Min chef vill köpa ut mig
Hej
Jag skulle verkligen uppskatta lite feedback från så många som möjligt kring min situation, då jag inte riktigt vet vad den bästa lösningen är.
Ok, så jag jobbar för nuvarande på ett erkänt IT-konsultbolag, har lång erfarenhet och jobbat i 14månader.
Av olika anledningar så har jag och min chef inte kommit överens så bra den sista tiden och han kallande in mig på ett möte för 2-3veckor sedan för att berätta att han tyckte nog att det var bäst att jag skulle säga upp mig själv.
När jag tog min anställning så kom vi överens om att vi skulle tala ny lön efter provanställningen på 6mån passerat.
Under den här perioden så skulle vi tillsammans på företaget resa utomlands, men jag blev sjuk och hamnade på sjukhus med operation under perioden för resan.
När mötet senare skulle ske så fick jag i början på mötet direkt höra hur dålig jag var för att jag inte följde med på resan; det hade kostat bolaget en massa pengar etc. Jag blev helt ställd då min chef mycket väll visste att jag var på sjukhus. Mötet fortsatte med att tracka ner på mig och min chef klämde även ur sig att de funderat på om jag ens var rätt för dem i bolaget. Men att de var redo att ge mig en andra chans. För vad, tänkte jag? Jag vart så knäckt i mötet, förstod att det säkerligen var planerat för att inte höja min lön så mycket. Jag fick ngt standardbud och det var de.
Min relation som sagt har inte varit bra med chefen, jag var ute på uppdrag i 9månader och försökte flertal gånger att få ut min chef till arbetsplatsen för en lunch, men icke. Han var inte intresserad av det och svarar aldrig i telefon.
I vilket fall, så kändes det ingen kul, då jag innan min anställning blev lovad en viss snittlön (grund+bonus) men såg aldrig röken av dem då bolaget sålde in mig billigare per timme så att jag inte kom upp i de beloppen som krävdes för att få bonusen.
_____
På ett uppdrag så började en ny IT-chef som informerade om att han skulle ta in en extra resurs för att avlasta mig i projekten, vilket lät bra, då jag upplyst kunden om att fler resurser behövs. Det skulle visa sig vara en polare till chefen som körde eget. Jag skulle jobba kvar med vissa delar och kunden var nöjd. Ett par dagar senare får jag ett mail från den nya IT-chefen som säger att jag slutar samma vecka på Fredag.
Jag blir helt knäckt! Man har alltså ljugit och inte varit ärlig i sin kommunikation mot mig eller bolaget jag jobbar för. Jag tog väldigt illa upp och skrev ihop ett litet mail där jag framförde att denna ?behandling? inte riktigt var ok och att jag tog väldigt illa.
Min chef gick i taket, stängde av mina konton etc. och gav mig världens utskällning. Jag kan egoistiskt tycka att min chef borde försvarat mig och blivit arg på kunden som behandlat en av deras konsulter på det här sättet, men istället var det jag som var idioten för att jag talade om för kunden att deras lögner etc. inte var schysst. Jag förstår att bolaget jag jobbar för tappade lite ansiktet inför kunden, men tog som sagt väldigt illa åt mig då det blev så personligt.
____
Så i vilket fall, nu har min chef talat om för mig att det inte finns något förtroende för mig och att de vill helst att jag säger upp mig själv. Igen så hade vi ett möte där han berättade hur värdelös jag är
Och skickade hem mig för att jag skulle fundera. Jag har kopplat i facket, men de verkar inte kunna vara till stor hjälp alls.
Jag har suttit på kontoret, där ingen talar med mig, ingen mailar eller ringer. Jag är helt utfryst och efter ett par dagar ställde jag frågan till min chef, vad nästa steg är. Han svarade att vi behöver ta en avstämning och att en mötesbokning kommer.
I förra veckan så sitter jag i ett av konferensrummen och talar i telefon, han går förbi knackar på glasrutan och stiger in. Jag blir förvånad och säger ?Skulle inte du skicka en mötesinbjudan??
Detta för att jag skulle kunna hinna ta med mig ngn från unionen. Men till svar gav han ?Oj, har du inte fått någon inbjudan? Nu är jag ändå här, så vi kör?. Jag såg att jag inte fått ngt mail så det var uppenbarligen bara för att stressa mig.
I mötet säger han att han har två val till mig, ett till min fördel och det andra inte så bra. 1) Jag får 3månaders betalt får gå på dagen etc. 2) De slår på ?stora trumman?.
Det obehagliga här var att jag sa till honom att jag faktiskt ville få med mig någon från facket men också betänka det han just lagt fram. ?Nej nej det är nu det gäller, här och nu i detta ögonblick annars försvinner erbjudandet nr1.? Jag tar upp telefonen för att ringa upp min kontaktperson hos unionen och sätter honom på speakern. Min chef får tillrättavisning att så här kan man inte göra etc.
Min chef blir otroligt stressad och vill avbryta mötet då han inte känner sig bekväm och vill återkomma när han talat med hr.
Här står jag nu. Jag tycker personligen att jag blivit riktigt illa behandlad av min chef, där man använt min sjukdom emot mig, hotat med erbjudandet etc.
De vill verkligen bli av med mig och jag har talat lite med olika jurister. Unionen gör som sagt ingeting i detta skede, de lägger sig inte i så länge inte min uppsägning är hotad. Om bolaget vill köpa ut mig så är det mellan mig och bolaget.
3månader är ett hån, det kan jag inte ta, men vad är skäligt? En jurist talade om skadestånd på 100.000kr + 13månader som jag varit anställd, men att det blir en kompromiss alltid så ner mot 8-9månader kanske. En polare hamnade i liknande situation, men blev uppsagd och fick då hjälp av facket men fick bara 5månader. Risken är väll att bolaget säger ?jaha då får du jobba kvar här och ger mig ett ?skitjobb??!
All input är tacksam.