• Anonym (Sandra)

    Kutym eller inte att bjuda?

    Om två personer umgås och den ena föreslår till exempel:

    "ska vi äta på restaurang X"  

    "ska vi ta en fika"

    "ska vi köpa med hämtmat"

    eller liknande. Tycker ni att den personen ska bjuda då eller ska var och en betala sitt?

    Jag föreslog kinamat när vi hade varit ute en dag och gjort ärenden. Jag fick till svar

    "Nej jag vill inte ha, men köp till dig du"

    Jag: Vill du ha något annat då, pizza?

    Den andre: Nej jag har så mycket utgifter nu så jag vill inte köpa mat ute.

    Jag tog för givet att jag skulle bjuda. Självklart. Annars hade jag inte föreslagit.
    Den andre personen menar att det är inte självklart, utan om man vill bjuda ska man istället säga : Jag vill gärna bjuda dig på hämtmat, vill du ha det?
    Jag tycker att om man föreslår utemat så ska man betala.

    Vad tycker ni?

    Och kan det vara någon skillnad beroende på om det är två vänner, ett par eller mor och dotter tex?

  • Svar på tråden Kutym eller inte att bjuda?
  • Anonym (Sandra)
    nebukanessar skrev 2017-05-02 07:36:41 följande:
    Det kan vara lite olika men det brukar vara att tjejen frågar om jag har lust att träffas ute någonstans och då svarar jag ja. Sen har vi kanske en dialog om när och var. Vad tycker du om en sådan situation och hur skulle du själv ha gjort? Kvinnan betalar notan för att det var hon kom med förslaget att träffas, mannen betalar för att han har snopp mellan benen eller att man delar notan och betalar för sig?
    Jag är som sagt ganska blyg mot nya killar och skulle nog ha svårt att fråga så med någon jag var intresserad av, men om jag trots allt hade gjort det så hade jag velat betala. Men jag misstänker att många killar/män skulle inte låta mig göra det just för att de är män... betala var och en för sig på en dejt tycker jag känns jättetråkigt

    en parentes....det här för mig att tänka på en diskussion på en vuxenskola jag gick på för några år sedan, en kvinna där var väldigt engagerad i kvinnofrågor och tog upp frågan just om vem som skulle betala för dejten. Frågeställningen var ungefär: "Om killen föreslår att man ska dela på notan, vad tycker du om det?" En annan kvinna tyckte det hör till att det ska vara romantiskt att mannen betalar osv, men första kvinnan förklarade hur det är ojämnställt osv...   och en kille där som lätt hamnade i såna här diskussioner med feministkvinnan vart nästan upprörd mot den hypotetiska killen som inte betalar hela, han tyckte killen var en jävla idiot osv... 
    Hur vanligt tror du själv att det är med män som delar eller låter tjejen betala på dejter? Jag har aldrig träffat på någon sådan (dock en man som jag var i relation med turades vi om ungefär, men aldrig i början med dejtandet)


  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Alice) skrev 2017-05-01 18:04:10 följande:
    Ja, du utgår ju från att frågan "vill du ha pizza" indikerar att du tänker bjuda. Men som du nu förstår är det ju inte så utan man tolkar frågan som "har du lust att köpa och äta pizza". 
    fast egentligen då tolkar man frågan fel och lägger in ett budskap som inte finns... frågan lyder ju "vill du ha pizza"  och inte "har du lust att köpa och äta pizza", tänker man att personen säger så då är det ju bara i ens egen fantasi...
    jag kan nu förstå ATT det kan tolkas så, tydligen, men hur och varför är obegripligt
    Anonym (Alice) skrev 2017-05-01 18:04:10 följande:
    Ja jag håller med om att ja på den frågan blir ja till att faktiskt äta pizza, men du sa ju tidogare att man bara skulle svara på huruvida man VILLE äta pizza och inte ta in andra aspekter. Och då blir ju konversationen efteråt lite konstig. 
    ja i frågan "vill du ha pizza"  så finns inga ekonomiska aspekter tycker jag, utan just endast vad man egentligen vill
    Anonym (Alice) skrev 2017-05-01 18:04:10 följande:
    För om du då förelsår att äta på "pizzeria Solrosen" blir det ju märkligt att din vän då säger "jo jag vill äta pizza men jag tänker inte göra det idag för det blir för dyrt". Om du då i det läget erbjuder dig att betala gissar jag att din vän upplever att hen tiggt till sig en pizza och förmodligen kommer tacka nej. Varför sa personen ja från början liksom...om det inte var för att förmå dig att bjuda...
     

