Tovi skrev 2018-01-13 23:15:15 följande:
Så härlig tråd!
Jag och min sambo planerar att skaffa baby så snart jag fått grönt ljus från läkare. (Har opererat bort sköldkörteln och vill få höra att mina blodvärden ligger bra innan vi börjar baby-skapandet)
Om oss är att jag är 27 och jobbar som ekonom och min kille jobbar på bank och vi bor i Stockholm.
Vi har gjort en jättestor genomgång av föräldraförsäkringen så jag diskuterar gärna den också! :) Den är tyvärr inte så fördelaktig som jag trott.
Försäkringskassan har en jättebra sida som heter Föräldrakollen som jag gissar är lite bättre på svar än jag men alltid bra att bolla med någon annan än en kalkyl kanske.. ;)
Hur tänker ni kring föräldrapenningen? Hur länge vill ni vara hemma med baby? Delar lika? Hur går tankarna?
Vi vill absolut dela lika, 50%. Har nån tanke på att dela på veckorna efter ett tag om det går att få ihop med jobben. Känns tråkigt att bara vara hemma första perioden när barnet är litet och sen att pappan får åldern där det börjar hända massa saker haha. Sen tänker jag att det är bra för relationen med barnet att dela också, att båda föräldrarna funkar lika bra.
Vill helst inte amma mer än första månaderna så för oss skulle det fungera att dela så. Vill vara hemma till ca 1,5 år (beror på när den föds) och sen jobba deltid så länge det går. Men det får nog sambon göra då isf.
Vi måste planera för sambons föräldrapenningtillägg också, han får 10% av lönen per uttagen högsta dag. Dock bara under 1 period, så bryts perioden försvinner tillägget.
Mitt tillägg får delas upp i flera perioder.
Vill spara ihop en specifik föräldraledighetsbuffert också. För att slippa snåla/slösa på dagarna.
Hur tänker ni? :)