• flora3

Homeopati arsenik

Hej!
    Jag har för första gången varit hos en homeopat på grund av diverse hälsoproblem. Jag var på en timmes konsultation och det kändes som hon tog hänsyn till helheten och var väldigt kunnig, hade varit homeopat i många år. Jag fick 2 flaskor med mig hem med droppar, som innehöll bland annat arsenik??? Arsenik, är inte det farligt??

Jag har bland annat sömnproblem och sk förväntansoro, dessa droppar skulle göra att jag fick ro i kroppen och bli lugnare, men nu känns det som jag får ökade problem, är det normalt? Lätt hjärtklappning och oro/rastlöshet i kroppen. Har läst att ont botar ont inom homeopati, kanske är det helt rätt att det ska bli sämre först innan det blir bättre? Jag har jobbat mycket med mig själv under senaste året, med mindfulness och yoga bland annat och lyckats få en bättre ro och balans, så jag har inte akuta besvär, men ville ha hjälp med att stärka mig själv ytterligare för att kunna bli bra från en annan sjukdom jag har, kanske är jag för frisk för att det ska ge effekt o istället blir jag sämre? Ville höra här om någon har erfarenheter, men självklart kommer jag att ta kontakt med homeopaten också om det fortsätter. En fråga till, kan man ta Atarax samtidigt som dropparna? Hon sa att man kunde kombinera olika preparat, men jag blir ändå orolig.

• Svar på tråden Homeopati arsenik
  • John22
    Anonym (För mig fungerar det) skrev 2017-05-08 08:46:02 följande:

Hej TS

Är det en klassisk homeopat du går hos, eller är det en kombinationsbehandling?

Håller med om att det låter läskigt att få arsenik som behandling, men det är som du skriver lika botar lika inom homeopatin.  

Det du beskriver skulle jag se som en normal reaktion av att homeopatin börjar verka. Det brukar bli värre de första dagarna innan besvären går tillbaka. Men är du orolig tycker jag du ska kontakta homeopaten och fråga. 

Det lätt att tycka (och skriva på forum) att homeopati är humbug, men enligt min erfarenhet är det inte det. Jag har gjort en resa med hjälp av homeopati som hette duga. Det hjälpte mig att hantera en sjukdom som läkarvetenskapen gett upp på och har hjälpt mig att bearbeta trauman i min personliga utveckling.

I Sverige är homeopatin kraftigt motarbetad, men i t ex tyskspråkiga länder är det ett alternativ som tillhandahålls av apoteket. 

Homeopati är humbug - det råder det ingen debatt om. Att späda ut ett ämne med vatten så pass att det bara finns några atomer av det kvar gör att det i grund och botten inte existerar längre. Att något skulle bli kraftigare ju mer man späder ut det är skrattretande, och det förändras inte på grund av dina inbillningar eller eventuella placeboeffekter.

Det säger sig självt att det är rent skitsnack när man kan häva i sig en miljon(!) doser homeopatisk sömnmedicin utan att känna sig det minsta trött. Och ja, givetvis måste man tro på det för att det ska "fungera" - det är definitionen av ett placebo!
  • Anonym (För mig fungerar det)
    John22 skrev 2017-05-08 08:58:52 följande:
    Homeopati är humbug - det råder det ingen debatt om. Att späda ut ett ämne med vatten så pass att det bara finns några atomer av det kvar gör att det i grund och botten inte existerar längre. Att något skulle bli kraftigare ju mer man späder ut det är skrattretande, och det förändras inte på grund av dina inbillningar eller eventuella placeboeffekter.

Det säger sig självt att det är rent skitsnack när man kan häva i sig en miljon(!) doser homeopatisk sömnmedicin utan att känna sig det minsta trött. Och ja, givetvis måste man tro på det för att det ska "fungera" - det är definitionen av ett placebo!
    Det trodde jag också - innan jag prövat med gott resultat. 

Det är lätt att vara raljerande på ett ämne man inte känner till
  • John22
    Anonym (För mig fungerar det) skrev 2017-05-08 09:09:13 följande:
    Det trodde jag också - innan jag prövat med gott resultat. 

Det är lätt att vara raljerande på ett ämne man inte känner till
    PLA-CE-BO och IN-BILL-NING

Och jag är påläst så det räcker och blir över när det kommer till homeopati och annat lurendrejeri. Dessvärre finns det alltid en liten klick människor som bestämt hävdar att de blev läkta av diverse trams, oavsett om det handlar om homeopati, magneter, födelsestenar, pyramider man ska sova under, kristaller eller hundbajs under kudden.

Nej, det fungerar inte. Det du upplevde var en kombination av inbillning, placebo, slump eller effekter från riktiga behandlingar som togs samtidigt.

