• Studentpappa

Du som har mobil via jobbet.

Använder du enbart den eller har du en privat också? Jag har sedan 2013 enbart haft mobil via jobbet och ingen privat, men det gör ju att jag alltid är möjlig att nå och jag kan kolla mailen hela tiden.

Nu funderar jag på att skaffa en privat och slå av ljudet på jobbtelefonen när jag kommer hem och lägga den åt sidan. Hur gör ni andra?

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Svar på tråden Du som har mobil via jobbet.
  • Lena

Har haft bara jobb förut men stängde av mailen vid ledighet och det var sällan någon ringde. Nu har jag två mobiler och jobbmobilen ligger i väskan på ljudlös när jag är hemma.

• Vickan I

Har en jobbmobil och en privat. Får dock inte använda jobbmobilen privat. Med jobbet jag har är det skönt att kunna lämna den när jag går hem också. Så personer kopplade till jobbet inte når mig. Chefer etc har ju min privata mobil om det skulle vara ngt viktigt.

• Virriga Vera

Jag har en mobil via jobbet. Jag har ett fastnr kopplat till mobilen som är det jag använder i mitt arbete och som jag stänger med hänvisning till växeln när jag inte arbetar. På mobilnr är jag alltid nåbar och använder även mobilen privat. Vi har ett flatrate abonnemang så det är helt ok för mig att använda den privat.

• Carambolan

Jag har en privat också, en av mycket få på mitt kontor som kör med dubbla. Jag gillar att kunna stänga av den med gott samvete när jag är ledig.

• Studentpappa

Ja det är få hos oss också som har en privat. Men många är också stressade, en som gått i väggen tidigare har en privat. Antar att han vill kunna stänga av helt när han är ledig.

Jag är velig, syrran har en privat och vill inte använda jobbmobilen. Jag börjar luta åt att skaffa en egen även om det är billigt att få gratis av jobbet.

• riboflavin

Behöver jag nås av jobbet så är det akut, hade aldrig varit ok med att man från jobbet hör av sig i annat än nödfall. Dock skiljer jag på jobb och privatliv bland annat genom att inte använda jobbmobilen privat. När jag lämnar jobbet är telefonen kvar där, punkt. Eget telefonabonnemang är en liten kostnad ärligt talat.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Studentpappa
    riboflavin skrev 2017-04-21 20:27:17 följande:

Behöver jag nås av jobbet så är det akut, hade aldrig varit ok med att man från jobbet hör av sig i annat än nödfall. Dock skiljer jag på jobb och privatliv bland annat genom att inte använda jobbmobilen privat. När jag lämnar jobbet är telefonen kvar där, punkt. Eget telefonabonnemang är en liten kostnad ärligt talat.

Jo visst men en mobil kostar 5-8000:- och abonnemang 3-4000:-/år så en helt obefintlig kostnad är det inte. Vi jobbar rätt olika tider och jag går på hem fyra medans många jobbar till halv sex till exempel, nu när jag var på skidsemester ringde det ju ofta osv. Det är ju inte så lätt för folk att veta alltid när man jobbar, vi sitter väldigt spritt i landet också.
  • Grande Rock

Jag använder bara jobbtelefonen i det dagliga. Dock har jag ett kontantkort i egen mobil så jag kan lämna jobbet hemma om jag åker på semester.

Utanför min arbetstid är det sällan jag får jobbrelaterade samtal på den, mina medarbetare har förnuft nog att inte ringa för bagateller.MEN jag har individ- och arbetsmiljöansvar för min avdelning dygnet runt. Skulle det inträffa en olycka på kvällsskiftet vill jag kunna vara tillgänglig för min personal.

Att tro är att inte veta
  • Carambolan

Det där med olika tider är mitt huvudskäl också. På kvällar och helger har kollegorna vett att bara ringa om jag är online på jobbchatten, däremot jobbar jag ofta antingen 07-15:30 eller 09:30-18 och då får jag ofta samtal mitt i lämning/hämtning av barn. Nu lägger jag istället in en frånvarotid och låter samtalen gå till växeln/svararen.

• Mavi29280

Har en privat och en till jobbet. Innan hade jag enbart en men efter jag blev utbränd och återhämtat mig har jag insett hur viktigt det är för mig att kunna separera jobb och privatliv. Vill inte bli nådd hela tiden, dels för att det är extremt stressande och dels för att jag har betalt föe det heller :)

Svar på tråden Du som har mobil via jobbet.