• Lofers

Misslyckade IVF:er trots många embryon av bra kvalitet¨

Hej,

Jag undrar om det finns någon annan med erfarenhet av upprepade misslyckade IVF-behandlingar trots många embryon av bra kvalitet. 

Jag och min sambo är 35 år och vi har försökt få barn i ca 2,5 år. Under senaste året har vi gjort tre IVF-behandlingar (äggplock) med flera fina embryon som resultat, men utan att bli gravida. Totalt har vi hittills gjort sju återföringar, varav två med färska och fem med frysta embryon. Vi har ytterligare fyra blastocyster i frysen från det tredje äggplocket som vi planerar att återföra, men hoppet sjunker för varje återföring. 

Läkarna hittar ingen förklaring till att behandlingarna inte fungerar. Har gjort immunologisk utredning som inte visade något fel. Jag ska få testa trombyl vid nästa återföring, mest för att göra något annorlunda. Någon med liknande erfarenhet med tips och råd att dela? 

Tack!

• Svar på tråden Misslyckade IVF:er trots många embryon av bra kvalitet¨
  • Lofers
    Ingrediensen skrev 2017-05-17 22:20:39 följande:

Jag blev gravid på sjunde återföringen (fyra färska och tre FET, detta var en FET). Fick alltid fina embryon. Skillnaden på den sjunde gången var två saker.

Det ena, som jag tror var det som hjälpte var att jag tagit en lång antibiotika kur efter provsvar på mensblodsanalys (Aten) som sa att jag hade uroplasma (bakterie som inte läkare i sv tror stör). Det stämmer ganska bra att de antagligen gett en ogästvänlig miljö för embryona.

Det andra var att jag gjort en skrapning för att öka implantationschansen, detta gjordes dock en hel månad för tidigt (eftersom provsvaren och antibiotikan kom emellan).

Tror faktiskt mest på bakterien för efter förlossning och amning blev jag spontant gravid igen och hade innan dess kämpat i 4 år!

Jag rekommenderar dig en sån blododling, man skickar med post.
    Lycka till!!

Hej igen!
    Jag har nu fått resultat på mensblodtest från kliniken i Aten. Det visade att jag har ureaplasma. Har fått en plan på antibiotikabehandling på 25 dagar från kliniken i Aten. Det låter väldigt länge tycker jag, men kanske behövs för att bli av med bakterien? Tog du antibiotikabehandlingen som den grekiska kliniken rekommenderade, eller fick du behandling via en svensk läkare?
    Tack!
  • Lofers
    UndrandeSökare skrev 2017-05-20 19:39:43 följande:

Lofers - Varsågod ! Hoppas mina tips kan leda dig rätt så att du når ditt mål. Alla jag läst om har varit nöjda med Serum, så de kan säkert hjälpa er också.

Alla kliniker i Grekland inkl Serum brukar ha semesterstängt i en månad varje sommar, tror det är hela augusti, men kolla upp deras semesterdatum innan du bokar din resa !

Lycka till !

Hej,
    Vi har nu varit hos Serum och tagit proverna. Visade "mild" immunologisk faktor, bakterier i infektionsprovet, samt en 50% match på det som kallas DQ-alpha. Så det verkar som vi har flera faktorer som tillsammans ev kan göra det svårare att lyckas. Jag tror dock mest på ureaplasman (bakterie), så tror vi kommer börja med behandling mot det och se om det kan hjälpa. 
    Känns bra att ha några nya trådar att följa upp, så vill tacka så mycket för ditt råd att åka till Aten.
    När planerar ni ny behandling efter sommaren? Lycka till!
  • Ingrediensen
    Lofers skrev 2017-06-27 21:03:11 följande:
    Hej igen!
    Jag har nu fått resultat på mensblodtest från kliniken i Aten. Det visade att jag har ureaplasma. Har fått en plan på antibiotikabehandling på 25 dagar från kliniken i Aten. Det låter väldigt länge tycker jag, men kanske behövs för att bli av med bakterien? Tog du antibiotikabehandlingen som den grekiska kliniken rekommenderade, eller fick du behandling via en svensk läkare?
    Tack!
    Hej!
    Spännande (om man får säga så) , jag tyckte iaf att det var skönt att de hittat nåt som dessutom var relativt enkelt och billigt att åtgärda. När jag fick beskedet var jag precis på väg att göra en återföring (i Sverige) jag hade redan fått skrapning inför det. Läkaren var bra och tyckte vi skulle avbryta efter att jag fått beskedet från Serum, mest för som hon sa "nu har du vänt på den stenen". Hon skrev även ut antibiotikan enligt Serums ordination. Både jag och min man tog så länge som de rekommenderade.
    Sen tror jag det är bra att köra återföring så fort som möjligt efteråt.
    Stort lycka till!!!
  • Lofers
    Ingrediensen skrev 2017-06-27 22:47:21 följande:
    Hej!
    Spännande (om man får säga så) , jag tyckte iaf att det var skönt att de hittat nåt som dessutom var relativt enkelt och billigt att åtgärda. När jag fick beskedet var jag precis på väg att göra en återföring (i Sverige) jag hade redan fått skrapning inför det. Läkaren var bra och tyckte vi skulle avbryta efter att jag fått beskedet från Serum, mest för som hon sa "nu har du vänt på den stenen". Hon skrev även ut antibiotikan enligt Serums ordination. Både jag och min man tog så länge som de rekommenderade.
    Stort lycka till!!!
    Tack! Ja, håller med om att det känns väldigt bra att hitta något efter så många misslyckade försök. Din historia ger hopp.
    Bra tänkt att försöka göra återföring snabbt efteråt. Har förstått att det är risk att ureaplasman kommer tillbaka. 
    Skönt att ni hade en förstående läkare. Det har vi också, så känns bra. Låter klokt att äta hela kuren enl rekommendation. 