Helt sjukt att det finns personer som fortfarande tror på sån här skit 2017.
  • Anonym (För mig fungerar det)
    John22 skrev 2017-05-08 09:18:36 följande:
    PLA-CE-BO och IN-BILL-NING

Och jag är påläst så det räcker och blir över när det kommer till homeopati och annat lurendrejeri. Dessvärre finns det alltid en liten klick människor som bestämt hävdar att de blev läkta av diverse trams, oavsett om det handlar om homeopati, magneter, födelsestenar, pyramider man ska sova under, kristaller eller hundbajs under kudden.

Nej, det fungerar inte. Det du upplevde var en kombination av inbillning, placebo, slump eller effekter från riktiga behandlingar som togs samtidigt.

Helt sjukt att det finns personer som fortfarande tror på sån här skit 2017.
    Du har ingen aning om vad jag upplevde eller inte upplevde under de åren jag helade mig med homeopati. Ödmjukhet är på sin plats inför sina medmänniskor.

Jag uppfattar ditt inlägg som fyllt av ilska. Vad är det som gör att du går ingång på att andra människor hittar vägar till ökad hälsa och välbefinnande? 
  • Bestemor

Homeopati är faktiskt bevisad bevisat botande mot sjukdomar. I t ex Tyskland sammarbetar dem vanliga sjukvården men homeopater.

För att få kalla sig diplomerad homeopat ska du ha en gedigen utbildning inom internmedicin.

Det tar ett par år att bli färdig homeopat och en utbildad homeopat ska kunna väldigt mycket om kroppen och dess funktioner.

De ska kunna mycket om sjukdomar och får aldrig någonsin föreslå att patienten avbryter kontakt med vanliga sjukvården vid svåra sjukdomar.

• John22
    Anonym (För mig fungerar det) skrev 2017-05-08 09:24:25 följande:
    Du har ingen aning om vad jag upplevde eller inte upplevde under de åren jag helade mig med homeopati. Ödmjukhet är på sin plats inför sina medmänniskor.

Jag uppfattar ditt inlägg som fyllt av ilska. Vad är det som gör att du går ingång på att andra människor hittar vägar till ökad hälsa och välbefinnande? 
    Jag är absolut full av ilska för homeopater och personer som förespråkar det, eftersom de skinnar folk på pengar och lurar bort dem från behandlingar som faktiskt kan hjälpa dem.

Nej, jag har ingen aning om vad du upplevde när du lekte med ditt glorifierade vatten, men jag vet att det inte läkte dig mer än på placebomässig nivå eftersom homeopati bevisligen inte fungerar ett dugg bättre än andra placebon.
  • Anonym (Fungerar eller ej?)

[quote=77656927][quote-nick]Anonym (För mig fungerar det) skrev 2017-05-08 09:24:25 följande:[/quote-nick]Du har ingen aning om vad jag upplevde eller inte upplevde under de åren jag helade mig med homeopati. Ödmjukhet är på sin plats inför sina medmänniskor.

Jag uppfattar ditt inlägg som fyllt av ilska. Vad är det som gör att du går ingång på att andra människor hittar vägar till ökad hälsa och välbefinnande? [/

Homeopati fungerar nog mot såna tillstånd som inte har någon vetenskaplig grund eller finns beskrivet som sjukdom i vanliga vården, dvs om vanliga sjukvården varken kan diagnosticera eller bota är det kanske en sjukdom som är delvis psykiskt inducerad, kropp och själ hör ju ihop. Det är inte samma sak som att man inbillar sig, men att tillståndet helt enkelt förvärras av ens psykiska tillstånd. Då kan det ju verkligen hjälpa att få någon som lyssnar och få en behandling man tror på. Tror till och med effekten kan öka lite om man betalar för behandlingen eftersom trovärdigheten ökar.

Man har i de studier jag läst verkligen i vissa fall fått positiva effekter av homeopati, MEN man har fått lika bra effekt av "fake-medicin" när patienterna utsatts för blindtest och trott de fått riktiga homeopatiska preparat. Dvs det som kallas placeboeffekt. Det är väldigt kraftfullt.

Då kan jag tänka såhär: om det nu hjälper folk, oavsett om det är placebo eller ej, är det så illa då? Det kostar att gå till psykolog också. Man ska inte få lura folk i desperat situation på stora summor pengar, men om det är en rimlig kostnad och hjälper människor, så varför inte? I de fall man inte kunnat diagnosticeras med en sjukdom i vanliga vården alltså, inte som alternativ till cancerbehandling då naturligtvis.

I de fall det är otydliga konstiga sjukdomstillstånd som patienten upplever men som det inte finns medicinskt stöd för och homeopatin kan få denna att känna sig så bra att den kan komma ut i arbete tex finns det ju ingen vinst med att övertyga personen om att det inte fungerar.

