• Studentpappa

Du som har mobil via jobbet.

Använder du enbart den eller har du en privat också? Jag har sedan 2013 enbart haft mobil via jobbet och ingen privat, men det gör ju att jag alltid är möjlig att nå och jag kan kolla mailen hela tiden.

Nu funderar jag på att skaffa en privat och slå av ljudet på jobbtelefonen när jag kommer hem och lägga den åt sidan. Hur gör ni andra?

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Svar på tråden Du som har mobil via jobbet.
  • MadHatter

Får ej ha jobbtelefonen privat utan har en separat telefon privat.

Men jag skulle nog ha det så ändå om det vore ett val då jag ju annars skulle behöva ta jobbsamtal på semestrar mm vilket jag skulle uppleva stressnde. Kan ju vara svårt att svara på frågor mm om jag inte har dator med så det skulle inte kännas helt rätt mot de som ringde heller tror jag. Det ringer hyffsat mycket periodvis.

Men jag har alltid med mig jobbmobilen hem och kollar regelbundet mejl även när jag är ledig - dock ej på sommarsemestern.

• riboflavin
    Studentpappa skrev 2017-04-21 20:31:35 följande:

Jo visst men en mobil kostar 5-8000:- och abonnemang 3-4000:-/år så en helt obefintlig kostnad är det inte. Vi jobbar rätt olika tider och jag går på hem fyra medans många jobbar till halv sex till exempel, nu när jag var på skidsemester ringde det ju ofta osv. Det är ju inte så lätt för folk att veta alltid när man jobbar, vi sitter väldigt spritt i landet också.

Jag betraktar mig själv som en teknisk, uppdaterad och modern person, men jag har aldrig lagt mer än 3000 kr på en telefon och snittar på 150 kr/mån i mobilräkningar.

Oavsett om man jobbar olika tider så har man bara betalt för att jobba på sin arbetstid, annars har man jourtid, funkar verksamheten inte utan att samtliga anställda är på plats/nåbara samtidigt så har man problem med ansvarsfördelningen och ansvarsövrerlämnandet i mina ögon. Ofta handlar det enbart om företagskultur, jag jobbar 06-15 eller 7-16 och har massor med kollegor som hellre flexar sent och jobbar till 18, de mailar om jag hunnit gå för dagen. Ringer du killegorna som jobbar sent innan de börjar på morgonen eller inväntar du att de är på plats? De borde kunna göra likadant. Kolla upp om din jobbmobil har dual-sim och skaffa ett kontantkort att använda på privat tid.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Studentpappa
    riboflavin skrev 2017-04-21 21:07:43 följande:
    Jag betraktar mig själv som en teknisk, uppdaterad och modern person, men jag har aldrig lagt mer än 3000 kr på en telefon och snittar på 150 kr/mån i mobilräkningar.

Oavsett om man jobbar olika tider så har man bara betalt för att jobba på sin arbetstid, annars har man jourtid, funkar verksamheten inte utan att samtliga anställda är på plats/nåbara samtidigt så har man problem med ansvarsfördelningen och ansvarsövrerlämnandet i mina ögon. Ofta handlar det enbart om företagskultur, jag jobbar 06-15 eller 7-16 och har massor med kollegor som hellre flexar sent och jobbar till 18, de mailar om jag hunnit gå för dagen. Ringer du killegorna som jobbar sent innan de börjar på morgonen eller inväntar du att de är på plats? De borde kunna göra likadant. Kolla upp om din jobbmobil har dual-sim och skaffa ett kontantkort att använda på privat tid.
    Ja en 5S kan du nog få under 3000:- men den är ju rätt gammal, jag har en sådan via jobbet så den duger ju helt klart. Men jag skulle inte köpa den själv om jag väljer att köpa en privat, men det är ju upp till mig givetvis. Inget dual sim finns på mobilerna vi kan välja på. 

Javisst så kan man ju resonera men alla gör inte så, många testar att ringa när de sitter i bilen eller liknande, svarar man så svarar man. Så är vår kultur mer eller mindre, jag låter bli att svara om jag inte känner för det men det är ändå ett störmoment. Men efter halv åtta på morgonen ringer jag de flesta utom en som jag vet är morgontrött. Sen har vi en funktion där en kris kan uppstå och då måste vi vara nåbara och infinna oss i krisläge och en slags beredskap, jag jobbar i energibranschen och vid ett skärpt driftläge är det i många fall fara för liv och framförallt infrastruktur. 

