• Anonym (Orolig)

Borde jag kontakta socialtjänsten?

När ska man lämna en orosanmälan till socialtjänsten?

Vår dotter har en vän som är 7år gammal, hon är hos hos nästan varje dag, vill äta här, men går alltid hem prick klockan 18.30 eftersom hon är tillsagd det av sina föräldrar. Även om inte vår dotter är hemma vill hon vara här, hon säger då att hon vill leka med vår yngsta dotter som är ett år. Ofta sätter hon sig i soffan ser en film eller leker med något själv på vår dotters rum. Ibland när vi inte är hemma har grannarna berättat att hon sitter i vår trädgård i flera timmar och väntar. Vet även att hon har varit över hos grannarna och tittat på när de jobbat, de har då frågat varför hon inte går hem och fått till svars att hon inte vill det. Vi har, trots att hon nästan bor här och har gjort det i två år, endast träffat hennes pappa vid tre-fyra tillfällen. Han har då varit fåordig, men trevlig. Mamman har vi endast sett på håll vid ett tillfälle. För oss är det märkligt med så lite kontakt, de andra barnens föräldrar känner vi väl efter alla lekstunder etc.

Vi ett tillfälle förra hösten blev min man arg på flickorna efter att de hade hällt jord på vår yngsta dotter, han höjde då rösten (vilket han normalt sätt inte brukar) och hon agerade väldigt starkt (enligt min man) hon satte upp armarna som skydd och sprang sedan hem. Man ska väl inte tolka in för mycket i det, men det är för mig inte normalt att reagera på det viset.

Jag står i valet och kvalet inför att ringa socialtjänsten. Jag har inga bevis på att denna flicka far illa. Jag vill inte göra en anmälan med allt vad det innebär om jag har fel. Samtidigt vill jag försäkra mig om att flickan har det bra hemma. Hur hade ni gjort? Tycker ni att hennes beteende låter märkligt eller hade ni avfärdat det som en fråga om socialstimulans etc?

• Svar på tråden Borde jag kontakta socialtjänsten?
  • Anonym (Lilly)

Jag säger bara, det är tur att mina ungar är stora.
    När de var barn existerade inte denna anmälningshysteri för minsta lilla.

Det finns absolut ingenting i ts berättelse som är grund för soc-anmälan, ingenting.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Lilly) skrev 2017-05-08 18:36:45 följande:

Jag säger bara, det är tur att mina ungar är stora.

När de var barn existerade inte denna anmälningshysteri för minsta lilla.

Det finns absolut ingenting i ts berättelse som är grund för soc-anmälan, ingenting.

Jag delar verkligen inte din uppfattning. Det är jättebra att människor vågar anmäla! Det finns barn som far illa och de barnen behöver hjälp. Förr blundade man för det alldeles för mycket.

Med det inte sagt att jag har fog för att anmäla. Jag har däremot funderat över situationen i två år. Och nu kände jag att jag behövde få någon annans syn på saken, jag vill inte prata med mina vänner om det här då jag inte tycker det känns rätt att hänga ut en familj på det sättet.
  • Anonym (Lilly)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-05-08 18:59:08 följande:
    Jag delar verkligen inte din uppfattning. Det är jättebra att människor vågar anmäla! Det finns barn som far illa och de barnen behöver hjälp. Förr blundade man för det alldeles för mycket.

Med det inte sagt att jag har fog för att anmäla. Jag har däremot funderat över situationen i två år. Och nu kände jag att jag behövde få någon annans syn på saken, jag vill inte prata med mina vänner om det här då jag inte tycker det känns rätt att hänga ut en familj på det sättet.
    Du vill inte "hänga ut" familjen i en privat diskussion men att anmäla dem till myndigheterna går lättare? En del alltså...!
  • fornminne
    Anonym (Lilly) skrev 2017-05-08 19:57:15 följande:
    Du vill inte "hänga ut" familjen i en privat diskussion men att anmäla dem till myndigheterna går lättare? En del alltså...!

Meh tagga ner. Förr anmälde man alldeles för LITE. Barn for illa för att omgivningen inte ville "lägga sig i", eller "blanda in Soc." Det var sköt dig själv och skit i andra som gällde. Vilket skadat MÅNGA barn.

Omgivningen SKA våga lägga sig i. Inte för minsta lilla, eller alltid kontakta myndigheterna. Men misstänker man att ett barn far illa ska man åtminstone överväga att anmäla. Soc tar inte barnet för det, om det inte finns starka skäl. Det enda som händer är att de (eventuellt) startar en utredning.

Däremot tycker jag inte att TS ska anmäla, då hon har alldeles för lite på fötterna för det. Det finns inget konkret som tyder på att flickan far illa. Hon kanske inte trivs hemma av andra skäl, eller tycker att det är roligare hos TS. Hon kanske inte har några andra kompisar? 

