• Lofers

Misslyckade IVF:er trots många embryon av bra kvalitet¨

Hej,

Jag undrar om det finns någon annan med erfarenhet av upprepade misslyckade IVF-behandlingar trots många embryon av bra kvalitet. 

Jag och min sambo är 35 år och vi har försökt få barn i ca 2,5 år. Under senaste året har vi gjort tre IVF-behandlingar (äggplock) med flera fina embryon som resultat, men utan att bli gravida. Totalt har vi hittills gjort sju återföringar, varav två med färska och fem med frysta embryon. Vi har ytterligare fyra blastocyster i frysen från det tredje äggplocket som vi planerar att återföra, men hoppet sjunker för varje återföring. 

Läkarna hittar ingen förklaring till att behandlingarna inte fungerar. Har gjort immunologisk utredning som inte visade något fel. Jag ska få testa trombyl vid nästa återföring, mest för att göra något annorlunda. Någon med liknande erfarenhet med tips och råd att dela? 

Tack!

• Svar på tråden Misslyckade IVF:er trots många embryon av bra kvalitet¨
  • Ekobonde79

Har du gröna fingrar? Det kanske låter as-flummigt men att odla liv i kroppen har mycket gemensamt med odla växter Glad

Om du har fina frön som inte växer efter plantering så beror det till 99% på att jorden är för näringsfattig (obördig), PH-värdet i jorden inte är det rätta, jorden är förgiftad, för lite ljus/vatten och för stressig miljö. Jorden är helt enkelt inte fruktsam.

Så vad gör man? Jo man gör "myllan" bördig genom att tillsätta näring i form av de mineraler och vitaminer livet behöver för att kunna växa, man ser till att ph-värdet är det rätta (dvs.basiskt - har med bioelektricitet på cellnivå att göra) så att "fröet" fäster, drick mycket vatten så att fostervätskan kan bildas, undvik exponering för alla typer av giftiga, stressande eller onaturliga ämnen - avgaser, rök, alkohol, syntetiska ämnen, snabbmat, koffein, mediciner etc. samt undvik (åtminstone de första veckorna) att göra sådant som möjligen kan störa det lilla fröet från fästa och gro, som ex. träna hårt, ha penetrerande sex, stressa, bada etc.
    Och till sist - ljus. Slappna av och försök tänka positivt och harmoniskt och släpp oron och andra negativa och stressande tankar. Stress påverkar kroppens processer och immunförsvaret negativt och minskar chansen att bli gravid.
    Om du göra allt rätt är chansen stor att du kommer kunna skörda frukten om några månader ÄppleGravidFlört
    Lycka till!

• Ingrediensen
    Lofers skrev 2017-05-17 23:36:30 följande:
    Tack för ditt svar, och grattis till graviditeten!

Tack för att du delar med dig. Har inte hört om mensblodanalys förut, intressant. Vilken klinik i Aten var ni i kontakt med för att göra det testet? 

Jag har fått testa skrapning en gång, men utan resultat.
    Här finns mer info om analysen: www.ivfserum.com/infection-screening/

Eftersom embryona blev bra så hade jag känslan att det var livmodermiljön som var problemet. Testet var inte så dyrt ( i detta sammanhang iallafall...) och enkelt att utföra.
  • Lofers
    UndrandeSökare skrev 2017-05-18 06:44:51 följande:
    Lofers skrev 2017-05-17 23:36:30 följande:
    Tack för ditt svar, och grattis till graviditeten!

Tack för att du delar med dig. Har inte hört om mensblodanalys förut, intressant. Vilken klinik i Aten var ni i kontakt med för att göra det testet? 

Jag har fått testa skrapning en gång, men utan resultat.
    Ja, vi fick göra en missfallsutrending i Sverige efter 3 missfall. i den ingick kromosomprov(blodprov) på oss båda. Det var det enda test som togs på min sambo. Det var helt normalt. En man kan ha helt normalt blodprov men ändå dnafel på sperminerna. De har inget med varandra att göra, så bli inte lurade av de svenska kormosomtesterna.  Missfallsutreningen vidsade inget för de tog för få prover, inte ens spermaprov fick vi ta.

Det är kliniken ivfSerum i Aten som gör Mensblodtest.
    Jag har gjort det, men jag var frisk.
    www.ivfserum.com/infection-screening/

Fler verkar missnöjda med ivfRiga och fler verkade nöjda med AvaRiga
    när jag läst runt i trådarna,, därför valde jag AvaRiga.

AvaRiga är bra, men de sysslar inte med immunologiska utredningar.
    Så misstänker du att du har immunologiska orsaker, så åk till Aten och
    gör en ordentlig immunologisk utredning först. Det finns 2 kliniker i Aten som jag känner till som gör immunologiska utredningar: ivfSerum och Life Clinic.

Jag gjorde min utredning hos Dr D på Life Clinic, och utredningen var bra, han
    hittade saker som svenska läkarna hade missfall. (vår missfallsutrenidnign i Sverige visade inget för de tog för få prover, inte ens spermaprov fick vi ta varken i Sverige eller hos Dr D). Men Dr D hittade att jag har blodkoagulationssjukdom,
    det hade jag aldrig fått veta om jag inte hade rest till Aten. Jag behandlades med
    Trombyl, Fragmin, kortisontabletter och Intrelipid men blev missfall ändå och då reste vi till AvaRiga istället och fick göra sperm dna fragmentationstest där.