    jag tycker inte det är märkligt, det är bara ärligt. Tigga är någonting annat, tigga innebär tex "kan inte du betala min pizza?"
    Personen sa ja för att han ville ha pizza, inte för att han skulle förmå mig att bjuda... det du skriver är ju mest undermeningar som kanske inte ens finns där... jag skulle bli tokig av att gå och fundera över vad personen ev. tänker som han inte säger, eller om jag var person 2, fundera över vad person 1 tänker att jag egentligen tänker som jag inte säger...
    Anonym (Alice) skrev 2017-05-01 18:04:10 följande:
    Om man tolkar frågan som du gör att det är ett erbjudande om att bli bjiden är ju ditt resonemang logiskt men om man inte gör det så blir det ju konstigt att svara ja på din fråga om man inte är beredd att att köpa och äta pizza.

    Varför inte bara fråga "Får jag bjuda dig på pizza"? Tydligt och bra.
    ja tolkar man saker som nåt de inte är så blir det väldigt konstigt...

    men jag får väl försöka tänka på det här att alla tänker olika även om jag inte förstår hur, och bli mer tydlig






  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Alice) skrev 2017-05-02 08:02:03 följande:

    Jag utgår alltid från att jag ska betala för mig själv oavsett om det är kompis, dejt eller vad som om inget annat uttryckts.

    Så har jag inte råd att göra aktiviteten som föreslås tackar jag nej.

    (Sen kan det ibland innebära att man bjuds eller själv bjuder ändå, men skulle aldrig tacka ja om jag inte var beredd att betala)

    Har personen bett att få bjuda mig har jag istället två frågor att ta hänsyn till, vill jag göra altiviteten och vill jag bli bjuden. Då kan man ju tacka ja, nej till hela "paketer" eller tacka ja till aktiviteten men nej till att bli bjuden.


    men om jag hade föreslagit mat, du säger ja och tar för givet att var och en ska betala sitt, men när vi är där så betalar jag eller du ser att jag tänker betala, hur reagerar du då?
  • Rainbow gg

    Jag hade tolkat det som att 'vi' ska köpa pizza. Du stället ju i trådstarten flera exempel där du lägger fram att 'vi' kan köpa eller äta det och det, så för mig signalerar det att båda köper, var och en betalar.

    Du skulle på ett väldigt enkelt och naturligt vis bara kunna säga "vill du ha pizza? Jag bjuder!" och den tillfrågade kan då svara ja eller nej.

  • Anonym (Alice)
    Anonym (Sandra) skrev 2017-05-02 10:41:03 följande:

    fast egentligen då tolkar man frågan fel och lägger in ett budskap som inte finns... frågan lyder ju "vill du ha pizza"  och inte "har du lust att köpa och äta pizza", tänker man att personen säger så då är det ju bara i ens egen fantasi...

    jag kan nu förstå ATT det kan tolkas så, tydligen, men hur och varför är obegripligtja i frågan "vill du ha pizza"  så finns inga ekonomiska aspekter tycker jag, utan just endast vad man egentligen villjag tycker inte det är märkligt, det är bara ärligt. Tigga är någonting annat, tigga innebär tex "kan inte du betala min pizza?"

    Personen sa ja för att han ville ha pizza, inte för att han skulle förmå mig att bjuda... det du skriver är ju mest undermeningar som kanske inte ens finns där... jag skulle bli tokig av att gå och fundera över vad personen ev. tänker som han inte säger, eller om jag var person 2, fundera över vad person 1 tänker att jag egentligen tänker som jag inte säger...ja tolkar man saker som nåt de inte är så blir det väldigt konstigt...

    men jag får väl försöka tänka på det här att alla tänker olika även om jag inte förstår hur, och bli mer tydlig


    Fast gör du så i andra sammanhang också?

    Om din kompis ringer och frågar om du vill gå på bio svarar du då ja fast du inte har för avsikt att se på bio (utan att också tala om det på en gång), eller om du vill följa med och bada tex?

