• Tom Araya

    "Föräldrar vet alltid vad som är bäst för deras för deras barn" - Är det verkligen så?

    "Föräldrar vet alltid vad som är bäst för deras för deras barn" eller "Jag som förälder vet vad som är bäst för mitt barn", hur ofta har man inte läst och hört sådana argument i diskussionen kring barns utveckling, miljö, omsorg, fostran e.t.c. och snudd på alltid kommer argumenten när religion, religiös tro och religiösa påbud kommer på tal - Är det verkligen så att föräldrar alltid vet sitt barns bästa?

    Nej, föräldrar vet inte sitt barns bästa per automatik för att de är barnets förälder. Men genom god mental och intellektuell förmåga, förståelse, kunskap och omdöme parat med den kännedom föräldrar har om hur sina barn är, fungerar och vilka behov de har, kan de veta det ganska så säkert i de flesta fall.

    Hos vissa föräldrar brister förmågan, hos andra är det fel fokus, brister i kunskap och kunskapsinhämtning eller att samtliga av dessa grumlas av inbillning, inte sällan grundad på en ideologisk inställning eller religiös tro.

    För de mer allvarliga bristerna hos föräldrar har vi lagstiftning som ska se till barnets bästa och skydda dem och i de allra grövsta fallen kan även myndigheter gå in och agera. Detta vore inte nödvändigt om det verkligen vore så att föräldrar alltid vet barnets bästa.

    I fallet religion, religiös tro och religiösa påbud blir det extra tydligt att föräldrar som inbillar sig att barnen ska leva, fostras och växa upp med detta är barnens bästa, då man i så fall borde se en tydlig skillnad i fall barnen växer upp till goda, friska, välmående, lyckliga, välfungerande och framgångsrika människor beroende på om barnen fostrats i enlighet med sina föräldrars religiösa tro, är döpta, omskurna, gått i religiös skola, bär slöja, är konfirmerade och tror på "din" Gud eller inte. Kan verkligen miljarder människor bara vara ett undantag från "regeln"?  Naturligtvis inte, utan det handlar enbart om föräldrarnas egna övertygelse, inte om vad som faktisk är barnets bästa.
    Eftersom de väsentliga delarna i religiös tro inte vetenskapligt kan styrkas kan man heller aldrig hävda att man vet sitt barns bästa i frågan om religiös tro och är man då en god förälder så kan man inte annat än att låta frågan bero tills barnet är moget nog att själv söka kunskap och information barnet känner behov av.

    Jag försöker inte utmåla föräldrar som dåliga generellt sett, men om du blir ifrågasatt som förälder med barnets bästa som perspektiv så kan du inte argumentera med uttryck som "Jag som förälder vet vad som är bäst för mitt barn", för har du inte bättre att komma med så har du med högsta sannolikhet fel.

    Jag behöver väl knappast tillägga att att jag är emot religiösa friskolor, omskärning av pojkar och kultur där man fostrar barnen efter sin egen religiösa övertygelse...

    Fram för ett mer sekulariserat samhälle där alla får full möjlighet att själva välja.

  • Svar på tråden "Föräldrar vet alltid vad som är bäst för deras för deras barn" - Är det verkligen så?
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2017-04-28 07:33:47 följande:
    En tolkning baserad på kunskap och omdöme är bättre än en tolkning baserad på inbillning.
    Med det gissar jag du fokuserar på just "en ideologisk inställning eller religiös tro".

    Oavsett vad du anser om "vetenskapligt bevisat", om en religiös forälder som verkligen t ex starkt tror (oavsett vad den tron baserar sig på) att om man inte tror eller gör si eller så, så kommer man att hamna i 'helvetet', i sin tur skulle uppfostra sina barn utan det elementet och tycker att barnen själva kan bilda sig en egen uppfattning som äldre, helt opåverkade av vad föräldern själv starkt tror på, tycker du det visar på bra föräldraskap? Att starkt tro att de barn man fött och älskar mer än livet självt och uppfostrar kan hamna i 'helvetet' om det inte gör vissa val som äldre, och samtidigt inte göra allt man kan för att försöka ge barnen det som behövs för att det senare ska göra just de rätta val som krävs, med hänvisning till "människans (begränsade) vetenskap"?
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2017-04-28 20:00:46 följande:

    Dessutom är det helt felt att tala om "bäst", jag ogillar uttrycket "bäst för xx barn" starkt, eftersom det i de allra allra flesta fall inte går att definiera vad som är 'bäst' eftersom de samverkande variablerna är alltför många, men man kan med stor sannolikhet ofta definiera flera alternativ som alla är tillräckligt bra.


