Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Tjockis)

Förklaring till övervikt?

Jag som själv bär på en ordentlig övervikt brukar uppskatta att titta på biggest loser, eftersom jag inbillar mig att det inspirerar mig att ta tag i mitt problem.

Det som slår mig är att de flesta har en förklaring till varför det gick som det gick för dem. Frånvarande föräldrar, övergrepp, mobbing etc och att maten var en flykt från detta.

Är det något som man normalt funderar över? Jag kan inte peka ut orsaken till varför jag blivit fet, mer än att jag har dålig karaktär och är lat.
    Hur ser det ut för er andra?
  • Svar på tråden Förklaring till övervikt?
  • Anonym (Fettot)

Jag väger själv långt över 100-sträcket, och ja.. Jag är också inne i den där onda cirkeln när jag mår dåligt för att jag äter och äter för att jag mår dåligt. Varför jag mår dåligt, tjaa det låter klyschigt men främst en barndom med mobbning, utanförskap, psykiskt sjuk förälder, misshandel m.m som jag inte kommit över. Sånt påverkar vissa mer än andra.. Har nu sökt hjälp för att kunna åtgärda problemet och inte bara symptomet (fetman).

• Anonym (Tjock som barn)
    Anonym (supermom) skrev 2017-04-17 23:30:10 följande:

Jag har både en "bra" förklaring och ingen förklaring. Jag har alltid varit överviktig, redan som fyraåring hade jag ett par kg övervikt. Det sågs då som naturligt och att jag skulle växa ur det. Sen slog tonåren till och ett par kg övervikt gick till 10 kg övervikt,

Är man som barn överviktig så växer det faktiskt bort om man ser till att tänka på kosten och att röra på sig.

Jag var tjock som barn och var störst i klassen fram till 6:e klass då skolsyster påpekade att jag hade planat ut i vikt. Fast det var ju heller inte så konstigt med tanke på att jag var ute mycket med en kompis i princip var dag. Höll vikten hela högstadiet just pga att man rörde på sig så mycket som jag gjorde.

Man kan ju inte tro att vikten planar ut av sig själv utan att göra nåt. Äter man som man alltid gjort och inte rör sig speciellt mycket, utan lever som tidigare, så är det ju givet att man går upp än mer i tonåren. Vikten försvinner ju inte av sig själv.

Har en dotter som var tjock hon med men det har också växt ifrån henne.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (ähh trams ;)) skrev 2017-04-17 23:14:51 följande:
    Men man MÅSTE vara lagd åt det hållet enligt mig. Dom flesta tar inte droger, eller matmissbrukar för att man förlorar jobbet, och ens fru lämmnar en tex. Därmiont om man är lagd åt det hållet så drar man igång dirket.
    Vad är "det hållet då?" Det är kanske helt fel, men det klingar negativ när jag läser ditt inlägg. Såklart att se flesta inte tar droger men ett missbruk kan drabba "vem som helst". Sen kan sjuklig fetma i sig bidra till massor av problem såsom stigmatisering, dålig självkänsla och självförtroende osv osv vilket i sig kan göra övervikten ännu värre.
    Vissa biter på naglarna...något som började som ovana men blev sen en vana. Så kan det också bara vid övervikt.
  • Anonym (ähh trams ;))
    Anonym (Anna) skrev 2017-04-18 00:52:21 följande:
    Vad är "det hållet då?" Det är kanske helt fel, men det klingar negativ när jag läser ditt inlägg. Såklart att se flesta inte tar droger men ett missbruk kan drabba "vem som helst". Sen kan sjuklig fetma i sig bidra till massor av problem såsom stigmatisering, dålig självkänsla och självförtroende osv osv vilket i sig kan göra övervikten ännu värre. Vissa biter på naglarna...något som började som ovana men blev sen en vana. Så kan det också bara vid övervikt.
    Nädå jag ser inte ner på att man missbrukar nånting. Jag själv röker ett paket om dagen.. Jag tror inte på att vem som helst kan bli missbrukare. Vi bestämmer över oss själva. Sen är det ju jätte tragsikt att det blir som det blir. Dom flesta har en spärr för sig sjäv som man inte går över även om det är jobbiga omstädigheter andra inte, Man måste söka sig till det man missbrukar helt själv, igen är offer för sitt missbruk enligt mig. Men självklart ska man få hjälp när man är redo att lägga ner och inte ses ner på. Det är självförvållade problem inget annat..
  • pallazathena

Förklaringen till övervikt är en interaktion av genetisk sårbarhet (mer och mer forskning visar på ärftlighet i gener), miljö och livsstil.

