• Anonym (Sur)

    Sambons dotter ska ha massa godis

    På senaste tiden har jag lagt märke till en sak.

    Det är oftast jag som handlar och då vill min bonusdotter alltid följa med. Har nu insett varför.

    Hon är 13 år och tjock som tusan. Har försökt få pappan (min sambo) att göra något åt det, men utan resultat.

    När vi är i affären så passar hon på att plocka ner minst 2 chokladkakor och 2 chipspåsar i vagnen. Det är ALLTID flera olika sorters godis hon stoppar ner i vagnen, men ibland kan det även vara nåt annat, som smink.

    Jag har några gånger tänkt att det är ok, jag kan väl betala hennes godis, men nu har det blivit såhär VARJE gång vi handlar och det är inte bara 1 gång i veckan vi handlar. Massa godis ska hon ha och till exempel något läppstift.

    Senast sa jag ifrån ordentligt. Jag sa att jag inte har råd att betala hennes smink eller godis såhär pass ofta. Jag sa att hon får spara ihop pengar till sitt smink eller så får pappa betala, helt enkelt.

    Sen sa jag också att det är ok att jag betalar hennes godis någon gång, men absolut inte såhär ofta. Med någon gång så menar jag typ 1 gång i månaden, då kan jag väl lägga ut för lite godis. Men absolut inte varje gång vi är ute och handlar!

    Jag sa naturligtvis inget om att hon är tjock och egentligen inte bör äta godis överhuvudtaget, det är sambons problem. Jag är bara så jävla less på att min sambo inte lyssnar på mig! Jag har bett honom prata med sin dotter om att det inte är ok att hon lastar vagnen full med saker och förväntar sig att jag ska betala. För hon lyssnar inte på mig. När jag sa ifrån till henne så blev hon grinig och sur. Jag fick skämmas!

    Sambon säger att jag kan väl bjuda henne på lite godis och lite smink nån gång. Han anser att det inte är ett stort problem och att jag gott och väl kan bjuda henne.

    Jag är jävligt less, så nu har jag börjat "smyga" iväg så gott jag kan när jag ska iväg och handla. Men det är förstås ingen långsiktig lösning. Jag måste väl förfan kunna få sambon och hans dotter att förstå?

    Har ni något förslag?

  • Svar på tråden Sambons dotter ska ha massa godis
  • Anonym (Wildrat)

    "Får jag följa med till affären?"
    "Nej, du får stanna hemma med pappa".
    Fixat.

  • Anonym (Sur)
    Anonym (Wildrat) skrev 2017-04-21 20:46:54 följande:

    "Får jag följa med till affären?"

    "Nej, du får stanna hemma med pappa".

    Fixat.


    Ja, den har jag ju testat ett par gånger. Uppenbarligen.

    Då blir det bråk hemma, vilket jag inte orkar med.
  • Freijah

    "Får jag följa med till affären?"

    -visst, men om du ska ha något får du be din pappa om pengar!

  • Mavi29280

    Säg till din sambo vad du tycker och varför. Barnet fortsätter ju för att hon märker att hon kommer undan med det. Säg till din sambo att ta ut henne och köpa smink själv. Om hon vill med på dina shoppingrundor säg redan innan att du skrivit en lista och att du inte kommer köpa något som inte står på den. Kommer hon med chips så be henne lägga tillbaka dem. Det är helt ok! Du är ju den vuxna och inte hon!

  • Dkcre

    Usch vilken barnmisshandel. Ni förstör hennes liv, ändra det på en gång. Bortskämd tjock unge som lyser av lycka så fort hon ser lite socker, har sett det förut. Tragiskt.

  • Anonym (Sur)
    Mavi29280 skrev 2017-04-21 20:51:46 följande:

    Säg till din sambo vad du tycker och varför. Barnet fortsätter ju för att hon märker att hon kommer undan med det. Säg till din sambo att ta ut henne och köpa smink själv. Om hon vill med på dina shoppingrundor säg redan innan att du skrivit en lista och att du inte kommer köpa något som inte står på den. Kommer hon med chips så be henne lägga tillbaka dem. Det är helt ok! Du är ju den vuxna och inte hon!


    Ja, jag brukar ge med mig för att hon börjar leva om i affären annars. Det svåra är att få sambon att agera och säga åt henne. Jag tror att hon skulle lyssna då.
  • Jasmin Karlsson

    Bestäm bara en regel; inga sötsaker köps på vardagar.
    Om man är 13 kanske man går och handlar sånt själv? Men du behöver ju inte köpa nåt. Inte smink och sånt heller.

  • Mavi29280

    Låt henne leva ut då och berätta för sambon hur hon betett sig. Bor ni långt från affären? Jag hade tusan lämnat henne där så hon hade fått gå hem själv! En 13-åring klarar en liten promenad. Vet sambon om att hon beter sig illa i affären?

  • Anonym (L)

    Din sambo måste säga åt henne. Hon lyssnar inte på dig. Din sambo bryr sig inte om hennes hälsa och har förmodligen aldrig gjort. Därför är hon bortskämd och lyssnar inte på dig.

    Din sambo måste inse allvaret här och tjockungen ska stanna hemma!

  • Anonym (L)
    Dkcre skrev 2017-04-21 20:53:32 följande:

    Usch vilken barnmisshandel. Ni förstör hennes liv, ändra det på en gång. Bortskämd tjock unge som lyser av lycka så fort hon ser lite socker, har sett det förut. Tragiskt.


    Ts har inget ansvar för henne!

    Pappan ska se till att hennes matvanor ändras, men han bryr ju sig inte!
Svar på tråden Sambons dotter ska ha massa godis