• Anonym (FörvirradTjej)

Förvirrad angående mitt förhållande, vet inte vad jag vill.

Hej. Jag har varit tillsammans med min sambo i snart 5 år och jag har känt de senaste ca 6 månaderna att det kanske inte kommer vara vi resten av livet även fast det är vad jag från början alltid trott. Jag vet inte om jag är i en riktigt lång svacka eller om jag faktiskt inte vill vara med honom. Just nu blir jag irriterad på allt han gör, jag är inte attraherad av honom, varje gång han tar på mig rycker jag undan per automatik och jag har börjat tänka väldigt självständigt, att det är "ja" istället för "vi". Sådant som vad jag vill äta till middag och vad jag vill göra i sommar btw (viljet jag såklart vet är fel, men det bara blir så per automatik hela tiden..). 

Jag vet att jag är väldigt självisk och jag försöker vända på allting och försöker att inte rycka på mig och jag försöker ändra inställning till att tycka om allting med honom igen, men jag vet inte vad mer jag kan göra. Jag försöker och försöker men det känns som det bara blir värre för min del och hur jag beteer mig är inte alls rättvist mot honom och nu har det varit såhär i 6 månader. 

Kan svackor vara såhär? Eller vill jag inte vara med honom, är mina känslor borta? Jag vet att jag älskar honom och jag bryr mig om honom, han är en riktigt fin kille, men vad jag än gör så känner jag bara inte att jag vill pussa på han längre (iaf de senaste månaderna). Det är så sjukt jobbigt och jag känner mig bara elak hela tiden medan han vill allt med mig. 

Om det är så att jag inte vill vara med honom längre och borde göra slut så känner jag mig dessutom dum för att han nu är 30 (5 års skillnad mellan oss) och vill ha barn i den här åldern, och då har jag i så fall tagit 5 år av hans liv (vi har inga barn)..Vi tog en paus, men i bara en vecka, då fick jag lite smått känslor tillbaka. Det höll dock i 2 dagar.. 

SÅÅ, ni märker hur förvirrad jag är och jag har noll erfarenhet av sådant här tidigare, därför vill jag gärna vill höra era tankar och erfarenheter! För tankarna går som en berg och dalbana för mig... 

• Svar på tråden Förvirrad angående mitt förhållande, vet inte vad jag vill.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Hmmm) skrev 2017-04-16 12:12:47 följande:

Du har så rätt!! Tänk hur enkelt man glömmer, jag behöver iaf påminnas om det!

Vet inte om du va seriös eller ironisk?
  • Anonym (FörvirradTjej)
    Anonym (Hej) skrev 2017-04-16 11:05:56 följande:
    Kan du lista vad som är bra med ert förhållande och vad du känner för honom?

Bra: Vi litar på varandra, ingen svartsjuka, fungerar bra att bo ihop, ställer upp för varann och vi bryr oss om varandra. Det är ju väldigt bra grejer.. 

• Anonym (FörvirradTjej)
    Anonym (G) skrev 2017-04-16 11:16:06 följande:
    Så varför dumpar du inte honom? Om det redan är så dåligt så är det bästa för er att gå vidare. Allt för många stannar i kärlekslösa förhållanden för att de blivit bekväma och i rädsla att inte hitta en ny. Slösa inte bort tiden när du kan bli lyckligare.
    För att vi har nedanstående egenskaper.. Jag vet bara inte om det räcker.. 

Bra: Vi litar på varandra, ingen svartsjuka, fungerar bra att bo ihop, ställer upp för varann och vi bryr oss om varandra. Det är ju väldigt bra grejer.. 
  • Anonym (FörvirradTjej)
    Anonym (Rusig) skrev 2017-04-16 12:46:23 följande:

Det låter som att du behöver ta en stund för dig själv och på riktigt fundera över vad du vill med ditt förhållande. Det är inte snällt mot varken dig eller han att fortsätta om det inte gynnar någon av er. Prata med din sambo och fråga hur han tänker. 
    En sak som jag lärde mig när jag gick filosofi är att kärlek är inte bara en känsla, det är ett beteende också. Man uppskattar olika saker i sina liv. Ena partnern kanske gillar uppmärksamhet, närhet, bekräftelse. Den andra partnern gillar att få presenter, få massage, få maten lagad etc etc. Det handlar om att mötas på mitten, ibland får man svälja, ibland får man spotta. Sånt är livet.

Det är det jag verkligen försökt så länge nu, men jag kommer ingenstans.. Det är som en dragkamp i mig själv, ena stunden lutar jag över åt det andra och sedan dras jag åt andra hållet helt plötsligt. Hur ska jag komma fram till vad jag verkligen vill och vad som är bäst? och rätt?

Låter som Gary Shapman, jag har t.o.m. läst hans bok pga detta.. "kärlekens olika språk". Kommer ingenstans ändå.. 

• Anonym (Hej)
    Anonym (FörvirradTjej) skrev 2017-04-16 18:26:23 följande:

Det är det jag verkligen försökt så länge nu, men jag kommer ingenstans.. Det är som en dragkamp i mig själv, ena stunden lutar jag över åt det andra och sedan dras jag åt andra hållet helt plötsligt. Hur ska jag komma fram till vad jag verkligen vill och vad som är bäst? och rätt?

Låter som Gary Shapman, jag har t.o.m. läst hans bok pga detta.. "kärlekens olika språk". Kommer ingenstans ändå.. 

Vet du varför. För du har redan bestämt dig hur det ska bli. Du har bestämt att det inte går att rädda. Och då går det inte.
  • Richi

Hej!

Läste igenom ditt inlägg och vissa svar.

Det är uppenbart att du tappat attraktionen till honom, varför? Finns många anledningar.