    Jag utgår från att personen som frågar också tänkt att vi ska göra saken ifråga inte att hen bara frågar av filosofiska skäl. Det vill säga att det är en praktiskt menad fråga - frågeställaren vill inte bara veta vad jag känner utan föreslår ju en aktivitet. Eller menar du det bara som en filospfisk fråga utan en praktisk baktanke? I så fall blir ju frågan om ekonomi aldrig aktuell eftersom man inte tänkt äta pizza/gå på bio/ följa med till läkaren utan bara frågar om man vill.

    Om nån frågar mig

    "Vill du bada"?

    Skulle jag svara "Det vore roligt, men jag har inte tid idag", inte bara "ja" även om jag faktiskt ville bada och frågeställaren ju i bokstavlig bemärkelse bara frågar vad jag vill.

    På samma sätt skulle jag på frågan "Vill du ha pizza" svara - " Det vore gott men jag känner inte för att lägga ut pengar på det nu."

    Men jag tolkar alltså frågan som ett förslag på en altivitet. Jag skulle ärligt tlat tycka att det var jättekonstigt om någon frågade mig någpt sådant och inte avsåg det som ett förslag på aktivitet

    - vill du äta pizza nu?

    - Ja det vill jag, vill du gå bort till Solrosen?

    - Nej jag vill inte äta pizza nu, jag är bara nyfiken på om du vill.

    Alltså jag har svårt att tror att du verkligen bara frågar efter personens vilja, hur hen känner. Jag tror att du faktiskt undrar om personen är beredd att göra aktiviteten i fråga tillsammans med dig.

    Och om så är fallet så krävs ju vissa praktilsa förutsättningar för att kunna genomföra aktiviteten, tex pengar, tid eller baddräkt. Pch då känns det för mig självklart att tala om ifall man har dessa praktiska förutsättningar eller ej.

    Så jag tycker inte att det handlar om att läsa en massa mellan raderna utan att en sådan fråga faktiskt i de flesta fall är avsedd som en fråga om man är beredd att vara med på en viss aktivitet. Och eftersom frågan oftat betyder det är det också så den tolkas.

    Sen förstår jag inte heller svårigheten i att säga "Får jag bjuda dig på pizza?"
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Sandra) skrev 2017-05-02 10:43:24 följande:

    men om jag hade föreslagit mat, du säger ja och tar för givet att var och en ska betala sitt, men när vi är där så betalar jag eller du ser att jag tänker betala, hur reagerar du då?


    Då tackar jag endera ja eller nej till att bli bjuden, beroende på vad som känns rätt för mig i den situationen. Men jag skulle ju aldrig sagt ja och följt med till pizzerian om jag inte hade råd.
  • nebukanessar
    Anonym (Sandra) skrev 2017-05-02 10:23:06 följande:
    Jag är som sagt ganska blyg mot nya killar och skulle nog ha svårt att fråga så med någon jag var intresserad av, men om jag trots allt hade gjort det så hade jag velat betala. Men jag misstänker att många killar/män skulle inte låta mig göra det just för att de är män... betala var och en för sig på en dejt tycker jag känns jättetråkigt

    en parentes....det här för mig att tänka på en diskussion på en vuxenskola jag gick på för några år sedan, en kvinna där var väldigt engagerad i kvinnofrågor och tog upp frågan just om vem som skulle betala för dejten. Frågeställningen var ungefär: "Om killen föreslår att man ska dela på notan, vad tycker du om det?" En annan kvinna tyckte det hör till att det ska vara romantiskt att mannen betalar osv, men första kvinnan förklarade hur det är ojämnställt osv...   och en kille där som lätt hamnade i såna här diskussioner med feministkvinnan vart nästan upprörd mot den hypotetiska killen som inte betalar hela, han tyckte killen var en jävla idiot osv... 
    Hur vanligt tror du själv att det är med män som delar eller låter tjejen betala på dejter? Jag har aldrig träffat på någon sådan (dock en man som jag var i relation med turades vi om ungefär, men aldrig i början med dejtandet)
    Får jag fråga hur gammal du är och vilket land du kommer från?
    Jag tror att de flesta moderna svenskar under 50 tycker det är naturligt att dela notan när man träffas första gången. Jag förstår att det var annorlunda på 50-talen när kvinnor inte hade egen inkomst och att det synsättet fortfarande råder många i macho-kulturer. Men för mig känns det avlägset. Kan tänka mig att vuxenskolan var SFI.
    Ett undantag kan jag nämna. När jag var ensam på semester i Thailand en gång var det en ung kvinna som erbjöd mig sitt sällskap för en dag. Hon var snygg men fattig, jag var i behov av sällskap och hade gott om pengar. Båda visste att det inte var någon ömsesidig attraktion utan jag betalade/mutade henne för att hålla mig sällskap den dagen. I gengäld bjöd hon på sin skönhet och var generös tillbaka på annat vis. I den situationen var det så klart helt naturligt att jag bjöd på allt. Om jag däremot ska inleda en seriös relation med en kvinna måste finnas ett ömsesidigt intresse av att träffas och då tycker jag inte att den ena ska behöva betala för den andra.
  • Anonym (Ellie)
    nebukanessar skrev 2017-05-02 17:41:48 följande:

