• Vattumankillen

Brukar ni använda Wikipedia som källa till exempelvis en uppsats?

Hej. Kan vara fel rubrik men brukar ni använda Wikipedia som källa till exempelvis uppsatser. Det är många ungdomar som använder Wikipedia som källa till olika uppsatser om jag har hört rätt men Wikipedia är ju inte pålitlig om det saknas källor till källan eftersom vem som helst kan redigera på hemsidan.

Vad tycker Ni, kan man man lita på det som står på Wikipedia och kan man använda Wikipedia som källa till exempelvis en uppsats?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brukar ni använda Wikipedia som källa till exempelvis en uppsats?
  • Anonym (963)

Var väl rätt vanligt på gymnasiet. Kändes inte riktigt som nån brydde sig då.

Men på högskola/universitet är det inte accepterat.

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (Är det någon som har sett spin-off filmerna om ewokerna?) skrev 2017-04-28 21:36:01 följande:

EU:s generaladvokat har hänvisat till wikipedia, så det börjar nog bli accepterat.

Kanske av medlemmarna av flat earth society. Inga andra accepterar det.
  • Jemp

Självklart inte. Enda gången jag använder Wikipedia är för att kolla upp något snabbt och ytligt.

I en uppsats var det inte okej på gymnasiet, självklart inte på universitetet och förmodligen inte på högstadiet heller. Kommer inte riktigt ihåg när vi började diskutera källkritik.

• Meriall

Läser där först och om jag hittar något jag vill använda letar jag upp en artikel som innehåller samma fakta och hänvisar dit.

• Kanttant
    Anonym (Är det någon som har sett spin-off filmerna om ewokerna?) skrev 2017-04-30 22:48:19 följande:

Det märkliga är att det är ok att hänvisa till skolans stenciler. Beträffande källor litar jag mer på Wikipedia, som ju är svårare att ändra än en stencil (eller en sida i någon annan databas). Hur ser du på det?

Vad menar du med skolans stenciler?
  • sextiotalist

Nu har jag lämnat den tiden för länge sedan (och då fanns det inte wikipedia utan man fick använda uppslagsverk i bokform).
    Men beroende på vad jag letar efter i Wikipedia, så litar jag olika på informationen, en del tar jag med en klackspark, annan information ser jag ingen mening att ifrågasätta.

• 59TT44

Inte en chans att Wikipedia godkänns som källa, utom möjligen som exempel i en uppsats om källkritik.

• Anonym (,)

Enda gången är faktiskt just nu då jag behövde hänvisa till en förklaring på ett vedertaget ord som inte finns med i nationalencyklopedin än. Men annars hade jag inte gjort det eftersom "vem som helst" kan ändra i texten där så wikipedia är inte lika säkert att hänvisa till som till andra källor.

• Anonym (Är det någon som har sett spin-off filmerna om ewokerna?)
    Kanttant skrev 2017-05-05 09:58:18 följande:

Vad menar du med skolans stenciler?

Allt som inte är en tryckt bok utgiven av ett förlag, tex ett häfte som skolan har tryck själv.

Mest en reflektion, men wikipedia är svårare att ändra än att framställa ett eget "faktahäfte". Det finns också ett värde att studenterna läser ur riktiga böcker än i databaser.

Accepterar man stenciler, minskar styrkan i argumentet att wikipedia inte är en bra källa.
  • Kanttant
    Anonym (Är det någon som har sett spin-off filmerna om ewokerna?) skrev 2017-05-05 14:01:00 följande:

Allt som inte är en tryckt bok utgiven av ett förlag, tex ett häfte som skolan har tryck själv.

Mest en reflektion, men wikipedia är svårare att ändra än att framställa ett eget "faktahäfte". Det finns också ett värde att studenterna läser ur riktiga böcker än i databaser.

Accepterar man stenciler, minskar styrkan i argumentet att wikipedia inte är en bra källa.