Förklaringen till att man är med i biggest loser är att man är exhibitionistisk. Finns ju många som är överviktiga, få som vill delta i ett tv-program om det. De som är med där är troligtvis mer benägna om att berätta om sitt bagage. Alla har ett bagage. På något vis.

• Intenuigen
    nokitus skrev 2017-04-17 23:45:13 följande:

Jepp. Jag har en förklaring. Jag tycker för mycket om saker som är goda. Och jag är för bra på att själv laga domdär goda sakerna.

Sedan är det ju så att man inte behöver äta så väldigt fel för att det ska bli väldigt fel.

Tex 3 stora choklad-kakor och 4 paket glass i månaden gör att du lägger på dig 1kg i månaden om du nu dessutom fyller ditt dagsbevov med mat.
  • Anonym (kalle)
    Intenuigen skrev 2017-04-18 17:33:16 följande:
    Sedan är det ju så att man inte behöver äta så väldigt fel för att det ska bli väldigt fel.

Tex 3 stora choklad-kakor och 4 paket glass i månaden gör att du lägger på dig 1kg i månaden om du nu dessutom fyller ditt dagsbevov med mat.
    Det kan inte stämma. Jag är överviktig och har varit i hela mitt vuxna liv och lever riktigt onyttigt. Rejäla middagar med feta såser, snabbmat, godis varanann dag eller något, mycket öl och whiskey, läsk ja allt möjligt. Då borde jag ju ha blivit fetare och fetare med åren men det har jag inte blivit.
  • Anonym (Rund)

Jag är en "tjockis" och har varit det i större delen av mitt liv. Som mest vägde jag 121 kg. Jag gjorde en gbp för fyra år sen och tappade 60 kg, nu har jag gått upp 40 kg. Jag fick diagnosen utmattningssyndrom och min kropp har ställt in sig på sparlåga, därav viktökningen. Jag sover ca 12 timmar per dygn och orkar inget längre. Så nu har jag börjat pulvret för att starta en minskning. Så bakom dom flesta tjockisar döljer sig en berättelse.

Min berättelse är tröstätning.

• Intenuigen
    Anonym (kalle) skrev 2017-04-18 17:40:36 följande:

Det kan inte stämma. Jag är överviktig och har varit i hela mitt vuxna liv och lever riktigt onyttigt. Rejäla middagar med feta såser, snabbmat, godis varanann dag eller något, mycket öl och whiskey, läsk ja allt möjligt. Då borde jag ju ha blivit fetare och fetare med åren men det har jag inte blivit.

Det jag skrev är ca 7000 kcal = 1kg fett. Men du får ju en högreförbänning när du överäter, kroppen gör allt den kan för att få bort stora intag.Men ju tyngre du blir desto mer får hjärta och kropp kämpa så då bränner du mera kcal.

Jag ville komma till att det är ganska lätt att lägga på sig 20kg under en längre period utan att man gör så mycket fel.

Sedan har ju ofta folk mer fläsk än vad de tror. Eg normalvikt är 50-60 kg på en kvinna och 70-80 på en man, och då är man muskulös och ej bara smal.
  • Anonym (Maja)

Exakt. De flesta skaffar ju inte sin övervikt på en månad direkt. det "smyger" sig ju på.
  • Intenuigen
    Anonym (Maja) skrev 2017-04-18 18:45:01 följande:

Exakt. De flesta skaffar ju inte sin övervikt på en månad direkt. det "smyger" sig ju på.

Ja, och sedan blir man nog lite blind med, 70-80 kg eller 80-90 ser ju snarlikt ut.

Fast man ska ju få bort det på 2-3 , annars är det värdelöst, eller så har man tung benstomme eller så är det bara genetiskt : )
  • Anonym (Maja)
    Intenuigen skrev 2017-04-18 19:16:12 följande:

Ja, och sedan blir man nog lite blind med, 70-80 kg eller 80-90 ser ju snarlikt ut.

Fast man ska ju få bort det på 2-3 , annars är det värdelöst, eller så har man tung benstomme eller så är det bara genetiskt : )

Exakt igen!

Men i den här tråden är det många befriande svar i stil med "jag vet vad som är felet, jag äter för mycket" :). Jag hoppas de alla hittar sin inre styrka att ta itu med sin övervikt långsiktigt och varaktigt :)
  • Equalizer

Övervikt beror på att man under en längre tid haft en nettointag av kalorier,inget annat.