Ni har varit tsm i 5 år och du vet väl allting om honom, får dig att tänka "Is this it?".

Du känner inte längre att han är spännande som förut pga att då visste du inte allt, då var han något "nytt" dvs ett okänt plan.

Det finns dock saker man kan direkt säga får en person att tappa attraktionen.

1. Personens personlighet är inte intressant/tråkig

2. Personens yttre är inte intressant/tråkig

3. Personens/erat liv är inte intressant/tråkigt

Vad är det du saknar?

Jag hjälper många människor komma underfund med det basiska som gör att man enkelt kan bibehålla en attraktion mellan varandra.

Yttre attraktion

1. Hygien (Borsta tänderna, parfym, duscha etc)

2. Skaffa sig en stil (kläder, tatueringar etc)

3. Skaffa sin en frisyr

4. Träna och ät hälsosamt (fin kropp)

"Basiska saker för att locka andra".

Personlighet

1. Attityd (tråkig dryg attityd etc)

2. Drömmar/mål (framtid, yrken, drömmar etc)

3. Personliga problem (diagnos, psykiskt etc)

4. Nyfiken (Upptäcka, testa nya saker etc)

5. Äventyrlig (Vill hitta på saker, resa etc)

"Djupare saker som får människor att falla".

Livet/Relationen

1. Tid (Spenderar ni tid ihop etc)

2. Nöjen (Finns det saker som ni brinner för etc)

3. Familj/vänner (fungerar det sociala etc)

4. Sexuellt (Har det klickat, ouppfylld önskan etc)

5. Närhet (Har ni engagerat er i varandras känslo konton så som komplimanger, gåvor, flörtningar)

6. Experimentering (testat nya saker, utforskat etc)

"Det fungerande livet efter det basiska och djupet fungerar"

Om allting har alltid klickat perfekt och ni inte tappat något av detta på vägen så är det väldigt märkligt, men även om du känner som du gör så finns det hopp, men då måste ni prata om det och gräva i er själva och hitta varför den ena eller andra delen tappats på vägen.

Sen efter det så föreslår jag att ni nollställer er, släpp det onda för det mår ingen bra utav, och går tillbaka till att jobba upp relationen på det basiska och djupare nivå.

För han har tappat dig, han måste ansträng sig för att vinna dig igen då han släppt guarden på något sätt, annars hade du aldrig tappat känslorna för honom.

Och känns det fortfarande ingen skillnad så får du göra slut och medela honom varför, vad han tappat och att det är försent.

- Cheers Richi

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (Hej) skrev 2017-04-16 12:55:47 följande:

Vet inte om du va seriös eller ironisk?

Seriös. Jag använder aldrig ironi!
  • New  Dawn

Som jag ser det, efter att ha läst alla dina inlägg, älskar du inte honom längre. Visst tycker du säker om honom, men inte som den kärlek som man vill känna till en livspartner. Kanske var han inte ens rätt från början heller, men du beskriver att ni båda ändrats, så hur som helst räcker inte kärleken till.

Fundera på vad kärlek innebär och vad du vill att en relation ska innehålla.

Jag förstår det som att du skulle vilja att du ville, men jag tror egentligen inte att du vill.

Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Dumpa) skrev 2017-04-14 20:29:09 följande:

Nej det kommer inte bli bättre. Tyvärr har många tjejer den här förmågan att tappa pirret efter 5 år. Skaffa en ny och gör om hela den här resan. Om 5 år kommer samma sak hända igen (fast då har du barn).

Som sagt. Stjäl inte fler år av en bra kille som fortfarande kan träffa någon som han blir lycklig med. Han blir ledsen först men om 2 månader är du glömd.

Tecum skrev 2017-04-14 20:55:11 följande:

Det är ett vanligt fenomen hos tjejer att de tröttnar på fina killar. Jag tror inte att det är en svacka utan det är kört mellan er. Du säger ju att du försöker men det hjälper inte, du är helt enkelt inte attraherad av honom längre.

Denna uppfattning gör mig så matt. Hur i hela värden tror ni att detta handlar om pirr och om attraktion. Det är, enligt mig, så förenklad och förminskad syn på relationer och på kärlek.

TS beskriver att hon känner att de inte längre kan kommunicera, att hon tänker i termer som på sig själv när hon tänker på vad hon vill äta. "Ni" har ersatts av "jag". Hon beskriver vidare att de är som zombies utan att se varandra. Att hon irriteras på honom. Hon känner sig tom osv. Hon vill semestra själv osv.

Jag blir bedrövad när människor är så ointresserade av begreppet kärlek och tror att allt har med attraktion att göra. Kärlek är så mycket större. Hon känner inte att hon vill eller orkar prata med honom längre. Det är så mycket mer som saknas, så som hon beskriver det. Kärleken, den mentala närheten.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (R)
    Anonym (Hej) skrev 2017-04-14 20:56:37 följande:

Varför slutar man attraheras av fina killar egentligen?

Jag tycker att detta fenomen finns hos båda könen.

Attraktionen mellan två personer uppstår pga spänning och en rad skillnader. Den andre är gåtfull, intensiv och har en massa nya saker som väntar på att upptäckas osv. Samtidigt vill man vara säker på den andre, och det kräver en rad regler och fasta mönster som gör livet lugnare och förutsägbart (precis som hos barn). Förutsägbarheten gör livet slentriant och det är typ omöjligt att vara gåtfull, spännande och förutsägbar samtidigt. Och eftersom det är spänningen som skapar attraktionen tappar man den när allt blir släntriant. Det går att jobba på det så klart men de flesta tappar lust, motivation, intresse och viljan att jobba på något som borde vara självklart och automatiskt.
Svar på tråden Förvirrad angående mitt förhållande, vet inte vad jag vill.