TS, är det okej för er att hon är hos er så mycket? I så fall, släpp det och försök lära känna hennes föräldrar lite bättre, även mamman. Fråga flickan lite försiktigt hur hon mår, kanske hur det är hemma. Barn som far illa vågar ibland öppna sig om de känner förtroende för någon annan vuxen.

Om ni tycker att hon är hos er för mycket, begränsa det till när hon leker med er dotter.

• Anonym (jeet)

Precis, förr skulle man inte lägga sig i andras uppfostran eller hur de hade det hemma. Många barn blev lidande av det synsättet. Myndigheterna är till för att hjälpa, inte stjälpa.

Därmed inte sagt att den här flickan far illa. Och jag tycker definitivt inte att TS ska anmäla utan mer på fötterna. Det är inte barnmisshandel att vara sträng (som pappan verkar vara) och det kan finnas hundra skäl till att barn i den åldern nästan alltid är hos en kompis. Däremot bör TS kanske fråga flickan hur hon mår samt hålla ögon och öron öppna. Samt - om möjligt - försöka lära känna föräldrarna bättre.

• Anonym (Lilly)
    fornminne skrev 2017-05-08 20:19:40 följande:

Meh tagga ner. Förr anmälde man alldeles för LITE. Barn for illa för att omgivningen inte ville "lägga sig i", eller "blanda in Soc." Det var sköt dig själv och skit i andra som gällde. Vilket skadat MÅNGA barn.

Omgivningen SKA våga lägga sig i. Inte för minsta lilla, eller alltid kontakta myndigheterna. Men misstänker man att ett barn far illa ska man åtminstone överväga att anmäla. Soc tar inte barnet för det, om det inte finns starka skäl. Det enda som händer är att de (eventuellt) startar en utredning.

Däremot tycker jag inte att TS ska anmäla, då hon har alldeles för lite på fötterna för det. Det finns inget konkret som tyder på att flickan far illa. Hon kanske inte trivs hemma av andra skäl, eller tycker att det är roligare hos TS. Hon kanske inte har några andra kompisar? 

TS, är det okej för er att hon är hos er så mycket? I så fall, släpp det och försök lära känna hennes föräldrar lite bättre, även mamman. Fråga flickan lite försiktigt hur hon mår, kanske hur det är hemma. Barn som far illa vågar ibland öppna sig om de känner förtroende för någon annan vuxen.

Om ni tycker att hon är hos er för mycket, begränsa det till när hon leker med er dotter.

Nej, här taggas det inte ner.
    Det fanns möjlighet att anmäla förr också, innan soc till anmäldes det till barnavårdsnämnden. Och nu pratar jag 70-tal och tidigare. 
  • fornminne
    Anonym (Lilly) skrev 2017-05-08 20:31:42 följande:
    Nej, här taggas det inte ner.
    Det fanns möjlighet att anmäla förr också, innan soc till anmäldes det till barnavårdsnämnden. Och nu pratar jag 70-tal och tidigare. 
    Möjlighet ja. Men inställningen var att man inte skulle lägga näsan i blöt, samt hålla myndigheterna utanför. Ungefär som kvinnomisshandel. Det sågs som "en familjeangelägenhet." En mycket skadlig inställning.
  • anntjernstrom

Du kan gott anmäla. Soc tar inte barnet eller besvärar familjen om det inte är uppenbart att barnet far illa. Normala människor låter inte sina barn äta på någon annans bekostnad utan att åtm försöka bjuda tillbaka. Inte heller är det normalt att låta henne driva vind för våg med bara ''kom hem 18.30''. Beteendet när din man höjde rösten är en solklar red flag! Bara det är anledning att anmäla! Jag undrar lite hur familjen bor? Kan det vara så att dom är fattiga? Inte för att det skulle göra att dom missköter sina barn men jag tänker att det kan göra att hon tycker det är mysigare hos er? Fler tv-kanaler, varmare, roligare leksaker, mer och godare mat, mellanmål, efterrätter? Jag tycker det är chockerande hur så många tycker det är befängt med anmälan! Tror dom soc bara snor ungar till höger och vänster? Har så jävla många vänner som var utsatta som barn med missbrukande föräldrar och skit, soc var inkopplat men inte fan fick dom fosterhem trots att en rent ut bad om det. Anmäl! Eller ge mig namn och adress annars, jag anmäler!

• anntjernstrom

Wait... Det där beteendet är lite konstigt även för barn som far illa. Sitter ensam i trädgården flera timmar. Leker ensam eller ser film ensam trots att hon är hos en kompis. Tittar på när vuxna arbetar. Verkar inte känslomässigt fäst vid sin familj. Skyddar kroppen vid höga oväntade ljud. Kan flickan vara autistisk?

• anntjernstrom

Om hon kan vara autistisk, är hon udda på något annat sätt än att hon gör det du beskrivit? Något du inte kan sätta fingret på? Det Kanske kan förklara Föräldrars beteende då ast ofta är ärftligt.

Svar på tråden Borde jag kontakta socialtjänsten?