• Anonym (Sur)

Sambons dotter ska ha massa godis

På senaste tiden har jag lagt märke till en sak.

Det är oftast jag som handlar och då vill min bonusdotter alltid följa med. Har nu insett varför.

Hon är 13 år och tjock som tusan. Har försökt få pappan (min sambo) att göra något åt det, men utan resultat.

När vi är i affären så passar hon på att plocka ner minst 2 chokladkakor och 2 chipspåsar i vagnen. Det är ALLTID flera olika sorters godis hon stoppar ner i vagnen, men ibland kan det även vara nåt annat, som smink.

Jag har några gånger tänkt att det är ok, jag kan väl betala hennes godis, men nu har det blivit såhär VARJE gång vi handlar och det är inte bara 1 gång i veckan vi handlar. Massa godis ska hon ha och till exempel något läppstift.

Senast sa jag ifrån ordentligt. Jag sa att jag inte har råd att betala hennes smink eller godis såhär pass ofta. Jag sa att hon får spara ihop pengar till sitt smink eller så får pappa betala, helt enkelt.

Sen sa jag också att det är ok att jag betalar hennes godis någon gång, men absolut inte såhär ofta. Med någon gång så menar jag typ 1 gång i månaden, då kan jag väl lägga ut för lite godis. Men absolut inte varje gång vi är ute och handlar!

Jag sa naturligtvis inget om att hon är tjock och egentligen inte bör äta godis överhuvudtaget, det är sambons problem. Jag är bara så jävla less på att min sambo inte lyssnar på mig! Jag har bett honom prata med sin dotter om att det inte är ok att hon lastar vagnen full med saker och förväntar sig att jag ska betala. För hon lyssnar inte på mig. När jag sa ifrån till henne så blev hon grinig och sur. Jag fick skämmas!

Sambon säger att jag kan väl bjuda henne på lite godis och lite smink nån gång. Han anser att det inte är ett stort problem och att jag gott och väl kan bjuda henne.

Jag är jävligt less, så nu har jag börjat "smyga" iväg så gott jag kan när jag ska iväg och handla. Men det är förstås ingen långsiktig lösning. Jag måste väl förfan kunna få sambon och hans dotter att förstå?

Har ni något förslag?

• Svar på tråden Sambons dotter ska ha massa godis
  • Less is more

Hon borde ha egen månadspeng som hon kan köpa smink och godis ( en gång i veckan ) för.

100 g godis är en tumregel vad barn kan äta per vecka max. Inkl kakor. Och då är väl läsk/ glass nästan inräknat där ( osäkert men ytterst litet av det isf ).

Så många barn i Sverige äter nog mer än de ska.

Prata om detta tillsammans flera gånger. Näde för din sambo och dotter..Berätta om hål j tänder och diabetes och att man går upp i vikt av socker. Att det är svårt att bli av med.

Och du kan ha dom regel att hon inte får följa med dig och handla om hon inte håller sig till regeln att bara köpa godis på lördagar.

Men blir det så att hon följer med dig ändå - så var tydlig innan ni går in i affären vad som gäller. Nörjar hon härja runt iaffären - så lägg tillbaka varorna ni lagt i vagnen och äk hem. Då får din sambo sköta inhandlingen av mat.

Jag hade helt enkelt inte heller pallat med sånt här och är mycket hårdare än dig. Har inga bonusbarn men säger till mina barn på skarpen när de inte uppför sig. Och jag åker iväg själv emellanåt för att slippa barn som härjar runt och för att jag vet när de inte kommer uppföra sig.

Min ena dotter skulle varit smällfet idag om vi köpte ich gav henne allt hon ville ha. Hon älskar godis, kakor och glass. Men eftersom hon bara får till lördagar så är hon normalviktig och ska så förbli.

• Anonym (Näthandel)

Börja beställ mat på nätet så slipper du både konflikten om hon ska följa med eller inte och även om du ska betala hennes inköp och du slipper skämmas i affären. Och måste det handlas i affär så gör du det i samband med att du gör saker där hon inte är med, typ på vägen hem från jobbet/träningen/kompisarna eller vad det nu kan vara

• Anonym (qq)
    Anonym (Sur) skrev 2017-04-21 21:49:50 följande:
    Han har en fin personlighet och är hjälpsam och snäll. Han bryr sig om mig och ser bra ut. Han lyckades få mig på fall.
    Fast det räcker inte i vardagslivet, vilket du nu kanske insett. Han är ju inte hjälpsam vad gäller sin dotter i af. Du undvek kommentera det viktigaste jag skrev, att han inte ser sin dotterns behov.

Ta nu ett rejält snack igen med honom. Du kan visa den här tråden kanske? 
  • Bertram

Säg NEJ tydligt, hon är 13 år och bör kunna ta ett nej. Klart hon blir grinig, skit i det, har du sagt nej så är det nej, stå fast vid det.