Tack så mycket!
  • UndrandeSökare

Lofers - Så bra att du varit hos Serum i Aten och gjort utredningen nu ! Vad föreslog de för behandling förutom antibiotika? Var det Trombyl, Clexane, prezolon och Intralipiddropp?

Vad föreslog de för behandling mot 50% match på DQ-alpha? DQ-alpha utredning gjorde inte Dr D på mig. Han verkar endast göra immunologisk utredning, vi fick inte ens göra Dna fragmentationstest på sperman hos honom.

Det var därför jag rekommenderade dig att kontakta Serum istället eftersom de gör mensblodtest och fler utredningar än Dr D gör, och vi tvingades då resa vidare till ytterligare en klinik senare för mer hjälp. Vad visade Dna Fragmentationstestet på din man?

Jag tror vi kommer göra nästa försök i september.

• finee
    Lofers skrev 2017-06-27 21:03:11 följande:

Hej igen!

Tack!

Hej!

Vad bra att de hittade något som faktiskt går att behandla. Jag ska också göra mensblodstest. Skulle gjort det förra cykeln, men mensen kom tyvärr när jag var utomlands (Asien) så blev svårt att arrangera med provet. Borde få nästa mens om en vecka. Hur lång tid tog det från dagen du skickade provet tills du fick svar? Är orolig att de ska hinna semesterstänga innan jag fått iväg provet eller fått svar. Hoppas det funkar för dig nu att bli gravid!!!
  • finee
    Ingrediensen skrev 2017-06-27 22:47:21 följande:

Hej!

Stort lycka till!!!

Vad bra att di läkare i Sverige skrev ut! Får man fråga vilken klinik i Sverige du gick på? Tänkte också göra mensblodstest! Hoppas de hittar något behandlingsbart.
  • Ingrediensen
    finee skrev 2017-07-10 16:12:26 följande:
    Vad bra att di läkare i Sverige skrev ut! Får man fråga vilken klinik i Sverige du gick på? Tänkte också göra mensblodstest! Hoppas de hittar något behandlingsbart.
    Det var på Cura Öresund! Lycka till!
  • finee
    Ingrediensen skrev 2017-07-30 22:53:10 följande:

Det var på Cura Öresund! Lycka till!

Ok. Tack för infon. Jag har precis fått mina provsvar. Var positiv på hidden chlamydia plus bacterial load (typ bakteriell vaginos?) så fick ett grekiskt recept på antibiotika mailat som jag ska försöka få utskrivet nu. Hoppas att det går bra!! Tänker att jag kanske ska göra en hysteroskopi också. Vi får se vad serum-kliniken säger när de öppnar igen om en månad.
  • Ingrediensen
    finee skrev 2017-07-31 15:17:42 följande:
    Ok. Tack för infon. Jag har precis fått mina provsvar. Var positiv på hidden chlamydia plus bacterial load (typ bakteriell vaginos?) så fick ett grekiskt recept på antibiotika mailat som jag ska försöka få utskrivet nu. Hoppas att det går bra!! Tänker att jag kanske ska göra en hysteroskopi också. Vi får se vad serum-kliniken säger när de öppnar igen om en månad.
    Ok, vad bra att de hittade det, de där båda grejorna är ju definitivt försvårande för graviditet!
Svar på tråden Misslyckade IVF:er trots många embryon av bra kvalitet¨