• Anonym (Förvirrad)

Vad är "strukturella skillnader"?

Strukturella skillnader - Det används ofta för att beskriva ett missförhållande mellan grupper, och man får lätt en känsla av att det är den värsta sortens orättvisa. Men vad är det, och vilken tyngd ska strukturella skillnader ha jämfört med lagstadgade skillnader (dvs diskriminering i sin värsta form), biologiska eller genetiska skillnader (som vi sällan kan göra något åt, men som likväl ofta är tunga tragiska faktorer)?

Kan någon beskriva vad som menas med strukturella skillnader och förklara dess tyngd?

• Svar på tråden Vad är "strukturella skillnader"?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2017-05-05 15:18:02 följande:

Först måste jag beklaga att du skrev så mycket utan att riktigt förstå vad som är problemet, och hela din långa text därför genomsyras av genuin oförståelse. Jag återkommer till detta.

Sedan så har jag inte talat om vad någon ska tycka, utan jag har möjligen endast förklarat kontentan av att Palestrina inte kan säga vad som är värst - strukturell eller lagstadgad diskriminering.

Apartheid är olagligt ja, men vi har och har alltid haft en lagstiftning som diskriminerar män eller stödjer diskriminering av män. Män har med lagens stöd t.ex tvingats göra värnplikt, utestängts från utbildningar, straffats hårdare och man får till och med omskära småpojkar utan medicinska skäl. Listan kan göras jättemycket längre, men jag hoppas att du fattar ändå. Problemet är inte lagstiftning som förhindrar diskriminering, utan att vi har direkt diskriminerande lagstiftning.
    Anonym (Hanna) skrev 2017-05-05 13:06:32 följande:
    I de sammanhang man pratar om "strukturella skillnader" i samhället är det ju för att man vill förändra begränsande och diskriminerande  strukturer i samhället - det vill säga exakt samma sak som lagstiftning vill åt, men som man inte kommer åt med enbart lagstiftning (eller så vill man ibland tom ta till ny lagstiftning i syfte att förändra dessa strukturella skillnader).
    Är strukturella skillnader verkligen alltid begränsande och diskriminerande? Det kanske finns skillnader mellan män och kvinnor som är medfödda. Att något fler av det ena eller andra könet gör val som färre av det motsatta könet gör måste väl inte handla om diskriminering eller? Kan det inte vara som med kroppslängd - fler män än kvinnor är längre än 180 cm, men inte alla män, och det är inget val, utan det bara är så. Fler män än kvinnor har autistiska drag, men inte alla. Har du sett den norska serien Hjernevask? 

">

Som du kanske förstår så agerar jag inte FÖR en diskriminerande lagstiftning, utan jag ifrågasätter och jobbar MOT den som finns.
    Anonym (Hanna) skrev 2017-05-05 13:06:32 följande:
    En strukturell skillnad är alltså en skillnad som är inbyggd i samhällsstrukturen och som kan motverkas genom lagstiftning eller annan typ av arbete. Hur eller ens  om man vill förändra strukturella skillnader är ju en politisk fråga där olika partier tycker olika. Dock har vi skrivit på olika konventioner om mänskliga rättigheter som vi är bundna att följa.
    Säger inte de där konventionerna som du nämner något om att man inte får diskriminera pga kön? Jo, men då är det underligt att Svensk lag lämnar väldigt stort utrymme för diskriminering av män.
    Ja det är ju beklagligt om jag inte förstår vad du vill diskutera. Jag har försökt svara på frågeställningen i ts om vad strukturella skillnader är och vilken "tyngd" dessa har samt det som du lyfter i tråden om att det ena skulle vara värre än det andra - och så har jag försökt diskutera och ge min bild av detta.

Om strukturella skillnader alltid är diskriminerande eller begränsande kan man ju diskutera givetvis och som jag skrev tidigare är ju dels hur man förhåller sig till den frågan och dels vilka åtgärder mot strukturella skillnader som man eventuellt vill sätta in en politisk fråga där olika partier anser olika. Vissa strukturella skillnader är de flesta överens om att man vill motverka och andra är det mer diskussion om. Den stora skillnaden mellan svenska partier ligger dock främst i vilka åtgärder man vill sätta in.

De skillnader i lagstiftningen som du ser - på vilket sätt står de i motsättning till strukturella skillnader/orättvisor. Kan man inte både arbeta mot strukturella skillnader och mot eventuella skillnader som finns i lagstiftningen om man anser dessa fel? Jag förstår fortfarande inte riktigt motsättningen. Menar du att dessa orättvisor som du menar finns mot män bara finns i lagstiftningen men inte är en del av samhällsstrukturen? Jag skulle säga att allmän värnplikt enbart för män som vi hade tidigare klart var ett uttryck för den rådande samhällsstrukturen.

