Anonym (Lina) skrev 2017-05-02 21:55:44 följande:
Tack för du delade med dig så mycket av ditt liv! Hade du kunnat få stöd från din egna familj också eller är de just av sambos familj du bara får stöd av? Alla åren du hade som värst ångest vilka hade du då? Förutom myndighetspersoner, menar då hur många riktiga vänner du hade som fanns där samt familjemedlemmar?
Jag är väldigt ensam trots jag har partner nu. Går en gång i veckan hos psykolog och hon har lite misstankar jag kanske har borderline. Men eftersom du fick din diagnos och behandling men även de inte hjälpte så blir jag rädd de blir samma för mig, att man till slut står där ensam och ingenting hjälper.
Nu menar jag inte skrämma dig men vad tror du skulle hända med ditt mående om du inte hade din sambo? Kan du få stöd av någon då?
Jag är rädd kämpa med ångest ensam. De är just nånting med ensamhet som skrämmer mig så vansinnigt mycket.
Så vad jag förstår de rätt har du ändå stämningstabliserande som ändå underlättar ditt mående lite? Hoppas jag med isåfall hittar nån medicin för de är så sorgligt leva ett liv man bara mår dåligt hela tiden :(
Jag har visserligen bra kontakt med min familj, problemet är att de bor 60 mil bort. Det gör att de inte kan vara närvarande på samma sätt som om de bodde nära. Den enda släkt jag har på orten är farfar (som har haft alzheimers i många år). När det var som värst hade jag bara min dåvarande partner (som inte brydde sig då jag var dålig, han var fysiskt sjuk själv), hade ingen kontakt med hans familj förutom hans lillebror som ställde upp ibland. Vi var ihop i 14 år.
Jag var väldigt ensam, några ytliga bekanta bara. försökte engagera mig i olika saker (föreningar mm.), men orken fanns inte riktigt.
Hade inga vänner som ringde och frågade hur jag mådde..
Om jag inte hade träffat min sambo hade nog myndighetspersonerna fortfarande varit mina närmaste vänner och jag hade med all säkerhet inte orkat ta mig igenom medicinändringar och allt slit till en ångestfri vardag. Hade nog suttit hemma och glott på tv, sovit och mått dåligt.
Jag tror ändå att en rätt ställd diagnos är den bästa början till ett ångestfritt liv. Jag fick flera felaktiga diagnoser i 20årsåldern, bla utmattningsdepression och generaliserat ångestsyndrom, fick medicin mot det (antidepressiva) men blev aldrig bra (inte så konstigt eftersom jag led av något annat).
Är det borderline du har ska du medicineras mot det. Kräv att få en utredning. Även om jag har negativa erfarenheter av psykofarmaka så är jag ändå positiv till det då den används korrekt. Med psykologsamtal och rätt medicin kan du bli bättre, det är jag säker på. Var inte rädd att berätta att något inte fungerar, du kanske måste testa några mediciner innan du hittar rätt.
Har du möjlighet att få komma ut i någon verksamhet där du får möta andra kanske det kan vara positivt. En dag i veckan ett par timmar åt gången kanske kan få dig mindre ensam. Det kan ta emot men i längden kan det bli bra.
Hur är ditt förhållande? Har du en förstående partner? Någon i dennes närhet som du kan få stöd ifrån?
Jag är helt säker att du kan få det bättre..