Jag har ingen möjlighet att kolla om mina kollegor är på plats utan att ringa och fråga, visst de som är online på Skype ser jag ju men det är inte alla och jag har heller inte alla i min lista. Vi sitter som sagt utspridda i landet och vi har en outsourcad driftpartner där jag har ett större gäng projektledare att styra, dessa har jag ingen koll på när de jobbar och vice versa. Jag har betald övertid och restid så jag har inga problem att ta betalt när det ringer, även om jag kanske helst slipper. Det är egentligen inget problem till vardags utan mest när jag är ledig. 
  • Studentpappa
    Carambolan skrev 2017-04-21 20:44:22 följande:

Det där med olika tider är mitt huvudskäl också. På kvällar och helger har kollegorna vett att bara ringa om jag är online på jobbchatten, däremot jobbar jag ofta antingen 07-15:30 eller 09:30-18 och då får jag ofta samtal mitt i lämning/hämtning av barn. Nu lägger jag istället in en frånvarotid och låter samtalen gå till växeln/svararen.

Ja det där med att det ringer när man är på förskolan är ju en klassiker. Jag har börjat lämna mobilen i bilen. Vi har sagt upp alla fasta nr och jag tror inte växelfunktionen finns heller. Eller så gör den det, vi har Telia och de kanske erbjuder det som standard? Jag har inte undersökt detta.
  • driver28

Jag har två jobbmobiler. En för varje jobb. Använder den ena privat med. En till privat skulle va jobbigt.

• Ekonom10

Har en jobbmobil och en privatmobil och har alltid haft det så. Jag vill skilja på jobb och privatliv. Ringer det på jobbmobilen är det jobb. Det privata numret är det familj och vänner använder. Har ingen lust att meddela alla personer nytt nummer bara för att jag byter jobb. Privatnumret är också knutet till diverse tjänster, påminnelser och annat. Dessutom vill jag kunna betala med mobilabonnemanget ibland. Min Spotify betalas via .privatabbonemanget. Jag vill heller inte blanda in Swishbetalningar med jobbmobilen, även om det rent tekniskt är fullt möjligt.

Vore jag riktigt om mig och kring mig skulle det gå att endast ha jobbmobil men för min del är det inte värt det. Jag vill separera.

• nebukanessar

Jag har alltid haft ett privat abonemang för att separera jobb från privatliv. Jag vill tex inte använda företagets abonemang när jag porrsurfar eller är på semester tex.

Brukar ha en telefon med dubbla SIM-kort för att slippa släpa runt på två telefoner och det tycker jag är bäst. Jag växlar snabbt vilket kort jag vill använda för data och utgående samtal och kan även stänga av det ena vid behov.

• Studentpappa
    riboflavin skrev 2017-04-21 21:07:43 följande:

Får ge dig rätt på pris på mobil där, Telia har erbjudande på 6s nu 2640:- om man köper 6GB abbonnemang 339:-/mån. Finns 1GB/mån också men det räcker inte åt mig, jag fyllde på 1 gb tre ggr förra månaden på jobbtelefonen. På jobbet och hemma har vi wifi såklart så det är mest fritidsanvändning med ljudböcker och runkeeper etc.

Så det blir nog köp av en privat, jag lockas av att som flera här kunna stänga av den.
  • Carambolan
    Studentpappa skrev 2017-04-21 21:48:59 följande:

Ja det där med att det ringer när man är på förskolan är ju en klassiker. Jag har börjat lämna mobilen i bilen. Vi har sagt upp alla fasta nr och jag tror inte växelfunktionen finns heller. Eller så gör den det, vi har Telia och de kanske erbjuder det som standard? Jag har inte undersökt detta.

Vi har en digital växel genom Telia Touchpoint. Där kan man ställa in att man är frånvarande/upptagen och ange vilken tid/dag man kommer tillbaka. Om det är standard vet jag inte, vi har det som företagslösning för både fasta och mobila nummer.
  • OupaOupa

Jag har en privat också vilket är oerhört skönt och avkopplande. Inga mail, sms och samtal när jag är ledig!

Svar på tråden Du som har mobil via jobbet.