Den diskrimineringslagstiftning vi har i Sverige lyfter sju diskrimineringsgrunder. Diskrimineringslagstiftningen gäller dock bara vissa områden men "diskriminering" i mer vardaglig mening förekommer ju även inom områden där det inte är olagligt, varför jag tycker att det är rimligt att jobba med dessa frågor även på andra sätt än genom lagstiftning. Mitt kalasexempel tidigare är ju tex inte olagligt men jag tycker att det är fel att det förekommer och vore det en central del av samhällsstrukturen skulle jag helt klart vilja ´motverka det, och då finns det andra vägar en just lagstiftning.
    Sen är det inte så att dagens diskrimineringslagstiftning innebär att man aldrig i något sammanhang får särskilja pga någon av dessa grunder. Ålder är ett sådant exempel, det finns ju många regler i samhället som begränsar på grund av ålder, tex utbildningssystemet eller allmän rösträtt. På ett plan skulle man ju kunna se det som diskriminering men det är alltså inte olaglig diskriminering enligt lagen.
    Diskrimineringslagstiftningen innebär också att man får särskilja pga dessa grunder om syftet är att motverka skillnader/diskriminering, tex får man bedriva en mansgrupp där bara män får vara med för att diskutera "mäns roll i samhället".

Vad gäller biologiska skillnader så handlar ju en del av diskrimineringslagstiftningen om att motverka konsekvenserna av vissa av  dessa (eller de strukturella skillnader som finns i samhället idag kring dessa). En av diskrimineringsgrunderna är "funktionsnedsättning" och handlar om att personer med funktionsnedsättning ska kunna delta i samhället på samma villkor som personer utan funktionsnedsättning.

Vill du diskutera det som står i ts, eller är det vissa specifika delar i lagstiftningen som diskriminerar män som du vill diskutera eller jämställdhet i största allmänhet? Förstår inte riktigt vad ett norskt TV-program om genusforskning har med frågan "Vad är strukturella skillnader ?"att göra. Men du skrev ju att det jag skriver genomsyras av genuin oförståelse. Så kanske det är fortfarande. Men du får gärna förklara bättre - och då hålla fast i trådstarten och inte börja med något nytt ämne.

• Palestrina

Sedan så har jag inte talat om vad någon ska tycka, utan jag har möjligen endast förklarat kontentan av att Palestrina inte kan säga vad som är värst - strukturell eller lagstadgad diskriminering.

Faktum är att du inte frågade efter diskriminering, utan skillnader. Vilket du uppenbarligen inte ens själv tycker är samma sak:
    Är strukturella skillnader verkligen alltid begränsande och diskriminerande?

• Anonym (Förvirrad)
    Palestrina skrev 2017-05-07 13:21:48 följande:
    Faktum är att du inte frågade efter diskriminering, utan skillnader. Vilket du uppenbarligen inte ens själv tycker är samma sak:
    Oj, förstod du verkligen inte kärnan i frågeställningen? Du har visserligen helt rätt i att jag rört mig mellan "skillnader" och "diskriminering" på ett vårdslöst sätt (för den som möjligen lider av asperger). Men att göra en grej av det känns barnsligt i överkant, eftersom det inte alls var den springande punkten. De två begrepp som jag i huvudsak ställde mot varandra var "strukturella" och "lagstadgade". Dessa två finns till och med i fetstil i trådstarten, så missade du verkligen att det var detta (och inte skillnader eller diskriminering) som det handlade om?
  • Palestrina
    Anonym (Förvirrad) skrev 2017-05-14 08:35:46 följande:
    Oj, förstod du verkligen inte kärnan i frågeställningen? Du har visserligen helt rätt i att jag rört mig mellan "skillnader" och "diskriminering" på ett vårdslöst sätt (för den som möjligen lider av asperger). Men att göra en grej av det känns barnsligt i överkant, eftersom det inte alls var den springande punkten. De två begrepp som jag i huvudsak ställde mot varandra var "strukturella" och "lagstadgade". Dessa två finns till och med i fetstil i trådstarten, så missade du verkligen att det var detta (och inte skillnader eller diskriminering) som det handlade om?
    Ju tydligare frågeställning desto lättare att förstå, och det torde gälla alla, oavsett om man har asperger eller ej. Men den springande punkten är kanske snarare att jag vägrar att ställa upp på dina premisser och när du hemfaller åt härskartekniker minskar min motivation ytterligare.

Jag kan bara rekommendera att du läser Anonym Hannas inlägg igen.
  • Anonym (Förvirrad)
    Palestrina skrev 2017-05-15 10:35:47 följande:
    Ju tydligare frågeställning desto lättare att förstå, och det torde gälla alla, oavsett om man har asperger eller ej. Men den springande punkten är kanske snarare att jag vägrar att ställa upp på dina premisser och när du hemfaller åt härskartekniker minskar min motivation ytterligare.

Jag kan bara rekommendera att du läser Anonym Hannas inlägg igen.
    Skulle nästan vilja påstå att även dumförklaring (genom att låtsas att frågan handlade om något annat än vad som klargjorts i fetstil) är en form av härskarteknik. Är det inte det, så är det bara ren och skär dumhet som förtjänar en tillrättavisning med lite spets. I min värld kommer man inte undan med att vara nonchalant bara för att man är artig och vältalig. På något vis blir det faktiskt bara värre då.

