• flora3

Homeopati arsenik

Hej!
    Jag har för första gången varit hos en homeopat på grund av diverse hälsoproblem. Jag var på en timmes konsultation och det kändes som hon tog hänsyn till helheten och var väldigt kunnig, hade varit homeopat i många år. Jag fick 2 flaskor med mig hem med droppar, som innehöll bland annat arsenik??? Arsenik, är inte det farligt??

Jag har bland annat sömnproblem och sk förväntansoro, dessa droppar skulle göra att jag fick ro i kroppen och bli lugnare, men nu känns det som jag får ökade problem, är det normalt? Lätt hjärtklappning och oro/rastlöshet i kroppen. Har läst att ont botar ont inom homeopati, kanske är det helt rätt att det ska bli sämre först innan det blir bättre? Jag har jobbat mycket med mig själv under senaste året, med mindfulness och yoga bland annat och lyckats få en bättre ro och balans, så jag har inte akuta besvär, men ville ha hjälp med att stärka mig själv ytterligare för att kunna bli bra från en annan sjukdom jag har, kanske är jag för frisk för att det ska ge effekt o istället blir jag sämre? Ville höra här om någon har erfarenheter, men självklart kommer jag att ta kontakt med homeopaten också om det fortsätter. En fråga till, kan man ta Atarax samtidigt som dropparna? Hon sa att man kunde kombinera olika preparat, men jag blir ändå orolig.

• Svar på tråden Homeopati arsenik
  • Nyfikna72

Alla hoeopatiska brygder är inte utspädda. En bekants far som fastnade fullständigt i det där träsket med homeopater dog sedermera pga av allt denne stoppade i sig. Homeopaten ifråga anmäldes men det gick ju aldrig att bevisa nåt. Det var ju tyvärr väldigt mycket pengar inblandat och av nån anledning behövs det alltid mer "mediciner" då..........

• John22

Homeopati är inget annat än lurendrejeri. Hela basen saknar grund i verkligheten och de ämnen man använder späds ut så mycket att de i grund och botten inte längre existerar i "medicinerna" man säljer.

Det är dock mycket troligt att vissa blandar i något som smakar illa bara för att övertyga folk om att det är mer än vatten, eftersom de flesta i dagens samhälle inte är smartare än att tro på detta trams.

Harvester skrev 2017-05-07 11:08:06 följande:

Som sagt ovan, homeopatiska läkemedel är så utspädda att de saknar effekt.

Det som är bra med homeopatiska läkemedel är att de iaf inte skadar folk. Tycker bara det ät tråkigt att du kastar dina pengar i sjön och samtidigt stödjer homeopaten att kunna fortsätta lura folk på pengar.

Problem uppstår dock när folk väljer homeopater istället för sjukvård som faktiskt fungerar på grund av att de lovas guld och gröna skogar. Då är det i allra högsta grad skadligt.
  • flora3

Tack för alla svar hittills, jag har inte kastat ut några pengar alls än så länge, då jag hade presentkort vid denna klinik. Skall på återbesök om 10 veckor, men jag får se om jag fortsätter kuren eller inte...skulle vara roligt att höra om någon har något positivt att säga också..

Sedan utan att gå in på några detaljer så är det inte alls så att jag tror att homeopaten kan bota min Alopecia, den är lugn just nu och jag har återväxt, problemet är att jag inte kan släppa oron för återfall (samt har vissa andra problem med t ex eksem), det är oron och att kunna bli stark psykiskt som jag jobbar med nu, och är en bit på väg genom mina andra vägar med yoga osv. jag är besviken på vården, då de inte ens kunde hjälpa mig med en samtalskontakt när jag var i mitt akuta skede, om inte annat fick jag en timme med homeopaten som lyssnade på mig, mot 10- 20 min vid VC o hud mottagningen. Allt har två sidor...

• Vullgullbull
    flora3 skrev 2017-05-07 12:49:58 följande:

Tack för alla svar hittills, jag har inte kastat ut några pengar alls än så länge, då jag hade presentkort vid denna klinik. Skall på återbesök om 10 veckor, men jag får se om jag fortsätter kuren eller inte...skulle vara roligt att höra om någon har något positivt att säga också..

Sedan utan att gå in på några detaljer så är det inte alls så att jag tror att homeopaten kan bota min Alopecia, den är lugn just nu och jag har återväxt, problemet är att jag inte kan släppa oron för återfall (samt har vissa andra problem med t ex eksem), det är oron och att kunna bli stark psykiskt som jag jobbar med nu, och är en bit på väg genom mina andra vägar med yoga osv. jag är besviken på vården, då de inte ens kunde hjälpa mig med en samtalskontakt när jag var i mitt akuta skede, om inte annat fick jag en timme med homeopaten som lyssnade på mig, mot 10- 20 min vid VC o hud mottagningen. Allt har två sidor...

Jag är också skeptisk till homeopati som läkemedel, men de har, precis som du skriver, en syn på människor som en helhet där både känsloliv och kropp vägs in. Bara det kan ju få en att må bättre. Jag har smärtproblematik och funderar på att gå till en sjukgymnast här i stan som har dubbel utbildning - psykolog och sjukgymnast. Man behöver verkligen båda delar när man är risig.

Hoppas att du hittar lindring för dina problem!
  • Lena

Ja homeopatin är bra om man bara vill ha någon att prata med men det är det enda de har.

• Ascendere
    Vullgullbull skrev 2017-05-07 13:01:51 följande:

Jag är också skeptisk till homeopati som läkemedel, men de har, precis som du skriver, en syn på människor som en helhet där både känsloliv och kropp vägs in. Bara det kan ju få en att må bättre. Jag har smärtproblematik och funderar på att gå till en sjukgymnast här i stan som har dubbel utbildning - psykolog och sjukgymnast. Man behöver verkligen båda delar när man är risig.

Hoppas att du hittar lindring för dina problem!

Ja, det är väl därför folk känner sig bättre av homeopati - någon lyssnar på dem, tar dem på allvar och ger dem något att hoppas på. Sedan är det ju helt klarlagt att substansen i sig är totalt verkningslös.
  • Anonym (lurendrejeri)

homeopati är samma sak som lurendrejeri....sorgligt med folk som tror på det fortfarande....

• Hugful80

TS: Homeopati är verkningslöst och bluff. Du kan trycka i dig hela flaskan på en gång utan att något händer.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Anonym (För mig fungerar det)

Hej TS

Är det en klassisk homeopat du går hos, eller är det en kombinationsbehandling?

Håller med om att det låter läskigt att få arsenik som behandling, men det är som du skriver lika botar lika inom homeopatin.  

Det du beskriver skulle jag se som en normal reaktion av att homeopatin börjar verka. Det brukar bli värre de första dagarna innan besvären går tillbaka. Men är du orolig tycker jag du ska kontakta homeopaten och fråga. 

Det lätt att tycka (och skriva på forum) att homeopati är humbug, men enligt min erfarenhet är det inte det. Jag har gjort en resa med hjälp av homeopati som hette duga. Det hjälpte mig att hantera en sjukdom som läkarvetenskapen gett upp på och har hjälpt mig att bearbeta trauman i min personliga utveckling.

I Sverige är homeopatin kraftigt motarbetad, men i t ex tyskspråkiga länder är det ett alternativ som tillhandahålls av apoteket. 

• Anonym (Maria)

Alternativmedicin kan vara verksamt men homeopati ger jag inte mycket för. Kinesiologer brukar vara duktiga, liksom andra alternativterapeuter. Man får kolla dem noga innan bara.

Svar på tråden Homeopati arsenik