    Du har uppenbarligen inte tagit till dig av riktigt allt jag skrivit, eftersom jag tagit upp just samverkande variabler.
    Tom Araya skrev 2017-04-28 00:57:30 följande:

    Nej, föräldrar vet inte sitt barns bästa per automatik för att de är barnets förälder. Men genom god mental och intellektuell förmåga, förståelse, kunskap och omdöme parat med den kännedom föräldrar har om hur sina barn är, fungerar och vilka behov de har, kan de veta det ganska så säkert i de flesta fall.

    Hos vissa föräldrar brister förmågan, hos andra är det fel fokus, brister i kunskap och kunskapsinhämtning eller att samtliga av dessa grumlas av inbillning, inte sällan grundad på en ideologisk inställning eller religiös tro.


    Tycker du det är något väsentligt som saknas i ovanstående text så kan du skriva det?



  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2017-04-28 20:20:04 följande:
    Med det gissar jag du fokuserar på just "en ideologisk inställning eller religiös tro".
    Inte enbart, jag har hört liknande argumentation även i fall som rör hälsa, fostran och barns utveckling.
    Tow2Mater skrev 2017-04-28 20:20:04 följande:
    Oavsett vad du anser om "vetenskapligt bevisat", om en religiös forälder som verkligen t ex starkt tror (oavsett vad den tron baserar sig på) att om man inte tror eller gör si eller så, så kommer man att hamna i 'helvetet', i sin tur skulle uppfostra sina barn utan det elementet och tycker att barnen själva kan bilda sig en egen uppfattning som äldre, helt opåverkade av vad föräldern själv starkt tror på, tycker du det visar på bra föräldraskap?
    Självklart är det ett bättre föräldraskap att hoppa över det som saknar evidens till att vara barnets bästa, om det kan vara negativt för barnet att göra tvärt om. Tar vi en sådan detalj som omskärelse så är det ett så drastiskt fysiskt ingrepp med påtagliga risker att det måste kunna motiveras på ett snudd på obestridbart sätt, vilket religiös tro hos föräldern inte utgör.
    I gamla testamentet står det att barn som trotsar och beter sig respektlöst mot sina föräldrar ska tas utanför stadens murar och stenas.
    Det finns mängder av detaljer i religiösa påbud som strider mot all logik även om Gud faktiskt skulle existera.
    Vilka dumheter tycker du är motiverade att föra över på barn p.g.a. föräldrars inbillning och varför?
    Tow2Mater skrev 2017-04-28 20:20:04 följande:
    Att starkt tro att de barn man fött och älskar mer än livet självt och uppfostrar kan hamna i 'helvetet' om det inte gör vissa val som äldre, och samtidigt inte göra allt man kan för att försöka ge barnen det som behövs för att det senare ska göra just de rätta val som krävs, med hänvisning till "människans (begränsade) vetenskap"?

    Det finns mer av evidens för skadlig inverkan av religiösa påbud än tvärt om.
    Att vägra ta emot blod eller vägra sitt barn ta emot blod vid behov...
    Att avskärma sitt barn mot kunskap, som kan strida mot förälderns religiösa tro...
    Att låta sin son omskäras...
    är exempel sådant som man vet har negativa konsekvenser eller ger stor risk för negativa eller rentav farliga konsekvenser, så det är inte "människans begränsade vetenskap".

  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2017-04-29 00:10:06 följande:
    Du har uppenbarligen inte tagit till dig av riktigt allt jag skrivit, eftersom jag tagit upp just samverkande variabler.
    Tom Araya skrev 2017-04-28 00:57:30 följande:

    Nej, föräldrar vet inte sitt barns bästa per automatik för att de är barnets förälder. Men genom god mental och intellektuell förmåga, förståelse, kunskap och omdöme parat med den kännedom föräldrar har om hur sina barn är, fungerar och vilka behov de har, kan de veta det ganska så säkert i de flesta fall.

