• Anonym (Sur)

Sambons dotter ska ha massa godis

På senaste tiden har jag lagt märke till en sak.

Det är oftast jag som handlar och då vill min bonusdotter alltid följa med. Har nu insett varför.

Hon är 13 år och tjock som tusan. Har försökt få pappan (min sambo) att göra något åt det, men utan resultat.

När vi är i affären så passar hon på att plocka ner minst 2 chokladkakor och 2 chipspåsar i vagnen. Det är ALLTID flera olika sorters godis hon stoppar ner i vagnen, men ibland kan det även vara nåt annat, som smink.

Jag har några gånger tänkt att det är ok, jag kan väl betala hennes godis, men nu har det blivit såhär VARJE gång vi handlar och det är inte bara 1 gång i veckan vi handlar. Massa godis ska hon ha och till exempel något läppstift.

Senast sa jag ifrån ordentligt. Jag sa att jag inte har råd att betala hennes smink eller godis såhär pass ofta. Jag sa att hon får spara ihop pengar till sitt smink eller så får pappa betala, helt enkelt.

Sen sa jag också att det är ok att jag betalar hennes godis någon gång, men absolut inte såhär ofta. Med någon gång så menar jag typ 1 gång i månaden, då kan jag väl lägga ut för lite godis. Men absolut inte varje gång vi är ute och handlar!

Jag sa naturligtvis inget om att hon är tjock och egentligen inte bör äta godis överhuvudtaget, det är sambons problem. Jag är bara så jävla less på att min sambo inte lyssnar på mig! Jag har bett honom prata med sin dotter om att det inte är ok att hon lastar vagnen full med saker och förväntar sig att jag ska betala. För hon lyssnar inte på mig. När jag sa ifrån till henne så blev hon grinig och sur. Jag fick skämmas!

Sambon säger att jag kan väl bjuda henne på lite godis och lite smink nån gång. Han anser att det inte är ett stort problem och att jag gott och väl kan bjuda henne.

Jag är jävligt less, så nu har jag börjat "smyga" iväg så gott jag kan när jag ska iväg och handla. Men det är förstås ingen långsiktig lösning. Jag måste väl förfan kunna få sambon och hans dotter att förstå?

Har ni något förslag?

• Svar på tråden Sambons dotter ska ha massa godis
  • Anonym (qq)
    Anonym (Sur) skrev 2017-04-21 20:59:46 följande:
    Jodå, jag har sagt till honom att hon lever om i affären om jag inte köper godiset åt henne. Han skrattar bara bort det. Han tar inte detta seriöst alls.

Funderar ibland på att göra slut med honom, men jag är nog för förälskad.
    Filma henne och visa både honom och henne när ni kommer hem.

Jag tycker också det bara är att säga att hon inte får hänga med och handla som första förslag men funkar inte det är väl att filma mkt effektivt. Hon förstår nog inte själv hur hon låter och ser ut när hon håller på. 

Om du har något så när i minne för sista veckorna vad du handlat så gör en lista och visa pappa hur mkt och ofta det är att det ska köpas godis. Han fattar nog inte hur ofta det är eftersom han inte verkar vara med och handla själv - och varför han inte handlar han också är nästa fråga. Gör du all shopping?
  • Anonym (qq)
    Anonym (asdf) skrev 2017-04-21 21:25:06 följande:
    Men vad är problemet om hon lever om? Varför måste du bry dig om det? Det är du som är vuxen och har plånboken. I slutändan blir det som du bestämmer.

Ps. Vilken förälder som helst har varit med om att barn lever om i affären när de inte får vad de vill. Det är jobbigt men barn lägger av bara efter några gånger när de märker att det inte ger någonting.
    så du tycker du skulle vara helt ok med att du hade en 13åring med flera ggr i veckan som gapar och skriker?
  • Anonym (Sur)
    Anonym (qq) skrev 2017-04-21 21:38:49 följande:

Filma henne och visa både honom och henne när ni kommer hem.

Jag tycker också det bara är att säga att hon inte får hänga med och handla som första förslag men funkar inte det är väl att filma mkt effektivt. Hon förstår nog inte själv hur hon låter och ser ut när hon håller på. 

Om du har något så när i minne för sista veckorna vad du handlat så gör en lista och visa pappa hur mkt och ofta det är att det ska köpas godis. Han fattar nog inte hur ofta det är eftersom han inte verkar vara med och handla själv - och varför han inte handlar han också är nästa fråga. Gör du all shopping?

Ja, ska börja filma henne. Men helst av allt vill jag inte att hon ska följa med alls.

Har sagt att hon inte får följa med och handla men då får hon utbrott hemma och det blir dålig stämning så jag ger mig. Ska försöka sluta med det, men jag tycker det är svårt. Är inte van vid sånt här och det är jobbigt att behöva dra lasset ensam.

Jag handlar mat på affären och han betalar annat. Vi har gjort upp.
  • Anonym (qq)
    Anonym (Sur) skrev 2017-04-21 21:42:17 följande:
    Ja, ska börja filma henne. Men helst av allt vill jag inte att hon ska följa med alls.

Har sagt att hon inte får följa med och handla men då får hon utbrott hemma och det blir dålig stämning så jag ger mig. Ska försöka sluta med det, men jag tycker det är svårt. Är inte van vid sånt här och det är jobbigt att behöva dra lasset ensam.

Det är jättebra om du kan sätta ner foten för det här har ju gått för långt som du ju själv tycker också.
    Sen undrar jag lite vad du såg i mannen när du blev kär, han verkar ju vara lite av en pajas, kan inte ens se sitt eget barns behov. 
  • Anonym (Duff)

Sluta upp med ditt påhittade fredagsnöje. Det är sådana som du som förstör för oss bonusföräldrar som faktiskt ser allt som en bonus. Vi som alltid ser till barnens bästa fastän de inte är ens egna biologiska.

• Anonym (asdf)
    Kuddebarn skrev 2017-04-21 21:35:24 följande:

True, men vid 13 års ålder bör man veta bättre än att skrika i affären, ändå. Kan jag tycka.

Barn lär sig överraskande lite av sig självt utan man måste i princip lära de allt.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (qq) skrev 2017-04-21 21:40:03 följande:

så du tycker du skulle vara helt ok med att du hade en 13åring med flera ggr i veckan som gapar och skriker?

Men hon kommer ju sluta gapa och skrika rätt omgående när hon märker att det inte ger någon önskvärd effekt.
  • Anonym (Sur)
    Anonym (Duff) skrev 2017-04-21 21:45:51 följande:

Sluta upp med ditt påhittade fredagsnöje. Det är sådana som du som förstör för oss bonusföräldrar som faktiskt ser allt som en bonus. Vi som alltid ser till barnens bästa fastän de inte är ens egna biologiska.

Jadu, tro vad du vill.
  • Anonym (Sur)
    Anonym (qq) skrev 2017-04-21 21:45:13 följande:

Det är jättebra om du kan sätta ner foten för det här har ju gått för långt som du ju själv tycker också.

Sen undrar jag lite vad du såg i mannen när du blev kär, han verkar ju vara lite av en pajas, kan inte ens se sitt eget barns behov. 

Han har en fin personlighet och är hjälpsam och snäll. Han bryr sig om mig och ser bra ut. Han lyckades få mig på fall.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Sur) skrev 2017-04-21 21:42:17 följande:

Riktigt jävla elakt att filma ett barn på det sättet.

Men det är väl perfekt för dig att drar iväg till affären och låta pappan hantera utbrottet medans du är borta.
Svar på tråden Sambons dotter ska ha massa godis