    Får jag fråga hur gammal du är och vilket land du kommer från?

    Jag tror att de flesta moderna svenskar under 50 tycker det är naturligt att dela notan när man träffas första gången. Jag förstår att det var annorlunda på 50-talen när kvinnor inte hade egen inkomst och att det synsättet fortfarande råder många i macho-kulturer. Men för mig känns det avlägset. Kan tänka mig att vuxenskolan var SFI.

    Ett undantag kan jag nämna. När jag var ensam på semester i Thailand en gång var det en ung kvinna som erbjöd mig sitt sällskap för en dag. Hon var snygg men fattig, jag var i behov av sällskap och hade gott om pengar. Båda visste att det inte var någon ömsesidig attraktion utan jag betalade/mutade henne för att hålla mig sällskap den dagen. I gengäld bjöd hon på sin skönhet och var generös tillbaka på annat vis. I den situationen var det så klart helt naturligt att jag bjöd på allt. Om jag däremot ska inleda en seriös relation med en kvinna måste finnas ett ömsesidigt intresse av att träffas och då tycker jag inte att den ena ska behöva betala för den andra.


    Håller helt med dig. Är själv en självständig kvinna som tjänar mina egna pengar och mycket väl kan försörja mig själv. Dock tycker jag också det är lite oromantiskt att dela på notan. Jag ser gärna att man tar typ varannan gång. Ge och ta.

    De dejter jag varit på tidigare har det dock varit mycket svårt att få mannen att acceptera att jag vill betala. (Det var ca 5 år sedan jag dejtade skall tilläggas)

    Det har oftast tagit många veckor/månader in i dejtandet. Vet inte vad det grundar sig i. Antar att de känner sig manliga när de tar notan??! På samma sätt som många killar blivit avskräckt av mitt yrke. Har t.o.m fått höra rakt ut av åtminstone två killar att de vill vara den i förhållandet som tjänar mest. Där jag bor (mindre stad) så kryllar det inte direkt av killar som tjänar mer än jag. Som tur är hittade jag till slut en kille som accepterade det och t.o.m kan tycka att det är en fördel att jag tjänar mer än han.
  • Anonym (Sandra)
    nebukanessar skrev 2017-05-02 17:41:48 följande:
    Får jag fråga hur gammal du är och vilket land du kommer från?
    Jag tror att de flesta moderna svenskar under 50 tycker det är naturligt att dela notan när man träffas första gången. Jag förstår att det var annorlunda på 50-talen när kvinnor inte hade egen inkomst och att det synsättet fortfarande råder många i macho-kulturer. Men för mig känns det avlägset. Kan tänka mig att vuxenskolan var SFI.
    Ett undantag kan jag nämna. När jag var ensam på semester i Thailand en gång var det en ung kvinna som erbjöd mig sitt sällskap för en dag. Hon var snygg men fattig, jag var i behov av sällskap och hade gott om pengar. Båda visste att det inte var någon ömsesidig attraktion utan jag betalade/mutade henne för att hålla mig sällskap den dagen. I gengäld bjöd hon på sin skönhet och var generös tillbaka på annat vis. I den situationen var det så klart helt naturligt att jag bjöd på allt. Om jag däremot ska inleda en seriös relation med en kvinna måste finnas ett ömsesidigt intresse av att träffas och då tycker jag inte att den ena ska behöva betala för den andra.
    Jag är född och uppvuxen i Sverige och är i 30 års åldern. Nej det var inte SFI. Jag har bara dejtat svenska män i varierande åldrar.

