• Lofers

Misslyckade IVF:er trots många embryon av bra kvalitet¨

Hej,

Jag undrar om det finns någon annan med erfarenhet av upprepade misslyckade IVF-behandlingar trots många embryon av bra kvalitet. 

Jag och min sambo är 35 år och vi har försökt få barn i ca 2,5 år. Under senaste året har vi gjort tre IVF-behandlingar (äggplock) med flera fina embryon som resultat, men utan att bli gravida. Totalt har vi hittills gjort sju återföringar, varav två med färska och fem med frysta embryon. Vi har ytterligare fyra blastocyster i frysen från det tredje äggplocket som vi planerar att återföra, men hoppet sjunker för varje återföring. 

Läkarna hittar ingen förklaring till att behandlingarna inte fungerar. Har gjort immunologisk utredning som inte visade något fel. Jag ska få testa trombyl vid nästa återföring, mest för att göra något annorlunda. Någon med liknande erfarenhet med tips och råd att dela? 

Tack!

• Svar på tråden Misslyckade IVF:er trots många embryon av bra kvalitet¨
  • Blomsterursnö

Hej Ts och alla andra i ivf - karusellen!

Detta blir vår fjärde ivf behandling, och har fått tillbaka 2 st blastocyster denna gången. Hade olika grader av fragment men efter ett telefonsamtal med läkaren verkade det vara fullkomligt normalt i delningsprocessen.

Dock har jag fått rosa flygningar idag och nu lite blod... Testdag nu den 15/4. Verkar inte gått vägen denna gången heller... Så hopplöst. Förstår precis vad du går igenom ts.

Har tagit massor med D vitamin (hade tydligen D vitaminbrist), Q10, folsyra, b12, multivitamin och omega 3. Försökt trycka i mig frukt som jag annars inte äter mkt av... Vet inte alls vad som ska funka :(

• Lofers
    Blomsterursnö skrev 2017-04-12 22:38:48 följande:

Hej Ts och alla andra i ivf - karusellen!

Detta blir vår fjärde ivf behandling, och har fått tillbaka 2 st blastocyster denna gången. Hade olika grader av fragment men efter ett telefonsamtal med läkaren verkade det vara fullkomligt normalt i delningsprocessen.

Dock har jag fått rosa flygningar idag och nu lite blod... Testdag nu den 15/4. Verkar inte gått vägen denna gången heller... Så hopplöst. Förstår precis vad du går igenom ts.

Har tagit massor med D vitamin (hade tydligen D vitaminbrist), Q10, folsyra, b12, multivitamin och omega 3. Försökt trycka i mig frukt som jag annars inte äter mkt av... Vet inte alls vad som ska funka :(

Så jobbigt, vet vad du går igenom. Jag hoppas det går bra den här gången trots allt. Har ni fått något till frysen annars? 
    Vi har aldrig fått två blastocyster samtidigt. 
    Tack för tips om vitaminer. Jag tar apotekets multivitamin med folsyra och även extra D-vitamin. Gjorde även en kontroll av blodvärden för några veckor sedan, men den visade inga vitaminbrister. 
    Lycka till! Håller tummarna.
  • Anonym (Alla får inte barn)
    Lofers skrev 2017-04-12 19:59:21 följande:

Hej,

Jag undrar om det finns någon annan med erfarenhet av upprepade misslyckade IVF-behandlingar trots många embryon av bra kvalitet. 

Jag och min sambo är 35 år och vi har försökt få barn i ca 2,5 år. Under senaste året har vi gjort tre IVF-behandlingar (äggplock) med flera fina embryon som resultat, men utan att bli gravida. Totalt har vi hittills gjort sju återföringar, varav två med färska och fem med frysta embryon. Vi har ytterligare fyra blastocyster i frysen från det tredje äggplocket som vi planerar att återföra, men hoppet sjunker för varje återföring. 

Läkarna hittar ingen förklaring till att behandlingarna inte fungerar. Har gjort immunologisk utredning som inte visade något fel. Jag ska få testa trombyl vid nästa återföring, mest för att göra något annorlunda. Någon med liknande erfarenhet med tips och råd att dela? 

Tack!

Precis så var det för en i min familj. De kämpade i decenium.

Tyvärr lyckades de aldrig. Varför, ja det undrar de fortfarande. Läkarna vet inte mycket om detta mysterium.

Även äggdonations försöken gick inte.

Hemskt sorgligt.
  • Lofers
    Anonym (Alla får inte barn) skrev 2017-04-12 23:04:43 följande:

Precis så var det för en i min familj. De kämpade i decenium.

Tyvärr lyckades de aldrig. Varför, ja det undrar de fortfarande. Läkarna vet inte mycket om detta mysterium.

Även äggdonations försöken gick inte.

Hemskt sorgligt.