• Ascendere
    Anonym (Fungerar eller ej?) skrev 2017-05-08 10:01:17 följande:

[quote=77656927][quote-nick]Anonym (För mig fungerar det) skrev 2017-05-08 09:24:25 följande:[/quote-nick]Du har ingen aning om vad jag upplevde eller inte upplevde under de åren jag helade mig med homeopati. Ödmjukhet är på sin plats inför sina medmänniskor.

Jag uppfattar ditt inlägg som fyllt av ilska. Vad är det som gör att du går ingång på att andra människor hittar vägar till ökad hälsa och välbefinnande? [/

Homeopati fungerar nog mot såna tillstånd som inte har någon vetenskaplig grund eller finns beskrivet som sjukdom i vanliga vården, dvs om vanliga sjukvården varken kan diagnosticera eller bota är det kanske en sjukdom som är delvis psykiskt inducerad, kropp och själ hör ju ihop. Det är inte samma sak som att man inbillar sig, men att tillståndet helt enkelt förvärras av ens psykiska tillstånd. Då kan det ju verkligen hjälpa att få någon som lyssnar och få en behandling man tror på. Tror till och med effekten kan öka lite om man betalar för behandlingen eftersom trovärdigheten ökar.

Man har i de studier jag läst verkligen i vissa fall fått positiva effekter av homeopati, MEN man har fått lika bra effekt av "fake-medicin" när patienterna utsatts för blindtest och trott de fått riktiga homeopatiska preparat. Dvs det som kallas placeboeffekt. Det är väldigt kraftfullt.

Då kan jag tänka såhär: om det nu hjälper folk, oavsett om det är placebo eller ej, är det så illa då? Det kostar att gå till psykolog också. Man ska inte få lura folk i desperat situation på stora summor pengar, men om det är en rimlig kostnad och hjälper människor, så varför inte? I de fall man inte kunnat diagnosticeras med en sjukdom i vanliga vården alltså, inte som alternativ till cancerbehandling då naturligtvis.

I de fall det är otydliga konstiga sjukdomstillstånd som patienten upplever men som det inte finns medicinskt stöd för och homeopatin kan få denna att känna sig så bra att den kan komma ut i arbete tex finns det ju ingen vinst med att övertyga personen om att det inte fungerar.

Precis, det är detta vi bör diskutera! 

Att homeopatiska preparat i sig är verkningslösa är redan klarlagt och således inte intressant att diskutera längre. 

Men givet det du säger så kan det ju faktiskt vara smart att göra som Tyskland, om folk nu vill ha homeopati, är beredda att betala för det och känner sig hjälpta av det, så ska de som vuxna människor såklart kunna få det, ÄVEN om vi alla vet att det bara är vatten man får.
    Och då kan det ju vara bra att ha någon form av reglering så att det i alla fall sker under ordnade former och man undviker att svaga människor utnyttjas.

• guinevere
    Bestemor skrev 2017-05-08 09:26:33 följande:

Homeopati är faktiskt bevisad bevisat botande mot sjukdomar. I t ex Tyskland sammarbetar dem vanliga sjukvården men homeopater.

För att få kalla sig diplomerad homeopat ska du ha en gedigen utbildning inom internmedicin.

Det tar ett par år att bli färdig homeopat och en utbildad homeopat ska kunna väldigt mycket om kroppen och dess funktioner.

De ska kunna mycket om sjukdomar och får aldrig någonsin föreslå att patienten avbryter kontakt med vanliga sjukvården vid svåra sjukdomar.

Fel! Homeopat är inte en skyddad yrkestitel, vem som helst kan kalla sig homeopat. Tillägget diplomerad är betydelselöst, även detta kan man i Sverige lägga till vad man vill.

Ett exempel på utbildning som finns i Sverige för att "bli" homeopat är en treårig webb-baserad utbildning. Du får inte goda kunskaper inom fysiologi genom en webbutbildning, det kan jag lova dig!
  • Anonym (Anna)
    Ascendere skrev 2017-05-08 11:22:35 följande:

Precis, det är detta vi bör diskutera! 

Att homeopatiska preparat i sig är verkningslösa är redan klarlagt och således inte intressant att diskutera längre. 

Men givet det du säger så kan det ju faktiskt vara smart att göra som Tyskland, om folk nu vill ha homeopati, är beredda att betala för det och känner sig hjälpta av det, så ska de som vuxna människor såklart kunna få det, ÄVEN om vi alla vet att det bara är vatten man får.

Och då kan det ju vara bra att ha någon form av reglering så att det i alla fall sker under ordnade former och man undviker att svaga människor utnyttjas.

Jag ser en stor risk med att sjukvården ska börja med humbug; att det blir mer och mer beroende på den enskilde läkaren om man får adekvat vård eller ej. Som patient i sjukvården vet du att du kommer få vård baserad på vetenskap, att sluta med det vore att urholka förtroendet för vården. Att söka en homeopat kan jämföras med att gå till ett medium.
Svar på tråden Homeopati arsenik