    Hos vissa föräldrar brister förmågan, hos andra är det fel fokus, brister i kunskap och kunskapsinhämtning eller att samtliga av dessa grumlas av inbillning, inte sällan grundad på en ideologisk inställning eller religiös tro.


    Tycker du det är något väsentligt som saknas i ovanstående text så kan du skriva det?



    Definitionen av "bästa". Det finns inte ett "bästa".
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2017-04-29 01:03:33 följande:
    I gamla testamentet står det att barn som trotsar och beter sig respektlöst mot sina föräldrar ska tas utanför stadens murar och stenas.
    Det finns mängder av detaljer i religiösa påbud som strider mot all logik även om Gud faktiskt skulle existera.
    Vilka dumheter tycker du är motiverade att föra över på barn p.g.a. föräldrars inbillning och varför?
    Tow2Mater skrev 2017-04-28 20:20:04 följande:
    Att starkt tro att de barn man fött och älskar mer än livet självt och uppfostrar kan hamna i 'helvetet' om det inte gör vissa val som äldre, och samtidigt inte göra allt man kan för att försöka ge barnen det som behövs för att det senare ska göra just de rätta val som krävs, med hänvisning till "människans (begränsade) vetenskap"?
    Som Fan läser Bibeln....
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2017-04-29 01:44:10 följande:
    Definitionen av "bästa". Det finns inte ett "bästa".
    Såklart det gör, i många fall.
    Jag har tagit upp flera exempel på vad som definitivt inte är det bästa, alltså finns det bästa i något annat.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2017-04-29 01:46:48 följande:
    Som Fan läser Bibeln....
    Femte Mosebok 21:18.

    18Om någon har en vanartig och uppstudsig son, som icke lyssnar till sin faders och sin moders ord, och som, fastän de tukta honom, ändå icke hör på dem, 19så skola hans fader och hans moder taga honom och föra honom ut till de äldste i staden, till stadens port. 20Och de skola säga till de äldste i staden: »Denne vår son är vanartig och uppstudsig och vill icke lyssna till våra ord, utan är en frossare och drinkare.» 21Då skall allt folket i staden stena honom till döds: du skall skaffa bort ifrån dig vad ont är. Och hela Israel skall höra det och frukta.

    sv.bibelsite.com/swe/deuteronomy/21.htm
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2017-04-29 02:16:48 följande:
    Femte Mosebok 21:18.

    18Om någon har en vanartig och uppstudsig son, som icke lyssnar till sin faders och sin moders ord, och som, fastän de tukta honom, ändå icke hör på dem, 19så skola hans fader och hans moder taga honom och föra honom ut till de äldste i staden, till stadens port. 20Och de skola säga till de äldste i staden: »Denne vår son är vanartig och uppstudsig och vill icke lyssna till våra ord, utan är en frossare och drinkare.» 21Då skall allt folket i staden stena honom till döds: du skall skaffa bort ifrån dig vad ont är. Och hela Israel skall höra det och frukta.

    sv.bibelsite.com/swe/deuteronomy/21.htm
    Frossare och drinkare, knappast ett omyndigt barn. Kanske så man får ut sina myndiga lata barn som vägrar flytta ur huset....
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2017-04-29 02:29:58 följande:
    Frossare och drinkare, knappast ett omyndigt barn. Kanske så man får ut sina myndiga lata barn som vägrar flytta ur huset....
    Men om "barnet" då är 16, 18 eller 20 och myndig, är det för barnets bästa att stenas?

    Finns det några belägg för att barn vid tiden som ansågs tillräcklig gamla för att gifta sig och förlora oskulden inte också kunde ägna sig åt frosseri och fylla?


  • Ninnie78

    Jag tror inte heller att alla per automatik vet hur och kan ge sitt barn den bästa omsorgen.