Så sorgligt. Måste vara hemskt att försöka så länge utan att det går. Vet du om de även övervägde spermiedonation? Tänkte på Virrvarrs inlägg ovan, där det till slut fungerade med hjälp av spermiedonation.
  • Lofers

Undrar om det finns någon annan som varit i liknande situation som vi och till slut lyckats? Kanske även med egna ägg och spermier? Vore intressant att höra vad som till slut gjorde att det lyckades. Tacksam för all input och alla svar.

• Anonym (Alla får inte barn)
    Lofers skrev 2017-04-13 14:53:50 följande:

Så sorgligt. Måste vara hemskt att försöka så länge utan att det går. Vet du om de även övervägde spermiedonation? Tänkte på Virrvarrs inlägg ovan, där det till slut fungerade med hjälp av spermiedonation.

Ja de var i Danmark och kvinnan insiminerades flera gånger med donerad sperma.
  • Lofers
    Virrvarr skrev 2017-04-12 21:29:26 följande:

Det var vi som tog upp det. Läkaren tyckte det kunde vara värt att testa.
    För efter så många fina återföringar så kan det inte vara slumpen.
    Sen kände jag att jag behövde testa något helt nytt om jag skulle orka

Hej igen Virrvarr,
    Hoppas det går bra med din graviditet.
    Vi ska göra en ny frysåterföring nästa vecka... Är svårt att våga hoppas efter alla misslyckanden. Har fyra blastocyster i frysen, men tänker på hur vi skulle gå vidare om det inte fungerar med dessa heller. 
    Har tänkt på ditt inlägg eftersom er historia liknar vår. Får jag fråga om ni gjorde donationen inom landstinget i Sverige? Eller privat/utomlands? Var det krångligt / lång väntetid? Tacksam för svar.
  • Virrvarr

Hej!

Jo än så länge går allt bra, man törs nästan inte hoppas,att det ska gå hela vägen..

Vi gjorde,privat donation på ivf-kliniken i Umeå. Vi hade flera blastocyster kvar i frysen som är landstingsfinansierade, men vi gav upp dem för att kunna gå vidare med donation. De,finns såklart kvar men då får vi betala själva om vi vill återföra dem.

Kötiden i Umeå blev ca 1 år.

Vi kontaktade också Storkklinik i Danmark och där hade de ingen kötid.

Vi ställde oss i kö efter vår andra ivf (icsi) eller till och med PICSI gjorde vi. Så beslutet stod mellan att göra en tredje PICSI i Umeå eller åka till Danmark. Så då valde vi Umeå. Men när det inte lyckades efter färsk och några frys så hade ett år gått och det var vår tur i kön.

Helt otroligt så fungerade det på,första försöket.mhar återfört typ 13-14 blastisar och nu fäste en tvådagars.

• ilovebamse

Hej. Kanske inte exakt samma situation..

Jag 28 min man 28...

aldrig använt skydd. Tillsammans 10 år.

Sökte hjälp efter 5 år.

Utredning visade inga fel. Kanske något mindre antal spermier än vanligt.

Gjorde 3 ivf. Fick 14 ägg första. 1 återinfört. Inget.

Andra 19 ägg. Två klarade sig. Ett återinfört ett frys. Inget tog sig.

Tredje. 18 ägg. 2 klarade sig. 2 återinfört. Gravid. Men enbart hinnor inga bebisar. Så mf i v 8-9.

Allt detta tog hårt på oss och vi bestämde oss för o satsa på ett försök till som vi skulle bekosta. Hörde om bättre metoder utomlands så sökte oss till Polen. Betalade behandling o skulle starta jan 16. Men i november 15 testade jag positivt och hade blivit spontant gravid.

Så solskenshistorier finns. Och vi har haft tur.

Det som slår mig är att de flesta verkar få så många fina embryon. Både till frysen och färska. Vi fick väldigt få. Eller så är det kanske bara jag som tycker det.

• finee

Hej!

Vi är i liknande situation. Oförklarligt barnlösa. Får jättefina blastocyster. Två äggplock har hittills lett till sju återföringsdugliga blastocyster. Ingen fäster. En gång tidigt missfall där jag började blöda 18 dagar efter äggplock, och två gånger har jag fått svaaga streck men mens på bim. Känns helt hopplöst. Läkarna säger att det handlar om upprepning. Jag vet inte. Har dock en bekant som nyligen lyckats på sin 13:e(!) insättning. Vet även två här på FL som lyckats på åttonde insättningen, och en annan oförklarligt barnlös som lyckades spontant efter nio återföringar. Så visst kan det gå.

Intressant med spermiedonation. Jag har tänkt alltid att det är mig det är fel på, eller alltså min kropp som uppenbarligen inte kan låta embryona fästa.

Ts - vad ingick i din immunologiska utredning?

Svar på tråden Misslyckade IVF:er trots många embryon av bra kvalitet¨