...och vad det gäller Hannas (såväl som dina) inlägg så håller jag med om mycket, men ni undviker båda två att svara på frågan om vilket som är värst - strukturell skillnad/diskriminering som vilar på en grund av traditionella normer, men som trots allt ger individen rätt att agera som hen vill, eller lagstadgad skillnad/diskriminering (införd av folkvalda politiker) som drabbar och begränsar individen? 
  • Palestrina
    Anonym (Förvirrad) skrev 2017-05-16 11:37:29 följande:
    Skulle nästan vilja påstå att även dumförklaring (genom att låtsas att frågan handlade om något annat än vad som klargjorts i fetstil) är en form av härskarteknik. Är det inte det, så är det bara ren och skär dumhet som förtjänar en tillrättavisning med lite spets. I min värld kommer man inte undan med att vara nonchalant bara för att man är artig och vältalig. På något vis blir det faktiskt bara värre då.

...och vad det gäller Hannas (såväl som dina) inlägg så håller jag med om mycket, men ni undviker båda två att svara på frågan om vilket som är värst - strukturell skillnad/diskriminering som vilar på en grund av traditionella normer, men som trots allt ger individen rätt att agera som hen vill, eller lagstadgad skillnad/diskriminering (införd av folkvalda politiker) som drabbar och begränsar individen? 
    Jag har inget generellt svar på den frågan. Du får använda specifika exempel, om du tycker att det är intressant.
  • Palestrina
    Anonym (Förvirrad) skrev 2017-05-16 11:37:29 följande:

Jag låtsas för den delen inte förstå utan jag svarar efter bästa förmåga. Att du inte accepterar mina svar kan inte jag hjälpa, mer än du kan hjälpa att jag inte tycks förstå dig bättre.
  • Palestrina
    Palestrina skrev 2017-05-16 21:42:46 följande:
    Jag låtsas för den delen inte förstå utan jag svarar efter bästa förmåga. Att du inte accepterar mina svar kan inte jag hjälpa, mer än du kan hjälpa att jag inte tycks förstå dig bättre.
    Egentligen skulle jag ha använt en dubbelnegation här, jag låtsas inte inte förstå. Jag förstår ärligt inte, för att jag inte kan ta ditt perspektiv. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Palestrina skrev 2017-05-16 21:33:54 följande:
    Jag har inget generellt svar på den frågan. Du får använda specifika exempel, om du tycker att det är intressant.
    Barnsligt... Det är klart att du kan ha en uppfattning om vilket som är värst - strukturell skillnad/diskriminering som vilar på en grund av traditionella normer, men som trots allt ger individen rätt att agera som hen vill, eller lagstadgad skillnad/diskriminering (införd av folkvalda politiker) som drabbar och begränsar individen?

Men på något vis har du ju redan svarat när du säger att du inte kan svara, och grunden till det står nog att finna i inlägg 16 där du antar att jag skulle ha för avsikt att sätta en feminist på pottan. Och på något vis har du rätt, för feminister, Sverigedemokrater och andra förvirrade stackare tenderar att förstora upp oväsentligheter och blunda för starkt besvärande fakta som talar emot deras skruvade världsbilder. För feminister är det just det "strukturella" som bygger på normer och agerande (där det genetiska kanske är 80%) som är det viktigaste att få bukt med. Diskriminerande lagstiftning (medveten handling av folkvalda) är för dem helt oproblematisk. 
  • Palestrina
    Anonym (Förvirrad) skrev 2017-05-17 07:49:21 följande:
    Barnsligt... Det är klart att du kan ha en uppfattning om vilket som är värst - strukturell skillnad/diskriminering som vilar på en grund av traditionella normer, men som trots allt ger individen rätt att agera som hen vill, eller lagstadgad skillnad/diskriminering (införd av folkvalda politiker) som drabbar och begränsar individen?

Men på något vis har du ju redan svarat när du säger att du inte kan svara, och grunden till det står nog att finna i inlägg 16 där du antar att jag skulle ha för avsikt att sätta en feminist på pottan. Och på något vis har du rätt, för feminister, Sverigedemokrater och andra förvirrade stackare tenderar att förstora upp oväsentligheter och blunda för starkt besvärande fakta som talar emot deras skruvade världsbilder. För feminister är det just det "strukturella" som bygger på normer och agerande (där det genetiska kanske är 80%) som är det viktigaste att få bukt med. Diskriminerande lagstiftning (medveten handling av folkvalda) är för dem helt oproblematisk. 
    Barnsligt? Det skulle vara hjälpsamt om du talade klartext om vilken lagstadgad diskriminering det är du vill kritisera, så kan jag bekräfta om jag tycker att den är hemsk eller ej. Räkna upp alla exempel du har när du ändå håller på, så tar vi en konstruktiv diskussion om vad vi kan göra åt det istället.
Svar på tråden Vad är "strukturella skillnader"?