    Klart att uppfattningen om att mannen ska betala kommer från förr i tiden. Jag gissar att det är en tradition som vissa inte vill släppa som de tycker hör till. Och de män som absolut ska betala gissar jag att det även kan handla om deras självbild. De är möjligt att de gärna vill vara den ekonomiskt överlägsna. Eller så tror de att de säkrar att man ska känna sig skyldig att träffa dom igen. Eller så vill de bara vara generösa. De kanske tycker att det är att göra ett gott intryck. De kan gärna få betala om de tycker det ska vara så. Jag har aldrig sett det som en stor kvinnofråga, det finns andra jämställdhetsfrågor i en relation som är viktigare.

  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Alice) skrev 2017-05-02 11:16:20 följande:
    Fast gör du så i andra sammanhang också?

    Om din kompis ringer och frågar om du vill gå på bio svarar du då ja fast du inte har för avsikt att se på bio (utan att också tala om det på en gång), eller om du vill följa med och bada tex?

    Jag utgår från att personen som frågar också tänkt att vi ska göra saken ifråga inte att hen bara frågar av filosofiska skäl. Det vill säga att det är en praktiskt menad fråga - frågeställaren vill inte bara veta vad jag känner utan föreslår ju en aktivitet. Eller menar du det bara som en filospfisk fråga utan en praktisk baktanke? I så fall blir ju frågan om ekonomi aldrig aktuell eftersom man inte tänkt äta pizza/gå på bio/ följa med till läkaren utan bara frågar om man vill.

    Om nån frågar mig

    "Vill du bada"?

    Skulle jag svara "Det vore roligt, men jag har inte tid idag", inte bara "ja" även om jag faktiskt ville bada och frågeställaren ju i bokstavlig bemärkelse bara frågar vad jag vill.

    På samma sätt skulle jag på frågan "Vill du ha pizza" svara - " Det vore gott men jag känner inte för att lägga ut pengar på det nu."

    Men jag tolkar alltså frågan som ett förslag på en altivitet. Jag skulle ärligt tlat tycka att det var jättekonstigt om någon frågade mig någpt sådant och inte avsåg det som ett förslag på aktivitet

    - vill du äta pizza nu?

    - Ja det vill jag, vill du gå bort till Solrosen?

    - Nej jag vill inte äta pizza nu, jag är bara nyfiken på om du vill.

    Alltså jag har svårt att tror att du verkligen bara frågar efter personens vilja, hur hen känner. Jag tror att du faktiskt undrar om personen är beredd att göra aktiviteten i fråga tillsammans med dig.

    Och om så är fallet så krävs ju vissa praktilsa förutsättningar för att kunna genomföra aktiviteten, tex pengar, tid eller baddräkt. Pch då känns det för mig självklart att tala om ifall man har dessa praktiska förutsättningar eller ej.

    Så jag tycker inte att det handlar om att läsa en massa mellan raderna utan att en sådan fråga faktiskt i de flesta fall är avsedd som en fråga om man är beredd att vara med på en viss aktivitet. Och eftersom frågan oftat betyder det är det också så den tolkas.

    Sen förstår jag inte heller svårigheten i att säga "Får jag bjuda dig på pizza?"
    jo jag förstår ditt resonemang och om man ska tillämpa samma sak på precis alla andra situationer än den i TS så är det klart att det brister förr eller senare

    ja alltså min fråga är väl till att börja med ett undersökande om ifall personen är sugen, sen får man försöka ta det därifrån och se om det blir någon aktivitet av det. Tänker jag...

    Svårigheten för mig att säga bjuda är att jag vill hitta ett sätt att uttrycka mig som inte kan uppfattas som skrytigt... 
  • nebukanessar
    Anonym (Sandra) skrev 2017-05-03 13:07:39 följande:
    Jag är född och uppvuxen i Sverige och är i 30 års åldern. Nej det var inte SFI. Jag har bara dejtat svenska män i varierande åldrar.

    Klart att uppfattningen om att mannen ska betala kommer från förr i tiden. Jag gissar att det är en tradition som vissa inte vill släppa som de tycker hör till. Och de män som absolut ska betala gissar jag att det även kan handla om deras självbild. De är möjligt att de gärna vill vara den ekonomiskt överlägsna. Eller så tror de att de säkrar att man ska känna sig skyldig att träffa dom igen. Eller så vill de bara vara generösa. De kanske tycker att det är att göra ett gott intryck. De kan gärna få betala om de tycker det ska vara så. Jag har aldrig sett det som en stor kvinnofråga, det finns andra jämställdhetsfrågor i en relation som är viktigare.