• Anonym (Tja)
    Equalizer skrev 2017-04-18 20:07:05 följande:
    Övervikt beror på att man under en längre tid haft en nettointag av kalorier,inget annat.
    Det begriper ju alla, men frågan är ju varför man äter för mycket i förhållande till vad man behöver. Är man fet och inte kommer underfund med varför man överäter går man aldrig på sikt ner i vikt och behåller vikten. Jag brukar titta på My 600pound-life. Människor som alltså väger runt 300 kg allihopa. Deras extrema fetma beror aldrig på att de bara är glada i mat utan de fyller andra behov med maten.
  • Rödtjärnens Anna

Jag har alltid varit normalviktig tills jag drabbades av svår psykisk sjukdom och började medicineras mot det. Jag gick upp 30-40 kg på en kortare tid utan att ändra något i kosten och sedan har vikten varit konstant.

Jag är verkligen ingen som älskar sötsaker, snarare är jag den som köper hem då jag får gäster och kastar det efter några månader då det blivit för gammalt. Motionerar vanligtvis dagligen (något jag just nu saknar pga graviditet och foglossning). Har bra kondis, bättre än många normalviktiga.

Jag har insett att jag får leva med min övervikt om jag vill fortsätta att använda den medicin jag äter. Jag väljer medicin, den ger mig ett normalt liv.

• nokitus

Exakt....sedan sitter man liksom där me sin övervikt å tänker " när händ dehär"
  • Anonym (överviktig)

Här finns en del av svaret för mig i alla fall, man fattar inte hur många kalorier som finns i det man äter bara för att det är gott. Om man äter bara lite godis eller chips då och då verkar det så orimligt att man ska gå upp i vikt, men om man redan har fått sitt dagsbehov i mat, och godiset kanske har lika många kalorier som en hel måltid.

Det här kan vara kul att kolla in:

www.artfido.com/blog/photographic-series-showing-what-200-calories-looks-like-in-different-foods/

• Anonym (olika)

Vissa har genetiskt lättare för att lägga på sig än andra. Men i sig det förklarar inte varför det finns så många fler överviktiga idag jämfört med för bara några decennier sedan. För självklart spelar livsstilen störst roll, inte generna.

Men vi lever idag i ett samhälle där de som har anlag för övervikt, lättare blir överviktiga. Mycket mer snabbmat och sockrad mat än för bara några decennier sen, mer stillasittande osv. Tänk bara Internets utbredning! Och vad det har gjort med våra vanor. 

Detta förklarar som sagt varför fler och fler blir överviktiga, men deltagarna i Biggest Loser är väl ofta extremt feta? De flesta har bmi 40-50 eller ännu mer. Då handlar det inte längre bara om dåliga vanor, utan om något annat. Så jo, många av dem har nog haft de problem de säger sig ha. Det är ju inte så att man vaknar upp en dag och väger 200 kg, eller ens 150. Det går inte att jämföra med att gå upp 20-30 kg för att man helt enkelt inte orkar träna eller äta sunt.

• fornminne
    Anonym (olika) skrev 2017-04-22 19:46:02 följande:
    Vissa har genetiskt lättare för att lägga på sig än andra. Men i sig det förklarar inte varför det finns så många fler överviktiga idag jämfört med för bara några decennier sedan. För självklart spelar livsstilen störst roll, inte generna.

Men vi lever idag i ett samhälle där de som har anlag för övervikt, lättare blir överviktiga. Mycket mer snabbmat och sockrad mat än för bara några decennier sen, mer stillasittande osv. Tänk bara Internets utbredning! Och vad det har gjort med våra vanor. 

Detta förklarar som sagt varför fler och fler blir överviktiga, men deltagarna i Biggest Loser är väl ofta extremt feta? De flesta har bmi 40-50 eller ännu mer. Då handlar det inte längre bara om dåliga vanor, utan om något annat. Så jo, många av dem har nog haft de problem de säger sig ha. Det är ju inte så att man vaknar upp en dag och väger 200 kg, eller ens 150. Det går inte att jämföra med att gå upp 20-30 kg för att man helt enkelt inte orkar träna eller äta sunt.
    Precis, förklaringen till måttlig fetma kan mycket väl vara dåliga vanor rätt och slätt. Det behöver inte vara märkvärdigare än så, inte i dagens samhälle, som i princip uppmuntrar till övervikt. (Direkt eller indirekt).

Men för att komma upp i de dimensioner som många i Biggest Loser har, handlar det nog oftare om matmissbruk, inte bara dåliga vanor.
Svar på tråden Förklaring till övervikt?