• Sanna08

Eget rum vid födsel

Helluu måste bara fråga... när ni förstföderskor där ute som har fött har ni fått eget rum då? Jag prata med min sambos syster som fick en underbar fin pojk nu imorse och hon fick inget eget rum.. hade en kvinna bredvid sig som rååå snarkade och hon sprack där nere så hon blev sydd. Så vi satt o messa o hon sa det att ja... så jag sitter här nu med han i famnen själv... men vågar inte röra mig för att jag är rädd att jag tappar honom ... hur fan ska hon få någon sömn med en snarkande elefant bredvid sig och sen ingen anhörig där..? (Skratt) måste ju vara ert skämt eller ? Jag sa till D min sambo att du får inte åka någonstans efter jag har fött! Du stannar hos mig! Haha.... ett annat alternativ var Varberg då men det är ju en bit att åka från Gbg /: hur har ni gjort? Tacksam för svar... <3

• Svar på tråden Eget rum vid födsel
  • Lia4
    monkees skrev 2017-05-10 16:50:25 följande:

När jag fick vår första dotter 1987 så låg jag på en sal med fyra andra mammor. En hel vecka låg jag kvar då jag förlorat mkt blod och var svag. Vilken lycka jag kände varje morgon när den trygga personalen kom in och kollade tempen på oss och hade ett "tåg" av bebisvagnar med sig. Våra bebisar las hos oss för att vi skulle få igång amningen och sedan kunde man stappla ut i en matsal och äta frukost sittande på en uppblåsbar sittring. Dotter nummer två, ensamrum, ingen kontakt med personal ÖHT. Åkte hem snarast.

Du har inte reflekterat över detta med barnsalar? Att nyfödda skiljdes åt från sina mammor? Helt horribelt anser jag som bm. Tur man kommit längre i utvecklingen idag.
  • monkees
    Lia4 skrev 2017-05-11 14:14:20 följande:
    Du har inte reflekterat över detta med barnsalar? Att nyfödda skiljdes åt från sina mammor? Helt horribelt anser jag som bm. Tur man kommit längre i utvecklingen idag.
    Nä jag hade inte klarat att ta hand om min bebis själv då jag var illa däran efter en svår förlossning! Jag hämtade min lilla (nåja 4500g) bebis i barnsalen och stapplade fram i korridoren för att sova ner henne så det var inte täta skott mellan mammor och barnen.......! Jag skulle ALDRIG klarat att lyfta mitt barn så det var fantastiskt med all hjälp.
  • Kasperina
    Lia4 skrev 2017-05-11 14:14:20 följande:
    Om det bara vore utvecklingen så...
    Jag snittades efter att ha krystat i en dryg timme med andra barnet. Jag hade vanvettigt ont överallt och svårt att röra mig. Barnet spydde hela första natten. Hade inte min mamma varit där så vet jag inte hur jag hade klarat det, då hade jag fått sitta upp och hålla mig vaken eller låta henne spy på mig
    Jag var kvar fyra dygn och fick ingen hjälp överhuvudtaget, jag försökte fråga men de stackars syrrorna var så stressade så jag ville inte störa. Köket misslyckades med att fixa mat åt mig (är multiallergiker) så jag fick ringa efter hämtpizza.

Det du kallar att komma längre i utvecklingen kallar jag att minimera personal så långt det går utan att någon dör.
    Min mamma födde barn 1970, 1979 och 1987 och hon var helt chockad över hur de nyblivna mammorna (och barnen med för den delen) behandlades.
    Jag skyller absolut inte på personalen, de gör så gott de kan. Efter min första förlossning fixade de mat åt mig under hela vistelsen eftersom sjukhuskök generellt helt enkelt inte klarar av att fixa allergifri mat.
    Men det är en annan historia  
  • Lia4
    Kasperina skrev 2017-05-11 15:48:52 följande:

Om det bara vore utvecklingen så...

Jag snittades efter att ha krystat i en dryg timme med andra barnet. Jag hade vanvettigt ont överallt och svårt att röra mig. Barnet spydde hela första natten. Hade inte min mamma varit där så vet jag inte hur jag hade klarat det, då hade jag fått sitta upp och hålla mig vaken eller låta henne spy på mig

Jag var kvar fyra dygn och fick ingen hjälp överhuvudtaget, jag försökte fråga men de stackars syrrorna var så stressade så jag ville inte störa. Köket misslyckades med att fixa mat åt mig (är multiallergiker) så jag fick ringa efter hämtpizza.

