinda från Oz
    fluu skrev 2017-04-12 13:48:27 följande:

Jag tycker(även om jag inte hade gjort likadant själv) att det faktiskt ät en rätt fin attityd att inte vilja ligga andra till last. Och när min mamma nu sedan flera år har fått nytt jobb och för henne hög lön så njuter hon desto mer av det. Och även om hon nu har bra ekonomi så blev hon överlycklig när hon för några månader sedan fick 500 kr extra i månaden när hon betalat av sina studieskulder. Inte ens nu är 500 kr kattskit för henne. Så vill jag också tänka om pengar. Jag beundrar min mamma mycket.

Det är inget fel med att vara nöjd med det man har, men om man inte har råd att äta måste man göra något åt det. Och att försörja någon annan som bara är lat under en lång tid är inte snällt heller. Jag får bilden av en förtryckt person som knappt vågar hosta utan att be om lov.
  • fluu

Och nu kunde jag plötsligt inte citera igen, men till Glinda:

Min mamma gjorde också något. Hon sökte jobb med en frenesi jag inte ofta ser. Det tog några år eftersom inte så många vill anställa någon som är fysiskt handikappad. För inte var hon nöjd med det hon hade.

Om du syftar till min mamma så hade hon ingen som försörjde sig, min pappa hjälpte till att försörja mig(de var skilda). Och lat, försynt eller svag är det sista min mama är.

• BandAnna
    Anonym (arg) skrev 2017-04-10 17:51:44 följande:
    Hur är det mitt ansvar? Det är ju inte jag som drar något! Jag gör ju ingenting liksom och har inte fått några instruktioner om att göra något! De borde inse att människor som redan är fattiga inte har råd att betala mer bara för att de tabbar sig! Jag sitter fan i tårar, min dotter kommer inte få ett födelsedagskalas om jag ska betala tillbaka!

Du kan välja att betala in frivillig skatt varje månad för att inte hamna i sådana här situationer. Väljer du att inte göra det så finns just risken att du får betala restskatt. Det är sådant man ska räkna med och därför får man försöka hålla en budget där man också sparar undan lite. Att du inte använder dina pengar klokt är ingen annans fel än ditt.  

Det är för övrigt inte skatteverket du ska gnälla på. De räknar bara på de siffror de får ifrån lånegivare, arbetsgivare etc. 

• Anonym (Va fan)
    Anonym (arg) skrev 2017-04-10 18:02:31 följande:
    Hur är det mitt fel när de bara drar och jag inte gör någonting? Jag har ingen arbetsgivare och kommer aldrig att få en heller eftersom jag är sjuk!
    Ännu värre då, eftersom det inte ens är dina pengar det är mina.
  • Anonym (parentes)
    Glinda från Oz skrev 2017-04-12 09:09:25 följande:
    Hon är inte snäll utan en dålig mamma och väldigt oansvarig.
    Håller inte med. Jag hade mat, kläder och läxhjälp, det var bara det att det kändes som att hon tog hand om ett "barn" extra och hon slog verkligen knut på sig för att se till att vi hade det vi behövde.

Han var utan fast jobb men han jobbade svart här och där och fick gratis mat på stadens krogar så det var ju inte noll kronor in, men inga som räknas som pensionsgrundande. Den bästa tjänsten han gjorde henne var nog att gå bort hastigt strax efter 70 och precis innan hon gick i pension.

För det hade blivit ett helsicke att klara det på bara hennes pension och pension baserat på de 15 åren han hann jobba.
  • Anonym (12345)

Är inte heller något fan av skattemyndigheten, drar man rätt skatt varje månad så borde det vara 0 dvs man borde inte behöva betala eller få tillbaka, oftast får jag tillbaka, förut betalde jag in 1000kr exra för att vara säker.

Svar på tråden Jävla skatteverket!!!!!!!!!!!