Vi gjorde dubbeldonation med PGS hos AvaRiga (då rensar man bort alla embryon som är onormala kromossommässigt dag 5, eftersom onormala ändå bara blir minus) samt att vi använde Embryo glue. De satte in 2 färska normala och vi har 5st normala i frysen. Tyvärr blev det ofostrig, så nu blir det sommarstemester och nästa försök blir i höst.

Hoppas det går bra för er.

Tack så jättemycket för all info och tips. Vi ska ta kontakt med Ava Riga för DNA fragmentation test. IVF Riga verkar inte så lätta att få kontakt med, så får inte heller så bra bild av dem. 

Får jag fråga ungefär hur den immunologiska utredningen gick till hos Life Clinic i Aten? Vi funderar på att ta kontakt med dem. Behövde man åka dit flera gånger och är det mycket förberedelser? Görs det med blodprov eller andra undersökningar? Det är svårt att veta om man ska misstänka immunologiska orsaker eller inte, men efter så många misslyckanden kanske det är lika bra att testa. 

Jag hoppas det går bättre med försöket efter sommaren för er. 
  • Lofers
    Anonym (NK) skrev 2017-05-18 11:44:39 följande:
    Ja det var i Sverige på kliniken i Falun. Jag fick massor med mediciner och sen tog det på 3:e insättningen(Andra behandlingen)
    Ok. Så skönt att hitta anledningen och sedan att det gick bra. Var det ett blodprov som mätte NK-celler? 
  • Lofers
    Ingrediensen skrev 2017-05-18 13:43:36 följande:
    Här finns mer info om analysen: www.ivfserum.com/infection-screening/

Eftersom embryona blev bra så hade jag känslan att det var livmodermiljön som var problemet. Testet var inte så dyrt ( i detta sammanhang iallafall...) och enkelt att utföra.
    Tack! Ja, det kan vara värt att testa. Det låter liknande vår situation. Var det något er svenska läkare rekommenderade, eller hittade ni det själva? Fick ni antibiotika utskrivet i Sverige? Intressant att höra vad de svenska läkarna tänkte om det här testet.

Skönt att det lyckades för er. 
  • Anonym (NK)
    Lofers skrev 2017-05-19 14:13:55 följande:

Ok. Så skönt att hitta anledningen och sedan att det gick bra. Var det ett blodprov som mätte NK-celler? 

Ja det det ett blodprov som visade tydligt att jag hade väldigt höga värden
  • Lofers
    Anonym (NK) skrev 2017-05-19 22:09:12 följande:
    Ja det det ett blodprov som visade tydligt att jag hade väldigt höga värden
    Ok, tack. 
  • UndrandeSökare

Lofers- Annars vänder ni er till ivfSerum direkt, de gör alla 3 sakerna: Mensblodtest, sperm dna fragmentationstest samt immunologisk utredning. Du behöver endast gå in på ivfSerums hemsida och fylla i deras Questionaire (frågeformulär) och maila in så kommer Katie på Serum att maila dig. Sen kan du få ha ett gratis telefonsamtal med någon av deras läkare eller klinikcheften Penny. Då får du veta allt och du har möjlighet att ställa alla dina frågor.

Mensblodtestet gör du hemma, köp liten vadderad påse, urinprovrör och koksalt. Kostade ca 14kr för mig att skicka med vanlig post.

Immunologisk utredning görs genom blodprov.

Det enda du behöver göra innan är att det kan vara bra om du begär ut dina svenska journaler från ev. fertilitetsutredning här i Sverige, så du har koll på vilka prover som gjorts på dig tidigare. Man har rätt att få ut sina journaler en gång per år.

• Lofers
    UndrandeSökare skrev 2017-05-20 08:26:51 följande:

Lofers- Annars vänder ni er till ivfSerum direkt, de gör alla 3 sakerna: Mensblodtest, sperm dna fragmentationstest samt immunologisk utredning. Du behöver endast gå in på ivfSerums hemsida och fylla i deras Questionaire (frågeformulär) och maila in så kommer Katie på Serum att maila dig. Sen kan du få ha ett gratis telefonsamtal med någon av deras läkare eller klinikcheften Penny. Då får du veta allt och du har möjlighet att ställa alla dina frågor.

Mensblodtestet gör du hemma, köp liten vadderad påse, urinprovrör och koksalt. Kostade ca 14kr för mig att skicka med vanlig post.

Immunologisk utredning görs genom blodprov.

Det enda du behöver göra innan är att det kan vara bra om du begär ut dina svenska journaler från ev. fertilitetsutredning här i Sverige, så du har koll på vilka prover som gjorts på dig tidigare. Man har rätt att få ut sina journaler en gång per år.

Stort tack UndandeSökare för dina tips.
    Har idag kontaktat ivf Serum och redan fått svar från Katie med mer information och priser på de olika testerna. Verkar bra. Känns bra att kunna göra allt på ett och samma ställe. Ska begära ut våra journaler nästa vecka. 
    Tack för att du tog dig tid att skriva och tipsa, det betyder jättemycket.
  • UndrandeSökare

Lofers - Varsågod ! Hoppas mina tips kan leda dig rätt så att du når ditt mål. Alla jag läst om har varit nöjda med Serum, så de kan säkert hjälpa er också.

Alla kliniker i Grekland inkl Serum brukar ha semesterstängt i en månad varje sommar, tror det är hela augusti, men kolla upp deras semesterdatum innan du bokar din resa !

Lycka till !

Svar på tråden Misslyckade IVF:er trots många embryon av bra kvalitet¨