    OK, jag trodde du var äldre eller från ett annat land.
    Jag har inte heller sett det som en stor kvinnofråga, men jag tycker det ger en indikation på hur jämställd man är som person. En kvinna som blir förnärmad att att behöva betala för sig själv på en dejt är förmodligen en kvinna som anser sig ha tolkningsföreträde i hemmet, med barnen, inte vill dela föräldraledighet och vill bli specialbehandlad pga sitt kön i andra sammanhang med.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Sandra) skrev 2017-05-03 13:13:19 följande:

    jo jag förstår ditt resonemang och om man ska tillämpa samma sak på precis alla andra situationer än den i TS så är det klart att det brister förr eller senare

    ja alltså min fråga är väl till att börja med ett undersökande om ifall personen är sugen, sen får man försöka ta det därifrån och se om det blir någon aktivitet av det. Tänker jag...

    Svårigheten för mig att säga bjuda är att jag vill hitta ett sätt att uttrycka mig som inte kan uppfattas som skrytigt... 


    Jag ser ju inte riktigt skillnaden på att ta hänsyn till praktiska aspekter när man vill äta ute eller när man vill gå och bada så det var därför jag gav dessa exempel också. För att påtala att det inte är något unikt för "uteätning" att man tolkar sådana frågor som förslag på aktivitet. Vad är skillnaden menar du?

    Jag tror att det är svårt att hitta ett sätt att fråga någon om den vill göra en aktivitet utan att denne också tar hänsyn till praktiska förutsättningar när den svarar.

    Men många lär väl tala om varför de inte kan tex pga av ekonomi/bantning osv när de svarar så då får du ju ändå reda på att de vill även om du får lite extrainfo också. Men alla lär förstås inte göra det.

    Tror det också är svårt att fråga någon om den vill bli bjuden utan att fråga det rent ut. Enda är väl att köpa först och sen fråga "vill du ha/smaka"? Då är det ju uppenbart att du bjuder.

    Vad är det som är skrytigt med att fråga "får jag bjuda dig på pizza"?
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Alice) skrev 2017-05-03 15:39:44 följande:
    Jag ser ju inte riktigt skillnaden på att ta hänsyn till praktiska aspekter när man vill äta ute eller när man vill gå och bada så det var därför jag gav dessa exempel också. För att påtala att det inte är något unikt för "uteätning" att man tolkar sådana frågor som förslag på aktivitet. Vad är skillnaden menar du?

    Jag tror att det är svårt att hitta ett sätt att fråga någon om den vill göra en aktivitet utan att denne också tar hänsyn till praktiska förutsättningar när den svarar.

    Men många lär väl tala om varför de inte kan tex pga av ekonomi/bantning osv när de svarar så då får du ju ändå reda på att de vill även om du får lite extrainfo också. Men alla lär förstås inte göra det.

    Tror det också är svårt att fråga någon om den vill bli bjuden utan att fråga det rent ut. Enda är väl att köpa först och sen fråga "vill du ha/smaka"? Då är det ju uppenbart att du bjuder.

    Vad är det som är skrytigt med att fråga "får jag bjuda dig på pizza"?
    äsch jag vet inte, är rädd att det ska uppfattas som skrytigt, som att jag vill skylta med att jag har pengar och råd att bjuda
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Sandra) skrev 2017-05-03 15:52:14 följande:

    äsch jag vet inte, är rädd att det ska uppfattas som skrytigt, som att jag vill skylta med att jag har pengar och råd att bjuda


    Såvida du inte alltid ska bjuda och aldrig accepterar att själv bli bjuden har jag svårt att se att nån ska se det så.

    Men som alltid när man frågar kan man ju få ett "nej tack" till svar.

    Utifrån hur du först skrev i ts tolkade du ju förut att "ska vi äta på restaurang?" hade samma betydelse som "vill du bli bjuden på restaurang"? Varför är då det ena skrytgt och det andra inte, om betydelsen är den samma?
Svar på tråden Kutym eller inte att bjuda?