riboflavin skrev 2017-04-21 21:07:43 följande:
Jag betraktar mig själv som en teknisk, uppdaterad och modern person, men jag har aldrig lagt mer än 3000 kr på en telefon och snittar på 150 kr/mån i mobilräkningar.
Oavsett om man jobbar olika tider så har man bara betalt för att jobba på sin arbetstid, annars har man jourtid, funkar verksamheten inte utan att samtliga anställda är på plats/nåbara samtidigt så har man problem med ansvarsfördelningen och ansvarsövrerlämnandet i mina ögon. Ofta handlar det enbart om företagskultur, jag jobbar 06-15 eller 7-16 och har massor med kollegor som hellre flexar sent och jobbar till 18, de mailar om jag hunnit gå för dagen. Ringer du killegorna som jobbar sent innan de börjar på morgonen eller inväntar du att de är på plats? De borde kunna göra likadant. Kolla upp om din jobbmobil har dual-sim och skaffa ett kontantkort att använda på privat tid.
Ja en 5S kan du nog få under 3000:- men den är ju rätt gammal, jag har en sådan via jobbet så den duger ju helt klart. Men jag skulle inte köpa den själv om jag väljer att köpa en privat, men det är ju upp till mig givetvis. Inget dual sim finns på mobilerna vi kan välja på.
Javisst så kan man ju resonera men alla gör inte så, många testar att ringa när de sitter i bilen eller liknande, svarar man så svarar man. Så är vår kultur mer eller mindre, jag låter bli att svara om jag inte känner för det men det är ändå ett störmoment. Men efter halv åtta på morgonen ringer jag de flesta utom en som jag vet är morgontrött. Sen har vi en funktion där en kris kan uppstå och då måste vi vara nåbara och infinna oss i krisläge och en slags beredskap, jag jobbar i energibranschen och vid ett skärpt driftläge är det i många fall fara för liv och framförallt infrastruktur.
Jag har ingen möjlighet att kolla om mina kollegor är på plats utan att ringa och fråga, visst de som är online på Skype ser jag ju men det är inte alla och jag har heller inte alla i min lista. Vi sitter som sagt utspridda i landet och vi har en outsourcad driftpartner där jag har ett större gäng projektledare att styra, dessa har jag ingen koll på när de jobbar och vice versa. Jag har betald övertid och restid så jag har inga problem att ta betalt när det ringer, även om jag kanske helst slipper. Det är egentligen inget problem till vardags utan mest när jag är ledig.