Det du kallar att komma längre i utvecklingen kallar jag att minimera personal så långt det går utan att någon dör.

Min mamma födde barn 1970, 1979 och 1987 och hon var helt chockad över hur de nyblivna mammorna (och barnen med för den delen) behandlades.

Jag skyller absolut inte på personalen, de gör så gott de kan. Efter min första förlossning fixade de mat åt mig under hela vistelsen eftersom sjukhuskök generellt helt enkelt inte klarar av att fixa allergifri mat.

Men det är en annan historia  

Vi talar barnsalar här och du börjar prata om underbemanningen i vården. Jo, som tur är har utvecklingen och forskningen gått framåt och visat att nyfödda hör hemma nära sina föräldrar. Helst hud mot hud. Inte i en plastbalja i en barnsal.
  • Lia4
    Lia4 skrev 2017-05-11 18:55:04 följande:

Vi talar barnsalar här och du börjar prata om underbemanningen i vården. Jo, som tur är har utvecklingen och forskningen gått framåt och visat att nyfödda hör hemma nära sina föräldrar. Helst hud mot hud. Inte i en plastbalja i en barnsal.

Måste såklart inte vara hud mot hud med just föräldrarna. Går lika bra med någon annan som älskar barnet.
  • legomum

Med första fick jag ett dubbelrum på bb.
    Andra gången var det lite speciellt då jag fick tvillingar genom kejsarsnitt. Då fick jag ett eget dubbelrum, eller sviten som de sa =D

• monkees

Det är ju jättebra att föräldrar idag tycker det är helt okej att packa och åka hem med navelsträngen släpandes efter sig! Det ju blir billigt och bra. 

• narie24
    narie24 skrev 2017-05-12 05:51:09 följande:

Jag har fått dela rum båda gångerna.

Födde på SöS i Sthlm. Men andra ggn fick jag eget rum andra natten då det stod i journalen att jag varit sjukskriven för utmattningsdepression.
  • Kasperina
    Lia4 skrev 2017-05-11 18:55:04 följande:
    Och du tror inte att underbemanningen är en del av att föräldrarna inte längre får någon hjälp eller avlastning överhuvudtaget efter en förlossning?
    Självklart är det bättre att barnen får vara nära, men om det vore hela syftet med att ta bort barnsalarna skulle kvinnor som verkligen behöver hjälp med sina nyfödda få det. Min upplevelse är att det inte finns det utrymmet idag.
  • narie24
    monkees skrev 2017-05-12 05:46:38 följande:

Det är ju jättebra att föräldrar idag tycker det är helt okej att packa och åka hem med navelsträngen släpandes efter sig! Det ju blir billigt och bra. 

Usch jag känner mig inte pepp på att föda och sen bli hemskickad efter 6 timmar.
  • Regndamen
    monkees skrev 2017-05-12 05:46:38 följande:

Om barnet mår bra, och man själv mår bra, vad ska man på sjukhuset att göra då?
  • Höstaster
    Regndamen skrev 2017-05-12 08:57:33 följande:

Om barnet mår bra, och man själv mår bra, vad ska man på sjukhuset att göra då?

Jag känner lite att det vet man inte efter 6 timmar - om mamman och barnet mår bra. Man har knappast hunnit få tillräcklig koll på om livmodern dragit ihop sig tillräckligt, om barnet klarat sig utan komplikationer som tex fostervatten i lungorna osv osv.
  • narie24
    Höstaster skrev 2017-05-13 22:32:34 följande:

Jag känner lite att det vet man inte efter 6 timmar - om mamman och barnet mår bra. Man har knappast hunnit få tillräcklig koll på om livmodern dragit ihop sig tillräckligt, om barnet klarat sig utan komplikationer som tex fostervatten i lungorna osv osv.

Känner likadant....
  • Lia4
    Kasperina skrev 2017-05-12 06:40:19 följande:

Och du tror inte att underbemanningen är en del av att föräldrarna inte längre får någon hjälp eller avlastning överhuvudtaget efter en förlossning?

Självklart är det bättre att barnen får vara nära, men om det vore hela syftet med att ta bort barnsalarna skulle kvinnor som verkligen behöver hjälp med sina nyfödda få det. Min upplevelse är att det inte finns det utrymmet idag.

Där jag jobbar ger vi föräldrarna all hjälp de vill ha och behöver.
Svar på tråden Eget rum vid födsel