• Anonym (Sur)

Sambons dotter ska ha massa godis

På senaste tiden har jag lagt märke till en sak.

Det är oftast jag som handlar och då vill min bonusdotter alltid följa med. Har nu insett varför.

Hon är 13 år och tjock som tusan. Har försökt få pappan (min sambo) att göra något åt det, men utan resultat.

När vi är i affären så passar hon på att plocka ner minst 2 chokladkakor och 2 chipspåsar i vagnen. Det är ALLTID flera olika sorters godis hon stoppar ner i vagnen, men ibland kan det även vara nåt annat, som smink.

Jag har några gånger tänkt att det är ok, jag kan väl betala hennes godis, men nu har det blivit såhär VARJE gång vi handlar och det är inte bara 1 gång i veckan vi handlar. Massa godis ska hon ha och till exempel något läppstift.

Senast sa jag ifrån ordentligt. Jag sa att jag inte har råd att betala hennes smink eller godis såhär pass ofta. Jag sa att hon får spara ihop pengar till sitt smink eller så får pappa betala, helt enkelt.

Sen sa jag också att det är ok att jag betalar hennes godis någon gång, men absolut inte såhär ofta. Med någon gång så menar jag typ 1 gång i månaden, då kan jag väl lägga ut för lite godis. Men absolut inte varje gång vi är ute och handlar!

Jag sa naturligtvis inget om att hon är tjock och egentligen inte bör äta godis överhuvudtaget, det är sambons problem. Jag är bara så jävla less på att min sambo inte lyssnar på mig! Jag har bett honom prata med sin dotter om att det inte är ok att hon lastar vagnen full med saker och förväntar sig att jag ska betala. För hon lyssnar inte på mig. När jag sa ifrån till henne så blev hon grinig och sur. Jag fick skämmas!

Sambon säger att jag kan väl bjuda henne på lite godis och lite smink nån gång. Han anser att det inte är ett stort problem och att jag gott och väl kan bjuda henne.

Jag är jävligt less, så nu har jag börjat "smyga" iväg så gott jag kan när jag ska iväg och handla. Men det är förstås ingen långsiktig lösning. Jag måste väl förfan kunna få sambon och hans dotter att förstå?

Har ni något förslag?

• Svar på tråden Sambons dotter ska ha massa godis
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Sur) skrev 2017-04-21 20:59:46 följande:

Jodå, jag har sagt till honom att hon lever om i affären om jag inte köper godiset åt henne. Han skrattar bara bort det. Han tar inte detta seriöst alls.

Funderar ibland på att göra slut med honom, men jag är nog för förälskad.

Men vad är problemet om hon lever om? Varför måste du bry dig om det? Det är du som är vuxen och har plånboken. I slutändan blir det som du bestämmer.

Ps. Vilken förälder som helst har varit med om att barn lever om i affären när de inte får vad de vill. Det är jobbigt men barn lägger av bara efter några gånger när de märker att det inte ger någonting.
  • Anonym (Sur)
    Anonym (:S) skrev 2017-04-21 21:21:14 följande:

Ni som sitter och kallar en trettonårig flicka för "tjockungen", har ni ingen skam i kroppen? Moget beteende...

Varför betalar du i affären TS? Varför skjuter inte din sambo till pengar? 

Givetvis ska hon inte äta både godis och chips på vardagarna. Hur gör hon hemma hos mamman? Är mamman mer strikt, och är det anledningen till varför flickan passar på hos er? Eller är mamman slapp i uppfostran? 

Kan ni inte uppmuntra henne till att hon får en frukt, eller ett paket bär? Ni kanske kan göra en smoothie? 

Att hon vill ha smink ser jag inget fel i. Det vill väl många flickor i den åldern. Varför har hon inga egna pengar att köpa sådant för? Har hon ingen månadspeng eller veckopeng? 

Min sambo betalar för annat. Vi har gjort upp så att jag handlar oftast.

Mamman är slapp i uppfostran, precis som pappan! Hon har alltid haft det såhär. Jag har försökt få med flickan på promenader och träning med mera. Har lagat nyttig mat men då är det ingen som äter det.

Det är inget fel i att hon vill ha smink men inte tänker då jag betala för det. Smink är dyrt. Jo, hon får månadspeng men hon slösar upp den nästan direkt.
  • Anonym (asdf)

Tycker litegrann du får skylla dig själv som ger efter i affären. Eller att du ens tar med henne om du inte klarar av att stå emot henne.

Världen går inte under för att ett barn protesterar. Själv skulle jag bara fortsatt shoppa eller i värsta fall avbrutit shoppingen om det blivit outhärdligt.

• Anonym (Sur)
    Anonym (asdf) skrev 2017-04-21 21:25:06 följande:

Men vad är problemet om hon lever om? Varför måste du bry dig om det? Det är du som är vuxen och har plånboken. I slutändan blir det som du bestämmer.

Ps. Vilken förälder som helst har varit med om att barn lever om i affären när de inte får vad de vill. Det är jobbigt men barn lägger av bara efter några gånger när de märker att det inte ger någonting.

Problemet är att det är pinsamt och hon har redan skämt ut oss i affären flera gånger. Är jävligt less på det.
  • Kuddebarn
    Anonym (asdf) skrev 2017-04-21 21:25:06 följande:

Tycker inte att det är så normalt att en 13 åring lever om i affären. Ok om man är 6-7 år och gör det, men 13? Nae.
  • Tow2Mater
    Anonym (Sur) skrev 2017-04-21 21:25:26 följande:
    Min sambo betalar för annat. Vi har gjort upp så att jag handlar oftast.
    Kanske dags att omförhandla?
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Sur) skrev 2017-04-21 21:28:15 följande:

Problemet är att det är pinsamt och hon har redan skämt ut oss i affären flera gånger. Är jävligt less på det.

Du behöver bry dig mindre om vad andra tänker om dig. Och som "förälder" kommer du ha andra föräldrars medlidande och sympatier så länge du sköter det snyggt (säger nej vänligt men bestämt utan att tappa fattningen och skrika på ungen eller börja gråta) även om ingen säger nåt. Alla föräldrar vet hur jävla svårt det är ibland att uppfostra barn.
  • Anonym (Sur)
    Tow2Mater skrev 2017-04-21 21:31:28 följande:

Kanske dags att omförhandla?

Ja, det ska jag ta upp med honom.
  • Anonym (asdf)
    Kuddebarn skrev 2017-04-21 21:29:16 följande:

Tycker inte att det är så normalt att en 13 åring lever om i affären. Ok om man är 6-7 år och gör det, men 13? Nae.

Det är inte normalt för barn som uppfostrats. Däremot låter det som ett högst normalt beteende för någon som aldrig fått ett nej, oavsett ålder.
  • Kuddebarn
    Anonym (asdf) skrev 2017-04-21 21:33:20 följande:

Det är inte normalt för barn som uppfostrats. Däremot låter det som ett högst normalt beteende för någon som aldrig fått ett nej, oavsett ålder.

True, men vid 13 års ålder bör man veta bättre än att skrika i affären, ändå. Kan jag tycka.
Svar på tråden Sambons dotter ska ha massa godis