    Har bott i många länder och sett fruktansvärda exempel på föräldrar som i god tro fysiskt bestraffat sina barn och bebisar. Kränkt dem genom att skrika, gapat och hotat dem vid minsta fel. Föräldrarna tror självklart att de gör "rätt" och det bästa för barnet. På många ställen i världen vet vi nu bättre men bara tack vare att forskare och psykologer envist deklarerat att det är fel och att barnen tar skada för resten av livet.

    Att göra "fel" betyder självklart inte att man inte älskar sitt barn utan att man kanske bara gör vad man tror är rätt för att man helt enkelt inte vet bättre.

    Finns mycket gamla "metoder" som hänger kvar även i vårt moderna samhälle trots att det bevisats rent skadligt för barnens psykologiska och socials utveckling.

    Jag tror även att möjligheten till att de hänger kvar är just att man struntat i att läsa på och utvecklas.

    Sånt är ju bevisat livsfarligt i alla kategorier i samhället.

    Förhoppningsvis slutar inte vi som är eller vill bli föräldrar att läsa på om barnens utveckling. Så vi kan möta dem i de olika utvecklingsfaserna och tillgodose deras behov på bästa sätt.

    Det svänger ju fort som tusan och det gäller att hänga med.

    Skulle vara otroligt svårt att gissa sig till vad som händer vecka för vecka, vilket vi tack och lov inte behöver idag.

    Vi har den otroliga lyxen att kunna tillgodogöra oss mer kunskap helt gratis än någon av våra tidigare generationer.

    Nu tänker jag på modern litteratur baserad på forskning och fakta och som finns gratis på bibliotek och på internet osv

    Jag tror att man är en bra förälder så länge man på riktigt är intresserad av sitt barn och är lyhörd mot denne.

    Om man vill sitt barn det bästa utifrån vad barnet behöver och inte vad som "passar mig" är man nog på rätt spår.

    Spädbarn, bebisar och barn är ju jätteduktiga på att visa när något är fel.

  • Dementoria
    Tom Araya skrev 2017-04-28 00:57:30 följande:

    en massa text


    Nej föräldrar vet absolut inte alltid vad som är bäst för sina barn. Läs 5 trådar här på FL så har du fått det bevisat. Många är faktiskt helt dumma i huvudet.
    Haskel skrev 2017-04-28 09:09:16 följande:

    De föräldrar som påstår sig veta "att de vet vad som är bäst för deras barn", är generellt de sämsta föräldrarna enligt min mening.

    Generellt sett är en ödmjuk och lyhörd människa förnuftigare, än en "besserwisser".


    Det här håller jag med om till 110%
  • Anonym (Nej)

    Det argumentet använder ofta föräldrar som gör det som är mest bekvämt för dem själva.

    Sen tror jag i och för sig inte att man kan säga att något är bäst. Det är ju väldigt subjektivt vad som är bäst. Bättre och sämre ja men inget som är absolut bäst.

  • Grus grus

    Jag tänker mer att det finns otroligt många olika sätt att uppfostra som alla är rätt, men det finns extremt få sätt som är helt fel.


    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Tow2Mater
    Grus grus skrev 2017-04-29 16:35:05 följande:

    Jag tänker mer att det finns otroligt många olika sätt att uppfostra som alla är rätt, men det finns extremt få sätt som är helt fel.


    Men precis.
  • Tom Araya
    Grus grus skrev 2017-04-29 16:35:05 följande:

    Jag tänker mer att det finns otroligt många olika sätt att uppfostra som alla är rätt, men det finns extremt få sätt som är helt fel.


    Man får ju tänka på hur och i vilka sammanhang resonemanget används.
    Enligt min mening inte sällan för att värja sig mot kunskaper och erfarenheter som kommer utifrån och att inte vara mottaglig har jag svårt att se som goda förutsättningar till att "veta bäst".

    Ytterligare en faktor jag glömt att ta upp är när man blir blind för ett problems lösning för att man står för nära och det då kan vara till stor nytta om någon utomstående tittar på det. Det här är ju något som många erfarit någon gång i livet, inte minst i yrkeslivet, men vissa är för känsliga i sin föräldraroll för att ta till sig i det sammanhanget.
Svar på tråden "Föräldrar vet alltid vad som är bäst för deras för deras barn" - Är det verkligen så?