Men, när använder man sig av stenciler som källor till uppsatser? Var väl på kanske låg och mellanstadiet som man skrev "uppsatser" där man inte alltid behövde ge källor, var mer som en sammanfattning än en uppsats. Och i dessa användes väl stenciler som källa. Men inte saker som skolan bara hittat på själva och det var ju väldigt basala grejer som Sveriges geografi, lite historia osv. Men när man kommer upp i ålder att man skriver uppsatser och anger källor så används väl inte något random faktablad utan några källor? Men om så skulle vara om du nu hade det så, då har ju skolan tilldelat materialet och godkänt källan och informationen. Är ju inte då en extern källa man måste utvärdera som elev.
    Kanttant skrev 2017-05-05 14:14:31 följande:

Men, när använder man sig av stenciler som källor till uppsatser? Var väl på kanske låg och mellanstadiet som man skrev "uppsatser" där man inte alltid behövde ge källor, var mer som en sammanfattning än en uppsats. Och i dessa användes väl stenciler som källa. Men inte saker som skolan bara hittat på själva och det var ju väldigt basala grejer som Sveriges geografi, lite historia osv. Men när man kommer upp i ålder att man skriver uppsatser och anger källor så används väl inte något random faktablad utan några källor? Men om så skulle vara om du nu hade det så, då har ju skolan tilldelat materialet och godkänt källan och informationen. Är ju inte då en extern källa man måste utvärdera som elev.

Generaladvokaten för EUs högsta domstol använde wikipedia som källa, så det är inte helt ovanligt (vet inte om du vill jämställa sådana yttranden med uppsatser, men viss tyngd har de väl i allafall?)
  • Kanttant
    Anonym (Är det någon som har sett spin-off filmerna om ewokerna?) skrev 2017-05-05 20:18:07 följande:

Generaladvokaten för EUs högsta domstol använde wikipedia som källa, så det är inte helt ovanligt (vet inte om du vill jämställa sådana yttranden med uppsatser, men viss tyngd har de väl i allafall?)

Nej, rätt stor skillnad på formella krav vad gäller politikska tal och och akademiska uppsatser. Och att en person har gjort något vid ett tillfälle indikerar knappast att "det är inte helt ovanligt". Talar ju en himla massa fler där varje dag, som inte använder Wikipedia som källa, tyder ju snarare på att det faktiskt är rätt ovanligt. Utöver det så kan jag också tycka att det har betydelse för vilken mening man använder Wikipedia, allt är kanske inte att dömma så hårt. Vad gäller tal utan formella krav som akademiska uppsatser.
    Kanttant skrev 2017-05-05 20:25:17 följande:

Nej, rätt stor skillnad på formella krav vad gäller politikska tal och och akademiska uppsatser. Och att en person har gjort något vid ett tillfälle indikerar knappast att "det är inte helt ovanligt". Talar ju en himla massa fler där varje dag, som inte använder Wikipedia som källa, tyder ju snarare på att det faktiskt är rätt ovanligt. Utöver det så kan jag också tycka att det har betydelse för vilken mening man använder Wikipedia, allt är kanske inte att dömma så hårt. Vad gäller tal utan formella krav som akademiska uppsatser.

Ovanligt, men inte helt ovanligt. Tror du är relativt ensam om att anse att generaladvokatens förslag är "politiska tal".
  • Kanttant
    Anonym (Är det någon som har sett spin-off filmerna om ewokerna?) skrev 2017-05-06 18:57:38 följande:

Ovanligt, men inte helt ovanligt. Tror du är relativt ensam om att anse att generaladvokatens förslag är "politiska tal".

Well, har ingen aning om vad för tal du pratar om.
    Kanttant skrev 2017-05-06 19:15:44 följande:

Well, har ingen aning om vad för tal du pratar om.

Vill inte vara den som är den, men om du inte själv vet vad du talar om blir det svårt att föra en diskussion.

Tack för mig, och trevlig helg! :)
  • Kanttant
    Anonym (Är det någon som har sett spin-off filmerna om ewokerna?) skrev 2017-05-06 19:48:19 följande:

Vill inte vara den som är den, men om du inte själv vet vad du talar om blir det svårt att föra en diskussion.

Tack för mig, och trevlig helg! :)

Googlade, men hittade ingenting om det faktiskt. Så du kan gärna få länka till det. Sen vet jag inte om jag håller med om att veta om talet var politiskt eller ej var bärande för diskussionen. Eftersom din poäng med att ta upp det var att någon i en väldigt seriös position använde Wikipedia som källa. Tycker du verkligen det är avgörande och försvårar en diskussion att jag inte vet om det talet var politiskt eller inte? När det inte ens hade något med mitt argument att göra?
Svar på tråden Brukar ni använda Wikipedia som källa till exempelvis en uppsats?