Storhandla en gång i veckan, slipper du springa och småhandla hela tiden, behövs det nåt däremellan, typ mjölk köp det på väg hem från jobbet. Alternativt, ge henne 12 spänn att köpa mjölk för, så får hon motion av att gå till affären + att pengarna bara räcker till det som behövs.

• Anonym (A)
    Anonym (fff) skrev 2017-04-21 23:11:00 följande:

Dela matkostnaderna på typ antal familjemedlemmar och sen får pappan betala för sitt och de sina.

Förstår själv läget och vill gärna att min nästa kvinna skall vilja vara del av min familj till 100% och även betala för mina barn men, jag är inte korkad och förstår att man skall komma rätt långt i relationen innan det är ett alternativ. Så tills vi kan kalla oss för familj på riktigt får jag nog räkna med att stå för mina egna omkostnader till väldigt stor del. Inget konstigt med det.

Å andra sidan hade jag troligtvis gått in i nästa relation till 100% och ställt upp med hela min lön för att bidra till familjen väldigt fort. Men det är sådan jag är...

Och jag förstår att andra är annorlunda.

Hade jag varit rik skulle jag tänkt likadant.
  • Anonym (bolla)

Det är ju en lite konstig situation som du själv har skapat faktiskt. Du är väl inte så van vid barn. Det är klart att barn testar om de kan få godis när de är med i affären. Man säger nej och tvingar barnet att lägga tillbaka sakerna från första gången det händer. Det finns lördagsgodis av en anledning och anledningen är att det är "nej" vid alla andra tillfällen. Annars skapar man sig problem med dåliga vanor. Om du säger ja och ja och ja och sedan plötsligt nej, så är det klart att det blir lite extra jobbigt den gång du säger nej. Hon känner ju sig förvirrad och förödmjukad över att det som varit ok innan, tydligen var fel gjort av henne ändå. Och då visar hon ilska. 

Jag tycker det är lite obetänksamt av dig att säga "ja" till godis så många gånger och köpa till henne. Det är inget hälsosamt val. Kan du inte förklara för henne att det var du som gjorde fel som köpte godis förut? Att du inte tänkte på vad som är nyttigt för barn att äta, men att du har kommit på det nu och att du därför säger stopp nu? Att du inte gör det för att vara elak, utan att du vill henne väl. Förklara i värsta fall att man kan få hjärt- och kärlsjukdomar som vuxen om man äter för stora mängder godis i livet och att det är de vuxnas ansvar att lära barnen vad som är lagom och ofarligt att äta. Förr trodde man ju att det var mättat fett som var boven men nu vet vi ju att det är godis och snabba kolhydrater som sabbar hälsan. 

Sedan fattar jag inte att man ger 800 kronor till en trettonåring att göra vad hon vill. Tänk om hon köper godis för 800? Godis är billigt, hon kan få hur mycket som helst!  Jag trodde månadspeng var till bio, märkeskläder, extra dyra aktiviteter som ridläger och sådant. Mina barn har inte månadspeng ännu, men jag har väl tänkt att även om de köper lite godis i smyg så ska det väl vara förstått att pengarna egentligen inte är till godis. Men det där är ju helt din sambos ansvar såklart! Du kan ju inte hjälpa att hans upplägg är detta. Alltihop är väl hans fel i grunden, han kunde ha förklarat för dig att inte ge efter för godistjat, han kanske ger efter för tjat själv, eftersom hon är lite rundlagd. Men bra om du tar ditt ansvar nu! Säg nej till godis i affären. Säg nej till läsk och onyttiga mellanmål! Så får pappan vara den som ger henne det om han nu inte förstår bättre. När hon blir vuxen kommer hon istället vara arg på den som gav henne godis som liten, ifall hon skulle fortsätta vara rund och ifall hon skulle utveckla fetma och andra sjukdomar. 

• Ess

Antingen får hon inte följa med dig när du handlar, då slipper du i alla fall skämmas över hennes beteende ute bland folk och kan bara sticka iväg och slippa det själv också.

Annars så tar du bara ur de grejer hon lagt ner innan det är dags att betala.

• Anonym (S)

Så hon får alltså 800! spänn i månaden som hon om hon vill kan köpa godis för? När hon redan är överviktig? Har också en 13-åring. Finns inte på kartan att han skulle ha så mycket pengar i månaden att kunna slösa på godis. Han skulle inte heller bete sig som en småunge om han inte fick följa med till affären. Känns som hon är väldigt bortskämd?

• Anonym (jhsjs)

Du och pappan gör inte flickan en tjänst så som ni gör nu. Antagligen är flickan rejält sockerberoende oxå.

Varför ändrar du inte din handlingsrutin om du inte klarar av diskussionen? Börja veckohandla? Handla direkt efter jobbet?

• Ess

Ts, när det gäller din sambo så hade jag sett till att han Swishat pengar till mig INNAN jag betalt något som var dotterns. Det är han som är ansvarig för henne och han som ska betala hennes grejer och godis.

Hade han vägrat Swishat så hade jag lagt av hennes grejer och hon hade fått ta diskussionen med honom.

Svar på tråden Sambons dotter ska ha massa godis